پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250564
ماجراي خريد 150 هزار واکسن «فايزر» توسط هلال احمر/خريد يک ميليون واکسن کرونا از کشورهاي شرقي
تاریخ انتشار : 1399/10/20 09:49:57
نمایش : 1397
دبير کل جمعيت هلال احمر با اشاره به منتفي شدن واردات 150 هزار واکسن فايزر توسط پزشکان متخصص مقيم آمريکا، گفت: برنامه خريد يک ميليون واکسن از کشورهاي چين، هند يا روسيه را در نظر داريم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد حسن قوسيان مقدم، دبيرکل جمعيت هلال احمر در پاسخ به اين پرسش که «آخرين وضعيت واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر به کجا رسيده است؟»،گفت: بحث واکسن کرونا در نظام بين‌المللي وضعيت خاصي دارد. اکثر کشورها خود در گير کرونا هستند و در خصوص بحث توليد واکسن، به هرحال با توجه به  آزمايش‌هاي اوليه و تاييد برخي سازمان‌هاي بهداشتي،بعضي کشورها شروع به استفاده از اين واکسن‌ها کردند.
 
وي ادامه داد: البته هنوز در کشورها به ميزان توليدي نرسيده اندتا جوابگوي نياز کشورهاي خودشان باشد؛مانند روسيه، آمريکا و کشورهاي اروپايي؛ ضمن اينکه الحمدالله در کشور نيز دوستان مشغول بوده و به جاهاي خوبي نيز رسيده‌اند.
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر افزود:در ايران ما تجربه صد ساله واکسن سازي داريم و تقريبا يکي از قدرت‌ها در واکسن سازي هستيم و تا حدود زيادي کارهاي مربوط به واکسن کرونا نيز پيش رفته است.
 
قوسيان مقدم ابراز داشت:گروهي از متخصصان پزشکي ايراني در آمريکا انجمني داشتند و پيشنهاد داده بودند تا از شرکت فايزر که در آمريکا واکسن توليد کرده، مي‌توانيم 150 هزار واکسن فايزر را تهيه و به ايران ارسال کنيم.
 
وي متذکر شد: البته واکسن فايزر نسبت به واکسن‌هاي ديگر از جهت نگهداري شرايطي دارد و به دماي منفي 70 درجه نياز دارد و بايد در تانک ازت نگهداري شود.
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر اضافه کرد: بر عکس واکسن‌هاي کشورهاي شرقي که مي‌توان در يخچال نگهداري کرد، نگهداري آسان و جابجايي واکسن فايز پيچيدگي‌هايي دارد.
 
قوسيان مقدم تصريح کرد:البته چون يک بحث کمک بود، جمعيت هلال احمر قبلا اعلام کرد تا ان شاالله واکسن خودمان آمده شود مي‌توانيم از اين ظرفيت استفاده کنيم.
 
وي يادآور شد: همزمان وزارت بهداشت نيز بحث  تهيه واکسن چيني را پيشنهاد کرده بود، رايزني با کشورهاي شرق هم شروع شد؛ شامل چين ، هند و روسيه است.
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر خاطرنشان کرد:البته اين محدوديت در اکثر کشورها اعمال مي‌شود و همه دنبال اين هستند که ابتدا کشورخود را واکسينه کنند و بعد واکسن را به فروش برسانند.
 
قوسيان مقدم افزود:بعضي از کشورها نيز که در تحقيقات اوليه کشورهاي توليد کننده شرکت کردند اين کشورها به آنها تعهد داده بودند تا مقداري به آنها مي‌دهند؛البته اين مقدار کم واقعا جوابگوي نياز کشورها نيست؛ شايد در حد معمولي بتواند پوشش دهد.
 
وي گفت: چون ابتداي توليد واکسنها در همه نقاط است و حدود 90 درصد پاسخگو است، اما از نظر رواني مي‌تواند کمک کننده باشد.
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر  بيان داشت: بعد از فرمايشات رهبر معظم انقلاب، در جمعيت هلال احمر با رايزني که انجام داديم تصميم شد از پذيرش واکسن فايزر خودداري کنيم؛ اما کماکان براي خريد از کشورهاي شرقي کارهاي را نيز انجام ميدهيم و اميدواريم هرچه زودتر نيز واکسن توليد خودمان نيز عملياتي شود.
 
قوسيان مقدم ادامه داد: سه کشور هند، چين و روسيه در شرق واکسن هايي دارند که مي‌توانيم روي اينها فکر کنيم و البته احتمال خريد از چين بيشتر است.
 
وي در پاسخ به اين پرسش که «چه تعداد واکسن خريداري مي‌کنيد؟»، افزود: در بحث‌هاي حاکميتي معين دولت است؛ يعني ما کاري را مستقل انجام نمي‌دهيم و در بحث داروها نيز وقتي عمل مي‌کنيم به درخواست دولتها کمک مي‌کنيم.
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر بيان داشت: چراکه ما انجمن غير دولتي هستيم و بنابراين به درخواست وزارت بهداشت که از ما درخواست کرده بود دنبال واردات يک ميليون دوز واکسن کرونا هستيم که به احتمال زياد از چين و يا اگر مشکلي پيش آمد، از هند يا روسيه وارد مي‌کنيم.
 
 قوسيان مقدم درباره «زمان واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر»، اظهار داشت: نمي‌توانيم زمان اعلام کنيم؛چراکه  واکسن کرونا ويژگي خاص خود را دارد؛ برخي کشورها در مراحل توليد واکسن کمک کردند و کشورهاي سازنده اولويت را با اين کشورها قرار داده‌اند و از نظر قيمت فاکتورهاي مختلفي دارد.
 
وي يادآور شد:محصولي نيست که فراوان بوده و در دسترس باشد و حق انتخاب داشته باشيم که کدام بهتر است؛ ضمن اينکه بايد از نظز بهداشتي سلامت بوده و تاييديه داشته باشد و خريد راحتي نيست که بگوييم فردا وارد مي‌کنيم  
 
دبيرکل جمعيت هلال احمر اضافه کرد:به هرحال ما عضو فدراسيون بين‌المللي هستيم و با صليب سرخ و هلال احمر کشورها ارتباطاتي داريم و از اين کانالها استفاده مي‌کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html