پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250557
عمليات «عين‌الاسد» شليک به قلب تروريسم آمريکايي در منطقه
تاریخ انتشار : 1399/10/18 09:58:30
نمایش : 1327
بامداد هجدهم دي ماه 98 ضربه انتقامي سپاه پاسدران انقلاب اسلامي عليه پايگاه نظاميان تروريست آمريکايي در عراق با شليک ده‌ها موشک بالستيک، قدرت نظامي آمريکا را به چالش کشيد و هژموني جهاني اين کشور را زير سوال برد.
 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بامداد هجدهم دي ماه ۹۸ بزرگترين پايگاه نظامي آمريکا در عراق آماج حملات سنگين موشکي نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهيد «حاج قاسم سليماني» و يارانش قرار گرفت. اقدامي که گرچه رسانه‌ها و محافل غربي با اطلاع‌رساني تدريجي درباره خسارات جاني و مالي و زيرساختي آن سعي در کم‌اهميت جلوه دادنش داشتند، در عمل رئيس‌جمهور آمريکا و مقامات اين کشور را به عقب‌نشيني واداشت.

عدم پاسخگويي نظامي ايالات متحده آمريکا به عنوان مدعي هژموني مسلط دنيا به پاسخ متقابل نظام جمهوري اسلامي و گذشتن از حمله موشکي به پايگاه خود در عين‌الاسد عملاً تير خلاصي بر هژموني ۷۵ ساله آمريکايي‌ها در منطقه بود. 

اقدام تروريستي آمريکا و اوج تنش‌زايي در منطقه

از چهار سال قبل و با روي کار آمدن «دونالد ترامپ» در کاخ سفيد، دولت آمريکا به صورت هدفمند همه تلاش خود را براي فشار بر ايران به کار گرفت. در اولين گام، وي برجام را ميراث «بد» دولت اوباما خواند و بعد از انتقادهاي مکرر از آن، در نهايت ارديبهشت ۹۷ به طور يکجانبه آمريکا را از اين توافق خارج کرد.

در قدم بعدي ترامپ تمام معافيت‌هاي نفتي را به طور کامل لغو و تلاش کرد صادرات نفت ايران را به صفر برساند. عمليات‌هاي اطلاعاتي گسترده براي ايجاد آشوب و ناآرامي در ايران هم بخش ديگري از اقدامات ضد ايراني واشنگتن بود. در نهايت، اقدام تروريستي آمريکا در به شهادت رساندن «سردار سپهبد قاسم سليماني»، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و «ابومهدي المهندس» نايب رئيس الحشد الشعبي عراق و همراهانشان در حمله هواپيماي بدون سرنشين «ام‌کيو-۹» آمريکا با دو موشک «هلفاير» عليه خودروي فرماندهان مقاومت در مسير فرودگاه بغداد، تنش‌ها در منطقه را به اوج رساند.

 

 

اقدام آمريکا در به شهادت رساندن سردار سليماني که به دليل نقشش در مبارزه با تروريسم و بسط قدرت ايران در غرب آسيا شخصيتي ملي محسوب مي‌شد، سيزدهم آبان ۹۸ را به عنوان روزي فراموش نشدني از دشمني آمريکا عليه ايران در حافظه تاريخي کشورمان ثبت کرد و درخواست‌ها براي انتقام سخت را به همراه داشت. در روزهاي بعد و همزمان با مراسم تشييع ميليوني پيکرهاي شهدا در عراق و ايران و علي‌رغم تحليل‌هاي مغرضانه غربي که از انفعال احتمالي تهران خبر مي‌داد، در نهايت ايران بامداد ۱۸ دي ماه به اقدام تروريستي آمريکا پاسخ داد.

حمله موشکي سپاه عليه پايگاه نظاميان تروريست آمريکا در عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بامداد چهارشنبه هجدهم دي در بيانيه‌اي اعلام کرد رزمندگان نيروي هوافضاي سپاه طي عملياتي موفق بنام «شهيد سليماني» با رمز مقدس «يازهرا (س)» با شليک ده‌ها فروند موشک زمين به زمين، پايگاه هوايي اشغالي ارتش تروريستي و متجاوز آمريکا موسوم به عين‌الاسد را درهم کوبيدند. اين عمليات در ساعت ۱:۲۰ بامداد انجام شد.

پايگاه هوايي عين‌الاسد در استان الانبار در غرب عراق (۱۶۰ کيلومتري بغداد) قرار دارد و از مراکز مهم استقرار نيروهاي نظامي و تجهيزات ارتش آمريکا در اين کشور  محسوب مي‌شود. مساحت اين پايگاه ۱۰ کيلومتر يعني چيزي برابر با مساحت منطقه سبز بغداد است. بنابر گزارش‌ها، در زمان حمله موشکي ايران حدود ۱۵۰۰ نيروي آمريکايي و ائتلاف بين‌المللي به اصطلاح ضد داعش تحت هدايت آمريکا در آن حضور داشتند.

اين پايگاه استراتژيک مجهز به سيستم‌هاي رصد هوايي تا شعاع بيش از ۴۰۰ کيلومتر است و همان‌ پايگاهي است که دونالد ترامپ و معاونش با نيروهاي آمريکايي در آن ديدار کردند.

 


بنابر گزارش‌ها، آنچه موشک‌هاي ايران در اين پايگاه زدند، «مقر عمليات مرکزي» آمريکا بود که سامانه‌هاي ارتباطي و سامانه مخصوص پهپادها و همچنين زيرساخت‌هايي مهم را در خود جاي داده بود.

 

 

سردار «حاجي زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در تشريح جزئيات اين عمليات گفت ۱۳ فروند موشک از نوع موشک‌هاي «فاتح-۳۱۳»  و قيام  به سمت پايگاه‌ آمريکا شليک شد که همه موشک‌ها به هدف اصابت کرد و با وجود اينکه آمريکايي‌ها تعداد زيادي هواپيما در پرواز داشتند، حتي يک تير هم به سمت موشک‌هاي ايران شليک نشد و آن‌ها نتوانستند به مقابله بپردازند.

 

 

وي افزود هدف از عمليات ايران کشتن کسي نبود و در واقع براي ضربه زدن به ماشين جنگي آمريکا، مرکز کنترل فرماندهي آمريکايي‌ها و ضربه زدن به يگان‌هاي عمده پهپادي و بالگردي آن‌ها انجام شد.

سردار حاجي‌زاده تاکيد کرد: بعد از جنگ جهاني دوم سابقه نداشته که تيري عليه آمريکا شليک شود و کشوري مسئوليت آن را بپذيرد و اين اقدام موشکي که در واکنش به ترور ناجوانمردانه سردار سليماني و با اجماع جمعي در همه گروه‌ها و اقشار مردم به صورت دقيق و حساب شده انجام شد برگ جديدي را در تاريخ تحولات منطقه رقم زد.

واکنش‌ مقامات آمريکايي و بازتاب رسانه‌اي پاسخ موشکي سپاه

دونالد ترامپ در اولين واکنش به حمله موشکي ايران به عين‌الاسد در پيامي توييتري مدعي شد جاي نگراني نيست و همه چيز خوب بوده!

 

 

او در اولين نطق خود بعد از حملات ايران هم با وجود انکار واقعيت و تلاش براي کوچک‌نمايي حمله،  با صدايي لرزان و نفس‌نفس‌زنان در چرخشي آشکار از تهديدات نظامي سابقش عليه ايران عقب‌نشيني و به اعلام تصميم براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر بسنده کرد.

 

 

«بيل پالمر» تحليلگر آمريکايي درباره وضعيت روحي ترامپ در اين سخنراني نوشت: «دونالد ترامپ حين سخنراني امروزش انگار در بهترين حالت نيمه‌جان به نظر مي‌رسيد. مرتب، کلماتش را بريده بريده اداه مي‌کرد و ظاهراً نفس کم مي‌آورد. لغات را بد تلفظ مي‌کرد.»

«فردريک پليتجن» خبرنگار شبکه «سي‌ان‌ان» در تهران هم بعد از سخنراني ترامپ با اشاره به عقب‌نشيني وي از اقدام نظامي عليه ايران، گفت: «ايراني‌ها با اين حمله موشکي نشان دادند که توان پاسخ دادن به آمريکا را دارند... ايراني‌ها همچنين نشان دادند که تسليحات بسيار پيشرفته‌اي ساخته‌اند که مي‌توانند با آن اهدافي در خارج از کشور را هدف قرار دهند.»

 

 

«ين ني لي» خبرنگار شبکه «سي‌ان‌بي‌سي» آمريکا هم در يادداشتي نوشت «پاسخ ايران بسيار سريع و خشن» بود و «اين خطري واقعي است که مي‌تواند از کنترل [آمريکا] خارج شود».

حتي «ليندسي گراهام» سناتور جمهوري‌خواه آمريکايي هم که بارها خواستار حمله به پالايشگاه‌هاي نفتي ايران شده بود بعد از پاسخ موشکي تهران گفت اقدام تلافي‌جويانه عليه ايران را ضروري نمي‌داند. 

سناتور «رند پال» که به موضع‌گيري‌هاي متفاوت با ساير هم‌حزبي‌هاي خود شهرت دارد هم در توييتي با ادامه روند کنوني در تنش‌آفريني‌هاي ترامپ با ايران مخالفت کرد و خطاب به دولت آمريکا نوشت: بايد پيش از آنکه تنش‌ها به جنگ بي‌پايان ديگري در خاورميانه منتهي شود، تشديد تنش را متوقف کنيم.

«نانسي پلوسي» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا هم در روزهاي بعد گفت تنش‌زايي رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران، جان آمريکايي‌ها را به خطر انداخت. او اين سخنان را بعد از تصويب قطعنامه موسوم به «اختيارات جنگ با ايران»  که به دنبال ممنوع کردن اقدام نظامي عليه ايران بدون مجوز کنگره بود، بيان کرد.

در مجموع نگاهي به واکنش مقامات آمريکايي و مقامات کشورهاي متحد واشنگتن پس از عمليات انتقامي ايران عليه پايگاه آمريکايي‌ها در عين‌الاسد نشان داد حمايت چنداني از ماجراجويي‌هاي ترامپ وجود ندارد.

در همين راستا، صدها معترض در سراسر شهرهاي آمريکا و کشورهاي جهان با به دست گرفتن بنرهايي و سردادن شعارهايي، خواستار پايان سياست‌هاي جنگ‌طلبانه رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران و وخيم‌تر شدن شرايط شدند.

اطلاع‌رساني قطره چکاني پنتاگون و تناقض‌گويي ترامپ

با وجود ادعاهاي ترامپ درباره کم اهميت بودن خسارات ناشي از اين حملات، خودداري آمريکا از انتشار تصاويري از داخل پايگاه و اخبار مرتبط با تردد يک هواپيماهاي «سي-۱۷» مخصوص حمل مجروحين به آلمان اين ظن را به صورت جدي مطرح کرد که خسارات جدي در ماجراي حمله به عين‌الاسد وجود داشته است.

گزارش‌هاي بعدي که به صورت انحصاري توسط رسانه‌هايي همچون «سي‌ان‌ان» و «رويترز» از اين پايگاه منتشر شد، اين نکته را روشن کرد که با وجود پناه گرفتن نيروهاي آمريکايي در پناهگاه‌هاي بتوني شدت انفجارها تاثيرگذار بوده است.

در روايت سي‌ان‌ان هرچند بار ديگر ادعاي آمريکا مبني بر آسيب نديدن نظاميان اين کشور در اين حمله تکرار شد، اما روايت‌هايي از هراس و وحشت نيروهاي آمريکايي از حمله موشکي ايران ارائه شده است.

خبرگزاري رويترز هم در گزارشي بر اساس مصاحبه با نظاميان آمريکايي حاضر در پايگاه عين الاسد عراق نوشت که شدت آسيب‌هاي وارده به نظاميان آمريکايي در پي حملات موشکي ايران به حدي بود که برخي احساس مي‌کردند که يک کاميون به آنها برخورد کرده است. 

اما اولين گزارش جدي در خصوص تعداد بالاي زخمي‌ها در اين حمله مربوط به روزنامه «القبس» بود که از انتقال ۱۶ نظامي ‌مجروح آمريکايي به کمپ «عريفجان» در کويت پرده برداشت. بعد از آن پنتاگون با گذشت چند روز از حمله موشکي اذعان کرد دست‌کم ۱۶ نظامي آمريکايي بر اثر اين حمله زخمي و براي آزمايش پزشکي و مداوا به خارج از عراق منتقل شدند.

فرماندهي نيروهاي تروريستي آمريکا در منطقه (سنتکام) هم در بيانيه‌اي در پي آنچه «ضربه ملايم مغزي» خواند، از انتقال ۱۱ نظامي آمريکايي به آلمان پرده برداشت. بعد از آن پنتاگون چند بار ديگر هم بر آمارش افزود و سرانجام روز ۲۲ بهمن، بعد از گذشت بيش از يک ماه از حمله ايران، اعلام کرد ۱۰۹ نظامي با آسيب مغزي تروماتيک شناسايي شده‌اند که نسبت به گزارش قبلي ۴۵ نفر افزايش داشته است.

وزارت دفاع آمريکا افزود: همچنين در مجموع ۲۷ نفر از نظاميان آمريکايي براي طي مراحل درماني به آلمان منتقل شدند که افزايش شش نفري را در مقايسه با گزارش قبلي نشان مي‌دهد و ۲۱ نفر از آنها نيز براي تکميل درمان به آمريکا منتقل شده‌اند.

اين در حالي بود که ترامپ بعد از اذعان مقامات نظامي به آسيب ديدن نظاميان اين کشور، حالا در تلاش براي کاستن از اهميت آسيب مغزي وارده، آن را به «سردرد» تشبيه مي‌کرد. او گفت که آسيب خفيف مغزي در مقايسه با قطع شدن دست و پاي نظاميان يا کشته شدن آن‌ها اتفاق چندان مهمي نيست و به همين دليل هم از تلافي کردن اين حمله خودداري کرده است!

آمريکايي‌ها همچنين سعي در القاي اين محتوا داشتند که بر اساس هشدارها از حمله هوايي مطلع بودند و آماده‌باش کامل نيروها مانع کشته شدن آنها شد. از سوي ديگر رسانه‌هاي غربي تلاش کردند با هدف تحريک احساسات در عراق عليه پاسخ نظامي ايران چنين وانمود کنند که در نتيجه حملات، عراقي‌هاي مستقر در پايگاه عين‌الاسد هدف قرار گرفتند؛ ادعايي که ارتش عراق آن را تکذيب کرد.

اما اين مخفي‌کاري‌ها و تناقض‌گويي‌ها حتي صداي مقامات آمريکايي را هم درآورد. «کريس مورفي» سناتور آمريکايي ايالت «کانتيکت» آمريکا که ترور سپهبد حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را معادل ترور وزير دفاع آمريکا دانسته بود، گفت ترامپ در حال فريب افکار عمومي مردم آمريکاست.

تحليگران چه گفتند؟

«اسکات ريتر»، بازرس تسليحاتي اسبق سازمان ملل و از مقام‌هاي سابق آمريکا در تحليل پاسخ موشکي ايران، آن را نشانه آمادگي ايران براي پاسخ‌دهي به اقدامات تحريک‌آميز احتمالي آمريکا خواند. 

وي در يادداشتي براي راشاتودي نوشت: «ايران نمي‌خواست با حمله‌اش نظاميان آمريکا را بکشد، مي‌خواست فناوري موشکي و عزم خودش را به [دونالد] ترامپ (رئيس‌جمهور آمريکا) گوشزد کند. سال‌هاست که ايران گام‌هاي قابل‌توجهي در زمينه اتکاپذيري، برد و دقت نيروي موشک‌هاي باليستيک خودش برداشته است. روزهايي که زرادخانه ايران فقط موشک‌هاي اسکاد ساخت دوران شوروي را شامل مي‌شد به پايان رسيده است.»

ريتر در ادامه ادعاي مقام‌هاي آمريکايي مبني بر اينکه ضربه موشکي ايران خسارات جاني نداشته را تکرار کرد، اما آن را نشانه‌اي از دقت موشکي ايران دانست. 

وي نوشت: «ترامپ قبلاً وعده داده بود در صورت حمله ايران به تأسيسات يا پرسنل آمريکا تلافي گسترده‌اي خواهد کرد. او در حالي که گرداگردش را اعضاي تيم امنيت ملي‌اش فرا گرفته بودند مجبور شد از آن تهديد عقب‌نشيني کند چون به خوبي مي‌دانست که اگر قرار بود به ايران حمله کند، پاسخ ايران براي آمريکا و متحدان منطقه‌اي اين کشور از جمله اسرائيل، عربستان سعودي و امارات متحده عربي ويرانگر خواهد بود.»

«ويپين نارانگ» کارشناس آمريکايي امور نظامي و استاد مطالعات امنيتي دانشگاه «ام‌آي‌تي» هم در تحليلي نوشت تصاوير ماهواره‌اي آثار حملات ايران به پايگاه عين‌الاسد نشان مي‌دهد که دقت موشک‌هاي ايران به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و آثار ناشي از اين حمله موشکي نشان مي‌دهد که تک‌قطبي حملات دقيق موشکي از دست آمريکا خارج شده است.

در ادامه واکنش تحليلگران و کارشناسان نظامي، «جفري لوئيس» استاد موسسه تحصيلات تکميلي «مطالعات بين‌المللي ميدلبري» و تحليلگر انديشکده «مرکز مطالعات عدم اشاعه جيمز مارتين» در صفحه توئيتر خود ضمن به اشتراک گذاشتن تصويري از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌هاي بالستيک ايران و حجم خساراتي که به اين پايگاه وارد شد، نوشت: «موشک‌هاي ايراني چندين ساختمان/زيرساخت را در پايگاه هوايي عين‌الاسد نابود کردند».

 

 

وي در توئيت ديگري تاکيد کرد: «ايراني‌ها "خطا نزدند". اين ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شدند».

 


اين استاد دانشگاه آمريکايي سپس در انتقاد از ادعاي پنتاگون مبني بر اينکه ايران عامدانه اهدافي را انتخاب کرد که تلفات جاني نداشته باشد، گفت: «اين [حرف] احمقانه است، اما گويا دروغي است که ما مي‌خواهيم به خودمان بگوييم، تا مردانگي شکننده ما، ما را به جنگ نکشد!»

«دارا ماسيکوت» کارشناس ارشد مطالعات استراتژيک و امنيت ملي از کالج جنگ نيروي دريايي آمريکا و پژوهشگر سياسي در انديشکده «رَند» هم در صفحه توئيتر خود ضمن به اشتراک گذاشتن تصويري از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌هاي بالستيک ايران و حجم خساراتي که به اين پايگاه وارد شده، نوشت: «من کارشناس [مسائل] ايران نيستم. اما تحليلگر نظامي هستم. وقتي به نقاط اثر حمله ايران به پايگاه هوايي [عين] الاسد نگاه مي‌کنم، حمله نمادين با هدف اجتناب از تلفات که بعضي‌ها مي‌گويند، نديدم».

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html