پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240460
" 17 ربيع" دست سوءاستفاده‌کنندگان از بازار را رو مي‌کند
تاریخ انتشار : 1399/09/05 10:27:11
نمایش : 982
‍ قرارگاه " هفدهم ربيع" به دنبال فرمايشات مقام معظم رهبري و به جهت نظارت بر بازار و مقابله با سوءاستفاده‌کنندگان تشکيل شده است تا بتوان با احتکارکنندگان کالاهاي اساسي و افزايش قيمت اقلام مورد نياز مردم مقابله شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، اين روزها اتفاقات نارحت‌کننده‌اي در بحث اقتصاد و معيشت مردم در کشور شاهديم، از نوسان روزانه و دائمي قيمت اقلام مصرفي و خوراکي مردم گرفته تا نبود مايحتاج روزانه که به دليل برخي ناهماهنگي‌ها، نبود نظارت‌هاي کافي و دست باز سوءاستفاده گران به وجود مي‌آيد و کام مردم را تلخ‌تر از زهر مي‌کند.

اين روزها شيوع پديده کرونا، به اندازه کافي مردم، اقتصاد و معيشت ايشان را تحت تاثير قرار داده است و اينکه قيمت‌ها روزانه و بي حساب و کتاب رشد دارد، دردي شده بر دردهاي ديگر جامعه.

بيماري کرونا بسياري از کسب و کارها را از رونق انداخته است، اغلب خانواده‌هاي ايراني با کاهش توان و قدرت خريد حتي مايحتاج ضروري خود مواجه هستند، شايد ديگر جايي براي نوسان در قيمت‎‌ها و بعضا سوءاستفاده عده‌اي وجود نداشته باشد تا بر پيکره شکننده و نحيف اقتصاد خانوار ايراني وارد شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنان زنده و تلويزيوني، که به مناسبت ميلاد پيامبر خاتم حضرت محمد مصطفي (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع) ايراد فرمودند، با تأکيد بر تحرک و تلاش بيشتر مسؤولان در سه زمينه «اقتصاد، امنيت و فرهنگ» گفتند: گراني‌هاي اخير واقعاً توجيهي ندارد و مسؤولان بايد با هماهنگي و جديت اين دشواري‌ها را از زندگي مردم بردارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينکه بسياري از مشکلات کنوني اقتصادي ارتباطي به تحريم ندارند و ناشي از ناهماهنگي‌ها هستند، گفتند: بسياري از گراني‌هاي اخير توجيه ندارد و بايد با هماهنگي بين دستگاه‌هاي مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ايشان، گراني گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را برغم موجود بودن جنس و کالا، گراني‌هاي بي مبنا و بي‌دليل خواندند و افزودند: همه اين گراني‌ها و مشکلات، با هماهنگي دستگاه‌ها قابل حل هستند و بايد مشکلات از جلوي پاي مردم برداشته شود.

بعد از اين سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي ايران بود که نيروهاي بسيجي و سپاه پاسداران همچون ساير برهه‌هاي حساس که همواره حضوري قابل قبول داشتند وارد ميدان نظارت بر بازار به جهت جلوگيري از نوسانات در قيمت‌ها شدند.

سردار سلامي: قرارگاه "هفدهم ربيع" تشکيل شد

در همين اثناء سردار سرلشکر پاسدار حسين سلامي در حاشيه نشست هماهنگي و هم‌افزايي ظرفيت‌هاي سپاه و بسيج و دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي براي کنترل قيمت‌ها و مبارزه با گرانفروشي‌ها و لبيک به منويات مقام معظم رهبري، از تشکيل قرارگاه "هفدهم ربيع" با حضور دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي، خبر داد.

فرمانده ‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين قرارگاه که با حضور وزراي جهاد کشاورزي، صمت، دادگستري و دادستان‌ کل کشور و همه دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي دخيل در امر بازار و تهيه و توزيع اقلام مصرفي مردم تشکيل شد، تاکيد کرد: نحوه و سازوکار مشارکت همه نهادها براي کنترل زودهنگام و مؤثر قيمت‌هايي را که بي‌رويه بالا رفته است مورد بررسي قرار داديم، تا اقدامات لازم آغاز شود.

وي با تاکيد بر رد و بدل شدن تصميمات از جمله تشکيل قرارگاه‌هاي عملياتي مورد نياز در وزارتخانه‌هاي صمت و جهاد کشاورزي ادامه داد: مقرر شد بين وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزي و بسيج تعامل و هماهنگي نزديکي برقرار شود، در واقع بسيج نقش خودش را در نظارت و بازرسي و در خصوص عرضه مستقيم کالا به مردم  تعريف و به‌عهده خواهد گرفت.

سپاه و بسيج ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي مقابله با احتکار، گرانفروشي و رصد بازار دارند

بعد از اعلام تشکيل قرارگاه عملياتي " هفدهم ربيع" در سطح کشور متعاقبا در استان‌ها نيز اقداماتي در اين خصوص انجام گرفت و مقامات مختلف واکنش‌هايي نسبت به اين طرح داشتند ازجمله آن مي‌توان به اظهارات معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري در جلسه قرارگاه "۱۷ ربيع" در سپاه حضرت قمربني‌هاشم (ع) اشاره کرد که از عقد تفاهم‌نامه بين سپاه و ادارات مرتبط ( سازمان صمت، تعزيرات حکومتي و ...) جهت نظارت و کنترل بازار در اين استان خبر داد.

نصيري در ادامه عنوان داشت: سپاه و بسيج ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي مقابله با احتکار، گرانفروشي و رصد بازار دارند و مي‌توانند ادارات و سازمان‌هاي نظارتي را در اين امر ياري کنند.

وي افزود: باوجود تحريم‌هاي ظالمانه و فشارهاي دشمنان، با درايت مقام معظم‌رهبري (مدظلله)، همکاري مردم و تلاش مستمر مسؤولان تاکنون در تامين مايحتاج عمومي مردم موفق عمل کرده‌ايم و بايد با نظارت کافي بر اصناف و مراکز عمده توزيع موادغذايي و کالاهاي اساسي وجود داشته باشد تا بتوان از نوسانات قيمت در بازار جلوگيري کرد.

 معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: آموزش نيروهاي متخصص بسيج جهت کنترل بازار در دستور کار قرار دارد و سپاه و بسيج براي همکاري در اين امر اعلام آمادگي کرده‌اند.

گروه‌هاي مشترک در قالب طرح " هفدهم ربيع" در چهارمحال و بختياري تشکيل شدند

امروز فرج الله رحمتي مدير بازرسي و نظارت اصناف چهارمحال و بختياري نيز از برگزاري جلسات توجيهي و ديگر اقدامات اوليه براي اجراي هر چه سريع‌تر طرح " هفدهم ربيع" در سطح بازار استان خبر داد و در گفت‌وگوي با خبرنگار جهانبين نيوز گفت: تفاهم‌نامه‌اي بين سپاه حضرت قمر بني‌هاشم (ع)، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف چهارمحال و بختياري منعقد شده است که براساس اين تفاهم‌نامه از نيروهاي بسيجي که داراي شرايط هستند براي نظارت و بازرسي بر بازار استفاده شود.

مدير بازرسي و نظارت اصناف چهارمحال و بختياري افزود: نيروهاي بسيجي که قرار است در طرح نظارت بر بازار با عنوان "هفدهم ربيع" حضور داشته باشند بايد داراي برخي شرايط ازجمله داشتن اطلاعات عمومي، سواد کافي، نحوه ارتباط با افراد و... باشند.

وي ادامه داد: جلسه توجيهي اوليه براي اين نيروهاي نظارتي تشکيل شده است و از روز چهارشنبه با سازماندهي در گروه‌هاي مشترک کار نظارت را آغاز مي‌کنند.

رحمتي عنوان کرد: طرح نظارت بر بازار (هفدهم ربيع) قرار است طي دو هفته اعمال محدوديت‌هاي کرونايي انجام شود تا احتمال سوءاستفاده را کاهش دهد.

مدير بازرسي و نظارت اصناف چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اصناف اين استان در اجراي محدوديت‌هاي کرونايي به خوبي عمل کردند و بيش از 90 درصد با مجموعه استان همکاري داشتند، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که فشار اقتصادي بسياري بر روي اصناف وجود دارد، هر روز تعطيلي صنف يا واحد برابر با ضرر بسياري براي کسبه است و اميد است مسؤولان نيز ياري‌گر آن‌ها باشند.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html