پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240455
نبرد با کرونا خطرناک‌تر از جنگ جهاني است/ مردم غرق در مشکلات اقتصادي؛ مسئولان درگير دعواي بي‌ثمر خانگي
تاریخ انتشار : 1399/09/04 11:53:30
نمایش : 1271
حسينعلي شهرياري گفت: يک جنگ ويروسي در کشور اتفاق افتاده است که خطرناک تر از جنگ نظامي است. بنابراين نبايد نگراني ها را با اختلاف نظرها و دعواي بي ثمر خانگي افزايش دهيم، بلکه بايد مسئولان امر در راستاي کاهش مشکلات و دغدغه هاي مردم تلاش کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در پي استعفاي معاون تحقيقات وزارت بهداشت و مباحثي که اين روزها در خصوص استفاده از داروي هاي نامتعارف و ديگر اقدام هاي انجام شده از سوي اين معاونت و جدال در اين وزارتخانه مطرح است، با حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت و گويي انجام شد که در اين باره به عصرهامون گفت: همکاري هايي به اسم تحقيقات در خصوص برخي بيماري هايي که شيوع پيدا مي کند، بين همه مجامع علمي و خاصا دولت ها و وزارتخانه ها با سازمان بهداشت جهاني صورت مي گيرد.
وي اذعان کرد: يک جنگ ويروسي وجود دارد که خطرناک تر از جنگ نظامي است، به گونه اي که در همين مدت کوتاه آمارهاي رسمي مرگ و مير کشورمان بالاي 40 هزار نفر است و اگر مرگ و ميرهاي غير رسمي را هم در نظر بگيريم، آمار قابل توجهي خواهد بود.

شهرياري تصريح کرد: در حالي که در هشت سال دفاع مقدس 250 هزار شهيد داديم، اما طي اين مدت جان هموطنان زيادي گرفته شد و بسياري از مدافعان سلامت به شهادت رسيدند.

نماينده مردم زاهدان در مجلس گفت: الان وقت اين نيست که برخي مسائل را رسانه اي و اين گونه مطرح کنيم، اگر افراد ايراد و نقطه نظري به ويژه در حوزه سلامت، بهداشت و درمان دارند، بهتر است بنشينند و با همديگر مسائل را حل کنند. 

وي در خصوص موضوع استفاده از داروهاي نامتعارف نيز گفت: داروهاي استفاده شده در کشور نامتعارف نبود، بلکه در دنيا استفاده مي شود، سازمان غذا و داروي آمريکا نيز اين دارو را تاييد کرده که روي برخي آدم ها ممکن است، تاثيرگذار باشد و براي برخي ديگر موثر نباشد.

عدم تاييد تاثيرگذاري 100 درصدي داروهاي کرونا

شهرياري با بيان اين که در ارتباط با بيماري کرونا در دنيا هنوز دارويي وجود ندارد که ثابت شده باشد که حتما تاثير گذار است، ادامه داد: دارويي که مي گويند روي سه هزار نفر تحقيق شد، يکي از داروهاي اصلي اش "رمدسيوير" بود که در دنيا استفاده مي شود و گروه زيادي هستند که روزانه با ما تماس مي گيرند که چرا اين دارو کم است و نيست، در حالي که توليد داخلي هم شده است.

وي تاکيد کرد: دارويي که صد در صد براي اين ويروس موثر باشد، هنوز در دنيا شناخته نشده است، اما واکسن آن را بعضي از کشورها از جمله شرکت فايزر آمريکا ساخته اند که شرايط نگهداي اش خيلي سخت است و بايد در دماي 70- درجه محافظت شود.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزود: شرکت هاي ديگر هم در روسيه، هند و کوبا در حال توليد واکسن کرونا هستند، در ايران نيز اقدام هايي شروع شده که سه مورد آن به مرحله باليني يعني تست روي انسان رسيده است، وقتي فردي کرونا مي گيرد، ممکن است 2 يا سه ماه بعد مجدد مبتلا شود، واکسني هم که توليد مي شود بايد در 2 نوبت تزريق و در مرحله بعد نوع استنشاقي آن استفاده شود.

ناتواني دنيا در توليد انبوه واکسن کرونا 

وي ادامه داد: اين در حالي است که حدود هشت ميليارد نفر در دنيا زندگي مي کنند، بنابراين براي مصونيت آن ها 16 ميليارد واکسن نياز است، ايران هم که 85 ميليون نفر جمعيت دارد که اگر بخواهد براي هر فرد 2 نوبت از اين واکسن استفاده کند، 170 ميليون واکسن نياز دارد، اما هيچ جاي دنيا توان توليد حجم زيادي از آن را ندارد. 

شهرياري اذعان کرد: با يکي از کشورها که واکسن توليد مي کند، قراردادي منعقد شده، با اين وجود از آنجايي که کشور ديگري قصد دارد 30 ميليون واکسن از آن ها تهيه کند، به طور قطع توليد کننده اولويت را به اين کشور مي دهد تا ايران که سه ميليون واکسن درخواست کرده است.

شهرياري افزود: علاوه بر اين با چند کشور ديگر که سازنده واکسن هستند، قراردادهايي داريم و اميدواريم که اگر واکسني توليد شود، به ما هم بدهند، اما به طور قطع در ارتباط با واکسن هايي که در کشور روي آن کار مي شود، اميدواري خيلي زيادي وجود دارد، ولي ساختنش يک بحث و توليد تجاري و انبوه آن مسئله اي ديگر است. 

مردم گرفتار مشکلات معيشتي و کرونا

وي گفت: برخي فکر مي کنند که شايد واکسن داخلي ارديبهشت ماه به توليد برسد، اما ظرفيت توليدمان به اندازه اي نيست که بتوانيم همه را تحت پوشش قرار دهيم، ممکن است سه شرکتي که در حال کار هستند، هر کدام بتوانند يک ميليون واکسن توليد کنند که با مقداري که بخواهيم واکسيناسيون عمومي انجام دهيم و مدام آن را تکرار کنيم، خيلي فاصله دارد.

نماينده مردم زاهدان در مجلس با تاکيد بر اين که اين ها مسائل مهمي است که اين روزها بايد پيگيري شود، اذعان کرد: مردم مشکلات معيشتي و اقتصادي جدي دارند که نتوانسته ايم آن را رفع کنيم، از سويي هم بيماري مرگ بار کرونا شايع است، بنابراين نبايد نگراني ها را با اختلاف نظرها و دعواي بي ثمر خانگي افزايش دهيم، مسائلي که به هيچ وجه به صلاح مملکت نيست و بايد دست به دست هم دهيم تا مشکلات کاهش يابد و نگراني هاي مردم کم شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html