پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240441
وقتي گنج‌هاي پيدا و پنهان ديده نمي‌شود/ ناديده گرفتن ظرفيت عظيم روستاها در توليد کالاهاي اساسي
تاریخ انتشار : 1399/08/28 06:46:28
نمایش : 1396
روستاها ظرفيت عظيمي براي توليد انواع کالاهاي اساسي هستند که همواره توسط دولتها ناديده گرفته شده اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ اين روزها يکي از مهمترين دغدغه جوانان ايراني اشتغال و کسب درآمد است تا از فشار اقتصادي که بر روي همه خانواده ها تاثير گذاشته نجات پيدا کنند.

گرچه بهانه تحريم هاي کشور آمريکا بر روي قيمت برخي از کالا ها تاثير گذاشته اما عمده مشکلات اقتصادي به گفته کارشناسان درون کشور قابل حل است و نيازي به بيرون ندارد.

مثال بارزي که در اين زمينه مي توان عنوان کرد توليد گوشت قرمز است که به وسيله دامدار در روستاها توليد مي شود و به دست دلالان بازار مي رسد، اين افراد که گوشت را به قيمت پايين از دامدار خريداري کرده به بهانه گران شدن خوراک دام قيمت آن را چند برابر مي کنند.

در استان سيستان و بلوچستان عمدتاً دام از ساير نقاط کشور ارزان تر است، دليل قيمت پايين دام ها ابتدا پرورش آن در مزارع و در نهايت واردات آن از کشوري همچون افغانستان است.

شهرستان هيرمند واقع در شمال سيستان و بلوچستان يکي از بزرگترين مناطق پرورش شترمرغ در اين استان به شمار مي رود که روزانه چندين تن گوشت به بازار عرضه مي کند.

کارآفرينان اين شهرستان سال ها قبل و با نامگذاري سال اقتصاد مقاومتي توسط رهبر انقلاب يک کسب و کار تازه اي را بر خلاف فعاليت در مرز آغاز کردند و امروز به برترين کارآفرينان کشور هم تبديل شده اند.

پرورش شترمرغ گرچه جزو مشاغل تازه تاسيس در سيستان و بلوچستان به شمار مي رود اما درآمد حاصل از آن امروز توانسته است بسياري از خانواده ها را از مهاجرت و فقر نجات دهد.



تامين گوشت مصرفي استان با استفاده از اقتصاد مقاومتي

شير احمد ساراني يکي از کارآفرينان منطقه سيستان است که بيش از پنج سال در زمينه پرورش شترمرغ فعاليت دارد وي در همين خصوص به خبرنگار ما گفت: پرورش شترمرغ يکي از مشاغل پر سود براي افراد است، اما همانند همه مشاغل زحمات خود را دارد.

وي افزود: شترمرغ عمدتا پرنده اي حساس است که در دوران پرورش بايد مراقبت هاي خاص خود را داشته باشد.

ساراني بيان کرد: اين نوع شغل يکي از مشاغل پر سود به شمار مي رود که سرمايه مزرعه دار را پس از پرورش و فروش به دو برابر تبديل مي سازد.

وي ادامه داد: هر شتر مرغ چند برابر خود سود آور است و مي تواند يک مزرعه دار را ظرف مدت محدودي به سود کلاني برساند.

 

 

دولت ظرفيت روستاها را ناديده گرفته است

سجاد عارف نژاد کارشناس مسائل اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار ما در اين خصوص گفت: اين صاحبان کسب و کار هاي کوچک در جامعه هستند که در آينده به توليدکنندگاني در سطح کلان تبديل مي شوند.

وي افزود: بسياري از گراني هاي اخير در جامعه به واسطه نام تحريم ها رخ داده است و عملا خود تحريم ها تاثير آنچناني بر روي قيمت اجناس نبايد مي گذاشت.

عارف نژاد با بيان اينکه دولت ظرفيت عظيم روستاها را ناديده مي گيرد اظهار کرد: ايران يک کشور چهار فصل با ظرفيت هاي عظيم است که بدون وابستگي به ساير کشورها مي تواند از پس توليد کالاهاي اساسي خود بر آيد.

وي ادامه داد: اگر دولت براي توليد گوشت بر روي مزرعه داران روستايي سرمايه گذاري مي کرد، در يک برهه زماني نيازي به وارد کردن گوشت يخ زده برزيلي هم نداشتيم.

اين کارشناس اقتصادي خاطرنشان کرد: فشار هاي آمريکا بر کشور باعث شده است تا پديده اي جديدي بنام کاسبان تحريم بوجود آيد تا مردم بيشترين هزينه را در اين بين متحمل شوند.



حاشيه نشيني ثمره غافل شدن از روستاها

حبيب الله دهمرده نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي هم در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: مرکز پرورش شترمرغ واقع در چاه نيمه سيستان به تنهايي مي تواند ظرفيت اين را داشته باشد که علاوه بر تامين گوشت استان درصدي از گوشت کشور را هم توليد کند.

وي ادامه داد: در سال ۱۳۶۸ اجراي طرح پايلوت پرورش شترمرغ در چاه نيمه کليد خورد و به صورت ضربتي جوجه شترمرغ خارج از کشور وارد کرديم تا درصدي از گوشت کشور را تامين کنيم.

وي ادامه داد: در حالي که مي توان روستاها را به مرکز پرورش دام تبديل کرد مهاجرت آنها به شهرها پديده حاشيه نشيني را رقم زده است.

دهمرده بيان کرد: در آمارهاي سال ۹۶ اعلام شده است که فقط در چهار شهر سيستان و بلوچستان ۱ ميليون حاشيه نشين سکونت دارند که اين امر به يکي از مهمترين نواقص استان بدل شده است.

نماينده مردم سيستان در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: بايد گفت که از روستاها غافل شده ايم در حالي که تمام امکانات رفاهي در شهرها وجود دارد همين امر باعث شده است تا روستائيان به شهرها هجوم بياورند.

وي خاطرنشان کرد: سيستان و بلوچستان رکوردار حاشيه نشيني در کشور است در حالي که مي توان از ظرفيت روستاها در اقتصاد مقاومتي و توليد نيازهاي کشور استفاده کرد.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html