پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240440
بايدها و نبايدهاي بودجه ۱۴۰۰/ توجه به آمايش سرزميني و گسترش پايه مالياتي از ضروريات بودجه سال آينده
تاریخ انتشار : 1399/08/28 06:44:58
نمایش : 1385
دخل و خرج کشور با بودجه مشخص مي‌شود و اگر تمام احتمالات آن در نظر گرفته شود و درست تدوين شود، مي‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنشي را پشت سر خواهد گذاشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه خبري تهران نيوز، بودجه نقش اساسي و کليدي را در ساختار اقتصادي کشور ايفا مي‌کند. به بياني ساده‌تر دخل و خرج کشور با بودجه مشخص مي‌شود و اگر تمام احتمالات در آن در نظر گرفته شود، مي‌توان انتظار داشت که کشور سال آرام و بدون تنش را پشت سر خواهد گذاشت، اما اگر به احتمالات سال بودجه‌اي توجه نشود، هم دولت دچار دردسر مي‌شود و هم معيشت و زندگي مردم به سختي خواهد گذشت.

آرام‌آرام به ارائه لايحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شوراي اسلامي نزديک مي‌شويم. همانطورکه حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در يکصد و هشتاد و يکمين جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي گفت لايحه بودجه ۱۴۰۰ بر اساس کاهش هزينه‌ها، افزايش درآمدها، کاهش تصدي‌گري‌ دولت، توسعه دولت الکترونيک، قطع وابستگي مستقيم بودجه به نفت، رونق و جهش توليد و اجراي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي استوار است. لايحه بودجه ۱۴۰۰ آخرين لايحه بودجه‌اي است که توسط دولت حسن روحاني نوشته مي‌شود و از سوي ديگر نخستين لايحه‌اي است که توسط مجلس يازدهم مورد چکش‌کاري قرار مي‌گيرد؛ لذا ابتدا از اين حيث که تعامل مجلس و دولت در تصويب اين لايحه چگونه خواهد بود، مورد اهميت و مداقه قرار دارد و دوم اينکه شرايط اقتصادي کشور به خاطر تحريم‌هاي ظالمانه، خاص بوده و طوري بايد چکش‌کاري يا اصلاح و سپس تصويب شود که دولت سيزدهم که هيچ نقشي در تصويب اين لايحه بودجه نداشته به دردسر نيفتد و به مانعي بر سرراه سياست‌هاي او تعبير نشود.

در نظر گرفتن تمام احتمالات در بودجه ۱۴۰۰

اغلب کارشناسان و تحليلگران مسائل اقتصادي از دولت درخواست کرده‌اند که در تدوين لايحه بودجه ۱۴۰۰، تمام احتمالات را در نظر بگيرد و براساس اين احتمال براي امورات يکساله کشور، بودجه‌ريزي کند. همچنين اين کارشناسان به دولت توصيه کرده‌اند که نواقص و ضعف‌هاي بودجه ۱۳۹۹ به دقت بررسي و شناسايي شود تا اين نواقص و اشتباهات براي بار ديگر در لايحه بودجه ۱۴۰۰، تکرار نشود.

محمدحسن آصفري، عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبري تهران نيوز، درباره ويژگي‌هاي بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه ۱۴۰۰ بايد با نگاه جلوگيري از خام‌فروشي و با نگاه به تحقق اقتصاد مقاومتي نوشته شود. بودجه طوري بايد نوشته شود که اگر نفت هم به فروش نرفت بتوان ارقام آن را تأمين کرد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر حدود ۸۰ هزار ميليارد تومان از بودجه ۴۶۰ هزار ميليارد توماني سال ۹۹ تأمين نشده است، افزود: سهم شرکت‌ها بايد در بودجه مشخص شود؛ چون بخشي از بودجه در اختيار شرکت‌ها و بانک‌هاست که در لايحه بودجه آورده نمي‌شود و مجلس هيچ نظري روي آنها ندارد و چشم‌بسته تأييد مي‌شود.

نماينده مردم اراک در مجلس يازدهم ادامه داد: اين شرکت‌ها بايد ابتدا سهم خودشان را در لايحه بودجه ۱۴۰۰ مشخص کنند و سپس حداقل پنج درصد از درآمدهاي آنها براي بودجه کل کشور در نظر گرفته شود و سهم خودشان را براي بودجه پرداخت کنند.

گسترش پايه‌هاي مالياتي در بودجه ۱۴۰۰

آصفري با اشاره به اهميت دريافت ماليات در لايحه بودجه ۱۴۰۰ تأکيد کرد: به‌جاي اينکه ماليات را افزايش داد، بايد بتوان پايه‌هاي مالياتي را گسترش داد و نيز کساني که فرار مالياتي دارند، شناسايي شوند و سهم آنها در بودجه مشخص شود.

وي گفت: همچنين توجه به ممانعت از خام‌فروشي منابع طبيعي در بودجه ۱۴۰۰ بايد مورد توجه دولت قرار گيرد و دولت موظف است که اين منابع طبيعي را صرف رونق و توسعه شرکت‌هاي داخلي کند.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم با بيان اين مطلب که در بودجه ۱۴۰۰ بايد نگاه به سفره مردم باشد، خاطرنشان کرد: لايحه بودجه بايد طوري نوشته شود که به سفره مردم اهميت بيش از پيش داده شود تا مبادا مشکلات معيشتي مردم افزايش يابد. اينکه دولت دستان خود را در جيب مردم کند، راه خوبي براي کسب درآمد نيست و ضروري است که اين نگاه اصلاح شود.

آصفري افزود: در بودجه ۱۴۰۰ بايد تدابيري انديشيده شود که ريخت و پاش‌ها به حداقل کاهش يابد و همچنين بحث فروش اموال دولتي بايد کمترين موضوعي باشد که در بودجه مطرح مي‌شود.

وي توصيه کرد: دولت بايد مراقب باشد که قرض‌هايش را به حداقل ممکن کاهش دهد تا دولت بعدي مجبور نباشد تا مدت‌ها بدهي‌هاي دولت پيشين را پرداخت کند و به عبارت ديگر کاري نکند که يک سرزمين سوخته تحويل دولت بعدي بدهد.

عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس گفت: بودجه ۱۴۰۰ بايد بودجه عملياتي و کاربردي باشد و خيلي خوش‌بينانه نباشد و واقعيت‌ها را در نظر بگيرد.

آصفري عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۰ از بودجه ۱۳۹۹ اهميت بسياري دارد؛ چون دولت بعدي قرار است بيشتر از دولت فعلي با بودجه ۱۴۰۰ سروکار داشته باشد، بودجه‌اي که هيچ نقشي در نگارش آن نداشته است.

توجه به آمايش سرزميني در بودجه ۱۴۰۰

متأسفانه نظام بودجه‌اي کشور در طي سال‌هاي گذشته از يک مسئله همواره آسيب ديده و آن عدم قطع وابستگي بودجه به نفت است، اما انتظار مي‌رود با توجه به کاهش چشم‌گير درآمدهاي نفتي و تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر قطع خام‌فروش و نيز تأکيد مکرر ايشان بر افزايش توليدات پالايشي، بودجه ۱۴۰۰ متکي بر درآمدهاي غيرنفتي باشد.

همچنين تحليل‌گران و کارشناسان مسائل اقتصادي باور دارند که بودجه ۱۴۰۰ بايد علاوه بر اينکه مبتني بر درآمدهاي غيرنفتي باشد، مقوله آمايش سرزميني در آن گنجانده شود؛ يعني نظام بودجه‌اي کشور براساس اولويت‌‎ها و ظرفيت‌هاي ملي، منطقه‌اي استاني و شهرستاني تدوين و تصويب شود. پس بحث آمايش سرزميني و قطع وابستگي به درآمدهاي نفتي مي‌تواند بودجه ۱۴۰۰ را از بودجه سال‌هاي گذشته متمايز کند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html