پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240438
9 سال انتظار براي افتتاح پروژه راه آهن سفيد دشت- مبارکه/آيا وعده هاي مسئولين در افتتاح بزرگ ترين پروژه چهارمحال و بختياري محقق مي شود؟
تاریخ انتشار : 1399/08/28 06:38:00
نمایش : 1198
پروژه راه اهن سفيد دشت- مبارکه بزرگ ترين پروژه در استان چهارمحال و بختياري است که علي رغم 9 سال از کلنگ زني اين پروژه هنوز به بهره برداري نرسيده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ برخي از کارشناسان حوزه توسعه استراتژيک (راهبردي) نقش حمل و نقل ريلي و راه آهن را براي توسعه هر منطقه بسيار مهم ارزيابي مي کنند چرا که يکي از ۷ مولفه حوزه توسعه استراتژيک وجود زيرساخت هاي ريلي است.

کارشناسان حوزه حمل و نقل نيز بر اين عقيده اند که ” راه آهن به  عنوان يک مکانيسم بسيار کارآمد در زمينه حمل و نقل درون شهري و برون شهري در کشورهاي توسعه يافته و بسياري از کشورهاي در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده مي ‏شود”.

به طور معمول حجم زيادي از حمل و نقل کالا توسط ناوگان ريلي انجام مي شود و اين ناوگان علاوه بر کاهش خطرات محيط زيستي از جمله توليد گازهاي گلخانه اي ، سالم مانند زيرساخت هاي زميني مانند آسفالت بزرگراه ها و آزادراه ها، کاهش تصادفات جاني و مالي جاده اي را به همراه دارد.

در ايران نيز در برنامه ششم توسعه تکليف شده است تا دولت به گونه­ اي برنامه­ ريزي کند که سهم ريل، از بار، به ۳۰ درصد و سهم مسافر آن، به ۲۰ درصد نسبت به زمان موجود افزايش يابد.

در چهارمحال و بختياري نيز به دليل کوهستاني بودن منطقه و شيب برخي از جاده ها ، سخت بودن شرايط آب و هوايي در زمستان از همان ابتدا نيازمند راه آهن بود که اکنون اين آرزو  تا چند سال آينده ادر حال تبديل شد به يک واقعيت است.

کلنگ راه آهن مبارکه - سفيددشت-شهرکرد در سال ۹۰ بر زمين خورده است که با اجراي اين پروژه تحول بزرگي در بخش‌هاي مختلف چهارمحال و بختياري ايجاد مي شود، اما بعد از گذشت ۹ سال مسئولين وعده تکميل زيرساخت‌هاي آن را تا پايان عمر دولت، دوازدهم مي‏‌دهند.

کل اعتبار اين پروژه تا پايان سال ۹۷ مبلغ ۴۰ ميليارد تومان بود و در سال ۹۸ اقدامات خوبي براي تأمين اعتبار و سرعت بخشي به عمليات اجرايي طرح از سمت مسئولان استان انجام شد که سبب مصوب شدن ۱۰۱ ميليارد و ۷۹۰ ميليون تومان و تخصيص ۸۷ ميليارد تومان شد.

تا پايان دولت دوازدهم پروژه راه آهن مبارکه سفيد دشت به بهره برداري مي رسد

علي شهريارپور رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين نيوز در شهرکرد، گفت: يکي از پروژه هاي اولويت دار استان چهارمحال و بختياري پروژه راه آهن است که با تخصيص اعتبار تا پايان دولت ۱۲ به بهره برداري مي رسد.

وي با اذعان بر اينکه پروژ ه هايي در اين استان وجود دارد که اولويت با آن هاست عنوان کرد: طرح راه آهن _ مبارکه و سفيد دشت از جمله پروژه هاي اولويت دار است که ۲۵۰ ميليارد آن تخصيص يافته  و اميد است تا پايان دولت ۱۲ به بهره برداري برسد.

شهريار پور با اشاره به اينکه در سال ۹۹ بر اساس تفاهمنامه منعقد شده ما بين وزارت راه و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه کشور براي سرعت بخشي به عمليات اجرايي طرح  مقرر شد ۶۵۰ ميليارد تومان ديگر براي اين پروژه اختصاص يابد گفت:  در قانون بودجه سال جاري تا مبلغ ۲۵۰ ميليارد تومان با تخصيص ۱۰۰ درصد به اين طرح اختصاص يافت و با هماهنگي و پيگيري‌هاي انجام شده مقرر گرديد در روزهاي آينده مبلغ ۲۰۰ ميليارد تومان ديگر نيز به پروژه اختصاص يابد .

وي بيان داشت:  ۲۰۰ ميليارد تومان ديگر براي تکميل زيرساخت‌هاي پروژه مورد نياز است که براساس پيشرفت کار و هزينه کرد اعتبارات تخصيص يافته به پروژه اختصاص مي يايد.

شهريار پور اظهار کرد: با اکتساب اعتبارات فوق زيرساخت‌ پروژه تا پايان فعاليت دولت دوازدهم تکميل مي شود  که پس از آن اقدامات لازم براي ريل‌گذاري طرح صورت مي‌پذيرد.

شهريارپور در پايان با اشاره به اينکه طرح‌ها طبق اولويت‌بندي بودجه دريافت مي‌کنند و عمده فعاليت اين پروژه در دو سال گذشته صورت گرفته لذا اعتبار لازم در سال جاري تخصص يافت، گفت: افزايش مابقي بودجه نيز متناسب با افزايش تورم و تخصيص اسناد خزانه لحاظ خواهد شد.

پروژه راه اهن شهرکرد جز پروژه هاي اقتصاد مقاومتي است

احمد راستينه نماينده مردم شهرکرد، بن و ‌سامان در مجلس در گفتگو با جهانبين نيوز ؛  گفت: پروژه راه‌آهن مبارکه - سفيددشت به شهرکرد، جزو پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي و جهش توليد چهارمحال و بختياري است.

وي با بيان اينکه طول مسير اين پروژه حدود ۹۰  کيلومتر است، اظهار کرد: براي اتمام زير ساخت اين پروژه حدود ۶۵۰ ميليارد تومان اعتبار مورد نياز بود که در سال جاري۴۵۰ ميليارد تومان از اين اعتبار تامين شده است.

وي با بيان اينکه پروژه راه‌آهن ۳۳ درصد پيشرفت فيزيکي دارد، افزود: طبق برنامه زمانبندي اوليه اين پروژه بايد ظرف مدت ۴۸ ماه به پايان مي‌رسيد، اما با پيگيري‌هاي انجام شده اين مدت به ۱۲ ماه کاهش پيدا کرد.

راستينه  ادامه داد: تمام فازهاي اجرايي اين پروژه فعال است و در خردادماه ۱۴۰۰ زيرساخت آن تکميل و سپس ريل‌گذاري آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه ايستگاه مسافري پروژه راه‌آهن مبارکه - سفيددشت به شهرکرد در شهر شهرکرد پيش‌بيني شده است، عنوان کرد: ايستگاه باري راه‌آهن نيز در منطقه ويژه اقتصادي براي زيرساخت اقتصادي پيش‌بيني شده است.

نماينده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس با بيان اينکه اين پروژه جزو پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي و جهش توليد چهارمحال و بختياري است، تاکيد کرد: پيگيري‌هاي بسياري براي اين مسئله توسط مسئولان استاني صورت گرفته است و در بازديد از اين طرح مشکلات آن بررسي مي‌شود.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ پروژه راه آهن شهرکرد تا کنون مشکل اعتبار داشته و تنها در ۱ الي۲ سال گذشته اعتبارات لازم به آن تخصيص داده شده که اين تقسيم‌بندي بودجه نيز اولويت‌بندي و مراحل قانوني دارد که پس از طي شدن همه مراحل بودجه لازم به اين پروژه اختصاص داده شده که بعد از اتمام پروژه‌هاي استان‌هاي ديگر نوبت به اجراي اين طرح در استان چهارمحال و بختياري رسيده و اين مراحل از دست ادارات خارج بوده است، البته با افزايش تورم ممکن است مقدار اعتبارات مورد نياز جهت تکميل زيرساخت‌ها نيز افزايش يابد و اگر تملک اراضي با موفقيت انجام شود به گفته مسئولين اين پروژه تا پايان عمر دولت انجام و ريل‌گذاري آن به دولت بعدي منتقل مي‌شود.

لازم است بدانيد ؛ با اجراي پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختياري، تحول بزرگي در جابجايي و حمل و نقل ريلي مسافر و کالا، بين استان‌هاي بزرگ و صنعتي کشور رخ مي‌دهد و فاصله استان‌هاي جنوبي تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کيلومتر کوتاه‌تر مي‌شود.
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html