پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230418
آب کم است؛ روش هاي نوين آبياري را راحت مي کند
تاریخ انتشار : 1399/08/11 08:58:47
نمایش : 1694
با توجه به پديده خشکسالي و کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختياري طي يک دهه گذشته مسئولين بر لزوم توسعه سيستم آبياري نوين در باغات و اراضي اين استان تاکيد دارند.
 به گزارش جهانبين نيوز ؛ استقرار روش‌هاي نوين آبياري در مزارع با توجه به حاد شدن وضع منابع آب کشور و افت سطح سفره‌هاي زيرزميني، ضرورتي انکارناپذير براي سرزمين خشک ايران به شمار مي‌رود.

بسياري از کارشناسان آب تنها راه نجات ايران از بحران کنوني را مديريت در بخش مصرف مي‌دانند.

همچنين بخش کشاورزي به عنوان عمده‌ترين مصرف کننده آب کشور براي برون رفت از اين شرايط نيازمند سرمايه‌گذاري براي توسعه روش‌هاي نوين آبياري در مزارع است تا بتواند با مديريت آب در مزرعه، نياز غذايي جامعه را تامين کند.

اگرچه به اعتقاد کارشناسان اجراي سيستم‌هاي نوين آبياري لزوما منجر به کاهش مصرف آب در کشاورزي نمي‌شود، اما به اعتقاد کامبيز بازرگان رئيس موسسه تحقيقات خاک و آب يکي از روش‌هاي شناخته شده در دنيا براي افزايش بهره‌وري و کارايي مصرف آب استفاده از روش‌هاي نوين آبياري است و ايران هم مي‌تواند با اندکي اصلاحات در زمينه اجراي اين روش‌ها در مزارع، از مزيت‌هاي آن استفاده کند.

توسعه روش‌هاي نوين آبياري در بخش کشاورزي در تيتر رسانه‌هاي حتي چهار دهه پيش هم جا خوش کرده بود. با وجود آنکه در برنامه‌ريزي‌هاي قبل از انقلاب با تکيه بر پيش‌بيني‌هاي انجام شده در زمينه کمبود منابع آب کشور در دهه‌هاي آينده، بر توسعه روش‌هاي نوين آبياري در مزارع ايران تاکيد شده بود و اين مسئله در برنامه‌هاي توسعه‌اي قبل و بعد از انقلاب هم مورد تاکيد بوده است، اما از آنجا که بخش کشاورزي ايران از کمبود سرمايه‌گذاري به شدت رنج مي‌برد، با گذشت بيش از چهار دهه از تصميم پيشروانه دولت براي بهبود راندمان آبياري در بخش کشاورزي، امروز اندکي بيش از ۲۰ درصد از اراضي آبي ايران تحت پوشش روش‌هاي نوين آبياري قرار گرفته است؛ اين در حالي است که سطح زير کشت اراضي کشاورزي ايران در دهه‌هاي اخير روندي افزايشي داشته و در حال حاضر بر اساس سرشماري سال ۹۳ حدود ۲ر۷ ميليون هکتار اراضي کشاورزي آبي در ايران وجود دارد.

روش‌هاي نوين آبياري روشي مرسوم در سراسر جهان براي بهبود راندمان مصرف آب در بخش کشاورزي است. با اين وجود برخي تلاش مي‌کنند افت سطح سفره‌هاي زيرزميني که ناشي از عدم تخمين درست منابع آب زيرزميني کشور و صدور بيش از حد مجوز برداشت است را به گردن اجراي روش‌هاي نوين آبياري انداخته و اين سيستم‌ها را ناکارآمد توصيف کنند و حتي براي اجراي اين روش‌ها در کشور مانع تراشي کنند.
 
تجهيز 2.1 ميليون هکتار از اراضي کشاورزي کشور به سامانه‌هاي نوين آبياري

مجري طرح توسعه سامانه هاي نوين آبياري اعلام کرد: از ابتداي اجراي طرح تاکنون، دو ميليون و 95 هزار هکتار از اراضي کشاورزي کشور معادل 25 درصد اراضي آبي کشور به سامانه هاي نوين آبياري تجهيز شده است.

عباس زارع مجري طرح توسعه سامانه هاي نوين آبياري اظهار کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون، طرح توسعه سامانه هاي نوين آبياري در سطح 53 هزار و 953 هکتار اجرا و به بهره برداري رسيده و در سطح 131 هزار و 99 هکتار در حال اجراست.

وي افزود: مجموع سطح اجرا شده و در حال اجرا در سال جاري، 180 هزار و 52 هکتار در قالب 9251 پروژه بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: از ابتداي اجراي طرح تاکنون، دو ميليون و 95 هزار هکتار از اراضي کشاورزي معادل 25 درصد اراضي آبي کشور به سامانه هاي نوين آبياري تجهيز شده است.

اجراي طرح‌هاي آبياري نوين در بخش کشاورزي استان چهارمحال و  داراي رتبه کشوري  است
 
مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري از اجراي آبياري نوبن در ۶۴ هزار هکتار اراضي کشاورزري استان خبر داد و گفت: اين استان در اين زمينه رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

وي، وسعت اراضي باغي و زراعي مجهز به سيستم آبياري نوين اين استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اين ميزان معادل ۵۵ درصد اراضي کشاورزي استان را شامل مي‌شود.

ذاکري، ميانگين اجراي سيستم آبياري تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:اجراي اين طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزايش ۵۷ درصدي ميزان توليد محصولات باغي و زراعي شده است.

مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان تصريح کرد: با برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري دولت تدبير و اميد ۸۰ درصد اعتبارات هزينه‌اي اجراي طرح‌هاي آبياري نوين از محل اعتبارات بلاعوض دولت و مابقي از محل آورده بهره‌برداران تامين مي‌شود.

ذاکري، با اشاره به پديده خشکسالي و کاهش بارش‌ها در اين استان طي يک دهه گذشته بر لزوم توسعه سيستم آبياري نوين در باغات و اراضي اين استان تاکيد کرد.
به گفته وي، در سال جاري بيش از يکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي اين استان به سيستم آبياري نوين مجهز شده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نيز در دست اجراست.

مدير آب و خاک و امور فني و مهندسي سازمان  افزود: با بررسي انجام شده ۶۵ درصد از اراضي آبي اين استان از سفره‌هاي زيرزميني در قالب ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عميق و نيمه عميق تامين و ۳۵ درصد مابقي نيز از قنوات، چشمه‌ها و ديگر منابع آبهاي سطحي آبياري مي‌شود.

ذاکري، از وجود ۸۴۱ رشته قنات در استان خبر داد و گفت: امسال افزون بر ۱۶ ميليارد ريال اعتبار ملي براي لايروبي و احياي قنوات داراي اولويت اختصاص داده شده است.

وي تصريح کرد: قنوات بيش از ۱۷ درصد از اراضي باغي  و زراعي  استان را سيراب مي‌کند و در صورت لايروبي و احياء  قنوات، امکان بهره برداري بهينه از اين منابع ارزشمند خواهد شد.

به گفته وي، تعدادي از قنوات در چند سال گذشته بدليل افت منابع آبي استان  به طور کامل خشک شد و ۵۶۰ رشته قنات باقي نيز بين ۸۰ تا ۴۰ درصد کاهش آبدهي داشتند.

شايان ذکر است سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يک ميليون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلات توليد ميشود و سطح زير کشت در اين استان نيز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.
 
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان چهارمحال و بختياري گفت :در سال جاري 3 هزار هکتار از اراضي  کشاورزي  استان به سيستم  نوين آبياري مجهز مي شود.

هدف از اجراي طرح سامانه‌هاي نوين آبياري ، افزايش بهره‌وري و پايداري منابع آب و خاک در جهت توليد پايدار محصولات کشاورزي است

عطالله ابراهيمي  با اشاره به اهداف اجراي طرح سامانه هاي نوين آبياري در استان اظهار داشت :هدف از اجراي طرح سامانه‌هاي نوين آبياري ، افزايش بهره‌وري و پايداري منابع آب و خاک در جهت توليد پايدار محصولات کشاورزي است.
 
ابراهيمي به تجهيز يک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي به سامانه هاي نوين آبياري در شش ماه نخست سال جاري اشاره کرد و افزود :تا پايان سال جاري ۳ هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم هاي نوين آبياري تجهيز مي شود  که تاکنون حدود ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
 
وي ادامه داد :با اجراي طرح هاي سامانه هاي نوين ابياري در استان ،افزايش راندمان آبياري تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزايش ۳۰ درصدي ظرفيت توليدمحصولات کشاورزي، کاهش ۳۰ درصدي مصرف نهاده‌هاي کشاورزي و کاهش اثرات زيست محيطي رقم خواهد خورد.
 
ابراهيمي به نقش ترويج و نهادينه کردن فرهنگ کشاورزي نوين تاکيد کردوگفت :استفاده و ترويج هرچه بيشتر از سيستم هاي آبياري نوين کشاورزي تغيير  نگرش کشاورزي سنتي و الگوي کشت جهت استفاده بهينه از منابع آبي به منظور توسعه وضعيت اقتصادي و معيشتي کشاورزان از مهمترين اهداف بخش آب و خاک و ترويج کشاورزي است.
 
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان به کاهش منابع آبي و احياي دشت هاي بحراني استان اشاره کرد و گفت :توسعه سامانه هاي نوين آبياري در دشت هاي بحراني و مناطق که با کمبود منابع آبي مواجهه هستند يک ضرورت است و در اولويت طرح هاي توسعه سامانه هاي نوين آبياري قرار گيرد.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ با اجراي طرح هاي سامانه هاي نوين ابياري در استان چهارمحال و بختياري  ،افزايش راندمان آبياري تا ۴۴ درصد در مزرعه، افزايش ۳۰ درصدي ظرفيت توليدمحصولات کشاورزي، کاهش ۳۰ درصدي مصرف نهاده‌هاي کشاورزي و کاهش اثرات زيست محيطي رقم خواهد خورد
 
استفاده و ترويج هرچه بيشتر از سيستم هاي آبياري نوين کشاورزي تغيير  نگرش کشاورزي سنتي و الگوي کشت جهت استفاده بهينه از منابع آبي به منظور توسعه وضعيت اقتصادي و معيشتي کشاورزان از مهمترين اهداف بخش آب و خاک و ترويج کشاورزي است .
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html