پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230407
پرواز مرغ بر فراز قيمت‌ها/ مافيا يا عدم برنامه‌ريزي، کداميک مقصر است؟
تاریخ انتشار : 1399/08/03 09:00:41
نمایش : 1437
حداقل نيمي از نهاده‌هاي دامي سر از بازار آزاد در مي‌آورد که مرغداران مجبورند نياز خود را با قيمت‌هاي نجومي خريداري کنند و در نتيجه جوجه ريزي براي توليدکننده صرف نمي کند و قيمت مرغ براي مصرف کننده بالا مي‌رود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از راه آرمان، چند وقتي است که قيمت گوشت طيور به‌خصوص مرغ افزايش يافته است. گزارش مرکز آمار ايران در شهريورماه نشان داد که قيمت تخم‌مرغ که غذاي اصلي سفره‌ي فقرا محسوب مي‌شود در صدر افزايش قيمت‌ها قرار گرفته و نسبت به همه کالا‌ها گوي سبقت را ربوده است.

قيمت مرغ در سال‌هاي اخير هميشه محل مناقشه بين توليدکننده و مسئولين بوده است. هميشه نيز کمبود جوجه ريزي و قيمت نهاده هاي دامي مقصر معرفي شده اند.

فروردين ماه سال جاري بود که خبر جوجه‌کُشي در مرغداري‌هاي کشور رسانه‌اي شد و تمام مرغداري‌ها دليل اصلي اين اقدام را افزايش قيمت خوراک طيور و نبود بازار فروش گوشت مرغ و تخم مرغ به دليل شيوع کرونا اعلام کردند.

اما حسين صلاح ورزي؛ نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران نوشته بود: برخي مرغداري ها جوجه ها را ازبين ميبرند چون از فروش نهاده ها در بازار سود بيشتري مي برند.

 

افزايش قيمت مرغ به دليل به صرفه نبودن جوجه ريزي

حسن سيستاني رئيس اتحاديه مرغ و ماهي فروشان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با تأکيد بر اينکه افزايش قيمت مرغ به دليل افزايش قيمت نهاده هاي دامي است، اعلام کرد: در حال حاضر قيمت مرغ زنده براي توليد کننده 16 هزار و 500 تومان و قيمت مصرفي 23 الي 24 هزار تومان است؛ بر اين اساس مرغدار ضرر نمي کند.

وي با بيان اينکه متأسفانه به دليل مشکلاتي که وجود دارد توليد کنندگان مرغ کرماني با تمام ظرفيت کار نمي کنند، ابراز داشت: واردات مرغ از ساير استان ها هزينه بر است و مقداري تلفات دارد و به همين دليل مصرف کننده بايد مبلغ بيشتري را براي خريد گوشت مرغ بپردازد.

به گفته مسئولين قيمت مرغ به قيمت نهاده هاي دامي وابسته است و افزايش قيمت آن موجب کاهش توان جوجه ريزي مرغداري ها و افزايش قيمت مرغ مي شود.

معاون بازرگاني سازمان صنعت معدن وتجارت استان کرمان در اين خصوص با باين اينکه فقط ۴۰ درصد نهاد‌هاي دامي مورد نياز مرغداران با ارز ۴۲۰۰ توماني تهيه شده است، افزود: در اين شرايط قيمت تمام شده مرغ افزايش زيادي دارد و بسياري از مرغداري‌ها قادر به جوجه ريزي نبودند.

وي با باين اينکه استان کرمان از نظر قيمت مرغ در جايگاه پانزدهم کشور قرار دارد، ابراز داشت: قيمت واقعي هر کيلو مرغ در شرايط کنوني را هر کيلو ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است که حباب ۴ تا ۵ هزار توماني قيمت در هر کيلو مرغ در مقطع فعلي بدليل کمبود مرغ در استان وجود دارد که با افزايش جوجه ريزي در روز‌هاي اينده از بين مي‌رود.

مافيا متهم رديف اول

اول اردي‌بهشت امسال سيد نظام الدين موسوي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در توييتي از مافياي واردات نهاده هاي دامي پرده برداشت. وي در توييتي نوشت: مطابق برخي گزارش ها واردات نهاده هاي دامي در انحصار يک حلقه خاص است و اين حلقه اولاً بازار را به دلخواه خود کنترل نموده، ثانياً به شيوه‌هاي مختلف در روند خودکفايي در اين عرصه کارشکني مي کنند. دعا کنيد و مطالبه و حمايت، تا بتوانيم بر عمر اين انحصارات مافياپرور نقطه پايان بگذاريم.

 

جعفر راستي نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي نيز در نشست علني مجلس شوراي اسلامي، در تذکري گفت: متاسفانه 80 درصد نهاده هاي دامي از خارج کشور تامين مي شود، چرا رئيس جمهور و وزير جهاد کشاورزي به اجراي اين اصل مهم توجه نکرده و نمي کنند؟ زيرا بر اثر اين بي توجهي کشور دچار يک چالش بزرگ شده است.

وي خطاب به رئيس جمهور بيان کرد: بفرماييد ما گرفتار کدامين هيأتيم؟ چرا واردات نهاده هاي دامي کشور تنها به چند نفر مافيا واگذار شده است؟ و چرا به اين افراد اجازه داده ايد نهاده هاي دامي را در بندر امام (ره) دپو کرده و اجازه ورود ندهند؟

اما حسن مهرباني يگانه دانشيار دانشگاه تهران، ضمن رد ادعاي وجود انحصار در واردات نهاده‌هاي دامي، اظهار مي‌کند: “امروز هر کسي مي‌تواند ذرت و سويا و غيره وارد کرده و مطابق قوانين از ارز مبادله‌اي استفاده کند.”

به گفته وي اگر عده‌اي به واسطه تجربه بالايي که در بازار دارند، تمام توليدکنندگان و تجار را مي‌شناسند و ارتباطات، امکانات و تجهيزات کافي در اختيار گرفته و به راحتي دست به واردات مي‌زنند، اين به معناي انحصار نيست. انحصار تنها زماني است که هيچ کس قدرت رقابت با آن را نداشته باشد؛ مانند نفت که يک محصول انحصاري در دست دولت است.

اين دقيقا همان چيزي است که رئيس هيات مديره انجمن صنفي پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي نيز بر آن صحه مي‌گذارد. محمد يوسفي عنوان مي‌کند: در حال حاضر با توجه به روند قانوني که در کشور وجود دارد، تمام افراد مي‌توانند نهاده‌هاي دامي را وارد کنند و ديگر انحصاري در کار نيست.

جلوي نشتي را بايد گرفت

سينا احديان خبرنگار و کارشناس اقتصادي در گزارشي که 15 مهرماه منتشر کرد، اعلام کرد: آنچه در حقيقت اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه است به مسئله توزيع دان مرغ وارداتي مربوط مي‌شود. در واقع بخش قابل توجهي از نهاده‌هاي دام و طيور وارداتي که براي آن بيش از ۴ ميليارد دلار ارز دولتي به عده‌ي اندکي بازرگان (حدود ۱۰۰ شخص حقيقي و حقوقي) داده شده است بجاي اينکه به دست توليدکننده و مرغدار برسد و آن‌ها بتوانند مرغ و تخم مرغ را با قيمت مصوب دولتي توليد و عرضه کنند، حداقل نيمي از اين نهاده‌ها سر از بازار آزاد درآورده و مرغداران مجبورند مابقي نياز خود را از آنجا و به قيمت‌هاي کذايي و نجومي خريداري کنند! در نتيجه هم توليدکننده و هم مصرف کننده متضرر مي‌شوند و تنها عده‌اي مافيا و رانت خوار سود‌هاي کلان چند هزار ميلياردي به جيب مي‌زنند.

مجيد موافق قديري، رئيس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان معتقد است: در حال حاضر اختلاف قيمت يک کاميون ۲۰ تني ذرت دولتي و آزاد حدود ۴۷ميليون تومان است! در هر محموله اين محصول يک رانت ۴۷ميليوني وجود دارد که همه دوست دارند اين رانت عايد آن‌ها شود.

فرزاد طلاکش؛ دبير کل کانون مرغ تخم‌گذار ايران هم اعلام کرد: نياز خوراک طيور صنعت مرغداري کشور در شش‌ماهه نخست سال جاري حدوداً سه ميليون و ۳۰ هزار تن بوده است. اين در حالي است که بر اساس آمارها، از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور، چهار ميليون و ۸۸۰ هزار تن خوراک طيور وارد کشور شده است. موضوعي که نشان مي‌دهد واردات اين نهاده‌ها بيش از نياز مصرف داخلي بوده است.

اسدالله نژاد؛ نايب رئيس کانون انجمن صنفي مرغداران کشور نيز مي گويد: اگر دولت مدعي است که ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با قيمت مصوب تامين مي‌کند، بايد گفت ۴۰ درصد بيشتر به دست مرغداران نمي‌رسد و اينجا ۶۰ درصد از نهاده‌ها با قيمت مصوب نشتي دارد که بايد توسط دستگاه‌هاي مسئول اين مسئله نشتي پيگيري و مشخص شود آن ۶۰ درصد نهاده‌ها که با ارز دولتي وارد شده است کجاست؟

توان توليد نهاده هاي دامي وجود دارد

ايران به طور تقريبي سالانه بيش از شش ميليون تن ذرت، ۲,۵ ميليون تن دانه و کنجاله سويا و نزديک به يک ميليون و ۲۰۰ هزار تن جو از کشورهاي مختلف وارد مي‌کند، اما آيا کشارزان توان توليد نهاده هاي دامي به‌خصوص خوراک طيور را در داخل ندارد؟ مهمترين بخش از نهاده هاي دامي ذرت است که کرمان توان توليد اين محصول را دارد.

محمد دهقان نژاد، معاون مديريت زراعت سازمان جهاد کشاورزي شمال استان کرمان گفت: استان کرمان با توليد چند نوع ذرت، رتبه سوم توليد ذرت کشور را دارد.

او با اعلام اينکه برداشت ذرت علوفه‌اي از سطح ۴ هزار هکتار مزارع شمال استان کرمان آغاز شده است، گفت: پيش بيني مي‌شود امسال ۲۲۰ هزار تن ذرت علوفه‌اي در شمال استان کرمان برداشت شود.

دهقان نژاد با اشاره به اينکه سطح زير کشت ذرت دانه‌اي امسال در کشت دوم، ۱۴ هزار هکتار است، بيان کرد: پيش بيني مي‌شود ۱۲۶ هزار تن محصول از اين سطح برداشت شود.

معاون مديريت زراعت سازمان جهاد کشاورزي شمال استان کرمان بيان داشت: بيشترين توليد ذرت علوفه‌اي در شهرستان بردسير و ۹۵ درصد ذرت دانه‌اي شمال استان کرمان در شهرستان ارزوييه توليد مي‌شود.

هر ساله مقدار بسيار زيادي از محصول گوجه فرنگي، خيار سبز، پياز و سيب زميني بر دست کشاورزان جنوب کرمان مي‌ماند و يا با قيمت پايين به دست دلالان مي افتد. اين در حالي است که اگر اين کشاورزان به سمت توليد نهاده هاي دامي به‌خصوص ذرت هدايت شوند مي‌تواند ضمن جلوگيري از هدر رفت منابع، از وابستگي قيمت مرغ به واردات نهاده هاي دامي پايان دهد. اما چرا اين برنامه‌ريزي انجام نمي شود؟

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html