پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230398
زوجين مايل به «فرزندآوري» هستند؛ مسئولان و سياستگذاران مانع هستند/ عدم سنخيت برنامه‌ دولت با سياست‌هاي کلي نظام‎!
تاریخ انتشار : 1399/07/28 10:40:49
نمایش : 1461
بسياري از مردم طبق فرمايشات مقام معظم رهبري و در عمل به اين فرامين فرزنداوري را سرلوحه ي خود و خانواده شان قرار دادند، اما عدم سنخيت برنامه هاي دولت با سياست هاي کلي نظام به نوعي اقدامات ضد جمعيتي را رواج مي دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کردتودي، در پيام رهبر انقلاب به دست اندرکاران همايش ملي تغييرات جمعيتي که اواسط سال 1392 برگزار شد، آمده است: "مسئله جمعيّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله بسيار مهمّي است. بلاشک از نظر سياست کلّي کشور، کشور بايد برود به سمت افزايش جمعيّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. همه ‌ي اشکالات و ايرادهايي که وارد ميشود -که بعضي از اشکالاتي را هم که مطرح ميکنند ما ديده ايم - قابل برطرف شدن و قابل پاسخ دادن است.

آنچه مهم است اين است که کشور ما با ظرفيّت طبيعي و با ويژگي جغرافياي سياسي خود احتياج دارد به يک جمعيّت بيشتر؛ علاوه بر اين –همان طور که قبلاً هم گفته ايم- مسئله ي نماي جوان براي کشور يک مسئله ي اساسي و مهم و تعيين کننده است.

لذا در اين راستا بسياري از مردم طبق فرمايشات مقام معظم رهبري و در عمل به اين فرامين فرزنداوري را سرلوحه ي خود و خانواده شان قرار دادند، اما عدم سنخيت برنامه هاي دولت با سياست هاي کلي نظام به نوعي اقدامات ضد جمعيتي را رواج مي دهد.

چرا که در اقدامي پرداخت يارانه به فرزندان تازه متولد شده تنها به تاييد وزارت کار و رفاه اجتماعي و ان هم در صورت تامين منابع مالي به مواليد تعلق مي گيرد در حالي که قبلا بدون هيچ شرطي يارانه ها به فرزندان تعلق مي گرفت. اين اقدام دولت در شرايط کنوني و با توجه به سياست‌هاي جمعيتي کشور، اقدامي ضد جمعيتي محسوب مي‌شود.

اقدام بخصوصي توسط دولت براي مقابله با روند پيري جمعيت و يا تشويق فرزندآوري صورت نگرفته است

بهار شافعي کارشناس ارشد روانشناسي و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کردتودي اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترين بحراني که دنياي غرب را علاوه بر بحران مالي و پولي که از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شروع شده، بحران پيري جمعيت است و در اين راستا بايد ساختار جمعيتي را براي 30 سال آينده حفظ کنيم.

وي گفت: بعد از رسيدن نسل جوان آنها به بازنشستگي نيرويي براي جايگزين کردن آنها ندارند و اگر ما هم دقت کافي نداشته باشيم در آينده نزديک به همين وضعيت دچار مي شويم.

شافعي افزود: اقدام بخصوصي توسط دولت براي مقابله با روند پيري جمعيت و يا تشويق فرزندآوري صورت نگرفته است و رشد جمعيتي ايران به دلايل مختلف از جمله کاهش نرخ باروري و مشکلات معيشتي اقشار متوسط و ضعيف، در سال هاي گذشته کاهش چشمگيري داشته است.

وي افزود: براي افزايش باروي نياز است تسهيلاتي به صورت بلاعوض در اختيار زوج‌هاي جوان قرار گيرد؛ براي فرزندان بيشتر يارانه‌هاي ويژه در نظر بگيرند، براي خانم‌ها و براي آقاياني که صاحب فرزند مي‌شوند مرخصي زايمان و مرخصي نگهداري از فرزند لحاظ شود.

اين روانشناس کُردستاني با بيان اينکه هزينه‌هاي نگهداري فرزند را به‌ويژه در دوران زير شش سال کاهش و يارانه دهند تا حتي خانم‎ها و آقاياني هم که شاغل هستند با راحتي خيال فرزند بياورند و مطمئن باشند در دوران طفوليت هم امکان نگهداري فرزند در کنار شغلشان وجود دارد تاکيد کرد: بايد حق اولاد، حق فرزندان و حق عائله‌مندي را در فيش‌هاي حقوقي کارکنان دولت افزايش داد، بايد هزينه تولد و هزينه نگهداري، آموزش و پرورش کودک را به حدي کاهش دهيم که ميل به فرزند آوري بالا رود.

از طرفي هم گراني وسايل سيسموني فرزندان کمر خانواده را خم کرده است و عدم حمايت دولت باعث شده است که پيري جمعيت را به زودي در کشور شاهد باشيم.

حمايت هاي دولت جهت فرزنداوري بسيار کم است

يکي از زوجيني که براي اولين فرزند خود جهت خريد سيسموني به مغازه اي در داخل شهر سنندج مراجعه کرده بودند مي گويند: تمام کشورهاي دنيا آرزوي داشتن جمعيت جوان را دارند،  به همين جهت مبالغ کلاني از بودجه خود را به تشويق براي فرزندآوري اختصاص مي‌دهند، زيرا جمعيت جوان محرک و پيشبرنده يک جامعه است اما متاسفانه در ايران حمايت هاي دولت جهت فرزنداوري بسيار کم است و نه تنها در اين راستا اقدام خاصي ضورت نگرفته و يارانه و معيشتي نيز به ؟آن تعلق نمي گيرد بلکه هزينه هاي گزاف از جمله پوشاک و وسايل فرزند کمر خانواده را خم کرده است و به تنها داشتن يک فرزند اکتفا مي کنند.

وي گفت: برخي خانواده‌ها معتقدند، وقتي نشود شکم کودک را سير کرد و مخارج هنگفت آموزش و تربيت و رشد او را پرداخت کرد، چرا بايد بچه‌دار شد؟ و حال با خريد سيسموني هايي که شايد زياد هم مهم نباشد اينقدر پول داده شود واي به حال روزي که بزرگ شود و توقعات بالاتري داشته باشد!

وي افزود: قيمت مجموعه کامل وسايل ايراني سيسموني، از چهار تا ده ميليون تومان متغير است و با احتساب وسايل سنتي که به تازگي از وسايل مورد نياز خانواده‌ها در سيسموني محسوب شده، پنج تا 15 ميليون تومان هزينه‌اي است که خانواده عروس براي يک سيسموني ايراني بايد بپردازد.

به راستي ماجراي تولد و هزينه‌هاي آن اما ادامه دارد. هنوز پرونده‌هاي قطور بالا رفتن سن ازدواج و موانع اقتصادي تشکيل خانواده، آمار بالاي طلاق و شاخص بيکاري روي ميزها باز مانده که پرونده تازه‌اي در دستور کار قرار گرفته است. آيا تشويق‌هاي دولتي براي جوان کردن ايران و محدود کردن سياست‌هاي کنترل جمعيت اين پرونده را با موفقيت خواهد بست؟

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html