پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230354
لحظه اي حمايت‌ آمريکا از رژيم صهيونيستي برداشته شود، فرو مي پاشد
تاریخ انتشار : 1399/07/06 08:03:27
نمایش : 1330
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: اگر لحظه‌اي دست پشتيباني اقتصادي و سياسي و حمايت‌هاي آمريکا و غرب از رژيم صهيونيستي برداشته شود فرو مي پاشد، روي شن و لب دريا استحکامي ندارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار مهر، سرلشکر محمد باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در برنامه تلويزيوني «نگاه يک» با گراميداشت ياد و خاطره شهدا و امام شهدا و شهداي مدافع حرم درباره ويژگي‌هاي شهيد حسن باقري، گفت: همه کساني که در دفاع مقدس جانشان را در دست گرفتند و به شهادت رسيدند با هم تفاوتي ندارند.

وي با اشاره به سالروز عمليات شکست حصر آبادان گفت: مهرماه است و ۳۱ سال از عمليات شکست حصر آبادان مي‌گذرد. افراد متعددي در اين عمليات نقش داشتند که يکي از آنها شهيد حسن باقري است.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به ويژگي‌هاي شهيد حسن باقري گفت: شهيد باقري ويژگي‌هاي بسيار خاصي دارد از ويژگي‌هاي او مي‌توان به تلاش براي پايان دادن به بي‌نظمي در مرحله اول و متوقف کردن دشمن در جنگ بود اشاره کرد، او نقش اساسي در پايان دادن به بي نظمي‌ها در جبهه‌ها داشت و بعد از آن با انجام عمليات‌هاي کوچکي که از غرب سوسنگرد آغاز شد و با ۲۵ عمليات که انجام شد موجب شد که يک اعتماد به نفس در رزمندگان شکل بگيرد و به اين باور برسند که مي‌توان با اين دشمن جنگيد.

سرلشکر باقري ادامه داد: عمليات ثامن الائمه اولين بار بود که فرماندهان ارتش و سپاه به صورت مشترک طراحي عمليات را بر عهده داشتند و در سه محور همزمان به دشمني که از رودخانه عبور کرده بود حمله کردند. لشکر سوم زرهي عراق از قوي‌ترين لشکرهاي آنها بود و با استفاده از دو پل از رودخانه عبور کرده بود و تا ذوالفقاري آبادان رفته بود و آبادان در محاصره کامل قرار گرفته بود و اينجا بود که امام خواستند حصر آبادان شکسته شود.

وي افزود: شهيد باقري در طراحي اين عمليات و در جمع آوري و شناسايي دشمن در قبل از عمليات نقش اساسي داشتند. ايشان همچنين در هدايت و فرماندهي عمليات نيز از محورهاي شمالي حضور داشتند، عمليات مشترکي بين ارتش و سپاه صورت گرفت که يک عمليات بسيار بزرگ بود. در اين عمليات طراحي شده بود که با نفت سياه که روي رودخانه رها مي‌شود و با آتش زدن آن عقبه دشمن را ببندند اما اين اقدام زودتر شکل مي‌گيرد و معادلات تا حدي بهم ريخت، اين عمليات يک عمليات موفق است و بيش از هزار اسير و تمامي تجهيزات دشمن به غنيمت گرفته شد و عمليات‌هاي بزرگ بعد از اين شکل گرفت.

ما به هيچ عنوان به دنبال جنگ نبوديم

رئيس ستاد کل درباره اينکه چرا مي‌گوئيم دفاع مقدس دستاوردهاي عظيمي براي ما در برداشته است، گفت: جنگي بر ايران تحميل شد، جنگ يک پديده شوم و نامناسبي است و ما به هيچ عنوان به دنبال جنگ نبوديم.

سرلشکر باقري ادامه داد: ملت ايران داراي فرهنگ بسيار بالايي هستند و تاريخ ايران نشان مي‌دهد که به هيچ جا چشم‌داشت نداشته و اين جنگ نيز به ما تحميل شده است و ما در حال دفاع بوديم و به همين دليل نام آن دفاع مقدس گذاشته شد، ما با هيچکس جنگ نداشتيم و نداريم.

وي با اشاره به دستاوردهاي دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس در کنار همه آسيب‌هاي اقتصادي، زيرساختي و انساني بالايي که به کشور ما وارد کرد که هنوز هم ملت ايران با نتايج و پيامدهاي آن روبرو هستند اما دستاوردهاي چشمگيري براي ايران داشت. در حافظه تاريخي اينگونه داشتيم که هر کس به ايران تهاجم کرده بخشي از ايران را تصرف کرده است. ارتش‌ها مي‌آمدند و به راحتي تا پايتخت کشور ما پيش مي‌آمدند و قراردادهاي گلستان و ترکمنچاي بر ايران تحميل شد.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: بخش شرقي از کشور ما جدا شد و در جنگ جهاني اول و دوم با اينکه ايران اعلام بي طرفي کرد، کشور اشغال و حتي نيمي از جمعيت ايران از گرسنگي و قحطي از بين رفتند. اين ها چيزهاي کمي نيست و بعد از آن نيز بدون جنگ بخش‌هايي از کشور مانند بحرين از ايران جدا شد. اين ها بخشي از حافظه تاريخي ملت ايران است که دفاع مقدس اينها را کاملاً برعکس کرد.

سرلشکر باقري ادامه داد: جوانان ما وقتي تاريخ را مي‌خوانند مي‌بينند که اين شيب نزولي بوده اما به دفاع مقدس که مي‌رسد اين شيب صعودي مي‌شود و مي‌بينند با وجود اينکه همه کشورها پشت صدام جمع شدند و همه نوع سلاح را در اختيار او قرار دادند اما ايراني‌ها با وجود اينکه انقلاب کرده بود و مورد تهاجم قرار گرفته بود دست در دست نيروهاي مسلح ۸ سال جنگيدند و حتي نگذاشتن يک وجب از کشور جدا شود اين چيز کوچکي در تاريخ کشور نيست و يک دستاورد بسيار بزرگ ملي است.

وي به نقش دفاع مقدس در يک دلي مردم ايران اشاره کرد و گفت: کشور ما يک کشور چند قومي است که بعد از انقلاب مسائل و مشکلات مختلفي داشت اما دفاع مقدس يک همياري و يکدلي ميان مردم ايجاد کرد و همه، پير و جوان و با مذاهب مختلف دست در دست هم از کشور خود دفاع کردند که اين يک دوره طلايي از تاريخ را رقم زد.

بازدارندگي که دفاع مقدس ايجاد کرد بي‌نظير است

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح تصريح کرد: ملت ايران در دفاع مقدس متوجه شدند که اگر همه دنيا جلويش بايستند، مردم اگر دست در دست هم بدهند و چشم به بيگانگان نداشته باشند مي‌توانند مشکلات خود را حل کنند. اين دستاوردها در بخش دفاعي نيز وجود داشته است، بازدارندگي که دفاع مقدس ايجاد کرد بي‌نظير است، بعد از دفاع مقدس هر کس مي‌خواهد به ايران و ايراني چپ نگاه کند بررسي مي‌کند و مي‌بيند که ملت ايران چگونه در برابر تجاوز ايستادگي مي‌کند.

سرلشکر باقري خاطر نشان کرد: شروع جنگ اگرچه ممکن است با دشمن باشد اما خاتمه آن و نحوه خاتمه آن با دشمن نيست، ممکن است دشمن هزينه را بر ما تحميل کند اما هزينه بسياري بر او تحميل مي‌شود.

وي با بيان اينکه دفاع مقدس امنيت را براي کشور ايران به ارمغان آورده و در بحث خودکفايي نيز دستاوردهاي بسياري براي کشور به وجود آورده است، گفت: دفاع مقدس ايده و تفکر دفاع بومي را به ارمغان آورده است. امروز ما خودمان تصميم مي‌گيريم که چگونه بجنگيم و با چه دکترين و استراتژي؛ اين ها چيزهاي کوچکي نيستند تنها چندين کشور اين توانايي را دارند.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: در منطقه نيز دستاوردهاي بسياري داريم، يک روز شعار رژيم صهيونيستي از نيل تا فرات بود اما امروز خود محصور است و بايد مهاجرت معکوس يهوديان را چاره کند، سه ماه تمام است که جلوي در خانه نخست وزير جنايتکاران رژيم صهيونيستي شبانه روز تظاهرات بر پاست و بي ثباتي سراسر آن را گرفته و اگر لحظه‌اي دست پشتيباني اقتصادي و سياسي و حمايت‌هاي آمريکا و غرب از آن برداشته شود فرو مي پاشد، روي شن و لب دريا استحکامي ندارند.

وي ادامه داد: دفاع مقدس، حزب الله لبنان و مقاومت يمن را شکل داد، در نتيجه دفاع مقدس هسته محور مقاومت شکل گرفت و مرزهاي امنيت ملي ما را از مرزهاي جغرافيايي مان بسيار دورتر برد. همه اين ها به برکت خون شهيدان و تلاش‌هايي است که اتفاق افتاده است. سردار سليماني پرچمدار اين اتفاق بود، اين اتفاق افتاده و دستاوردهاي بزرگي از اين جهت داريم.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: از دستاورد بزرگ ديگر دفاع مقدس اين است که همه دنيا جمع شده بود اين ملت را زمين بزنند اما پيروزي در جنگ اتفاق افتاده، به نظر مي‌آيد با تجربه‌اي که دارم و مطالعاتي که مي‌کنيم دستاوردهاي دفاع مقدس را کمتر بشود در يک حادثه داشت.

سرلشکر باقري ادامه داد: دستاورد فرهنگي دفاع مقدس نيز بسيار است که سردار سليماني در يکي از سخنراني‌هاي خود بيان مي‌کنند، دفاع مقدس دستاوردهاي بسياري داشته در اين خصوص مطالعات زيادي شده اما معتقدم که آنچه که مطالعه شده، شايد کمتر از ۱۰ درصد است.

رهبران و نظاميان ايران از جنگ استقبال نکردند و نمي‌کنند

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح درباره چرايي آغاز جنگ، گفت: رهبران و نظاميان ايران از جنگ استقبال نکردند و نمي‌کنند، بلکه اين جنگ به ما تحميل شد. استکبار جهاني طي دو سه قرن مسيري را طي کرده بود براي اينکه به منابع انرژي در منطقه جنوب غرب آسيا و موقعيت‌هاي ژئواستراتژيکي پيرامون ما دست يابد و با حکومت دست نشانده پهلوي اين را پيش مي‌برد. يک انقلاب اسلامي اتفاق افتاد و تمام اين بساط را به هم زد.

سرلشکر باقري ادامه داد: آنها به سرعت متوجه شدند که اين انقلاب بسيار اصيل‌تر از آن است که به شوروي متمايل شود، آنها ديدند که حضرت امام (ره) مي‌فرمايند که آمريکا از شوروي بدتر، شوروي از آمريکا بدتر و انگليس از هر دو بدتر و رفتار جمهوري اسلامي نشان داد که ما نه شرقي و نه غربي هستيم.

وي افزود: اين انقلاب به صورت طوفنده شروع کرد به حرکت کردن و قدرت ملي را در پيش گرفت و منافع خود را استحصال کرد. اين به مذاق آمريکا و غربي‌ها خوش نيامد و اين دليل آن است که اگر کسي بخواهد به ايران تهاجم کند از او حمايت مي‌کنند. بعد ديگر مسئله خود صدام و حزب بعث است. او شکست‌هايي را از ايران متحمل شده و قراردادي را امضا کرده با عنوان معاهده حسن همجواري ايران و عراق معروف به قرارداد الجزاير و مجبور شد بپذيرد که خط تالوگ در اروند رود مرز ايران و عراق است، غير از تکه‌اي کوچک مقابل آبادان؛ مجبور شد اين را بپذيرد.

رئيس ستاد کل گفت: صدام احساس شکست مي‌کرد و تلاش‌هاي مختلفي در طول يک سال و نيم کردند و شايد ۶۰۰ تا ۷۰۰ بار به مرزهاي ما تهاجمات موردي و آزار و اذيت کردند و به پاسگاه‌ها تهاجم کردند. با انتقال اسلحه به وفور به خوزستان و کرمانشاه و ايلام و مواد منفجره ارسال کردند. انفجارهاي عجيب و غريب در لوله‌هاي نفت ايجاد کردند. کشتار مردم در بازار دزفول و اهواز، آبادان و خرمشهر، کارهاي مختلفي کردند اما ديدند به نتيجه نمي‌رسد و بايد تهاجمي اتفاق بيفتد و اين تهاجم را صدام سازماندهي کرد.

سرلشکر باقري ادامه داد: اعترافات زيادي وجود دارد مبني بر اينکه آنها برنامه ريزي کردند و ارتش عراق را از يک ارتش ۱۰ لشکري به ۱۴ لشکري رساندند و چقدر نيروي هوايي را تقويت کردند و چقدر هنگامي که عناصر ديپلماسي آنها مي آيند تا با وزارتخانه ما بحث کنند و وزارت خارجه ما تلاش مي‌کند مناقشات را با جلسه و گفتگو حل کند، صدام مي‌گويد اشتباه مي‌کنيد. ما يک فرصت تاريخي بدست آورده ايم تا شکست‌ها را جبران کنيم. پس يک انگيزه‌اي و عنصر جاه طلبي پيدا مي‌شود که انگيزه تهاجم دارد.

وي افزود: بعد سوم بلند پروازي اين فرد است. او با بلندپروازي احمد حسن البکر را کنار مي‌گذارد و خود مي‌شود رهبر، صدام ۵ پست همزمان دارد، رهبر انقلاب عراق است، رهبر حزب بعث است، رئيس جمهور است، نخست وزير است و فرمانده کل قوا هم هست. همه اينها در يک نفر جمع است و چنين ديکتاتوري اي در جهان وجود ندارد. اين فرد دنبال اين است که بگويد من رهبر جهان عرب هستم.

سرلشکر باقري افزود: رهبر جهان عرب مصر بود، مصري که با کمپ ديويد تحقير شده و کسي او را قبول ندارد. صدام مي‌گويد من رهبر جهان عرب هستم و مي‌آيد درباره جزاير سه گانه اي که در اختيار ايران است مي‌گويد اينها بايد به امارات عودت داده شود و حرفهاي بزرگ‌تر از دهان خود مي‌زند. مي‌گويد من حافظ دروازه شرقي جهان عرب هستم و ايران مي‌خواهد تهاجم کند. پس انگيزه اين چنيني او را به حرکت در مي‌آورد.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: حال اين جنگ يک حمايت سياسي مي‌خواهد؛ آمريکا، فرانسه و جهان غرب به صدام مي‌گويند که ما از تو حمايت مي‌کنيم. اين جنگ هزينه دارد و اعراب مي‌گويند ما اين هزينه را مي‌پردازيم. ۵۵ ميليارد دلار کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس مثل عربستان، کويت و امارات به صدام کمک مالي کردند. جدا از اينکه شوروي آن روز به صدام تسليحات مجاني داد و فرانسه هم کمک کرد و به او وام‌هاي بلاعوض داده شد.

سرلشکر باقري افزود: پس هزينه را هم ديگري پرداخت کرده است، اين جنگ نياز به تسليحات داشت، شوروي آن روز به همراه آمريکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، ايتاليا، برزيل، آرژانتين؛ ۲۸ کشور به صدام گفتند که ما به تو تسليحات مي‌دهيم.

وي افزود: در داخل هم انقلاب اتفاق افتاده و به دليل اقدامات سياسي گروهکي داخل به هم ريخته و بسياري از مناطق کشور داخل کشور درگيري است و مرزهاي غربي، مرزهاي جنوب غربي و مرزهاي شمال شرقي ما دچار درگيري هستند. تثبيت اقتصادي وجود ندارد و احزاب مختلفي وجود دارند. در نيروهاي مسلح ارتش انسجام خود را از دست داده و هنوز به انسجام نرسيده و سپاه پاسداران يک تشکيلات نوپا است و جنگيدن را بلد نيست.

قطعنامه ۵۹۸ نسبت به موارد قبلي کاملاً مترقي تر است

سرلشکر باقري ادامه داد: تسليحات ما غربي است و پشتيباني خود را از دست داده و در واقع مجموعه‌اي از عوامل داخلي و خارجي دست به دست هم مي‌دهند و يک موجود و حزب متجاوز انگيزه دار را تحريک مي‌کند به اينکه حمله کند و صدام هم احساسش اين است که ظرف سه تا ۷ روز به پيروزي نهايي مي‌رسد و مي‌گويد من نظام ايران را براندازي مي‌کنم و يک هفته ديگر در ايران هستم و اگر اين نشد خوزستان را جدا مي‌کنم و اگر هم اين نشد اروند را مي‌گيرم. يعني ديگر اروند را کاملاً در مشت خود مي‌ديد و احساس مي‌کرد آن سرافکندگي گذشته را جبران مي‌کند.

رئيس ستاد کل درباره طولاني شدن جنگ هم، گفت: جنگ مقاطعي دارد، مقطع اول جنگ تجاوز عراقي‌ها است که آمده و نظام جمهوري اسلامي با غافلگيري مواجه شده و اينها در حال پيشروي هستند. اقدامات زيادي شد تا اينها تثبيت شود و سه تا چهار ماه گذشته و چند عمليات ناموفق هم انجام شده که در واقع تجربه اندوزي براي آينده است. يک مرحله ديگري اتفاق افتاده با عمليات‌هاي قوي ملت ايران و نيروهاي مسلح آماده مي‌شوند براي عمليات‌هاي بزرگ و سال اول جنگ بدين صورت مي‌گذرد.

وي تاکيد کرد: مي رسيم به مقطعي که خرمشهر آزاد شده و بايد يک تصميم راهبردي گرفته شود که آيا اين جنگ بايد متوقف شود يا بايد ادامه پيدا کند. نيروهاي مسلح، رهبري و شوراي عالي دفاع وقت با يک دشمني مواجه است که نمي‌پذيرد که متجاوز است نمي‌پذيرد که بايد آغازگري جنگ را پذيرفته و خسارات ما را بدهد. حتي هيچ اطميناني به ما داده نمي‌شود که اين متجاوز دو ماه ديگر به ايران تجاوز نمي‌کند. از طرفي نقاط مرزي ما هم نقاطي هستند که از جهت نظامي قابل دفاع نيستند. لذا فرماندهي ما تصميم بر ادامه تهاجم مي‌گيرد تا اينکه دنيا بپذيرد که متجاوز را تعيين کند و خسارات جنگ را بدهد. اين اتفاق نمي‌افتد و در واقع جمهوري اسلامي ادامه مي‌دهد تا متجاوزين حق ملت ايران را بدهد؛ تا ما به يک صلح پايدار برسيم.

سرلشکر باقري افزود: ما بايد کشورمان را بسازيم و بايد اطمينان داشته باشيم از صلح پايدار، اما آنها چنين اطميناني به ما نمي‌دهند. تنها مقطعي که آنها يک اطمينان نسبي اوليه به ما دادند قطعنامه ۵۹۸ است. يعني قطعنامه ۵۹۸ نسبت به موارد قبلي کاملاً مترقي تر است، اما هنوز هم دستاورد کافي را به ما نمي‌دهد و نهايتاً جمهوري اسلامي با مدتي تأخير همين قطعنامه و خاتمه جنگ را مي‌پذيرد.

وي ادامه داد: در واقع جمهوري اسلامي به نحوي اطمينان حاصل مي‌کند که متجاوز بودن جنگ را سازمان ملل اعلام خواهد کرد و خسارات جنگ را به ايران پرداخت مي‌کند. بخش اول يعني اعلام متجاوز بودن عراق محقق شد اما قسمت دوم انجام نشده است.

سردار باقري درباره اينکه جامعه بين الملل در ازاي پذيرش پايان جنگ پيشنهاد چند امتياز را به ايران داد، گفت: در هيچ سند مکتوب يا شفاهي متقني پيدا نمي‌کنيد که رهبران جهان غرب و اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل اعلام کرده باشند که شما همين جا متوقف شويد ما چنين امتيازاتي به شما مي‌دهيم، اصلاً چنين چيزي وجود ندارد.

وظيفه نسل دفاع مقدس اين است که واقعيت‌ها را به خوبي تدوين کند

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت: دائماً گفته مي‌شد که آتش بس را بپذيريد، آتش بسي که با يک تير کلاش مي‌شد آن را بهم زد، چگونه رهبران ما بايد در آن روز اطمينان مي‌کردند که آتش بس محقق مي‌شود. گروه‌هاي صلح زيادي آمدند و رفتند، هيچکس چنين قولي نداد که ما مي‌پذيريم دادگاه عدلي تشکيل شود و متجاوز معلوم شود و اين متجاوز محاکمه شود و خسارت شما پرداخته شود. چنين چيزي اصلاً اتفاق نيفتاد. از آن طرف هم ما از نظر نظامي در نقطه پايداري نيستيم که بتوانيم اعتماد کنيم و وسط بيابان بايستيم و مراقب باشيم که دوباره اين جنگ آغاز نمي‌شود.

سرلشکر باقري درباره چرايي و اهميت مسئله تحريف دفاع مقدس، گفت: مسئله تحريف موضوعي است که در تاريخ دامنه طولاني دارد. هر گاه ديني به حقيقت براي هدايت بشر آمده تحريف شده است. هر جريان صحيح و رودخانه پاکي هم با آلودگي مواجه مي‌شود و واقعيت‌هايش گم مي‌شود و دفاع مقدس هم از اين قاعده مستثني نيست. اگر دو قرن ملت ايران دچار سرافکندگي و تحقير بوده است اين تبديل به شکوه، عزت و آقايي خودمان بر خودمان شده است. دشمن تلاش مي‌کند اين واقعيت را که مي‌خواهد به نسل‌هاي بعدي اطمينان بدهد که روي پاي خود بايستند را دچار تحريف، دروغ و اغراق کند؛ اغراق کننده ها هم خدمت نمي‌کنند.

رئيس ستاد کل افزود: آنها به نوعي اغراق را آنقدر بزرگ مي‌کنند که هرکسي نگاه مي‌کند مي‌گويد که اين حتماً دروغ است، يعني با اين کار بخش راست هم تبديل به دروغ مي‌شود. تحريف دفاع مقدس واقعيتي است که اتفاق مي‌افتد اما وظيفه نسل دفاع مقدس اين است که واقعيت‌ها را به خوبي تدوين کند و در اختيار نسل فعلي و بعدي قرار دهد. آن روز در گزارش به محضر ايران و رهبر انقلاب عرض کردم که کارهاي بزرگي هم صورت گرفته و بزرگترين کار هم پروژه‌هاي تحقيقاتي است که از ۱۲ سال پيش آغاز شده و تمام بزرگان و پيشکسوتان، فرماندهان و مديران از ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و جهاد سازندگي و بخش‌هاي کشوري، روحانيت، زنان نقش حضرت امام و مقام معظم رهبري همه اينها در پروژه‌هايي با نظارت‌هاي سخت علمي اعمال شد و چيزي حدود ۹۰ درصد يا ۸۵ درصد از اين پروژه‌ها خاتمه يافت که مي‌تواند در اختيار پژوهشگران قرار بگيرد.

سردار باقري ادامه داد: من در تعدادي از اينها در بخش تحقيق و نظارتش حضور داشتم و حقيقتاً تا حد بالايي قابل تأييد است. سندي است که بقيه حرف و سخن‌ها را بايد با اين محک زد. يعني با اين سند بايد سنجيد که آيا حرفي درست است يا خير. چون بيان خاطرات حتي با صداقت مي‌تواند با اغراق يا برداشت‌هاي ناصواب همراه باشد.

وي افزود: کارهاي بزرگي هم در موزه‌هاي تهران و استان‌هاي کشور بر مبناي همين اسناد در حال شکل گيري است. بخشي از اين چيزي حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليون سند است که از دفاع مقدس داريم. ده هزار ساعت صوت و هزاران ساعت فيلم از دفاع مقدس داريم. جلسات فرماندهي دفاع مقدس و گنج‌هاي بي نظيري از دفاع مقدس وجود دارد که در حال پياده سازي است و در اين پروژه‌ها مي‌نشيند. بر اساس اين اسناد مي‌شود جلوي تحريف را گرفت؛ البته تلاش دشمنان براي تحريف همواره وجود خواهد داشت و مهم اين است که افراد و جوانان ما با بصيرت تفاوت سره و ناسره را تشخيص دهند و به سراغ منبع اصلي بروند.

احساس و روحيه جايگاه فوق العاده زيادي در جنگ دارد

سرلشکر باقري درباره عقلانيت در دفاع مقدس، گفت: احساس و روحيه جايگاه فوق العاده زيادي در جنگ دارد و اگر بخواهيم دفاع و جنگ را پيش ببريم اصلاً بدون احساس امکانپذير نيست. اما پيشبرد همه جانبه موضوع فوق العاده مهمي مثل دفاع مقدس که بخش زيادي از سرزمين ما مورد هجوم قرار گرفت و همه ارکان کشور دچار لرزه‌هاي بزرگي شده و اداره کشور ايران کار بسيار سنگيني است. نياز به يک عقلانيت دارد و تدبير مي‌خواهد و يک طراحي مي‌خواهد که چگونه اين دفاع مقدس بايد پيش برود تا به پيروزي برسد و اين موضوعي است که در دفاع مقدس جايگاه ويژه اي دارد.

رئيس ستاد کل با بيان اينکه حقيقتاً با وجود اينکه فرماندهان ما از ارتش از سپاه و از همه قشرهايي که بودند در اوج احساس در کنار رزمنده در خاکريز خط مقدم جلوتر از همه بودند و اينهمه شهيد فرمانده حاکي از اين است که اينها نرفتند در سنگرهاي مستحکم ده‌ها کيلومتر پشت جبهه مخفي شوند و فرماندهي کنند، گفت: يعني با احساس رزمنده عجين بودند، برادر بودند، پدر بودند، دوست بودند و رزمنده براي فرمانده اشک مي‌ريخت و گريه مي‌کرد و بارها من ديدم که فرماندهان براي اينکه زير دست و پاي بسيجي‌ها له نشوند بايد از يک مسير مخفي مي‌آمدند و مي‌رفتند و سخنراني مي‌کردند و فرار مي‌کردند اما با اين حال عقلانيت يک جايگاه خاص دارد.

وي افزود: در مرحله بندي جنگ و اينکه چگونه اين دشمن تا بن دندان مسلح را ما متوقف کنيم و چگونه اين ياس و نااميدي را تبديل به اميدواري کنيم اين خود موضوع فوق العاده بزرگي است و اينکه در چهار ماه اول جنگ اين دشمن بود که تهاجم مي‌کرد و سه چهار عمليات بزرگ در غرب دزفول در هويزه در جاده آبادان_ماهشهر به شکست انجاميده و يک نااميدي در جبهه ايجاد شده چگونه اين تبديل شود به اميد و اينکه مي‌شود جنگيد. اين نياز به يک طراحي داشت. چگونه عمليات‌هاي کوچک و موفق اتفاق افتاد؟ چگونه عمليات‌هاي بزرگ اتفاق افتاد؟

سردار باقري ادامه داد: ما مواجه بوديم با اينکه دشمن در منطقه انتهايي عراق به خليج فارس مستقر بود، موشک‌هاي ساحل به دريا گذاشته بود و ناوگان دريايي ما که براي بندر امام گندم مي‌آورد و از خارک بايد نفت مي‌آورد، دشمن اينها را دائماً مي‌زد؛ با کمک آمريکايي‌ها و اسرائيلي‌هايي که در خليج فارس بودند. يکي از جاهايي که ما بايد براي جنگيدن انتخاب مي‌کرديم شبه جزيره فاو بود. انتخاب اين سرزمين چگونه اتفاق افتاد؟ با عقلانيت. وقتي شما اين انتخاب را کرديد، چگونه اين جمع آوري اطلاعات و طراحي عمليات صورت گرفته است؟ رودخانه اروند يک رودخانه‌اي با عرض حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۳۰۰۰ متر و با جزر و مد ۳ متر ارتفاع است، چگونه غواص مي‌خواهد از اين عبور کند و با غافلگيري به دشمن ضربه بزند؟ در چه ماهي از سال بايد بجنگيم که بيشترين ابرناکي را داشته باشيم تا هواپيما به ما آسيب نزند، بيشترين نمناکي زمين و گل آلود بودن زمين را داشته باشيم که زرهي دشمن نتواند بيايد. بيشترين زمان را براي طول شب داشته باشيم که بتوانيم با غافلگيري پيش برويم.

رئيس ستاد کل با بيان اينکه حدود ۹ ماه کار سنگين اطلاعاتي صورت گرفت و ۸۰۰ تيم غواص بدون اينکه کشف شوند براي شناسايي به فاو رفتند، گفت: بعد از اين عمليات اجرا شده و آن پل بعثت زده شده و پدافند هوايي حدود ۶۵ هواپيماي روز دنيا را در والفجر ۸ زده است. الان اگر من برگردم و عمليات والفجر ۸ را طراحي کنم يک‌کلمه نمي‌توانم اضافه کنم. اين عقلانيتي بود که وجود داشت و عقلانيت موج مي‌زد.

وي افزود: من در يک سالي اين مطلب را در کنگره جغرافي دانان کشور ارائه کردم و آن موقع من دانشجوي کارشناسي ارشد همين رشته بودم، استاد من مي‌گفتند چگونه اين اتفاق افتاده؟ اساتيدي که يک عمر بحث جريان رودخانه و جزر و مد و اينها را داشتند.

سردار باقري درباره شبهه‌اي که پيرامون پيروزي ايران در جنگ تحميلي مطرح مي‌کنند، گفت: پيروزي در جنگ‌ها بر اساس اهداف دو طرف تعريف مي‌شود؛ صدام اينطور تعريف کرده بودند که ما دنبال براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران يا تصرف خوزستان يا تصرف اروند هستيم؛ اگر به اين هدف نرسند که پيروز نشدند. ما چه تعريف کرده بوديم؟ ما اينگونه تعريف کرده بوديم که اجازه جدا شدن يک وجب از خاکمان را نمي‌دهيم و عزت و سربلندي خود را حفظ کرده و به بازدارندگي مي‌رسيم، الان جهان قضاوت مي‌کند که چه کسي به اهدافش رسيد؛ معني پيروزي اين است.

وي با اشاره به مثالي درباره پيروزي حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه، گفت: چه شد که يک فرد اسرائيلي به نام وينوگراد بعد از يک سال و نيم بررسي گفت، حزب الله پيروز جنگ بود؟ اسرائيل تعريف کرده بود که به لبنان حمله کرده و حزب الله را نابود و رهبر آن را مي‌کشم و کار را يکسره مي‌کنم؛ اما اينجا حزب الله گفته بود من از خاک کشورم دفاع کرده و اجازه نمي‌دهم دوباره اشغال شود و با حداقل تلفات مقاومت را ادامه مي‌دهم. جنگ اتفاق افتاد و اسرائيل ۳۳ روز بمباران را کرد، بمب کم آورد، آمريکا از انبارهاي قطر به آنها بمب دادند و انواع سلاح، امکانات و حمايت سياسي از آنها وجود داشت.

عقلاني‌ترين کار در مقطع تير ۱۳۶۷ پذيرش قطعنامه است

رئيس ستاد کل ادامه داد: در اين طرف ميدان، روز اول حزب الله يک موشک زد و روز آخر ۳۰ موشک مي‌زد. کل شهيد حزب الله حدود ۱۱۰ يا ۱۲۰ نفر است که بزرگترين فرمانده آن يک فرمانده گروهان است و رهبر حزب الله در حال فرماندهي است و همه چيز سر جاي خود قرار دارد؛ در سمت اسرائيل تا شهر حيفا تخليه شد و چندين تانک و بالگرد آنها منهدم شد و جنگ خاتمه پيدا کرد و اينجا همه دنيا گفتند که پيروز اين نبرد حزب الله است. در دفاع مقدس هم ما استقلال، سربلندي، شکوه و همه چيز را حفظ کرديم. به دستاوردهاي زيادي هم رسيديم. در دفاع مقدس ما هم طبيعي است در جاهايي با عدم توفيق مواجه بوديم، اما در سطح کلان کشور را حفظ کرديم، مردم را سربلند کرده و در کل ميدان ما دشمن را شکست داديم و آنها به اهداف خود نرسيدند.

سرلشکر باقري درخصوص چگونگي پذيرش قطعنامه و در پاسخ به اين سوال که آيا قطعنامه به امام تحميل شدبا توجه به اينکه فرمودند جام زهر را نوشيدم، تاکيد کرد: مساله پذيرش قطعنامه يک موضوع دفعي و ناگهاني نيست و اينکه به امام (ره) تحميل شده باشد به هيچ وجه اينطور نيست؛ بعد از تصرف فاو وکربلاي پنج که کمر ارتش عراق شکست، اگر توانايي داشتيم که جنگ را ادامه مي‌داديم ارتش صدام شکست کامل مي‌خورد اما سلاح‌هاي شيميايي خاصي مورد استفاده قرار گرفت و حادثه ايرباس رخ داد زيرا دنيا به اين نتيجه رسيد که اگر ايران جنگ را ادامه دهد صدام شکست مي‌خورد. بايد به موضوع پشتيباني از جنگ توجه کرد.

وي گفت: ميزان پشتيباني کشور از جنگ مشخص بود و ۱۳ تا ۱۴ درصد بودجه کشور را در اختيار بخش دفاع مي‌گذاشتند، اما در سمت عراق اينگونه نبود، عراق در آغاز جنگ ۳۰ ميليارد دلار ذخيره ارزي داشت، حدود ۷۰ ميليارد دلار کمک گرفت و در پايان جنگ ۱۰۰ ميليارد دلار بدهي داشت يعني هزينه‌اي بالغ بر ۲۰۰ ميليارد دلار هزينه جنگ براي عراق.

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داد: اما در اين طرف ميدان، کل هزينه کرد ما چيزي حدود ۲۰ ميليارد دلار است؛ اين وضعيت پشتيباني ما بود؛ در سال ۶۷ به جايي رسيديم که براي جراحي مجروحمان نخ جراحي وجود نداشت و نخ جراحي را از بدن يک مجروح مي‌کشيدند و ضد عفوني مي‌کردند و مجروح بعدي را درمان مي‌کردند. به اين شکل امکان ادامه وجود نداشت. اينکه آيا کشور و بخش دولتي حد نهايي کمک خود را کرد؟ من اين را قبول ندارم و بايد محفلي باشد که دولتي‌ها بيايند و بحث کنيم که آيا توان کشور در حمايت از جبهه همين بود يا نبود.

سردار باقري گفت: در هور، پانصد دستگاه و ماشين آلات ما مشغول ايجاد سيل بند بود و در طرف عراقي شش هزار دستگاه مشغول بود. من در هيأت وزيران در زمان کربلاي پنج گزارش دادم که ارتش عراق ۱۱۰ تيپ دارد که چهل تا صددرصد منهدم شده است و اگر جنگ را تا يک ماه ديگر ادامه دهيم، پيروز فيزيکي جنگ هستيم و به ما کمک کنيد که دولتي‌ها مي‌گفتند توان ما در همين حد است اما خبرهايي از استان‌ها به ما مي‌رسيد که مي‌توانستند کمک بيشتري کنند. جنگ براي امام خيلي مهم بود اما شايد براي ديگران خيلي اهميت نداشت.

وي افزود: وقتي در سطح راهبرد نگاه مي‌کنيم عقلاني‌ترين کار در مقطع تير ۱۳۶۷ پذيرش قطعنامه است؛ چراکه هيچ امتياز بيشتري به ما نمي‌دادند و در توازن قوا در سمتي بوديم که با ديوانگي طرف مقابل و اقداماتي که در به کارگيري سلاح شيميايي و دستيابي به سلاح هسته‌اي داشت، متضرر مي‌شديم و در آن مقطع حضرت امام با عقلانيت و تدبير و تصميم درست با پذيرش قطعنامه موافقت کرد.

سرلشکر باقري در پاسخ به سوالي پيرامون شبهه مطرح شده مبني بر اينکه رزمندگان در سال‌هاي پاياني جنگ از رفتن به جبهه‌ها امتناع مي‌کردند، گفت: به نظرم شبهه درستي نيست و ما در طول دفاع مقدس درحالي که جمعيت ايران متوسط حدود ۴۰ ميليون نفر بود، ما ۵.۵ ميليون رزمنده داشتيم. نيمي خانم‌ها هستند و جز موارد نادري نياز نبوده و به جبهه نيامدند. از ۲۰ ميليون باقي مانده نصف کودک و سالخورده هستند؛ حدود ۱۰، ۱۲ يا ۱۵ ميليون نفر در سنين آمدن به جبهه‌ها هستند؛ يعني از هر سه نفر يک نفر به جبهه آمده، بعضي چند سال ماندند و ۳ تا ۱۰ بار آمدند؛ بعض ها هم يکبار آمدند. از اين تعداد حدود ۴۵ درصد بسيجي داوطلب است و ۴۵ تا ۵۰ درصد آن هم سرباز و ۴ و۵ درصد آن هم کادر سپاه و ارتش است.

وي با بيان اينکه بيشترين اعزام‌ها را ما در سال‌هاي پايان جنگ داشتيم، گفت: پس از نقض آتش‌بس و آغاز عمليات مرصاد، و همه تهاجم را آغاز کرد اين مردم که مي‌گويند خسته شدند با فرمان حضرت امام که فرمودند امروز روزي است که بايد برويد و دفاع کنيد آنقدر نيرو به جبهه آمد که لشکرها جا براي اسکان و استراحت آنها نداشت. يک ماه آخر جنگ اصلاً کمبود نيرو وجود ندارد؛ کاملاً برعکس است و اينگونه نيست که بگوييم مردم از دفاع استقبال نمي‌کردند. من شاهد چنين چيزي نبودم.

رئيس ستادکل نيروهاي مسلح اظهارداشت: شوق و اشتياق جوانان در سال‌هاي اخير براي حضور در سوريه و نبرد عليه تکفيري‌ها مثال خوبي است. هر جا ما مي‌رفتيم بسياري از جوانان به ما مي‌گفتند که پيش سردار سليماني پارتي بازي کن که ما به سوريه برويم، زماني که به شهيد سليماني اين موضوع را مي‌گفتم، اين بزرگوار مي‌گفت که من آنجا جا ندارم و اصلاً نياز نيست ايراني ببرم و قرار نيست بريم اينجا لشکرکشي کنيم. خود آنها مي‌جنگند و من فرماندهي مي‌کنم و کار مستشاري مي‌کنيم.

وي با اشاره به حضور داوطلبانه جوانان و بسيجيان در حوادث طبيعي کشور مانند زلزله و سيل و يا بيماري کرونا، ادامه داد: کافي است که مسئولان اعلام کنند نياز به جوانان دارم؛ اصلاً نياز به اعلام نيست. چه صحنه‌ي زيبايي است که جوان‌ها دارند در پاک کردن گل و لاي کمک مي‌کنند. حقيقتاً خود من در قضيه کرونا به زيبايي‌هايي از جوانان بسيجي پي بردم که با اينکه با اينها بزرگ شديم براي من تازگي داشت. اين جوانان کافي است فقط کسي به او بگويد چه کار کند، هزينه را هم از جيب خود مي‌دهد؛ ما حتي لباس اينها را نمي‌توانيم تأمين کنيم و يا پول توجيبي آنها را هم نمي‌دهيم. امثال اينها بسيار متعدد وجود دارد.

سرلشکر باقري در خصوص تعامل صنعت دفاعي کشور با ديگر بخش‌هاي صنعتي کشور، گفت: اينکه مشکل کجاست بحث تخصصي در آن بخش است. آنچه در صنعت دفاعي اتفاق مي‌افتد، پيچيدگي‌اش قابل قياس با بخش‌هاي ديگر مانند صنعت خودرو، کشاورزي و صنايع اين دستي نيست. وقتي يک سامانه پدافندي مانند باور ۳۷۳ را جوانان ما و وزارت دفاع ما مي‌سازند؛ فرآيند پروازي هدف و پرواز موشک که پرتاب مي‌شود و تداخل اينها و مسائل گوناگوني که در لايه‌هاي ديگر دارد، قابل قياس با وضعيت خودرو نيست. پيچيده‌ترين بخشي که در حوزه خودرو وجود داشت کامپيوتر آن بود که صنعت دفاعي ما قرارداد بست و امروز هم روزانه چندهزار توليد کرده و به آنها تحويل مي‌دهد. اينکه چرا اين اتفاق مي‌افتد؟ من هم بعنوان يک شهروند اين سوال را دارم.

به ارائه کنندگان پايگاه به دشمن، مانند دشمن برخورد مي‌کنيم

رئيس ستادکل نيروهاي مسلح گفت: معتقدم قدري از عدم توفيق به دليل اين است که نگاه سياسي به موضوعات اقتصادي و معيشتي مردم وجود دارد. تلاش براي حاکم شدن در حکومت‌ها و دولت‌ها به شکل حزبي بدون ديدن واقعيات نياز مردم، رفت و آمد اتوبوسي مديران و جابجايي مکرر و نداشتن ثبات قدم در مسير توسعه صنعتي و عدم اعتماد به جوانان و عدم آوردن علم و فناوري روز به صنعت و خيلي مسائل ديگر که از جمله دلايل اين موضوع است که به نظرم بسيار بهتر از اين مي‌توان اداره کرد و وضعيت موجود چيزي نيست که بگوييم اين نهايت توان ايراني است.

وي با بيان اينکه نيروهاي مسلح مأموريت اينگونه ندارند که بخواهند وارد اين مسائل شوند، گفت: بعضاً مديران و فرماندهان به ما فشار مي‌آورند که مثلاً بگذاريد وارد صنعت خودرو و ديگر صنايع کشور شويم، خوب اين نيروهاي مسلح را از مأموريت خود جدا مي‌کند. نيازهاي عادي و روزمره مردم کار ديگران است و طبيعتاً بايستي در آن بخش حل شود.

سرلشکر باقري با اشاره به نفوذ منطقه‌اي ايران، اظهار کرد: انقلاب اسلامي بساطي که براي سلطه دائم بر جنوب غرب آسيا داشتند و تا وقتي انقلاب اسلامي استحاله نشده دشمني پا برجاست. ما يک روزي در حوالي اهواز از انقلاب و نظام و کشور دفاع مي‌کرديم، خمپاره دشمن به حوالي اهواز مي‌رسيد. اما الان جبهه کجاست؟ الان بحث سر اين است که ايران در سوريه نباشد! سوريه تا جمهوري اسلامي هزار و خورده اي کيلومتر فاصله دارد؛ يعني توسعه حضور و نفوذ و مرزهاي امنيت ملي ما کاملاً فراتر از مرزهاي جغرافيايي رفته است و بحث سر اين است که اگر حاميان و نيروهاي مورد حمايت ايران در سوريه باشد چه تهديدي متوجه رژيم صهيونيستي مي‌شود. يا حزب الله را يک فکري برايش بکند. ما جلو رفتيم و در آن ترديدي وجود ندارد و دشمني طبيعي است و اگر هوشيار باشيم حتماً پيشرفت مي‌کنيم. با روز اول جنگ قابل قياس نيستيم.

وي در خصوص توافق عادي‌سازي روابط رژيم‌هاي مرتجع منطقه با رژيم صهيونيستي، گفت: امارات ظرف يک تا دو سال گذشته پيام‌هاي متعددي فرستاد و مي‌گفت که ما مثل عربستان نيستيم و مي‌خواهيم به شما کمک کنيم و قصد دوستي و به ما به آن شيوه نگاه نکنيد. البته ما نسبت به عربستان هم بر خلاف ادعاي پادشاهشان براي ايجاد ارتباط مشکلي نداشتيم. آنها در واقع اين دست را پس مي‌زنند. در مور امارات آنها اينطور رفتار مي‌کردند و فرض را بر صحت مي‌گذاريم و گفتيم خلاف‌ها و همراهي با تحريم را ناديده مي‌گيريم و کوتاه مي آييم.

وي ادامه داد: اما وقتي امارات آمد و اين رابطه قبلي خود با صهيونيست‌ها را که در حد سرويس‌هاي اطلاعاتي و کشتن فلسطيني‌ها و کمک به مقابله با مردم يمن بود را علني کرد اين به معناي يک سفارت علني و تعدادي پايگاه اطلاعاتي و عملياتي علني براي عمليات سايبري و رواني عليه ملت ايران است که اين موضوع ديگر تفاوت با گذشته دارد. نگاه به اين کشورها ديگر تفاوت مي‌کند.

سرلشکر باقري با بيان اينکه اينجا ديگر نگاه ما به آنها متفاوت مي‌شود و اگر کشور ديگري هم به اين توافق بپيوندد همين خواهد بود، گفت: اگر پاي صهيونيست‌ها به اين منطقه کشيده شود و اتفاقاتي بيافتد که امنيت ملي و دفاع ما دچار کوچک‌ترين خدشه‌اي کند، ما به اينها به عنوان ارائه کننده پايگاه به خصم و دشمن نگاه مي‌کنيم و همان برخوردي را با آنها خواهيم کرد که با دشمن آن برخورد را مي‌کنيم.

وي در پايان گفت: من هم از زحمات صداوسيما در مساله دفاع مقدس قدرداني مي‌کنم و سنگ تمام گذاشتيد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html