پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230322
قابليت خودکفايي در توليد کره/واردات ممنوع نيست اما صرف نمي کند
تاریخ انتشار : 1399/06/26 09:17:09
نمایش : 1407
به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از واردات کره و افزايش قيمت اين محصول در بازار؛ توجه به توليد آن در داخل افزايش يافته و گفته مي شود در شرايط فعلي واردات اين کالا صرفه اقتصادي ندارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار مهر، طي روزهاي گذشته افزايش ۲ برابري قيمت کره در بازار سر و صداي زيادي به پا کرده است. اخيراً وزارت صمت اعلام کرده که براساس تصميمات کارگروه تنظيم بازار نرخ مصوب کره داخلي ۱۰۰ گرمي ۸ هزار تومان و هر کيلوگرم کره داخلي ۸۰ هزار تومان است. در اين ميان عده‌اي بحث ممنوعيت کره را مطرح کرده بودند و همين موضوع را دليل گراني عنوان مي‌کردند که مسئولان وزارت صمت اين مساله را نيز تکذيب و اعلام کردند که واردات ممنوع نيست بلکه فقط با ارز نيمايي يا آزاد قابل انجام است.

به گفته مسئولان صنعت لبنيات کشور، حذف ارز ۴۲۰۰ توماني واردات کره که حدود دو سال قبل انجام شد و اتمام ذخاير کره‌اي که با ارز دولتي وارد شده بود دليل گراني اين کالا است.

همچنين فعالان صنعت لبني و دامداري کشور معتقدند که ما قادر به تأمين کره مورد نياز در داخل هستيم و نيازي به واردات آن نداريم.

بنابراين مي‌توان گفت شرايط اقتصادي فعلي در حالي که بسياري از بخش‌ها را تحت فشار قرار داده فرصت بسيار مغتنمي براي بسياري از صنايع است تا ظرفيت‌هاي مغفول آنها شکوفا شود چرا که با واقعي شدن نرخ ارز، واردات بسياري از محصولات از جمله کره ديگر صرفه اقتصادي ندارد و توليد آن در داخل به نفع همه است.

در همين زمينه محمدرضا بني طبا، سخنگوي انجمن لبني کشور در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سال ۱۳۹۷ با شدت گرفتن تحريم‌ها دولت تصميم گرفت حدود ۴۵ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد کند و ۱۳ شرکت لبني اين واردات را انجام دادند. اين واردات طي مدت سه ماه انجام شد و تمام اين ۴۵ هزار تن کره تا آخر خردادماه ۹۸ وارد کشور شد ضمن اينکه بعد از اين واردات ارز ۴۲۰۰ توماني ديگر به واردات کره تعلق نگرفت و حذف شد.

وي اضافه کرد: طي ۱.۵ سال گذشته اين کره‌هاي وارداتي با نرخ مصوب در بازار عرضه شد؛ مصرف روزانه کره در کشور قريب به ۱۰۰ تن است.

کره خارجي حداقل ۳۵ درصد گران‌تر است / ‬ واردات صرف نمي‌کند

بني طبا درباره اينکه برخي عنوان کردند که شرکت‌هاي لبني واردکننده کره اقدام به توزيع کره‌هاي وارداتي به قيمت دو برابر کرده‌اند؟، افزود: اين مساله به هيچ عنوان صحت ندارد چرا که شرکت‌هاي واردکنننده از سازمان بازرسي و تعزيرات حکومتي نيز درخواست کرده‌اند که از انبارهاي آنها بازديد به عمل آيد چرا که ۴۵ هزار تن کره وارداتي طي اين مدت به اتمام رسيده و با توجه به مصرف روزانه کره اين اتفاق عجيبي نيست.

وي با بيان اينکه کره‌اي که هم اکنون در بازار توزيع مي‌شود توليد داخل است، گفت: واردات کره ممنوع نيست اما صرفه اقتصادي ندارد و هم اکنون کره توليد داخل حداقل ۳۵ درصد ارزان‌تر از کره خارجي است و هر کيلوگرم کره وارداتي در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تومان تمام مي‌شود و بنابراين قيمت ۱۰۰ گرم کره وارداتي به صورت فله بين ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود ضمن اينکه هزينه بسته بندي و … نيز به آن اضافه مي‌شود.

به گفته بني طبا تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ توماني واردات کره به صرفه بود و توليد داخل چندان صرفه اقتصادي نداشت اما الان وضعيت برعکس شده است.

اين فعال بخش خصوصي درباره اينکه برخي عنوان مي‌کنند کشور ما هنوز ظرفيت توليد کره را ندارد، ادامه داد: ما از لحاظ فني و تکنولوژي مورد نياز چنين ظرفيتي را داريم. طي حدود ۲ الي ۳ سال گذشته سرمايه گذاري بسيار خوبي در اين حوزه شده است.

قادر به تأمين کره مورد نياز کشور در داخل هستيم

وي درباره اينکه عنوان مي‌شود شير توليدي در کشور چربي لازم را براي توليد کره ندارد نيز توضيح داد: اين مساله صحيح است گاوهاي کشور عمدتاً از نژاد هولشتاين هستند که چربي شير اين نژاد کم است البته اخيراً نژادهاي جديدي نيز وارد شده که آنها چنين مشکلي ندارد ضمن اينکه مصرف سرانه لبنيات و شير در کشور ما کاهش يافته و چون هم اکنون با شير مازاد مواجه هستيم از محل چربي اين محصول مازاد چربي مورد نياز براي توليد کره تأمين مي‌شود.

بني طبا نياز سالانه کشور به کره را حدود ۳۵ هزار تن اعلام و اضافه کرد: کارشناسان پيش بيني مي‌کنند که با افزايش قيمت کره به احتمال قوي مصرف آن در کشور کاهش مي‌يابد و همين مساله نيز باعث خواهد شد توليد داخل براي تأمين نياز کافي باشد.

وي با بيان اينکه حجم زيادي از کره وارداتي به کشور از نيوزلند وارد مي‌شد و بنابراين طعم تمام کره‌ها نيز يکسان بود، گفت: الان به تعداد برندهايي که در کشور داريم کره با طعم‌هاي مختلف توليد خواهد شد که اين نيز اتفاق بسيار خوبي است.

اگر دولت اجازه صادرات شيرخشک بدهد، توليد کره افزايش مي‌يابد

در همين زمينه برخي از فعالان بخش خصوصي نيز توسعه صادرات شيرخشک را يکي از راه‌هاي افزايش توليد کره در کشور عنوان مي‌کنند. در همين زمينه موسي رهنمايي، قائم مقام نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توان کشور براي توليد کره گفت: کشور ما هم از نظر تکنولوژي و فني و هم از نظر توليد شير قادر به تأمين کره مورد نياز داخل است.

رهنمايي ادامه داد: اگر دولت اجازه صادرات شيرخشک بدهد توليد کره نيز افزايش مي‌يابد چون از محل خشک کردن شير، به توليد شيرخشک و خامه مي رسيم و از خامه استحصالي نيز کره توليد مي‌شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html