پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230297
مهري که با مُهر طلاق رنگ مي بازد
تاریخ انتشار : 1399/06/10 12:08:10
نمایش : 1855
آمارها و شنيده‌ها حاکي از افزايش آمار طلاق در کشور است؛ طلاق‌هايي که سردي را با خود به ارمغان مي‌آورند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز ؛ از شيرين‌ترين بخش‌هاي زندگي، ازدواج است اما متاسفانه براي بسياري از جوانان اين شيريني به تلخي طلاق مي‌انجامد.

پديده طلاق، در جامعه امروز به عنوان يکي از آسيب هاي اجتماعي  مطرح مي‌شود که ريشه در تغيير و تحولات گوناگون فرهنگي، اجتماعي، زيستي و غيره دارد که با پيچيده‌تر شدن زندگي امروز، سطح آن نيز به شدت تغيير يافته است.

با توجه به اين که طلاق در گذشته نزد مردم، به عنوان يک امر مذموم و قبيح و در عين حال وحشت آور تلقي مي‌شده، اما امروزه مي بينيم، ابزار رايجي شده که به مدد آن، افراد خود را از وضعيت موجود رها مي‌کنند.

 به طوري که نسل امروز ما نسبت به گذشته از پديده طلاق، وحشت و استرسي به خود راه نمي‌دهد و اين امر بسيار راحت در حال جا افتادن در جامعه است.

اينکه اين آسيب ها چه مواردي هستند و چگونه زنان، مردان و کودکان متاثر از آن ها مي شوند، از جمله مواردي هستند که گفتگويي هايي در مورد آن انجام شده است .


فرزندان بعد از طلاق پدر و مادر دچار مشکلات روان شناختي مي شوند

علي فتحي يکي از روانشناسان در يکي از مصاحبه هاي خود به ايرنا گفت: فرزندان نسبت به زنان و مردان آسيب پذيرترين گروه هستند. وقتي طلاق صورت مي گيرد فرزندان خصوصا دختران دچار نوعي مشکلات روان شناختي مي شوند؛ زيرا در واقع نقش يک والد را تجربه نمي کنند. هر چقدر هم سنين کودکان پايين تر باشد، آسيب ها مي توانند بيشتر باشند؛ زيرا هنوز هويت فرزندان شکل نگرفته است. به نوعي مي توانيم بگوييم تا سن 7 سالگي آسيب ها بسياري مي تواند بر کودکان وارد شود.

وي افزود: آسيب هاي روانشناختي ممکن است به سمت اضطراب، افسردگي و عدم هويت يابي کامل رود. چون دختران و پسران نياز به اين دارند تا نقش هر دو والد را تجربه کنند. براي مثال اگر پدر به اندازه کافي در کنار فرزند نباشد کودک پسر نمي تواند الگوي خوبي از يک مرد داشته باشد. اگر فرزند دختر باشد و مادر همراهش نباشد نمي تواند همانند سازي نقشي از طريق مادر داشته باشد. در واقع فرزندان هم از نظر هويت يابي دچار مشکل مي شوند و هم دچار مشکلات روان شناختي متعدد از قبيل افسردگي، اضطراب و ساير مشکلات اجتماعي از قبيل کم رويي، خجالت و... مي شوند.

اين روانشناس افزود: از طرفي چون برچسب فرزند طلاق روي اين کودکان است از اين رو آنها بيشترين آسيب را به لحاظ اجتماعي خواهند ديد. در جمع دوستان خود نمي توانند نقش بسيار موثري داشته باشند. اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند. در مدرسه نيز ممکن است نتوانند عملکرد خوبي داشته باشند.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ کارشناسان بر اين باورند که درگيري ها و جنگ و جدال هائي که بين والدين صورت مي گيرد هيچ وقت از ذهن بچه ها بيرون نمي رود و يادآوري آن خاطرات تلخ در بزرگسالي، افسردگي براي او پديد مي آورد و اگر نگاهي به راهروهاي دادگاه بيندازيم و يا گذرمان به آنجا بيفتد چه بسيار زنان و مرداني مي بينيم که با بچه هاي قد و نيم قد و معصوم در راهروها نشسته اند.



70درصد بزهکاران در کشور بچه هاي طلاق هستند

عليپور يکي از مشاوران حقوقي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: بررسي ها نشان مي دهد عدم شناخت زوجين از يکديگر و ازدواج هاي خياباني باعث شده است تا امروز بيش از 70 درصد از بزهکاران در کشور بچه هاي طلاق باشند و به همين دليل بايد با فرهنگ سازي مناسب در بين اقشار مختلف جامعه از اين وضعيت جلوگيري شود.

وي تصريح کرد : برگزاري همايش راهکارهاي پيشگيري از طلاق و عواقب بعد از طلاق از ضروريات است و برگزاري کلاس هاي مهارت زندگي و تبليغ بيشتر در زمينه الگوهاي ديني مذهبي توسط سازمان ها و ادارات فرهنگي و آموزشي بايد با جديت دنبال شود.

عليپور ادامه داد: پژوهش ها نشان مي دهد که افراط و تفريط در روابط دختر و پسر قبل از ازدواج هر دو مشکلاتي را در آينده فراهم مي آورد، چنانچه دختر و پسر فقط در مراسم خواستگاري يکديگر را ببيند و به طور ظاهري همديگر را بپسندند و جنبه هاي شخصيتي، رفتاري و فکري را در نظر نگيرند پس از مدتي مشکلاتي را در زندگي تجربه کرده و اگرهم روابط بي بند و بار داشته و بي توجه به مسائل اخلاقي و فرهنگي طرف مقابل باشند بازهم در آينده مشکلات متعددي خواهند داشت.

وي اذعان داشت: اين واقعيت که امروزه در بعضي از خانواده ها به طورعام داغ بدنامي به طلاق زده نمي شود نيز باعث افزايش روز افزون اين پديده مي شود تا اندازه اي نتيجه تغيير و تحولات اجتماعي است که با رشد شهرنشيني و صنعتي شدن و به تبع آن گذر جامعه از مرحله سنتي به مدرن پديد مي آيد.

اين مشاور حقوقي بيان داشت: يکي از مسائلي که باعث مي شود زنان طلاق بگيرند مسئله استقلال اقتصادي زنان است و به تدريج که زنان از نظر اقتصادي مستقل مي شوند به گرفتن طلاق به عنوان يک نوع منزلت اجتماعي نگاه کرده و در پاره اي موارد باعث تشويق زنان به گرفتن طلاق شده است.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ بر اساس آخرين گزارش سازمان ثبت احوال؛  بيشترين ترکيب طلاق ثبت شده مربوط به گروه سني مردان 30 تا 34 ساله با زنان 25 تا 29 ساله بوده که در مجموع 13 هزار و 245 مورد را به خود اختصاص داده اند.



جوانان امروز به دنبال ظاهر هستند تا معيارهاي واقعي زندگي

احمد آماره وکيل پايه يک دادگستري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ طلاق را جدي‌ترين معضل اجتماعي دانست و با اشاره به مشکلات ناشي از طلاق در جامعه، افزود: در سال‌هاي اخير با وجود اينکه سطح زندگي مردم از لحاظ علمي، اجتماعي و رفاهي نسبت به گذشته ارتقا يافته، اما آمار طلاق با سير صعودي مواجه است.

وي اظهار کرد: اگر اکنون مشکلاتي چون بيکاري و اعتياد در بين خانواده‌ها وجود دارد در گذشته نيز همواره اين مشکلات وجود داشته است، پس اين مشکلات نمي‌تواند عامل اصلي افزايش طلاق در جامعه امروزي باشد.

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه جوانان امروزي به معيارهاي صحيح ازدواج آنگونه که بايد توجه نمي‌کنند، تصريح کرد: متاسفانه امروزه جوانان بيش از آنکه به دنبال معيارهاي واقعي و مهم زندگي باشند به دنبال مسائلي چون ظاهر و القاب و عناوين هستند که در طول زندگي به سرعت ارزش خود را از دست مي‌دهند.

آماره عدم پايبندي به ارزش‌هاي خانواده را مهم‌ترين عامل افزايش طلاق در کشور و به تبع آن استان عنوان کرد و گفت: در گذشته با وجود مشکلات، زوجين آنقدر براي موقعيت اجتماعي خود و خانواده شان ارزش قائل بودند که هيچ يک از زوجين تحت هيچ شرايطي حاضر به طلاق و نابودي آينده فرزندشان و تخريب وجهه اجتماعي‌شان نبودند.

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه بر اساس تعاليم شرعي طلاق، زشت‌ترين کار نزد خداست، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه روند پيشرفت جامعه به سمتي است که قبح طلاق در حال از بين رفتن و طلاق در بين مردم امري عادي شده است.

به گفته وي، گرايش به فرهنگ غرب که همان خروج از ارزش‎هاي والاي انساني که ناشي از فرهنگ مبتني به دين اسلام است يکي از مهم‌ترين عوامل عدم پايبندي به خانواده و در نتيجه طلاق است.

از هر 5 ازدواج در چهارمحال و بختياري 1 طلاق صورت مي گيرد

معاون فرهنگي امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري گفت: براساس آمار اعلام شده نسبت طلاق به ازدواج در استان ۲۰.۵ درصدو در کشور اين مورد ۳۳ درصد به ثبت رسيده است و اين آمار نشان‌دهنده اين است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان يک مورد منجر به طلاق مي‌شود.

طهماسب شيرواني معاون فرهنگي امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري در نشست خبري که  با اصحاب رسانه چهارمحال و بختياري برگزار کرده بود  اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت شده در سال ۹۸، ۱۴۰۳ مورد طلاق در استان به ثبت رسيده است که ۵۲۷ مورد از اين تعداد طلاق در ۴ سال اول زندگي زوجين بوده است.

وي با اشاره به اينکه در سال‌هاي اوليه زندگي مشترک، بسياري از جوانان درک، آمادگي و آگاهي لازم را براي آغاز زندگي مشترک ندارند، افزود: ۴۰ درصد طلاق‌هاي استان در ۴ سال اول زندگي به ثبت رسيده است.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اينکه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد طلاق‌هاي سال گذشته با ۴۲۷ فقره بين  ۴ تا ۱۰ سال زندگي مشترک به ثبت رسيده است. ادامه داد: ۲۲۳ مورد از طلاق‌ها نيز بين ۱۰ تا ۱۵ سال زندگي مشترک و ۲۲۶ مورد نيز در بيش از  ۱۵ سال زندگي مشترک به ثبت رسيده است.

شيرواني بيان کرد: براساس سرشماري سال ۸۵، جمعيت جوان چهارمحال و بختياري ۳۱.۷ درصد، در سرشماري سال ۹۰، ۳۷.۳ درصد و در سرشماري سال ۹۵، ۳۴ درصد بوده است.

وي با اشاره به اينکه اين آمار نشان‌دهنده اين است که جمعيت جوان چهارمحال و بختياري روبه کاهش است، بيان کرد: استان ما از لحاظ جمعيت جوان در رتبه ۱۳ کشور قرار دارد و سهم جمعيت جوان استان از کشور ۰.۲۱ درصد است که نشان‌دهنده جمعيت متعادل جوان استان است.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري اضافه کرد: جوان‌ترين شهرستان استان، شهرستان فارسان با جمعيت جوان ۳۵.۵ درصد در رده سني ۱۸ تا ۳۵ سال و پس از آن شهرستان‌هاي لردگان، شهرکرد، اردل، خانميرزا، کوهرنگ، کيار، بروجن، سامان و بن رتبه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داده‌اند.

شيرواني با اشاره به افزايش ميانگين سن ازدواج در چهارمحال و بختياري ادامه داد: براساس آمار طي سال ۹۵ ميانگين سني ازدواج زوجين در استان ۲۵.۳۲، درسال ۹۶، ۲۶.۶۱، سال ۹۷، ۲۶.۹۱ و در سال ۹۸، ۲۷.۵ به ثبت رسيده است.

وي  به ميانگين سني طلاق زوجين در چهارمحال و بختياري اشاره و اضافه کرد: براساس آمار سال ۹۸، ميانگين سني طلاق زوجين در سطح استان ۳۴.۶۸ بوده است.
معاون فرهنگي و امور جوانان چهارمحال و بختياري گفت: براساس آمار سال ۹۸، تعداد واقعه ازدواج ۶هزار و ۸۲۵ فقره به ثبت رسيده است.

شيرواني تصريح کرد: براساس آمار اعلام شده نسبت طلاق به ازدواج در استان ۲۰.۵ درصدو در کشور اين مورد ۳۳ درصد به ثبت رسيده است و اين آمار نشان‌دهنده اين است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان يک مورد منجر به طلاق مي‌شود.

وي در پايان يادآور شد: آمارهاي اعلام شده صرفا بر حسب آمار در سازمان ثبت‌احوال کشور و استان است.

در ادامه حميد کريمي، مديرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري گفت: با کاهش جمعيت در استان طبيعتا شاهد کاهش جمعيت جوان استان خواهيم بود ولي وضعيت استان ما نسبت به استان‌هاي ديگر در وضعيت مطلوبي است.

وي در ادامه واقع‌بيني، گذشت طرفين، برنامه‌ريزي مسئولان و سرمايه‌گذاري دولت و دستگاه‌هاي اجرايي را از عوامل کاهش طلاق در استان برشمرد.

وي افزود: طي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸، نزديک به ۵۰۰ برنامه در هفته ازدواج توسط سازمان‌هاي مردم نهاد چهارمحال و بختياري تحت نظر اداره‌کل ورزش و جوانان استان به صورت رايگان برگزار شد و شاهد اتفاقات خوبي در اين زمينه بوديم و ارزيابي دقيق در اين خصوص با نظارت و کنترل صورت گرفت.

کريمي در ادامه بيان کرد: طي سال گذشته ۲ مرکز مشاوره تخصصي ازدواج در شهرستان شهرکرد راه‌اندازي شده است که در زمينه تعالي خانواده خدمات مشاوره ارائه مي‌دهند.

وي با تاکيد براينکه خانواده و زوجيني که توانايي مالي ندارند، مي‌توانند از خدمات رايگان اين مراکز استفاده کنند، ادامه داد: جوانان، خانواده‌ها و زوجيني که نياز به خدمات مشاوره قبل از ازدواج، حين ازدواج و بعد از ازدواج دارند، مي‌توانند با دريافت معرفي‌نامه از خدمات مشاوره به صورت رايگان بهره‌مند شوند.

به گزارش جهانبين نيوز، يکي از مشکلاتي که جامعه امروز با آن روبروست و مشکلات بسياري را براي افراد و در نتيجه جامعه ايجاد کرده است، گسيختگي خانواده و طلاق است. در گذشته زندگي مشترک افراد طولاني‌تر بود و طلاق به ندرت اتفاق مي‌افتاد. اما امروزه با توجه به افزايش مشکلات اقتصادي، ابتلا به بيماري‌هاي رواني، فشار وارده از سوي رسانه‌هاي اجتماعي و ... آمار طلاق بسيار بالا رفته است که از جمله عوامل آن عدم شناخت طرفين از يکديگر و انتظارات است که مي توان مشاوره قبل ازدواج و  تحقيقات جامع و کامل را يکي از عوامل مهم کاهش دهنده اين اتفاق تلخ است.

گزارش : مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html