پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230261
آلمان روي همکاري چين براي حفظ برجام حساب مي‌کند
تاریخ انتشار : 1399/05/04 08:52:04
نمایش : 1457
وزير امور خارجه آلمان گفت اين کشور براي حفظ برجام روي کمک چين در شوراي امنيت سازمان ملل متحد حساب مي‌کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «هايکو ماس»، وزير امور خارجه آلمان گفته کشورش روي «همکاري سازنده» چين در شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي حفظ برجام حساب مي‌کند. 

ماس اين اظهارات را در يک گفت‌وگوي ويدئويي با «وانگ يي»، وزير امور خارجه چين مطرح کرده است. روساي دستگاه ديپلماسي دو کشور در اين گفت‌وگو در خصوص طيفي از مسائل مربوط به روابط دوجانبه ميان دو کشور از جمله ايران و ليبي رايزني کرده‌اند. 

به نوشته خبرگزاري اسپوتنيک، وزير خارجه آلمان در خصوص ايران و ليبي گفته برلين روي حمايت بيشتر چين در شوراي امنيت و همکاري سازنده اين کشور براي حفظ برجام حساب باز کرده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» يا برجام، تيرماه سال ۱۳۹۴ ميان ايران و پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمريکا از نخستين روزهاي اجرايي شدن اين توافق، کارشکني‌ها در اجراي آن و تلاش براي کاستن از مزاياي اقتصادي ايران از آن را آغاز کرد. با روي کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا اين کارشکني‌ها شدت گرفت و او بارها تهديد کرد کشورش را از توافق هسته‌اي خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ مي ۲۰۱۸ (۱۸ ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور يکجانبه آمريکا را از برجام خارج و دستور احياي تحريم‌هاي متوقف‌شده عليه ايران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پيگيري سياست موسوم به «کارزار فشار حداکثري» ايران را به حضور پاي ميز مذاکره براي رسيدن به «توافقي بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالي که بيش از ۲ سال از اين وعده مي‌گذرد او در تحقق اين هدف ناکام مانده و به همين دليل به خصوص در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر از سوي گروه‌هاي مختلف در آمريکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ايران، تشديد بي‌مورد تنش‌ها با اين کشور و جدا کردن مسير آمريکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوري اسلامي ايران ارديبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمريکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طي گام‌هايي تعهداتش به اين توافق را کاهش دهد. اقدام ايران ذيل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

به تازگي سه کشور اروپايي عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگليس)  همسو با آمريکا، پيش نويس قطعنامه‌اي را به شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه کردند که با ۲۵ راي مثبت در اين شورا تصويب شد.

«کاظم غريب‌آبادي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس هم در واکنش به اين اقدام اعلام کرد که اقدام مقتضي و مناسب را در واکنش به اين قطعنامه اتخاذ مي‌کند و مسئوليت و عواقب آن، بر عهده بانيانش خواهد بود. 

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html