پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230236
داغ هاي ابدي بر دل مسافران بي احتياط/ چهارمحال و بختياري هم پاي استان هاي ساحلي تلفات مي دهد
تاریخ انتشار : 1399/04/18 08:08:40
نمایش : 1790
چهارمحال و بختياري يک استاني ساحلي نيست ولي هم‌پاي استان‌هاي ساحلي کشور در بحث غريق‌ها تلفات مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛  همه ساله با آغاز فصول گرم سال چهارمحال و بختياري به دليل آب و هواي بسيار خوبي که دارد ميزبان مسافران و گردشگران بسياري است.

به حمدالله استان چهارمحال و بختياري از مواهب طبيعي بسياري بهره مي‌برد، داشته‌هاي اين استان رود، رودخانه، دشت، آبشار، کوه و جنگل و... هستند که يادآور همان بيت معروف است که "آنچه خوبان همه دارند تو يکجا داري"

همين مواهب طبيعي زيبا و بکر است که سالانه گردشگران بسياري را به اين استان مي‌کشاند تا دمي را در طبيعت زيباي آن به استراحت و تجديد قوا بگذراند.

اعتقادي وجود دارد مبني بر اينکه طبيعت زيبا است اما از فاصله دور، اين اعتقاد به شدت در چهارمحال و بختياري صدق مي‌کند، رودخانه‌هاي اين استان، کوه‌ها و دره‌هاي آن، جنگل‌هايش و... همگي زيبا هستند اما نزديک شدن به آن‌ها بدون راهنما و بدون شناخت متاسفانه چيزي جز مرگ يا جراحت به دنبال نخواهد داشت.

گردشگراني از همه جا بي خبر به خيال آنکه تني به آب خنک مي‌زنند تا حرارت تابستان داغ را از خود دور کنند گرفتار آبي وحشي شده که هيچ قدرتي توان مقابله به آن را ندارد، متاسفانه غرق شدن يک نفر بعضا ديگر اعضاي خانواده وي را نيز به خطر مي‌اندازد، وقتي ديگران نيز تلاش مي‌کنند تا غريق را نجات دهند جان و سلامتي آن ها نيز به خطر مي‌افتد.

در اين گزارش قرار است به يکي از معضلات اين سال‌هاي چهارمحال و بختياري بپردازيم، غرق‌شدگي و رودخانه‌هايي که به هيچ کس چه کودک و چه بزرگ رحم نمي‌کنند.

از همين رو براي شناخت هر چه بهتر رودخانه‌هاي استان چهارمحال و بختياري که البته وضعيت مشابه با هيچ کدام از رودخانه‌هاي کشور ندارند به سراغ يکي از کارشناسان اين حوزه رفتيم.



عدم اطلاع فرد از جريانات موجود در رودخانه منجر به حادثه مي شود

محسن رحمتي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز گفت: يکي از علل غرق شدگي‌ها در رودخانه‌هاي چهارمحال و بختياري هميشه آب و آب‌تني براي بشر موضوع جذابي بوده است ولي عدم اطلاع فرد از جريانات موجود در رودخانه است که منجر به حادثه مي‌شود.

رئيس هيأت نجات غريق و غواصي چهارمحال و بختياري اطلاع دقيق از بستر رودخانه، عمق بستر رودخانه، سنگ‌هايي در که رودخانه و شناخت جريانات آبي را بسيار ضروري دانست.

وي تاکيد کرد: ممکن است وقتي فردي در کنار رودخانه ايستاده باشد به نظرش آب آرام است غافل از آنکه جريانات رودخانه‌ها با چشم قابل شناسايي نيستند، و وقتي فرد وارد آن مي‌شود گرفتار اين جريانات شود.

رحمتي بيان کرد: معمولا جريانات آبي در رودخانه‌ها شامل جريان‌هاي سيفوني، آب‌کش، گردابي يا چرخنده و لباس‌شويي که ترکيبي از دو جريان چرخنده و سيفوني است هستند، سنگ‌هاي بستر رودخانه‌ها در مواجه با جريان آب دائما تغيير حالت مي‌دهند، اين تغيير به نوعي حالت مکش ايجاد مي‌کند که از آن به عنوان جريان سيفوني ياد مي‌شود و اگر فردي داخل اين جريان آبي رودخانه گرفتار شود، قطعا دچار مشکل مي‌شود.

رئيس هيأت نجات غريق و غواصي چهارمحال و بختياري به تغيير عرض رودخانه به عنوان دليل ايجاد جريان خطرناک سيفوني در رودخانه‌ها اشاره و تاکيد کرد: اين تغييرات باعث ايجاد يک مکش در سطح رودخانه مي‌شود در اين حالت بايد  به‌شدت مراقب جريانات خطرناک باشيم.

وي ادامه داد: عدم شناخت رودخانه توسط برخي افراد به‌ويژه مسافران و گردشگران باعث مي‌شود نيز عامل ديگري براي غرق‌شدگي‌ها در رودخانه‌ها به شمار مي‌رود، وقتي فرد آبي که هيچ شناختي از عمق آن دارد شيرجه مي‌زند ممکن است به سبب وجود سنگ‌هاي داخل رودخانه دچار حادثه شود.

رحمتي بر اين نکته مهم که مناطق حادثه‌خيز چهارمحال و بختياري بايد شناسايي شده و با هماهنگي متوليان امر يا نهادهاي بالادستي همچون استانداري، فرمانداري‌ها، شهرداري‌ها و پيمانکاران بهره‌بردار در مناطق گردشگري ناجي مستقر شود، تاکيد کرد.

خسروي نيز در ستاد مقابله با بحران چهارمحال و بختياري گفت: در شمال و غرب شهرستان خانميرزا رودخانه ارمند و کره بس وجود دارد و مردم در فصول گرم سال اقدام به شنا در اين دو رودخانه مي‌کنند.

بخشدار مرکزي خانميرزا ادامه داد: متاسفانه به همين دليل سال گذشته چندين مورد غرق‌شدگي در اين دو رودخانه صورت گرفت.

وي يادآور شد: غرق‌شدگي در اين رودخانه‌هاي ارمند و کره بس بسيار زياد است، چهار نفر در يک روز غرق شدند و از بين رفتند و جنازه آن ها سه روز بعد پيدا شد.



کرونا دست و بال گردشگري را بست

کمال اکبريان نيز در اين ستاد گفت: سال گذشته 23 نفر در رودخانه زاينده‌رود غرق شدند که آمار بسيار بالايي است.

فرماندار شهرستان سامان با اشاره به اينکه از ابتداي سال 99 تاکنون 3 نفر در رودخانه زاينده رود غرق شده‌اند، افزود: اگر بحث کرونا پيش نيامده بود و گردشگري همچون سال‌هاي قبل برقرار بود، با حجم آب بي سابقه رودخانه که امسال حدود 102 مترمکعب است آمار غرق‌شدگي‌ها در شهرستان بسيار بالاتر از اين مي‌رفت.

وي ادامه داد: چندين روز طول کشيد تا جنازه سه نفري که در رودخانه زاينده رود غرق شدند از آب گرفته شد، در تمام مدت خانواده‌هاي اين افراد بي‌قراري مي‌کردند و افرادي از هلال احمر، فرمانداري، باشگاه‌هاي رفتينگ و... در جستجوي جسد غرق‌شده‌ها رودخانه را جستجو مي‌کردند.

اکبريان با بيان اينکه فرهنگ‌سازي، نصب تابلوهاي هشدار و... همگي در امتداد رودخانه در حال انجام است، عنوان کرد: جستجو و يافتن اجساد غرق‌شده‌ها از رودخانه نيز خود به معضل تبديل شده است به ويژه امسال که آب آزاد شده و حجم بالايي دارد حتي غواصان نيز در آبي با اين شدت با سختي غواصي مي‌کنند و جانشان به شدت در معرض خطر است.



هلال احمر احساس مسئوليت در برابر جان و سلامت مردم مي کند

احمد مرتضوي فرد نيز در ستاد مديريت بحران چهارمحال و بختياري گفت: از ابتداي سال 99 تاکنون سه عمليات مهم درخصوص غرق شدگي‌ها در اين استان انجام گرفت که يک مورد آن در کوهرنگ و دو مورد ديگر در زاينده رود انجام گرفت.

مدير عامل جمعيت هلال احمر چهارمحال و بختياري عنوان کرد: نيروهاي هلال احمر همگي داوطلب هستند، لذا احساس مسؤوليت درباره جان و سلامت اين افراد دوچندان مي‌شود.

وي تاکيد کرد: در حال حاضر شنا در همه رودخانه‌ها و سدهاي استان چهارمحال و بختياري ممنوع است.

مرتضوي فرد خاطرنشان کرد: در بحث غريق‌ها بخش‌هاي مختلفي همچون فرمانداران، بخشداران، جمعيت هلال احمر، صدا و سيما و... دخيل هستند و بايد نسبت به فرهنگ‌سازي در اين خصوص اقدام کنند چراکه ظرفيتي براي نجات غريق در چهارمحال و بختياري وجود ندارد.

مدير عامل جمعيت هلال احمر چهارمحال و بختياري اضافه کرد: زمان طلايي براي نجات غريق 5 تا 6 دقيقه است چگونه مي‌توان در پيچ و خم‌هاي رودخانه‌هاي اين استان اين کار مهم را انجام داد.

به گزارش جهانبين نيوز، چهارمحال و بختياري يک استاني ساحلي نيست ولي هم‌پاي استان‌هاي ساحلي کشور در بحث غريق‌ها تلفات مي‌دهد.

تاکنون هيچ دستگاهي مسؤوليت رسيدگي يا تولي‌گري درخصوص غريق‌ها  در رودخانه‌هاي با شرايط خاص اين استان را قبول نکرده است فقط زماني که فردي غرق مي‌شود نيروهاي داوطلب هلال احمر، فرمانداري، باشگاه‌هي رفتينگ و ديگر گروه‌ها به صورت خودجوش وارد ميدان شده و جسد فرد غرق شده را پيدا مي‌کنند.

با توجه به گفته مديرعامل جمعيت هلال احمر چهارمحال و بختياري زمان طلايي براي نجات يک غريق تنها 6 دقيقه است آن هم در رودخانه‌هاي استان چهارمحال و بختياري که مشابه هيچ کدام از رودخانه‌هاي کشور نيستند، اما در سراسر طول رودخانه هيچ پايگاه يا محلي يافت نمي‌شود که نجات غريق‌ها مستقر باشند تا بتوانند در سريع ترين زمان ممکن غريق را نجات دهند.

درست است امسال به واسطه شيوع بيماري کرونا و تعطيل شدن بحث گردشگري غريق کمتري در چهارمحال و بختياري رخ داد اما اين دليل نمي‌شود تدبيري براي آينده انديشيده نشود، همين امسال در وضعيت شيوع کرونا نيز شاهد حضور بسياري از گردشگران در اطراف رودخانه‌هاي اين استان بوديم که متاسفانه حوادث دردناکي مثل مرگ يک کودک در اثر غرق‌شدگي نيز رقم خورد.

بنابراين علاج واقعه را بايد قبل از وقوع کرد، تا وقتي رودخانه‌هاي استان تلفات بيشتري نگرفتند بايد براي استقرار نجات غريق و فرهنگ‌سازي درخصوص عدم شنا در اين اماکن بايد تمهيدات لازم و کافي انديشيده شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html