پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230230
مردم: از کنترل قيمت ها خبري نيست/ گراني کمر مردم را خم کرده است
تاریخ انتشار : 1399/04/15 10:09:12
نمایش : 1617
آمارهاي دولتي هم ديگر نمي‌توانند گراني‌هاي کالاهاي اساسي در بازار را کتمان کنند؛ قيمت مرغ، حبوبات، تخم مرغ و گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته باز هم بر مدار گراني قرار گرفته است.
به گزارش جهانبين نيوز ؛ اين روزها گراني به نقل تمامي محافل کشور تبديل شده است به طوري که هر روز مردم کوچه و بازار منتظرند نام يک کالايي را بشنوند که قيمتش به يکباره چند برابر شده است، در ماههاي اخير با توجه به مشکلات ناشي از شيوع بيماري کرونا و همچنين افزايش بي سابقه قيمت دلار در کشور بسياري از کالاهاي اساسي خانوار از مسکن و خودرو گرفته تا ميوه و ... رنگ افزايش قيمت به خود ديده اند.

در برخي از مناطق کشور نيز گزارشها حاکي از ناياب بودن برخي کالاها و يا کمبود آنها حکايت دارد، اما در وراي همه اين گراني و فزايش قيمت و ناياب بودن کالاهاي اساسي و بعضا غيراساسي خانوار عدم نظارت نهادها و سازمانهاي متولي امر خود مردم را دچار ياس و ناميدي کرده است.

در گزارش زير قصد داريم افزايش قيمت قانوني و يا سليقه اي وسايل و کالاهاي اساسي خانوار را در سراسر کشور بررسي کنيم و به واکنش مردم و نهادهاي مسئول نسبت به اين امر بپردازيم.

بالا رفتن قيمت ارز بار ديگر آشفتگي در بازار را دو چندان کرد

 بالا رفتن قيمت ارز بار ديگر آشفتگي قيمت ها را در چهارمحال و بختياري دو چندان کرد، علاوه بر افزايش چند برابري قيمت کالاهاي خارجي، اين بار کالاهاي داخلي هم افزايش قيمت عجيبي را تجربه کردند.

يکي از فروشندگان لوازم خانگي در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد : در مدت يک هفته يخچال سايد يکي از برندهاي خارجي از ۲۵ ميليون تومان به ۳۵ ميليون تومان رسيد و جهش ۱۰ ميليوني را تجربه کرد.

او گفت: البته کالاهاي ايراني از اين قافله عقب نماندند و افزايش قيمت ۵ تا ۷ ميليوني را تجربه کردند، اين افزايش قيمت شوک بزرگي را به بازار لوازم خانگي وارد کرد.

مرداني نژاد يکي از کارشناسان اقتصادي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: برخي از مواد اوليه لوازم خانگي توليد داخل است و شامل افزايش قيمت ۳۵ درصدي مي شود، اما برخي ديگر از مواد اوليه وارداتي هستند و افزايش قيمت هاي آن وابسته به قيمت ارز است.

به گفته وي در جايي که افزايش قيمت ها با ارائه مستندات به صورت قانوني باشد، مجوزهاي لازم براي افزايش قيمت داده مي شود در غير اين صورت برخوردهاي قضايي با آن ها صورت مي گيرد.

اين کارشناس اقتصادي بيان کرد: در بازار لوازم خانگي داخلي، آن دسته از قطعاتي که در داخل توليد مي شوند به طور متوسط  ۳۵ درصد افزايش قيمت را تجربه کردند و قيمت قطعات خارجي بسته به شرايط شيوع کرونا و ارز افزايش يافته است.
 
گراني مسکن در سال هاي اخير به وخيم ترين وضعيت خود طي سال هاي اخير رسيده است

گراني مسکن در کشور به وخيم‌ترين وضعيت خود طي سال‌هاي اخير رسيده است، به طوري که رسانه هاي مختلف از اجازه دادن پشت‌بام‌ها و افزايش حاشيه‌نشيني خبر داده‌اند. همچنين علي نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام کرد که اجاره هر شب خوابيدن زير آسمان هم از سال گذشته تا امسال، ۲۵ هزار تومان افزايش يافته و به ۵۰ هزار تومان رسيده است.

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در خصوص گراني سرسام آور قيمت خانه در کشور گفت: هموطناني که نيازمند خانه هستند و استطاعت خريد اين خانه‌ها را ندارند، به هيچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح مسکن ملي دست همه را باز گذاشته ايم تا هرکسي خواست ثبت‌نام کند و هيچکس جا نماند.

برنج 100 درصد گران شد

 برنج نيز در اين بازار نابسامان،‌ از افزايش قيمت مستثني نبوده و پس از اينکه تخصيص ارز 4200 توماني به برنج وارداتي حذف و از اين پس ارز نيمايي به اين کالا اختصاص مي بايد،‌ برنج خارجي در بازار با افزايش قيمت روبه‌رو شده است.

اين اتفاق در حالي رخ داده که قيمت مصوب برنج هندي در سامانه اطلاع رساني قيمت کالا و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان و مصرف کنندگان 8 هزار تومان اعلام شده است.

گفتني است، در حال حاضر برنج خارجي در بازار با قيمت 13 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار تومان به فروش مي رسد.

افزايش قيمت برنج خارجي  بر نرخ  برنج ايراني نيز تأثير گذار بوده و در حال حاضر هر کيلو برنج ايراني از 28 هزار تومان تا 35 هزار تومان به فروش مي رسد.

 يک شهروند شهرکردي  در اين خصوص مي گويد : مدت ها بود که برنج کمياب شده بود، تا اين که روز گذشته در يکي از فروشگاه هاي زنجيره اي که هميشه برنج تنظيم بازار عرضه مي کند، ديدم چند کيسه در ويترين قرار دارد.

نظري ادامه مي دهد : با خوشحالي خواستم براي خريد اقدام کنم، اما در کمال ناباوري شنيدم که قيمت هر کيسه 10 کيلويي به 170 هزار تومان رسيده است! در حالي که قبل کمياب شدن به نرخ 70 هزار تومان به فروش مي رسيد، بنابراين با دست خالي و ذهني شاکي از فروشگاه خارج شدم.

 او گفت: چگونه ممکن است قيمت يک کالا آن هم برنج که از نيازهاي ضروري مردم است، به يکباره و به صورت افسار گسيخته بالا برود و 100 هزار تومان بالاتر عرضه شود.

يکي ديگر از کارشناسان اقتصادي علت گراني برنج را تغيير نرخ ارز اعلام کرد و گفت: در گذشته برنج وارداتي با ارز دولتي 4200 توماني خريداري مي شد، اما اکنون ارز نيمايي جايگزين آن شده است.

وي ادامه داد: بنابراين با توجه به اين که نرخ ارز براي خريد برنج تغيير کرده است شاهد گراني اين کالا هستيم، چراکه گرانتر خريداري و در بازار عرضه مي شود.

دلار در يک هفته گذشته به بالاتر از 20 هزار تومان رسيده است

قيمت دلار نيز در بازار نيز در يک هفته گذشته به بالاتر از 20 هزار تومان رسيده است، به همين دليل بسياري از کالاها با تاثير پذيرفتن از اين افزايش به شدت قيمتشان روند صعودي را نشان مي دهد.

قيمت دلار در دوره مديريت عبدالناصر همتي از ۱۰ هزار تومان در مرداد ۹۷ به حدود ۱۹ هزار تومان رسيده تا رکورد گراني قيمت ارز شکسته شود.

گفتني است قيمت دلار در دوران تصدي سيف بر بانک مرکزي حدود ۵ هزار و در دوره بهمني حدود ۲ هزار تومان گران شده بود.

محصولات لبني باافزايش 100 درصدي روبه رو بوده است

قيمت محصولات لبني نيز با افزايش 100 درصدي روبرو بوده است، به طوري که در جلسه کارگروه تنظيم بازار قيمت انواع لبنيات به‌طور رسمي 22 تا 28 درصد افزايش يافت.

بر اين اساس قيمت شير خام به‌ازاي هرکيلو دوهزار و 900 تومان تعيين و اجازه داده شد بنابر شرايط اين محصول هفت درصد بالاتر يا پايين‌تر از اين نرخ به فروش برسد.

اين در حالي است که حتي در سال گذشته نيز شير در استان يزد با قيمتي بالاتر از اين به فروش مي رسيد.

قيمت شير مصوب 2900 تومان تعيين شده اما دامداران هر کيلو شير را ۳ هزار و ۵۰۰ تا 3 هزار و ۶۰۰ تومان به فروش مي‌رسانند و نتيجتاً هر کيلو شير 3 هزار و 800 تومان به دست مصرف کننده مي رسد.

قطعات خودرو هم تا ماه آينده گران مي شود

محمدرضا نجفي‌منش، رييس انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي نيز خبر از گراني قطعات خودرو تا ماه بعدي داده است و مي گويد: قيمت فعلي قطعات خريداري شده توسط خودروسازان از توليدکنندگان با دلار ۱۱  هزار توماني است، بنابراين با توجه به مشکلات موجود و افزايش نرخ دلار بايد قيمت محصولات قطعه سازان ۵۵ درصد افزايش يابد.

اما در بازار ميزان افزايش قيمت در قطعات يدکي و مصرفي از يک قطعه تا قطعه ديگر متفاوت است، وقتي يک نوع قطعه در بازار کمياب مي‌شود، جهش قيمت بي‌رويه‌اي را تجربه مي‌کند. اين افزايش قيمت در برخي قطعات مصرفي خودرو به‌خصوص خودروهاي وارداتي، کاميون و حمل‌ونقل مسافري حدود 100درصد بوده است و در بقيه قطعات خودروهاي سواري نيز نسبت به بازار شب عيد با افزايش قيمت20، 35تا 50درصدي مواجه هستيم. به‌نحوي که مثلا قيمت ديسک و صفحه خودروي پژو که قبل از عيد حدود 700هزار تومان بود اکنون به بيش از يک‌ميليون تومان افزايش يافته است.

مرغ هم از سبد خانواده ها حفظ مي شود

قيمت مرغ در بازارها در ماه اخير از 12 هزار تومان به يکباره تا 19 هزار تومان هم رسيد که اين امر نشان دهند ه افزايش 58 درصدي اين محصول داشت، هر چند در روزهاي اخير ستاد تنظيم بازار قيمت رسمي مرغ را 15 هزار تومان اعلام کرد ولي با توجه به درآمد خانوار اين قيمت نيز زياد به مذاق مصرف کنندگان خوش نيامده است.

يکي از شهروندان شهرکردي با انتقاد از گراني شديد قيمت مرغ گفت: هر روز قيمت مرغ متفاوت تر از روز قبل آن است و ما هنوز نفهميدم قيمت مصوب شده چقدر است.

اين شهروند ادامه داد: چرا ما بايد هر روز شاهد افزايش قيمت ها باشيم چرا هيچ مسئولي پاسخگو نيازهاي ما نيست.

وي افزود: ما هر روز شاهد گراني يکي از محصولات هستيم و مرغ هم يکي از نيازهاي اساسي خانواده ها است اما قيمت مصوب شده اي تا کنون اعلام نشده است.

وي با بيان اينکه پدر مردم از گراني ها درآمده است گفت: گرفتار مشکلاتي هستيم که نمي‌دانيم از آن رهايي مي‌يابيم يا نه، صداي خرد شدن استخوان‌هاي مردم را زير بار گراني شنيده مي‌شود، پدرِ مردم از گراني درآمده است.

يکي ديگر از شهروندان گفت: امروز نسبت به 3 روز گذشته با افزايش قيمت مرغ روبه رو شدم به هرجايي براي اعتراض هم ميروم بي نتيجه مي ماند.

اين شهروند شهرکردي ادامه داد: کسي که درآمد پايين دارد چطور مي تواند شکم زن و بچه خود را سير کند ، مردم ديگر از اين وضعيت خسته شدند، چرا کسي کار نمي کند؟

وي گفت: چرا بازرگاني استان نظارتي بر روي بازار ندارد؟ چرا کسي به درد دل مردم گوش نمي دهد؟

تخم مرغ 150 درصد گران شد

قيمت تخم مرغ در بازار هر شانه اي از 12 هزار تومان تا نزديک به 30 هزار تومان رسيد که اين امر نشان دهند ه افزايش 150 درصدي اين محصول داشت.

ستاد تنظيم بازار اخيرا در جلسه اخير خود قيمت مصوب هرشانه تخم مرغ را ۹۰۰ تومان افزايش داده و از ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۹ هزار ۸۰۰ تومان تغيير داده اما واقعيت فروش اين محصول در بازار امر ديگري است.

قيمت تخم مرغ در روزهاي اخير افزايش قابل توجهي داشته است  به طوري که قيمت آن از ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در هر شانه ۳۰ عددي ساده از ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزايش يافته است.

ستاد تنظيم بازار اخيرا در جلسه اخير خود قيمت مصوب هرشانه تخم مرغ را ۹۰۰ تومان افزايش داده و از ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۹ هزار ۸۰۰ تومان تغيير داده اما واقعيت فروش اين محصول در بازار امر ديگري است.

تنظيم بازار همچنين نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداري ۹۵۰۰ تومان و قيمت هر شانه تخم مرغ يک کيلو و ۸۰۰ گرمي را  ۱۹ هزار و ۸۰۰تومان تعيين کرده است.

قيمت سکه هم روزانه بالا مي رود

قيمت سکه تمام بهار آزادي طرح جديد در بازار امروز (دوشنبه) با افزايش ۲۰۰ هزار توماني، به هشت ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيده است. سکه طرح قديم با قيمتي معادل هشت ميليون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد مي‌شود که ۱۵۰ هزار تومان نسبت به ديروز افزايش يافته است.

قيمت شکر باافزايش سرسام آوري روبه رو شده است

قيمت شکر نيز در بازار داخلي با افزايش سرسام آوري روبرو شده است به طوري که در برخي از مناطق کشور قيمت شکر به 8 هزار تومان نيز رسيده است.

شکر در بازار خوزستان به هر کيلو ۸ هزار تومان رسيده اما شرکت‌هاي نيشکر خوزستاني براي انجام تعهدات خود در تامين شکر مورد نياز در استاني که با استفاده از آب و زمين و امکاناتش، ۷۰۰هزارتن شکر توليد مي‌کنند، همکاري ندارند.

ميوه هاي نوبرانه هر کيلو 100 هزار تومان هم به فروش مي رسد

در يک ماهه اخير قيمت ميوه نيز در سراسر کشور با افزايش زيادي روبرو بود به طوري که در برخي از مناطق ميوه هاي نوبرانه با قيمت بالاتر از 100 هزار تومان به ازاي هر کيلوگرم عرضه مي شد.

در حالي که طبق اعلام مسئولين، ميوه‌فروشي‌ها حق دارند ميوه را تا 30 درصد بيشتر از قيمت ميدان ميوه و تره‌بار بفروشند، اما مراجعه به برخي ميوه‌فروشي‌ها در سطح شهر يزد و مقايسه قيمت ارائه شده با قيمت ميدان ميوه و تره‌بار نشان مي‌دهد که در برخي موارد افزايش قيمت 80، 90 درصد و حتي 100 درصد است.

خليلي، يکي از شهروندان  شهرکردي نيز در اين خصوص گفت: گراني در بازار ميوه باعث شده تا دلالان از آب گل آلود ماهي گرفته و در روزهايي که مردم بايد سيستم ايمني بدن خود را تقويت کنند قيمت ميوه ها را افزايش دهند.

هم اکنون در بازار هر يک کيلو هويج از قرار کيلويي7-6 هزار تومان، زردآلو و گيلاس 25 هزار تومان، انبه 38-27 هزار تومان، هندوانه پنج هزار و 500 تومان و پرتقال 18 هزار تومان يافت مي شود و با اين وضعيت اقتصادي مردم توان خريد يک کيلو ميوه را هم ندارند.

بزي يکي ديگر از شهروندان  شهرکردي گفت: افزايش قيمت ميوه ها از جمله انگور ياقوتي باعث شده تا بسياري از اهالي اين منطقه از چشيدن طعم انگور محروم باشند؛ در منطقه سيستان فروش برخي از ميوه هاي فصلي بر اساس قيمت گذاري شخصي فروشندگان صورت مي گيرد به طوري که در هر يک از مکان هاي فروش قيمت يک کيلو ميوه متفاوت است.

محمدي يکي از شهروندان فارساني  با بيان اينکه گراني هاي افسار گسيخته ميوه و کالا ها به ويژه لوازم يکي در اين منطقه گلايه همه شهروندان را به دنبال دارد، افزود: با توجه به شيوع ويروس کرونا و کسادي کسب و کارها اين روزها گراني و قيمت بالاي کالاها به معضلي ديگر تبديل شده است و از آنجايي که برخي از خانوارهاي سراواني از طريق يارانه امرار معاش مي کنند در حال حاضر با 45 هزار تومان فقط مي توان يک کيلو زردآلو خريد.

به گفته اين شهروند، ضعف در عملکرد دستگاه هاي نظارتي که برخورد قاطع و بازدارنده با گران فروشان ندارد عامل ديگر براي گراني در اين شهر است.

سليماني يکي از شهروندان فارساني مي گويد: هر روز قيمتها در حال افزايش است، يک جنس، دو روز قيمت ثابتي ندارد، علت اين همه نوسان قيمت در بازار چيست؟

 اواضافه مي کند: از بازار ميوه گرفته تا مايحتاج و اقلام ضروري همه قيمت بسيار بالايي دارند و برخي از آنها چنان با سرعت قيمتشان افزايش پيدا مي کند که دست عده اي براي خريد نمي رسد و مجبور هستند اين اقلام را از سفره هاي خود حذف کنند.

اين شهروند فارساني ادامه مي دهد : بازار ميوه اجناس زياد اما بسيار گراني دارد، ميوه هايي که قشر ضعيف توان خريد آنها را ندارند و به نظر مي رسد مسئولين نظارت خود را در بازار بيشتر کنند و تا قيمتها ثابت شود.

احمدي يکي از شهروندان هفشجاني گفت: برخي از شغل ها که به دليل کرونا کساد شده اند اين روزها هزينه هاي اوليه زندگي را به سختي تامين مي کنند، اما قيمتها به سرعت برق و باد در حال افزايش است و از سوي ديگر توان خريد اين افراد بسيار کم شده است.

او مي گو.يد : گراني بازار تنها مختص يک کالا نيست بلکه هر کالايي روزانه گران مي شود، از برنج و روغن گرفته تا گوشت و ساير اقلام خوراکي.

حبوبات هم گران شد

گزارش ميداني از وضعيت قيمت حبوبات در بازار شهر شهرکرد نشان مي‌دهد که نه تنها شاهد کاهش قيمت نبوده‌ايم بلکه حتي قيمت‌ها در مواردي افزايش نيز داشته است.
بر اين اساس هم اکنون، نخود 800 گرمي بسته‌بندي شده در مغازه به قيمت 20 هزار تومان عرضه مي‌شود. قيمت لپه بسته‌بندي شده 800 گرمي نيز حدود 34 هزار تومان است.

اين در حالي است که يک بسته 800 گرمي عدس 30 هزار تومان قيمت خورده است. بسته‌بندي 800 گرمي انواع لوبيا (قرمز، چيتي، سفيد، چشم بلبلي) نيز از 26 تا 34 هزار تومان عرضه مي‌شود.

همچنين قيمت فروش فله‌اي هر کيلو عدس 18 هزار تومان و قيمت فروش فله‌اي هر کيلو نخود نيز 13 هزار تومان است. اين در حالي است که هر کيلو لپه با قيمت 26 هزار تومان بصورت فله‌اي به فروش مي‌رسد. قيمت هر کيلو لوبيا چيتي و لوبيا قرمز 24 هزار تومان و لوبيا چشم يلبلي نيز 25 هزار تومان است.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ با تمامي اين اوصاف حقوق کارگران نسبت به سال گذشته تنها 26 درصد افزايش يافته، اين در حالي است که قيمت کالاها اساسي فوق بعضا با افزايش 150 درصدي روبرو بوده است.

بايد ديد مقامات ارشد تا چه اندازه دغدغه مشکلات مردم را دارند آيا بازهم مي خواهند دست روي دست بگذارند و شاهد اين همه مشکلات اقتصادي باشند؟
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html