پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230226
آمادگي ايران براي صادرات نظامي/سبد نيروهاي مسلح براي تجارت جهاني
تاریخ انتشار : 1399/04/14 10:54:02
نمایش : 1621
ايران با وجود تحريم‌هاي دشمنان توانسته است ادوات نظامي پيشرفته اي را توليد و آنها را به بازار جهاني ارائه کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، با نزديک شدن به ۲۷ مهر (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) و زمان مقرر شده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد که برجام نيز پيوستي از آن است، تحريم‌هاي تسليحاتي ايران حداکثر پنج سال پس از پذيرش برجام بايد به پايان برسد. اين موضوع در روزهاي اخير به يکي از مهم‌ترين موضوعات و مسائل سياسي در سطح جهان تبديل شده است و بايد توجه داشت در اين ميان رژيم صهيونيستي و ايالات متحده آمريکا تلاش‌هاي بسيار گسترده‌اي را آغاز کرده‌اند که اين تحريم‌ها و محدوديت‌ها را مجدداً تمديد کنند. آخرين اقدام هم اين بود که پيش نويس قطعنامه‌اي به شوراي امنيت داده و خواستار تمديد نامحدود براي تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شده‌اند تا مانع ورود ايران به بازار خريد و فروش تسليحات متعارف شوند.

پايان تحريم تسليحاتي ايران شايد براي برخي به اين معنا باشد که بعد از سال‌ها محدوديت و تحريم ايران بتواند با ورود به بازار ادوات نظامي، تجهيزات و تسليحات بسيار پيشرفته و روز جهان را تهيه کند و يا همانند برخي کشورهاي منطقه غرب آسيا دست به هزينه‌هاي فراوان زده و وارد يک رقابت بي پايان در خريد ادوات نظامي شده و به مقصدي براي توليد کارخانجات بزرگ اسلحه سازي جهان تبديل شود اما موضوع بسيار مهم و قابل توجه که به هيچ عنوان نبايد از آن غافل شد اين است که فرزندان ايران اسلامي به دليل نياز کشور و براي دفاع از خود در زير سايه همه محدوديت‌ها و تحريم‌ها که حتي در جنگ تحميلي هشت ساله و بعد از آن وجود داشته به اين باور رسيده‌اند که هيچکس به ما در اين مسير کمک نخواهد کرد پس با اعتماد و خودباوري و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود به دستاوردهاي بسيار قابل توجهي دست يافته‌اند که نه تنها نياز موجود کشور را در اين چهل سال تأمين کرده و يک بازدارندگي فعال و امنيتي مثال زدني در بحراني‌ترين منطقه جهان براي کشور ما به ارمغان آورده است بلکه مي‌تواند در بازار جهاني با پيشرفته‌ترين نمونه‌هاي خارجي رقابت کند.

تجارت جهاني تجهيزات نظامي در حال حاضر يکي از پر رونق ترين و سودآورترين بازارهاي اقتصاد جهان است که بر اساس آخرين آمار و اطلاعات مؤسسه بين المللي صلح استکهلم روند رشد صعودي داشته و بخش قابل توجهي از صادرات کشورهاي صاحب اين صنعت مانند آمريکا، روسيه، فرانسه، آلمان و چين را به خود اختصاص داده است.

مسئولان کشورمان همواره بر صلح‌آميز بودن توانمندي دفاعي ايران تاکيد داشته‌اند و در عمل نيز ثابت شده است که اين توانمندي‌ها به امنيت و آرامش در منطقه آشوب زده غرب آسيا کمک شاياني کرده است و به واسطه تجارت جهاني مي‌تواند در جهت تقويت کشورهاي دوست و هم پيمان، دست به صادرات اين محصولات دفاعي کارآمد زد و در کنار تقويت بنيه دفاعي کشورهاي هم پيمان به سود سرشار اين صنعت نيز دست يافت.

از اين رو نگاهي به برخي از شاخص ترين محصولات دفاعي کشورمان مي‌اندازيم که مي‌تواند در سبد ادوات نظامي صادراتي ايران قرار گرفته و با توجه به ويژگي‌ها، قابليت‌ها و قيمت مقرون به صرفه‌اي که دارند، بتواند توجه خريداران خاص خود را جذب کرده و از اين بازار پرسود جهاني بهره‌مند شود.

سبد موشکي

عرصه موشکي يکي از مهم‌ترين حوزه‌هايي است که جمهوري اسلامي ايران به دليل نيازي که در جنگ تحميلي احساس شد به سمت آن رفت و امروز به عنوان يکي از بزرگ‌ترين قدرت‌هاي توليد کننده موشک‌هاي کروز، بالستيک و نقطه زن جهان شناخته مي‌شود و مي‌تواند به عنوان يکي از صاحبان صنعت موشکي، نياز کشورها به اين تجهيزات بسيار پيشرفته را تأمين کند.

محصولات سبد موشکي ايران براي صادرات از تنوع بسيار خوبي برخوردار است که مي‌تواند توجه خريداران بين المللي را جلب کند، محصولاتي که در ميدان عمل و در عمليات‌هاي مختلف بر عليه گروه‌هاي تروريستي داعش و پايگاه نيروهاي تروريستي ارتش آمريکا در عين الاسد به خوبي قابليت‌هاي خود را نشان داده‌اند، از اين سبد در عرصه بالستيک مي‌توان به خانواده «موشک‌هاي شهاب، فاتح ۱۱۰، قيام، زلزال بارشي، فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، هرمز، قدر، عماد، سجيل، خرمشهر، دزفول، فاتح مبين و رعد ۵۰۰» و در حوزه کروز نيز به موشک‌هايي همچون هويزه، نصر و قاصد ۳ اشاره کرد که هر کدام از اين محصولات مي‌توانند در بازار جهاني جايي براي خود باز کنند.

سبد محصولات دريايي

در عرصه دريا اگرچه آمريکا، آلمان و روسيه از جمله سردمداران اين عرصه هستند و محصولات توليدي کارخانجات اين کشورها خريداران بسياري در سطح جهان دارد اما ايران نيز در اين سال‌ها توانسته به دستاوردهاي بسيار خوبي دست يابد که با در نظر گرفتن قيمت و قابليت‌هاي آنها مي‌توانند در عرصه صادرات حرفي براي گفتن داشته باشند و خريداران خاص خود را جذب کنند، اگرچه طراحي و ساخت زيردريايي در کشور ما قدمت چنداني ندارد اما در همين مدت کوتاه نيز صنايع دفاعي ايران توانسته زيردريايي‌هاي بومي غدير و فاتح را توليد کند که هرکدام از قابليت و ويژگي‌هاي خاصي برخوردار هستند و به خوبي توان رقابت با نمونه‌هاي مشابه خارجي را دارند.

در حوزه شناورهاي سطحي نيز ايران به پيشرفت‌هاي خيره‌کننده‌اي دست يافته که از آن جمله مي‌توان به ناوشکن سهند، جماران و دماوند جديد اشاره کرد اين ناوشکن‌ها با توانمندي انجام مأموريت‌هاي سطحي و عمليات‌هاي ضد سطحي و ضد زيرسطحي و ضد هوايي و همچنين دارا بودن قدرت ماندگاري بالا در دريا و توان حمل بالگرد در ناوشکن سهند و البته سرعت رانش بالا جذابيت خوبي براي خريداران بين المللي داشته باشند.

قايق‌هاي تندرو مانند ذوالفقار، ذوالجناح، سراج و شهيد ناظري يکي ديگر از برگ‌هاي برنده ايران در عرصه درياست که در صادرات نيز در صورت صلاحديد مسئولان مي‌تواند به محصولي با طرفداران بسيار تبديل شود که سود فراواني را نصيب صنعت دفاعي کشور کند.

پهپادهاي ايران رقيبي جدي براي نمونه‌هاي خارجي

حوزه پرنده‌هاي بدون سرنشين يکي ديگر از عرصه‌هايي ست که ايران مي‌تواند محصولات متعددي را با کيفيت بالا براي ارائه در بازار جهاني پس از پايان دوره تحريم‌هاي تسليحاتي در مهرماه سال جاري داشته باشد و بنا به گفته سردار اميرعلي حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين مسئولان وزارت دفاع، ايران امروز در سطح منطقه قدرت اول و در سطح جهان جزو چهار کشور اول جهان است که به تبع آن مي‌تواند در عرصه صادرات نيز جايگاه خوبي را به خود اختصاص دهد؛ البته با توجه به کاربردهاي مختلف پهپادها در صنايع مختلف، پهپادهاي ايراني نه تنها براي کاربردهاي نظامي بلکه براي کارهاي تحقيقاتي، علمي و ديگر عرصه‌ها نيز مي‌توانند خريداران خود را داشته باشد. سبد محصولاتي مانند شاهد، مهاجر، ابابيل، کمان ۱۲، خودکار و کرار هر کدام قابليت‌هاي ويژه اي دارند و در بازار جهاني ادوات نظامي مي‌توانند بازار پر رونقي براي خود به دست آورند.

سامانه‌هاي پدافند هوايي، سبدي غرور آفرين در تجارت جهاني

پيشرفت چشمگير جنگنده‌ها و هواپيماها و پهپادهايي که از قابليت رادارگريزي برخوردارند، اهميت سامانه‌هاي پدافند هوايي و راداري را بيش از پيش نشان مي‌دهند. اين صنعت يکي از پيشرفته‌ترين صنايع در سطح جهان است و يک سامانه پدافند هوايي متشکل از تجهيزات مختلف با قابليت‌هاي فراوان است. در اين سامانه‌ها در کنار رادارهاي بسيار پيشرفته که وظيفه ردگيري پرنده‌هاي مهاجم و رصد آسمان کشورها را برعهده دارند، از سامانه‌هاي موشکي بسيار پيشرفته استفاده مي‌شود که در صورت لزوم وظيفه درگيري و انهدام پرنده‌هاي متخاصم را بر عهده دارند.

ايران اسلامي با توجه به تحريم‌هاي همه جانبه به ويژه در عرصه پدافندي مجبور شد به سمت باز سازي و توليد تجهيزات پدافند هوايي برود و خوشبختانه توانسته موفقيت‌هاي بسياري به دست آورد و موفقيت سامانه پدافند بومي سوم خرداد در سرنگوني پهپاد بسيار پيشرفته آمريکايي که تعجب جهانيان را برانگيخت مهر تأييدي بود بر اين توانمندي و دانش بومي که ثابت کرد توليد سامانه‌هاي پدافند هوايي ديگر در انحصار آمريکا و روسيه نيست و ايران نيز به باشگاه توليدکنندگان سامانه‌هاي پدافند هوايي اضافه شده و حرف‌هاي بسياري براي گفتن در اين حوزه دارد و سامانه‌هاي توليدي ايران نيز در ميدان عمل امتحان خود را به خوبي و با موفقيت خيره کننده پس داده‌اند.

ايران اسلامي داراي سامانه‌هاي متعددي در حوزه پدافند هوايي است که در بردهاي متفاوت مي‌توانند نياز کشورهاي مختلف را در اين عرصه تأمين کند، از مهم‌ترين سامانه‌هاي پدافند هوايي توليد ايران مي‌توان به باور ۳۷۳، سامانه سوم خرداد، طبس، کمين دو، صياد و تلاش اشاره کرد، سامانه‌هايي که هر کدام سد محکمي در مقابل نفوذ بيگانگان به حريم آسمان کشور هستند، به همين دليل در صورت صلاحديد مسئولان مي‌تواند محصولات حوزه پدافند هوايي نيز در سبد صادراتي ايران قرار گرفته و در کنار ارزآوري براي کشورمان موجب برهم خوردن انحصار شکل گرفته در اين بازار شوند.

سامانه‌هاي رزم زميني

دفاع زميني و تجهيزات مورد نياز در اين عرصه از سلاح سبک گرفته تا خودروها، نفربرها و تانک‌ها يکي ديگر از عرصه‌هاي مهم ادوات نظامي ست که در صنعت پرسود تجهيزات نظامي در سطح جهان و قراردادهاي تجاري که در اين حوزه صورت مي‌گيرد و بخش اعظمي را به خود اختصاص داده است، صنعت دفاعي کشورمان در اين عرصه نيز به پيشرفت و توليدات بسيار خوبي دست يافته که مي‌تواند مورد توجه خريداران خارجي قرار گيرد، محصولاتي همچون تانک کرار که در نبرد با گروه‌هاي تروريستي داعش در عراق توسط رزمندگان جبهه مقاومت مورد استفاده قرار گرفت، تانکي که آن را با تانک تي ۹۰ روسيه مقايسه مي‌کنند يا خودرويي مانند طوفان که در تصاوير منتشرشده، رزمندگان عراقي در مقابله با داعش از آن استفاده کردند.

در حوزه سلاح‌هاي سبک و انفرادي نيز ايران به دستاوردهاي قابل توجهي دست يافته مانند سلاح تک تيرانداز «شاهر» و ديگر ادوات مورد نياز در اين حوزه که مي‌تواند در سبد صادراتي ايران قرار گيرد.

صنعت فروش ادوات نظامي يک تجارت قانوني و بسيار سودآور در سطح جهان است که کشورهاي دارنده اين صنعت از منافع سرشار آن بهره‌مند هستند. ايران اسلامي نيز پس از ۴۰ سال تلاش و فعاليت در اين عرصه به دستاوردهاي بسيار خوب و قابل توجهي رسيده است، پس بر اساس قوانين بين المللي و به صورت قانوني مي‌تواند در صنعت عظيم تجارت ادوات نظامي حاضر شده و منافع خود را در اين عرصه دنبال کند؛ اگرچه در اين حوزه با وجود تحريم‌ها و فشارها و سنگ اندازي هاي دشمنان تاکنون مانع شده که ايران بتواند از اين قابليت‌هاي خود استفاده کند و محصولات توليدي را به بازار جهاني ارائه کند اما در صورت اينکه بعد از پايان تحريم‌ها در مهرماه امسال شرايط براي حضور ايران در عرصه تجارت قانوني فراهم شود، مسئولين و فعالان در اين عرصه مي‌توانند به عنوان يک تجارت سودآور به آن نگاه کرده و از آن بهره لازم را ببرند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html