پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230216
دلايل اصلي بالا رفتن نرخ دلار در روزهاي اخير/ دلار در صرافي بانک‌ها با رشد 790 توماني همراه شد
تاریخ انتشار : 1399/04/04 11:13:31
نمایش : 1674
قيمت انواع ارز در بازار در دو هفته گذشته روندي افزايش يافته است و امروز نرخ دلار به نزديک 20هزار تومان رسيده و اين التهابات هر چند گذرا مي‌تواند به اقتصاد ملي آسيب وارد کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بازار ارز که از ابتداي خردادماه روند صعودي اما بسيار کُند به خود گرفته بود در 10 روز پاياني فصل بهار به اين روند شتاب بيشتر داد. وضعيت اين بازار نابسامان شده به طوري که امروز نرخ هر دلار آمريکا به عنوان شاخص بازار ارز در صرافي‌هاي بانکي با رشد 791تومان همراه شد و هر دلار را به قيمت 19هزار و 593 تومان فروختند. قيمت يورو نيز مانند رشد قيمت دلار، با افزايش 803 توماني به قيمت 21هزار و 697 تومان فروش رفت.

 

علت بالارفتن نرخ دلار چيست؟

بازر ارز در حالي دچار التهاب شده است که کارشناسان نظر متفاوتي در مورد چرايي افزايش آن دارند؛ برخي معتقدند که رشد حجم نقدينگي که در سال گذشته حدود 31درصد بود باعث نوسانات نرخ ارز شده است البته بازارهاي ديگر مانند بورس و طلا نيز همچنان نقدينگي سرگردان را به سمت خود جذب مي‌کنند.
 
عده‌اي از کارشناسان مي‌گويند کاهش بي‌سابقه صادرات نفت به علت تحريم که در سال گذشته رخ داد و شيوع ويروس کرونا که از اواخر بهمن ماه وارد کشور شد و باعث بسته شدن مرزها و افت شديد صادرات غيرنفتي بخصوص به کشورهاي همسايه شده است؛ باعث کاهش ورودي ارز به کشور و عرضه آن در بازار شده است. نظر اين کارشناسان با نظر عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي تا حدودي يکسان است.
 
براساس اين گزارش، با عادي شدن وضعيت جامعه پس از محدوديت‌هاي کرونايي، تقاضا براي ارز افزايش يافته و در مقابل آن عرضه نيز کم شده است و اين عامل باعث نوسانات نرخ‌ها در بازار ارز شده است. همچنين انتظار افزايش نرخ ارز باعث شده برخي صادرکنندگان و عرضه کنندگان ارز اقدام خود را به تاخير بيندازند تا بتواند آن را با قيمت بالاتري بفروش برسانند.
 
اثر رواني ديگر علت افزايش قيمت ارز در بازار به شمار مي‌رود که پس از اقدام سه کشور فرانسه، آلمان و انگليس پس از گزارش رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران با تنظيم قطعنامه‌اي از ايران خواسته‌اند کاملاً با تحقيقات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کند. قرار است قطعنامه اين سه کشور اروپايي طرف برجام که ظاهرا از حمايت آمريکا برخوردار خواهد شد، در نشست بعدي شوراي حکام آژانس بررسي شود.
 
کارشناسان اعتقاد دارند اثر رواني اين اقدام سه کشور اروپايي بهانه‌اي در دست بازارسازها ايجاد کرده است تا بازار را دچار التهاب کنند زيرا روابط بانکي ايران پيش از اين قطع بوده و اين اقدام جز اثر رواني و فضا سازي هيچ اثر ديگري ندارد.
 
به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سه علت بالا در کنار هم باعث افزايش و ايجاد نوسانات نرخ ارز شده که بانک مرکزي بايد همکاري ساير دستگاه بتواند اين روند را کنترل کند. البته کميسيون اقتصادي مجلس در جلسه روز گذشته خود، نشستي ويژه با حضور رئيس مجلس و رئيس‌کل بانک مرکزي درباره وضعيت بازار ارز برگزار کند.
 
در همين راستا مهدي طغياني، سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس در مورد افزايش تحولات نرخ ارز، به خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا مي‌گويد: شرايط کنوني بسيار سيال و داده‌هاي مرتبط در حال تغيير است؛ البته بخشي از مسائل امروز به دليل ويروس کروناست که مانند خيلي از کشورها، صادرات را دچار مشکل کرد. ويروس کرونا باعث بسته شدن مرزها شد و صادرکنندگان در حمل و نقل دچار مشکل شدند و با مشکلات قبلي هم به علت تحريم مواجه بوديم که اين موارد در کنار بحث انتظار افزايش قيمت، باعث شد ميزان عرضه ارز توسط صادرکنندگان کم شود و بازار از جهت عرضه تحت فشار قرار بگيرد البته تقاضاي ارز هم به دليل کرونا و... کاهش يافته؛ مثلا سفرها انجام نمي‌شود و يا موارد مختلفي که اين ايام تقاضا را تشديد مي‌کرد، الان رخ نمي‌دهد. 

وي اضافه کرد: بخشي از افزايش نرخ دلار به دليل شرايط رواني بازار و انتظار افزايش قيمت است که باعث ايجاد انتظاراتي در هر دو سمت عرضه و تقاضا شده و اين عامل منجر به کاهش عرضه و افزايش تقاضاي ارز در بازار شده است. متاسفانه تجربه سال 97 و 98 در بحث جهش ارزي را داشتيم که آثار تورمي آن در زندگي مردم رخ داد. با ياري خدا نخواهيم گذاشت آن اتفاق نامبارک در حوزه ارزي تکرار شود.

 
شوک بازار ارز موقت و گذراست
 
حسن روحاني رئيس جمهوري هم در جلسه ستاد اقتصادي دولت تاکيد کرد: شوک ايجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ريشه و دليل بنيادي اقتصادي ندارد و بايد تعادل به بازار ارز برگردد.  همه مسئولان اقتصادي کشور موظف به پيگيري و اجراي سياست‌هاي مصوب براي کنترل ارز هستند.
 
وي با بيان اينکه بازگشت درآمدهاي ارزي به کشور، بازار ارز را متعادل خواهد کرد، افزد: آنچه امروز دولت بدنبال آن است، هدايت نقدينگي براساس سياست هاي پايدار در جهت تقويت توليد و پايه هاي اقتصاد مولد است.

 

نظر رئيس کل در مورد بازار ارز
 
عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي  شب گذشته در بخش خبري 21 شبکه اول سيما در مورد دلايل گراني قيمت دلار و وضعيت بازار ارز، گفت: به‌طور حتم اتفاقات ناشي از کرونا در 2 ماه اخير و تضعيف ارزش افزوده فرآورده‌ها و نفت و... در التهابات بازار نقش داشته است.
 
وي با بيان اينکه بعد از بازگشايي مرزها، ناترازي بين عرضه و تقاضا در بازار ايجاد شد، افزود: شوک ناشي از قطعنامه‌اي که بناحق عليه کشورمان صادر شد، گذراست...اين نوسانات کوتاه‌مدت است و به‌زودي مهار مي‌شود. وضعيت فعلي بازار ارز بيانگر شوک موقتي است و نمي‌توانيم براي شوک‌هاي موقتي، سياست‌هاي پولي را تغيير دهيم اما تمام تلاش‌ خود را انجام مي‌دهيم تا اين شوک را کنترل کنيم. در روزهاي آينده با تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نيما، اوضاع بهتر مي‌شود.

در همين راستا اما بانک مرکزي نظر ديگري درباره افزايش نرخ ارز دارد به طوري که همتي رئيس کل بانک مرکزي مي‌گويد: از 72 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي در سال قبل، 45 ميليارد دلار برگشته ولي هنوز 27 ميليارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پايان تير فرصت دارند ارزهاي صادراتي را برگردانند. طبق اعلام وزارت صمت، کارت بازرگاني افرادي که ارز خود را بازنگردانند، باطل مي‌شود، ضمن اينکه بانک مرکزي هم اسامي برخي را به قوه قضاييه ارجاع داده است و اعلام هم مي‌کند؛ ما روابط‌مان با صادرکنندگان دوستانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا، در حالي که التهابات نرخ ارز در يک هفته گذشته افزايش بيشتري پيدا کرده است که يکي از علت‌هاي افزايش نرخ دلار مي‌تواند افزايش نرخ ارز نيمايي باشد که روند صعودي در دو ماه اخير داشت البته امروز اقدام صرافي‌هاي بانکي که عنوان مرجع نرخ ارز که نرخ آن را نسبت به روز گذشته حدود 800 تومان افزايش دادند جاي سوال دارد زيرا اين موضوع باعث تنس بيشتر در بازار ارز خواهد شد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html