پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230211
«بُرد - بُرد» اين است نه آن!
تاریخ انتشار : 1399/03/31 10:17:22
نمایش : 1938
برجام يک سند طلايي براي آمريکاست و هرگز از آن خارج نمي‌شود ولي آقايان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعي شدند اگر برجام به نفع آمريکا بود، چرا از آن خارج شد؟!

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حسين شريعتمداري در يادداشتي نوشت: برجام يک سند طلايي براي آمريکاست و هرگز از آن خارج نمي‌شود ولي آقايان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعي شدند اگر برجام به نفع آمريکا بود، چرا از آن خارج شد؟!

۱ - «جرج فريدمن» مديرکل «آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردي آمريکا» است او مشاور ارتش و دولت آمريکا در حوزه دفاع و امنيت ملي بود و مدت بيست سال نيز در کالج «ديکينسون» آمريکا علوم سياسي تدريس مي‌کرد. فريدمن در پاسخ خبرنگار روزنامه آمريکايي «يو. اس. ‌اي. تودي» که از وي درباره تنش هسته‌اي ميان ايران و آمريکا سؤال کرده بود، مي‌گويد؛ مشکل آمريکا با ايران مسأله هسته‌اي اين کشور نيست، مسئله آن است که ايران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمريکا، بلکه در حال تخاصم و دشمني با آمريکا مي‌توان بزرگترين قدرت نظامي و تکنولوژيک منطقه بود. اين براي آمريکا الگوي قابل قبولي نيست! 

۲ - ۱۷ سال قبل - ۲۱ تيرماه ۸۲ - در پي برخورد غيرقانوني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي -IAEA- با برنامه هسته‌اي ايران و مقايسه آن با برخوردي که آژانس در مقابل نقض فاحش معاهده «منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي- NPT» از سوي ساير کشورهاي عضو داشته است، در يادداشتي با عنوان «براي ما چه خوابي ديده‌اند»؟! نوشتيم «شواهد و قرائن موجود از توطئه جديد و خطرناکي عليه جمهوري اسلامي ايران حکايت مي‌کند که آمريکا و متحدانش با استفاده از نفوذشان در سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بهره‌گيري از يک جريان مرعوب داخلي تدارک ديده و به صحنه آورده‌اند». در يادداشت مورد اشاره به ده‌ها نمونه از برخورد دوگانه آژانس همراه با مستندات آن پرداخته و در پايان آورده بوديم: «نمونه‌هاي مستندي که فقط به عنوان مشتي از خروارها به آن اشاره کرده‌ايم به وضوح از کينه‌توزي آمريکا و متحدانش عليه ايران اسلامي و همراهي سؤال‌برانگيز و غير‌قانوني آژانس با آنان در اجراي اين توطئه حکايت مي‌کند» و نتيجه گرفته بوديم «از آنجا که بستر اين توطئه، حضور جمهوري اسلامي ايران در پيمان NPT است، تنها راه چاره و عاقلانه‌ترين اقدام، خروج جمهوري اسلامي ايران از پيمان NPT است. بديهي است که کمترين ترديد در ضرورت خروج از اين پيمان، تن دادن به فتنه‌انگيزي آمريکا و اروپا و فراهم آوردن زمينه آسيب‌هاي بزرگ و غير‌قابل جبران در آينده‌اي نه چندان دور خواهد بود».

پيشنهاد کيهان با ماده ۱۰ معاهده NPT نيز همخواني و انطباق روشني داشت. در ماده ۱۰ NPT آمده است «چنانچه هريک از اعضاي پيمان تشخيص بدهد که حوادث فوق‌العاده مربوط به اين پيمان، منافع عاليه کشورش را به مخاطره ‌انداخته است، اين حق را خواهد داشت که در اِعمال حاکميت ملي خود از پيمان خارج شود». 

۳- يادداشت کيهان بازتاب گسترده‌اي در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي خارجي داشت. خبرگزاري‌هاي فرانسه، آسوشيتدپرس، رويترز، يونايتدپرس، کيودو (ژاپن)، شبکه‌هاي تلويزيوني مسکو، بي‌بي‌سي، الجزيره، سي‌بي‌اس و بسياري از مطبوعات آمريکايي و اروپايي ضمن انعکاس بخش‌هايي از يادداشت کيهان، خروج ايران از معاهده NPT را درصورت وقوع «بسيار نگران‌کننده»! توصيف کرده بودند. ابراز نگراني شديد دشمنان تابلو‌دار ايران از احتمال خروج جمهوري اسلامي ايران از معاهده NPT به وضوح نشان مي‌داد که پيشنهاد خروج از NPT شليک به پاشنه آشيل دشمن و خنثي‌کننده توطئه‌اي است که تدارک ديده و کليد زده بودند!

گفتني است برخي از خبرگزاري‌ها نيز با اشاره به استفاده آمريکا از اهرم آژانس براي فشار بر ايران، پيشنهاد کيهان را طبيعي دانسته بودند، مخصوصاً آنکه خروج از NPT در ماده دهم معاهده نيز پيش‌بيني شده و مجاز تلقي شده بود. يونايتد‌پرس در اين باره نوشت: «شريعتمداري در يادداشت خود با اشاره به ماجراي حمله آمريکا به عراق تاکيد کرد آمريکايي‌ها سال ۱۹۹۱ ميلادي پشت دروازه‌هاي بغداد بودند ولي با توجه به اطلاعات نا‌تمامي که از توان نظامي عراق داشتند براي جلوگيري از تلفات سنگين نيروي انساني خود، ادامه تهاجم را به تاخير ‌انداختند. راهکار آمريکا در آن زمان اين بود که از مراکز نظامي عراق بازرسي‌هاي مکرر انجام گيرد و اين مراکز را به دست خود عراقي‌ها و به بهانه بازرسي تسليحات کشتار جمعي نابود کند». و در ادامه آورده بود «کيهان مدعي است پروتکل الحاقي براي اطلاع دقيق آمريکا از توان نظامي ايران است». 

پروفسور ساژينا‌، مشاور انرژي اتمي روسيه با اعلام اينکه يادداشت کيهان به عنوان يک «سند» در نشست اتحاديه اروپا ثبت شده است، پيشنهاد کيهان در‌باره خروج ايران از معاهده NPT را نتيجه فشار آمريکا براي وادار کردن ايران به پذيرش پروتکل الحاقي و کسب اطلاعات از توان نظامي ايران ارزيابي کرد. 

۴- دور اول مذاکرات هسته‌اي ايران با تروئيکاي اروپا (فرانسه، انگليس و آلمان) بعد از نزديک دو سال به اجلاس پاريس انجاميد و قرار شد ظرف ۳ ماه و در اجلاس بعدي، ايران به اروپا تضمين عيني -OBJECTIVE GUARANTEE- بدهد که در پي توليد سلاح هسته‌اي نيست و در مقابل، اروپا نيز به ايران تضمين محکم -FIRM GUARANTEE- بدهد که ماجراي هسته‌اي را تمام شده تلقي کنند! اما سه ماه بعد، وقتي تيم مذاکره‌کننده کشورمان تضمين‌هاي عيني را ارائه کرد، اروپايي‌ها با صراحت -‌بخوانيد با پررويي و گستاخي- گفتند تنها تضمين مورد قبول ما دست‌کشيدن ايران از فعاليت هسته‌اي است! نه اينکه نگران رويکرد ايران به سلاح هسته‌اي باشند! آنها به ادامه اين چالش براي استفاده از اهرم تحريم‌ها و مقابله با موجوديت نظام نياز داشتند. بعد از پاسخ اروپا، رهبر معظم انقلاب دستور دادند همه فعاليت‌هاي تعليق شده از سرگرفته شود و اين حرکت عزتمندانه با دستور صريح ايشان از کارخانه يو. سي. اف اصفهان آغاز شد. 

گفتني است کيهان در آن هنگام نيز با استناد به مفاد NPT و کنوانسيون ۱۹۶۹ وين که موضوع آن حقوق معاهدات است، اقدامات تروئيکاي اروپا را غير‌قانوني و باج‌خواهانه مي‌دانست ولي دوستان ادعا مي‌کردند (بخوانيد مي‌ترسيدند) که پرونده هسته‌اي ‌ايران را به شوراي امنيت ببرند و کيهان با استناد به مسير حرکت اروپا پيش‌بيني کرده بود که انتهاي اين حرکت ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل است؛ و اينگونه نيز شد.
۵- ماجراي مذاکرات هسته‌اي دولت آقاي روحاني با ۱+۵ آشکارتر از آن است که نيازي به شرح و تفسير داشته باشد و همگان شاهد بوده‌اند که آقايان کاربلد! اسب زين‌شده را داده و افسار پاره گرفته‌اند و فتح‌الفتوح مورد ادعاي آنان به فاجعه انجاميده است. 

ديروز شوراي حکام آژانس به پيشنهاد سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان قطعنامه‌اي عليه ايران به تصويب رساند. بهانه اين قطعنامه مخالفت ايران با دسترسي بازرسان آژانس به اماکني است که به ادعاي رژيم صهيونيستي در آنجا فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده صورت مي‌پذيرد! و... در اين باره گفتني است:

الف - اکنون ديگر موضوع خروج ايران از برجام نه فقط مطرح نيست بلکه مضحک و کودکانه است! زيرا اساساً برجامي وجود خارجي ندارد که ايران از آن خارج شود و يا در آن باقي بماند! کاش آقايان فقط به يک نمونه از دستاوردهاي برجام اشاره مي‌کردند و يا دستکم يک نمونه از مفاد برجام را که به نفع آمريکا تنظيم نشده است، آدرس مي‌دادند!

ب - نياز کنوني و حياتي امروز کشور خروج از NPT است. اقدامي که اگرچه خيلي دير شده ولي از آنجا که برجام فاجعه و خسارت محض است، جلوي اين ضرر بزرگ از هرجا که گرفته شود به نفع کشور است.

پ - پيش از اين تاکيد کرده بوديم برجام يک سند طلايي براي آمريکاست و هرگز از آن خارج نمي‌شود و آقايان بعد از خروج ترامپ از برجام مدعي شدند که اگر برجام به نفع آمريکا بود چرا از آن خارج شد؟ و اين گفته خانم موگريني را عمداً ناشنيده گرفتند که خروج ترامپ از برجام پس از آن صورت گرفت که دولت ايران تضمين داده بود هرگز از برجام خارج نمي‌شود! بنابراين آمريکا از يکسو برجام را حفظ کرده است و از سوي ديگر رسماً از تمامي تعهدات برجامي خود خارج شده است. بازي «برد - برد» اين است نه آنچه دولت محترم شعارش را مي‌داد و خروج ما از NPT بازي دو سر برد آمريکا و اروپا را به دو سر باخت تبديل خواهد کرد. 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html