پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230174
مديريت جهادي تنها راه عبور از تهديدها/بناي مچ گيري نداريم
تاریخ انتشار : 1399/03/11 10:02:23
نمایش : 1600
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه شرايط امروز را خطرناک‌تر مي‌کند، الگوي مديريتي دستگاه‌هاي کشور است که علاوه بر ناکارآمدي و آشفتگي مديريتي و تمرکز بر نگاه به بيرون، به بسياري از اصول و مؤلفه‌هاي الگوي مديريتي جهادي باور ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد باقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز در ابتداي جلسه علني روز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي طي سخناني، گفت: سلام بر روح پر فتوح امام (ره)، بنيان گذار نظام مقدس جمهوري اسلامي و سلام بر رهبر فرزانه و حکيم انقلاب حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي و سلام بر شهداي گلگون کفن دفاع مقدس، شهداي خدمت و شهداي مقدس به خصوص شهداي مظلوم مقاومت و مدافعان حرم در تمام بلاد اسلام و درود خداوند بر سيدالشهداي مقاومت، نماد ايستادگي در برابر زورگويان، يار صديق و مطيع رهبر انقلاب سردار سرافراز اسلام، شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني.

مجلس يازدهم با وحدت براي حل مشکلات آغاز به کار مي‌کند

وي اظهار داشت: مجلس يازدهم در برهه حساسي از انقلاب اسلامي و در آغاز برداشتن گام چهل ساله دوم آن و در حالي که جمهوري اسلامي با مجموعه‌اي از قدرت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهديدها روبروست با همدلي و وحدت ميان مردم براي حل مشکلات آنها آغاز به کار مي‌کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: نگاهي کلان به گذشته ۴۰ ساله و جايگاه فعلي جمهوري اسلامي نشانگر اين است که عليرغم ضعف‌هاي کارکردي و رفتاري و کاستي‌هاي مرتفع نشده، توانسته گام اول خود را محکم و مقتدر بردارد.

وي افزود: اين واقعيت انکار ناپذير است که جمهوري اسلامي در برابر همه پيکره کشور در همه حيطه‌هاي امنيتي، مقاومت کرده بدون اينکه از آرمان‌هاي اصلي خود ذره‌اي عقب نشيني کند.

نظام اسلامي به يک بازيگر پرنفوذ و تأثيرگذار تبديل شده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: نظام اسلامي در سطوح راهبردي روز به روز قوي‌تر از گذشته به راه خود ادامه داده به گونه‌اي که امروز به عنوان يک قدرت مهم منطقه‌اي، تبديل به يک بازيگر تأثيرگذار و پرنفوذ در عرصه‌هاي بين‌المللي شده است.

قاليباف تاکيد کرد: نگاهي به حجم و شدت دشمني نظام سلطه با همه ابزارهاي قدرتمند رسانه‌اي، اقتصادي، سياسي و اطلاعاتي خود به خوبي گواه اين مسئله است که امروز انقلاب اسلامي توانسته مهم‌ترين الگوي رقيب براي نظام سرمايه‌داري جهاني باشد که اين دستاورد بزرگ تنها بر اساس حرکت بر مدار مکتب امام (ره)، هدايت رهبري حکيم انقلاب و مجاهدت مردمي چون حاج قاسم‌ها به دست آمده است.

وي گفت: مرداني که با ولايت‌پذيري، عقلانيت و کارآمدي خطوط طراحي شده توسط رهبري را تحقق بخشيدند و در کنار اين توفيقات عظيم، نديدن ناکارآمدي‌هاي بزرگ باعث از دست رفتن سريع دستاوردهاي به دست آمده خواهد شد، چرا که نداشتن تصوير درست از واقعيت‌هاي موجود، باعث اشتباه در تصميم و اجرا مي‌شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ناکامي‌هاي گوناگون در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي متأسفانه به سرمايه اجتماعي نظام آسيب وارد کرده و بر اين اساس، انقلاب اسلامي در آغاز گام دوم انقلاب راي رسيدن به هدف ايجاد تمدن نوين اسلامي با مجموعه‌اي از تهديدات و فرصت‌ها روبروست. مهم‌ترين فرصت ما رهبري حکيمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبري است که کشتي نظام را از طوفان‌هاي سخت به سلامت تا به امروز عبور داده است.

قاليباف افزود: فرصتي ديگر، باور ديني عميق مردم به ويژه جامعه ايثارگري و خانواده شهداي دفاع‌مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آنان به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است که زمينه‌ساز امداد الهي در دشواري‌هاي بزرگ مي‌شود و از سوي ديگر، قدرت منطقه‌اي فزاينده جمهوري اسلامي هم که باعث شکل‌گيري عمق راهبردي و نفوذ ژئوپليتيکي شده و فرصت مغتنمي است که جمهوري اسلامي را به نماد مقاومت در برابر مستکبران تبديل کرده و همچنين با افزايش توان بازدارنده نظامي، جرأت دست‌درازي به اين سرزمين را از دشمنان سلب نموده است.

وي تأکيد کرد: قدرت علمي و پيشرفته فناورانه در کشور به دست نخبگان، فرصت ديگري است که زمينه لازم جهت هرگونه پيشرفت را فراهم کرده است. بدنه وسيع و گسترده نيروهاي جهادي و مردمي در سراسر کشور هم فرصت بي‌نظيري است که مي‌تواند در صورت انسجام و مديريت مطلوب، مبتني بر الگوي عمل جهادي بر ناکامي‌هاي گوناگون غلبه کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: فرصت بعدي ما وجود طيفي از جوانان مؤمن و انقلابي است که با استقامت مؤمنانه خود، موتور محرکه اين کشتي پرتلاطم شده‌اند و در کنار همه اينها سرمايه انساني جوان و توانمند ايراني، ثروت‌هاي عظيم خدادادي و منابع فراوان طبيعي نيز از جمله ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي ديگر است که مي‌تواند بستر شکل‌گيري جهشي بزرگ در عرصه‌هاي گوناگون شود.

قاليباف گفت: سرمايه عظيم خدادادي و منابع طبيعي نيز از جمله ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي ديگري است که مي‌تواند بستر شکل گيري جهشي بزرگ در عرصه‌هاي گوناگون گردد البته در کنار اين فرصت‌هاي ياد شده تهديداتي در کمين نظام اسلامي است.

وي تهديداتي که در کمين نظام انقلاب وجود دارد را برشمرد و اظهار داشت: تهديد نخست کاهش سرمايه اجتماعي نظام است که در نتيجه ناکارآمدي اشباع شده مديريتي کشور، فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ايجاد شده و متأسفانه چالش اقتصادي و معيشتي را به وجود آورده که زمينه ساز بيکاري و آسيب‌هاي اجتماعي فراگير شده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: تهديد ديگر فسادي است که در ساختارهاي مختلف نفوذ کرده و موجب افزايش تبعيض و نارضايتي و عدم تحقق عدالت شده است. همچنين نظام اداري اجرايي متورم و به هم ريخته، تهديد ديگري است که امکان حکمراني خوب را صلب کرده است.

قاليباف تصريح کرد: تضعيف نهاد بسيار مهم خانواده از طريق گسترش سبک زندگي غربي تهديدي نگران کننده قلمداد مي‌شود که به توجه ويژه و فوري نياز دارد.

وي اظهار داشت: گسترش نفوذ جريان غرب زده که با اميد بستن به دشمن مانع خودباوري ملي و توجه به ظرفيت‌هاي عظيم داخلي شده است، تهديد مهم ديگري است که بايد درباره آن به طور جدي هوشيار بود.

تنها راه عبور از تهديدها، در پيش گرفتن الگوي مديريت جهادي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: اگرچه مواردي که بر شمردم مي‌تواند تهديد جدي براي حاکميت ايران اسلامي باشد اما تجربه‌هاي پيشين انقلاب اسلامي در وضعيت‌هاي بحراني نشان داده است که اگر الگوي موفق گذشته به ويژه در پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و تقويت قدرت نظامي و توسعه قدرت منطقه‌اي مبناي عمل قرار گيرد، از تهديدهاي موجود نيز مي‌توان فرصت‌هاي بزرگ ساخت.

قاليباف تصريح کرد: از ديد من براساس نظام فکري رهبر معظم انقلاب اسلامي براي استفاده از فرصت‌هاي ياد شده و جلوگيري از اثرگذاري و تشديد تهديدها، تنها راه اين است که الگوي مديريت جهادي در پيش گرفته شود.

وي در تشريح شاخص‌هاي مديريت جهادي، گفت: اول، باور به مباني قرآني و سنت‌هاي الهي و استعانت مستمر از آنها که امروز براي ما در ولايت فقيه و مردم‌سالاري اسلامي متبلور است و مي‌تواند سبب گشايش هر بن‌بستي شود. دوم، مردمي‌سازي حکمراني به ويژه مردمي کردن اقتصاد که ظرفيت‌هاي عظيم انساني، مادي و معنوي را وارد عرصه مديريت مي‌کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: سوم، تلاش و کوشش مجاهدانه و اميدوارانه که کمبودها و نقص‌هاي ساختاري و کاستي‌ها را جبران مي‌کند و چهارم توجه ويژه به معنويت و اخلاق اسلامي که زمينه‌ساز توجهات ويژه حضرت وليعصر (عج) و رزق لايحتسب مي‌شود.

قاليباف گفت: پنجم، وحدت کلمه مردم و نخبگان که به تعبير امام بزرگوار، رمز پيروزي و بقاي جمهوري اسلامي است و ششم توجه و ميدان دادن به نسل جوان پرانگيزه و توانمندسازي آنان که مي‌تواند هر مانعي را از سر راه بردارد.

وي بيان کرد: توجه ويژه به عدالت با اولويت دادن به محرومين و مستضعفين و همچنين طبقه متوسط ضعيف شده که صاحبان اصلي انقلاب هستند و خواهند بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرايط را خطرناک‌تر مي‌کند، الگوي مديريتي دستگاه‌هاي کشور است که علاوه بر ناکارآمدي و آشفتگي مديريتي و تمرکز بر نگاه به بيرون، به بسياري از اصول و مؤلفه‌هاي الگوي مديريتي جهادي باور ندارد، در چنين شرايطي است که مجلس يازدهم مي‌تواند با رويکردي منطقي و انقلابي نسبت به دولت و با استفاده از ظرفيت‌هاي تقنيني و بخصوص نظارتي خود در چارچوب پيام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدايت کند.

بناي تقابل و مچ‌گيري نداريم

قاليباف گفت: مجلس يازدهم نقشه راه خود را پيام رهبر حکيم انقلاب قرار مي‌دهد و به عنوان يک نهاد مردمي و انقلابي که هدف خود را تشکيل يک مجلس قوي و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملي و محلي مردم را به عنوان يک وظيفه انقلابي و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با اين شاخص، تعامل خود را با دولت فعلي و دولت آينده تنظيم مي‌کند.

وي با بيان اينکه مجلس يازدهم نه بناي تقابل و مچ‌گيري دارد و نه در پيگيري منافع و حقوق مردم مسامحه مي‌کند، تاکيد کرد: مجلس يازدهم تلاش مي‌کند موانع قانوني دولت در مسير خدمت‌رساني به مردم را حذف و اصلاح کند اما در عين حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پياده‌سازي قوانيني که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاري کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: رهبري در پيام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادي بر توجه به معيشت طبقات ضعيف و تحقق عدالت تأکيد داشتند و اشاره فرمودند مطابق نظر صاحبنظران، اين هدف در اصلاح خطوط اصلي اقتصاد ملي محقق مي‌شود.

قاليباف بيان کرد: امروز، اقتصاد ملي ما مانند رشد نقدينگي، بهينه نبودن قيمت‌هاي نسبي و تخصصي نبودن توليد بر هيچ صاحب‌نظري پوشيده نيست؛ از مهم‌ترين دلايل آن هم حذف حضور مؤثر مردم، مداخلات غيرمنطقي دولت، انحصارات، امضاهاي طلايي، پولسازي کسري بودجه و نظام مالياتي معيوب است.

بايد بپذيريم انقلاب مردمي ما به اقتصاد مردمي منجر نشد

وي گفت: متأسفانه بايد بپذيريم انقلاب مردمي ما به اقتصاد مردمي منجر نشد؛ علت هم اين بود که آرمان‌هاي متعالي انقلاب مانند پيشرفت و عدالت را در ظرف ديوان‌سالاري يکصد سالانه کشور ريختيم و چنانچه رهبر انقلاب هم اشاره کردند، نمره قابل قبولي نگرفتيم. اين رخداد بيش از همه محصول نبود تفکر جامع، منسجم و نظام‌مند به اقتصاد ملي است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: اقتصاد مردمي، مردم‌بنياد است و با اراده، حضور و سرمايه در فعاليت‌هاي مستقيم مردم تحقق پيدا مي‌کند و دولت در آنها فقط نقش زمينه‌سازي، ظرفيت‌سازي و نظارت دارد. در اين اقتصاد، هدف تنها کسب سود بيشتر و رشد اقتصادي به هر قيمتي نيست بلکه اقتصاد وسيله‌اي براي تحقق آرمان‌هاي انساني و اخلاقي که يکي از آنها تحقق عدالت است، مي‌باشد.

قاليباف ادامه داد: مجلس قوي و انقلابي يازدهم با همه توان، امکانات و ظرفيت‌هاي قانوني خود و با ياري خداوند متعال تلاش خواهد کرد تا بارهاي بر زمين مانده انقلاب اسلامي که در رأس آن حل مشکلات و سختي‌هاي محرومين و مستضعفين است را از زمين بردارد و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فقر و محروميت را به حداقل برساند.

وي گفت: مجلس يازدهم به عنوان يک مجلس قوي و انقلابي در کنار مسائل ملي به حل مسائل محلي مردم نيز توجه دارد. اينجانب به عنوان رئيس مجلس، خود را مکلف مي‌دانم که در اين موضوع با حضور ميداني، پشتيبان نمايندگان باشم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اين امر مهم از طريق هم‌افزايي نيروهاي جهادي و مردمي، متخصصان و نمايندگان بخش خصوصي، عمومي و حاکميتي و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي با محوريت نماينده مجلس محقق خواهد شد و هدف از آن، اين است که هر نماينده‌اي در حوزه انتخابيه خود به يک کنشگر فعال در حل مشکلات مردم و پاسخ به مطالبات آنها تبديل شود و با اجرايي‌سازي قوانين از طريق نظارت هوشمند و مؤثر و هم‌افزايي ظرفيت‌ها و امکانات، معضلات حوزه انتخابيه خود را پيگيري کند. اين موضوع در سطح استان و در سطح ملي با تشکيل کارگروه‌هاي موضوعي دنبال خواهد شد.

قاليباف در بخش ديگري از سخنراني خود در خصوص مقوله فرهنگ، گفت: فرهنگ هميشه از مهمترين اولويت‌ها بوده اما با آن برخورد شعاري شده است. مجلس يازدهم تقويت نهاد خانواده و ترويج و تقويت فرهنگ و سبک زندگي اسلامي ايراني را در برابر سبک زندگي غربي به عنوان اولويت اصلي خود قرار مي‌دهد و اجرايي شدن سند تحول آموزش و پرورش و اصلاح و تقويت کمي و کيفي رسانه ملي را پيگيري خواهد کرد.

وي ادامه داد: همچنين تلاش خواهيم کرد با شتاب دادن به روند شکل گيري شبکه ملي اطلاعات و نظارت دقيق بر عملکرد مسئولين اين حوزه، ضمن قانون مند سازي فضاي مجازي، دستگاه‌هاي مذکور را مکلف کنيم با بهترين کيفيت ممکن خدمت زيرساختي و محتوايي در حوزه فضايي مجازي را به مردم عرضه کنند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه مجلس يازدهم خود را نماينده همه مردم ايران مي‌داند، اظهار داشت: حتي کساني که به هر دليل سياسي و يا نارضايتي از شرايط کشور به مجلس يازدهم رأي نداده‌اند، ما خود را نماينده آنها مي‌دانيم و براساس نگاه بلند رهبر حکيم انقلاب معتقديم که تمام دستگاه حاکميتي بايد مثل خورشيد بدون تبعيض بر همه شهروندان ايران عزيز بتابند و به همه آنها خدمت کنند.

مجلس يازدهم بر سر آرمان‌هاي انقلاب هيچ مسامحه‌اي را نمي‌پذيرد

قاليباف تصريح کرد: مجلس يازدهم با توجه به نقشي که در جايگاه تمدن ساز انقلاب اسلامي قائل است، بر سر آرمان‌هاي اصلي انقلاب، هيچ مسامحه‌اي را نمي‌پذيرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجي به ويژه آمريکا و رژيم صهيونيستي را جز اصول خود قرار مي‌دهد و در مرزبندي با معاند خارجي تعارف نمي‌کند البته دايره نيروهاي انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده مي‌داند و با طرد نيروهاي انقلابي به دليل اختلاف سليقه‌هاي سياسي و کارشناسي با جديت مخالفت خواهد کرد.

وي يادآور شد: مجلس يازدهم توجه به واقعيت‌ها را در راه رسيدن به آرمان‌ها مدنظر قرار مي‌دهد تا آرمان گرايي به توهم نينجامد. براساس تبيين رهبر فرزانه انقلاب، مکتب امام (ره) شامل سه بعد عدالت، معنويت و عقلانيت است و مجلس يازدهم بر اين باور است که تمرکز و توجه يکسان در تمامي اين ابعاد ضروري است و تأکيد بر يکي از اين ابعاد و بي توجهي به ابعاد ديگر، موجب انحراف جامعه و حکومت مي‌شود.

مجلس يازدهم خود را متعهد به ادامه راه شهيد سليماني مي‌داند

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: مجلس يازدهم خود را متعهد به ادامه دادن راه شهيد سليماني در افزايش توان محور مقاومت به عنوان راهبردي غير قابل تغيير دانسته و حمايت از ملت فلسطين، حزب الله لبنان، گروه‌هاي مقاومت، حماس، جهاد اسلامي و مردم مظلوم يمن را وظيفه انقلابي و ملي خود به حساب مي‌آورد و هميشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعيت عراق و آماده هر گونه همکاري با آنها خواهد دانست.

مذاکره با آمريکا را بي حاصل مي‌دانيم

قاليباف گفت: مجلس يازدهم استکبار ستيزي را هم آرماني اعتقادي و هم منفعتي راهبردي مي‌داند. مذاکره و سازش با آمريکا به عنوان محور استکبار جهاني را بي حاصل و پر ضرر ارزيابي مي‌کند.

وي با بيان اينکه راهبرد ما در برخورد با آمريکاي تروريست تکميل زنجيره انتقام خون شهيد سليماني است، اظهار داشت: کاري که با همه بي سابقه به پايگاه عين الاسد شروع شد و با شکسته شدن هيبت پوشالي آمريکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوري اسلامي ادامه يافت، با اخراج کامل ارتش تروريست آمريکا از منطقه، تکميل خواهد شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: مجلس يازدهم در عين باور به درون زايي و مردم باوري، برون گرايي را نيز مدنظر قرار مي‌دهد و معتقد است برون گرايي بايد با تمرکز بر کشورهاي منطقه به ويژه همسايگان و در کنار آنها قدرت‌هاي بزرگي باشد که در سختي‌ها با ما دوستي کردند و منافع راهبردي قابل توجهي با ما دارند.

قاليباف افزود: مجلس يازدهم حامي گسترش ارتباط با همه جامعه جهاني است اما اعتماد به حکومت‌هايي که در چه سابقه تاريخي خود و چه در تجربه دوران جمهوري اسلامي، کارنامه سياهي دارند را خطاي راهبردي مي‌داند.

مجلس بايد تغيير را از خود آغاز کند

وي تصريح کرد: طبيعي است که تحول در مجلس و احياي جايگاه و شأن مجلس الزام اوليه براي اقدام مؤثر در حل مسائل کشور و مشکلات مردم است. مجلس بايد تغيير را از خود آغاز کند. شفاف سازي، هوشمندسازي، مردمي سازي و کارآمد سازي چهار رويکرد اصلي در تحول مجلس خواهد بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان تأکيد کرد: مجلس يازدهم تمام تلاش خود را خواهد کرد که با استمداد از حضرت باري تعالي و تحت راهبري رهبري فرزانه انقلاب، مجلسي قوي، کارآمد و انقلابي بسازد تا با محور قراردادن حل مسائل مردم و دفاع قدرتمند از حقوق و منابع مصرح آنها در قانون اساسي در سالهاي آغازين گام دوم، حرکت به سمت نظام نوين اسلامي را تسريع کند. براي ساختن تمدن نوين اسلامي بايد ايراني قوي ساخت. ايراني که در آن تک تک مردم ايران با هر سليقه‌اي و در هر گوشه‌اي قوي باشند.

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html