پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230119
اشتغال‌زايي با عطر و بوي گل محمدي در بام ايران
تاریخ انتشار : 1399/02/01 16:59:52
نمایش : 1597
چهارمحال و بختياري به سبب داشتن آب و هواي مناسب پتانسيل بالايي براي کشت گياهان دارويي دارد و گل محمدي يکي از اين گياهان است، که به سبب درآمدزايي و ارزآوري بالا و نياز آبي پاييني که دارد از سوي جوامع محلي نيز با اقبال خوبي مواجه شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ چهارمحال و بختياري به سبب داشتن آب و هواي مناسب پتانسيل بالايي براي کشت گياهان دارويي دارد و بهره‌گيري از اين ظرفيت مي‌تواند زمينه‌ساز ايجاد اشتغال در استان و رفع بيکاري شود.
 
گل محمدي يکي از اين گياهان است که در سال‌هاي گذشته از سوي منابع طبيعي و آبخيزداري و جهاد کشاورزي اين استان بسيار مورد توجه قرار گرفته، همچنين اين گياه به سبب درآمدزايي و ارزآوري بالا و نياز آبي پاييني که دارد از سوي جوامع محلي نيز با اقبال خوبي مواجه شده است.
 
مهم‌ترين محصولي که از گل محمدي به دست مي‌آيد گلاب است، اما مردم از گلبرگ‌هاي اين گل به‌صورت خشک شده نيز استفاده مي‌کنند و اين محصول خواص درماني هم دارد، اسانس گل محمدي فراورده ديگر آن است که قيمت بالايي داشته و در بازار به‌خوبي به فروش مي‌رسد.
 
 اشتغال‌زايي بالا و درآمد خوب گل‌محمدي، در اين عرصه ماندگارم کرده است

حسين يکي از فعالان و پرورش‌دهندگان گل محمدي در گفت‌‎وگو با جهانبين نيوز اظهار کرد: فعاليتم در عرصه کشت گل محمدي را از سال 93 با سرمايه‌گذاري 800 ميليون تومان آغاز کردم.
 
وي با بيان اينکه تاکنون 12 هکتار زير کشت گل محمدي دارم افزود: فعاليت در اين عرصه برايم لذت‌بخش است و اشتغال‌زايي خوبي هم دارد، 5 نفر به‌صورت مستقيم و 200 نفر به‌صورت غيرمستقيم در اين طرح مشغول به کار هستند.


 
وي با اشاره به اينکه 80 درصد گل محمدي توليدشده در چهارمحال و بختياري به ساير استان‌ها به‌ويژه يزد و کاشان صادر مي‌شود،ادامه داد: درست است که گل محمدي سال اول و دوم بازدهي خوبي ندارد اما از سال سوم که برداشت گل آن آغاز مي‌شود درآمد خوبي داشته و مي‌تواند اشتغالزايي بالايي نيز به همراه داشته باشد.
 
اختصاص بيش از ۶۵۰ هکتار از اراضي استان به پرورش گل محمدي
 
حميدرضا دانش معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با بيان اينکه با توجه به ارتفاع منطقه و شرايط آب و هوايي استان، ماده مؤثر گل محمدي از کيفيت بالايي برخوردار است اظهار کرد: از سال 95 کشت اين گياه در برخي از نقاط به‌صورت پايلوت آغاز شده است.
 
وي تصريح کرد: بيش از ۶۵۰ هکتار از اراضي استان چهارمحال و بختياري به پرورش گل محمدي اختصاص دارد و هم اکنون ۳۰۰ هکتار از اراضي زير کشت گل محمدي بارور است.
 
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: اگر کشت‌هاي سنتي توسط کشت گياهان دارويي و اقلام با نياز آبي کم، جايگزين شود نتايجي چون مصرف کمتر آب، ايجاد اشتغال و سود‌آوري بالا‌تري را به‌همراه خواهد داشت.
 
دانش از افزايش سطح زير کشت گل محمدي به‌صورت سالانه خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشت اين محصول مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است و تعداد زيادي خواستار کشت و پرورش آن شده‌اند.
 
وي با اشاره به راه‌اندازي مزارع بسيار بزرگ گل محمدي در منطقه‌هاي سفيددشت شهرستان بروجن، فرخ شهر، چليچه شهرستان فارسان و… بيان داشت: توسعه اين مزارع مي‌تواند سبب افزايش ميزان توليد اين محصول در سطح استان شود.


 
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به آغاز برداشت گل محمدي در خردادماه در اين استان، بيان کرد: پيش‌بيني مي‌شود که در سال جاري بيش از ۷۵۰ تن گل محمدي از مزارع چهارمحال و بختياري برداشت شود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ از آنجايي که گل محمدي محصولي با نياز آبي پاييني است مي‌تواند در زمان خشکسالي جايگزين خوبي براي ساير محصولات کشاورزي باشد و با وجود اقدامات خوبي براي کشت اين محصول در استان به عمل آمده اما مسئولان مي‌توانند با آموزش افراد و معرفي بيشتر آن بسيار زمينه اشتغال تعداد بيشتري از افراد را در آن فراهم سازند.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html