پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230107
کرونا چه بر سر کارگران روزمزد و کاسبان آورد؟
تاریخ انتشار : 1399/01/25 10:55:46
نمایش : 2054
کرونا که آمد بسياري از مشاغل تعطيل شد و مردان و زنان بسياري خانه‌نشين شدند، شايد ندانيم اما کابوس اقساط عقب افتاده، چک‌هايي که هر روز زمان پرداخت آن نزديک‌تر مي‌شود و از همه مهم‌تر خرج بچه هاکه در اين مدت از کجا بايد بياورند و بخورند همه تفکراتي است که شايد ذهن يک پدر يا يک مادر سرپرست خانواده‌ را به شدت به خود مشغول کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ کرونا که آمد بسياري از مشاغل تعطيل شد و مردان و زنان بسياري خانه‌نشين شدند، کارگران و کاسباني که تا زماني که کار مي‌کنند درآمد دارند، حالا بايد در خانه بمانند، شايد ندانيم اما کابوس اقساط عقب افتاده، چک‌هايي که هر روز زمان پرداخت آن نزديک‌تر مي‌شود و از همه مهم‌تر خرج زن و بچه که در اين مدت از کجا بايد بياورند و بخورند همه تفکراتي است که شايد ذهن يک پدر يا يک مادر سرپرست خانواده‌ را به شدت به خود مشغول کرده و از استرس ابتلا به کرونا برايشان بدتر و سخت‌تر باشد.

اي کاش دولت فکري به حال مشاغلي مانند بازاري‌ها و کاسبان مي‌کرد

حسين پور يکي از مغازه‌داران در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: از 10 اسفند مغازه را تعطيل کرديم و خانه‌نشين شديم.
 
وي با بيان اينکه براي کاسبان اسفندماه اهميت بالايي دارد ادامه داد: همه سال يک طرف اسفند يک طرف، ما در اين ماه بيشترين فروش را داريم و متاسفانه امسال هم که کاسبيمان بهم خورد.
 
حسين پور يادآور شد: ما همان اوايل اسفند تعطيل کرديم اما برخي از همکارانمان که بيشتر سرکار آمدند هم از وضعيت راضي نبودند چون مشتري چنداني نداشتند.

 

اين کاسب با اشاره به اينکه اجناسمان را از اصفهان خريداري مي‌کنيم و وقتي از فروشندگان براي بدهي‌هايمان درخواست زمان کرديم با اين جمله که "اصفهان بازار باز بوده و شما هم نبايد تعطيل مي‌کرديد" مواجه شديم خاطرنشان کرد: علاوه بر اينکه پولي برايگذران زندگي نداريم اجاره خانه، اجاره مغازه و چک‌هايمان هم مانده که بايد پرداخت شود.
 
وي افزود: اي کاش دولت فکري به حال مشاغلي مانند بازاري‌ها و کاسبان مي‌کرد چون با وام يک ميليوني که ما کاري نمي‌توانيم انجام دهيم.

تا زماني که کار کنم پول دارم در غير اينصورت با مشکل مواجه مي‌شوم
 
علي يکي از کارگران روزمزد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به وضعيت نامساعد زندگي در روزهاي کرونايي ادامه داد: ما تا زماني که کار کنيم حقوق دريافت مي‌کنيم، چون با جايي قرارداد نداريم پس اگر کار نکنيم پولي هم نخواهيم داشت.

 

وي با بيان اينکه در اين شرايط اقتصادي مشکلات بسياري داريم و حتي براي تامين مواد غذايي هم با مشکل مواجهيم، ادامه داد: همسرم بيمار است و در شرايطي که تامين 100 هزار تومان هم برايم سخت است حالا بايد 500 هزار تومان هم براي انجام آزمايش‌هايش تهيه کنم و همين موضوع شرايط را برايم سخت‌تر کرده است.
 
تعطيلي بسياري از کسب و کارها موجب مشکلات معيشتي، سلامتي و رفاهي مردم مي‌شود
 
بهروز مرداني نژاد کارشناس امور اقتصادي، در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ کرونا را يکي از مهم‌ترين پديده‌هايي عنوان کرد که در حال حاضر تمام ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است.
 
وي با بيان اينکه اين بيماري با شيوه گسترده خود سلامت بشر را در سرتاسر جهان به خطر انداخته است افزود: از همين‌رو است که مي‌توان گفت کرونا پديده فراگير قرن بيست و يکم مي‌باشد.


مرداني نژاد با اشاره به اينکه کرونا يک بيماري پيش‌رونده است و علاوه‌بر تاثيرات مهم و خطرناکي که  براي سلامت بشر دارد، تبعات سنگين اقتصادي به‌خصوص در اقتصاد خرد در سطح جهان را نيز به دنبال خواهد داشت.


اين کارشناس مسائل اقتصادي خاطرنشان کرد: زماني که يک بيماري اين‌گونه در سطح جهاني فراگير مي‌شود، قاعدتا نخستين موضوعي که مطرح مي‌شود، قرنطينه است و اين بدين معناست که بسياري از کسب و کارها ملزم به تعطيلي مي‌شوند چراکه بحث ممنوعيت تجمعات مطرح مي‌شود.


وي بيان داشت: در اين شرايط بسياري از واحد‌هاي توليدي کوچک و بزرگ مي‌بايست طبق پروتکل‌هاي مشخص فعاليت کنند و يا به دليل عدم توانايي در انجام پروتکل‌ها به واسطه محدوديت‌هاي تعريف شده بايد فعاليت خود را پايان دهند.


اين کارشناس مسائل اقتصادي بيان داشت: اقتصاد شامل يک وابستگي لحظه‌اي گسترده در سطح جهاني است، قطع بر يقين تبعات اقتصادي اين موضوع، دامان تمام کشورهاي جهان را مي‌گيرد، حتي کسب و کارهاي خرد نيز در صف نخست اين بحران هستند.




وي با اشاره به اينکه اقتصاد بر محور نظام سرمايه‌گذاري است، گفت: معيشت بسياري از کسب و کارها وابسته به کار ميزان فعاليت آن‌ها در کار است و تعطيلي بسياري از کسب و کارها موجب مشکلات معيشتي، سلامتي و رفاهي مردم مي‌شود.
 
آسيب‌پذيرترين قشر در بحران کرونا افرادي هستند که وابستگي مستقيم به درآمد و کسب و کار دارند


مرداني نژاد تصريح کرد: شايد به دليل پرداخت يارانه‌هاي سنگين از سوي دولت چه به صورت آشکار و چه نهان اين امر محسوس نباشد اما در بسياري از کشورهاي جهان بروز اينگونه مشکلات در چنين وضعي قابل مشاهده بوده و بسيار واضح است.


اين کارشناس مسائل اقتصادي گفت: اولين قشر آسيپ‌پذير اين بحران، افرادي هستند که بايد بازوي کار خود را رها کنند و دست از ارائه خدمات بکشند چراکه معيشت و رفاه اين افراد وابستگي مستقيم به درآمد و کسب و کار دارد.


وي با اشاره به تبعات منفي اين بحران به قشر آسيب‌پذير جامعه گفت: در حال حاضر اصلي‌ترين وظيفه دولت توجه ويژه به اين قشر به‌منظور فراهم کردن مايحتاج و نيازمندي‌ها براي جلوگيري از آسيب‌پذيري است.


 مرداني‌نژاد بيان کرد: در اين شرايط دولت بايد با نظارت جامع مانع افزايش قيمت‌ها شود چراکه در حال حاضر روند صعودي تقاضا نسبت به توليد موجب افزايش قيمت در بازر خدمات و همچين کالا مي‌شود لذا بازرسي‌ها بايد بسيار گسترده تر و به صورت جد پيگيري شود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ ادامه روند قرنطينه مي‌توانست مشکلاتي جدي براي خانواده‌هايي که ادامه زندگي‌شان وابسته به کار کردن است ايجاد کند اين درحالي است که تعطيلي بيش از حد کشور نيز ديگر امکان‌پذير نبوده و لازم است در اين شرايط مردم خود به کمک خودشان بيايند و اجازه ندهند اين بيماري بر آن‌ها غلبه کرده و با رعايت بهداشت و خروج از منزل فقط در شرايط ضروري مسير راه را بر اين بيماري ببندند، اما در اين بين از وظايف دولت و مسئولان در نظارت بر رعايت فاصله‌گذاري در مغازه‌ها و وسايل نقليه عمومي نيز نبايد غافل شد.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html