پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230091
جنگي نابرابر که کرونا عليه اقتصاد ايران به راه انداخت/ جزئيات کمک‌ها به کسب‌وکارهاي آسيب‌ديده
تاریخ انتشار : 1399/01/12 14:24:06
نمایش : 1477
اگرچه اين اقدامات شايد نتواند همه ضرر و زيان ناشي از بحران کرونا براي کسب و کارهاي خرد و حتي بنگاه هاي توليدي را جبران کند اما در شرايطي که تحريم ضربه هاي محکمي بر پيکره اقتصاد کشور وارد کرده است بسته هاي حمايتي نشانه محوريت مردم و مستضعفان در جمهوري اسلامي است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با شيوع کرونا در دنيا و ايجاد محدودهاي مختلف براي کشورها، اقتصاد و کسب و کارهاي خرد و کلان، دومين قرباني اين ويروس ناشناخته بعد از سلامتي مردم بود.

ضرر و زيان ناشي از رکود براي همه کشورهاي درگير با کرونا متصور بود و اين روزها اقتصاد دنيا در بيشتر زمينه ها با وجود کرونا به بن بست رسيده است؛ کشورهاي توسعه يافته تاکنون برنامه اي براي حمايت از کسب و کارهاي خرد نداشته اند و تنها راه حل ارائه شده چاپ اسکناس و ارائه آن در قالب وام هاي کم بهره به بنگاه هاي بزرگ توليدي براي ادامه فعاليت هاي آنها بوده است.

در همين راستا دولت هاي اين کشورها تاکنون نتوانسته اند بيمه ها را مجاب کنند که ضرر و زيان مشاغل خرد را به آنها پرداخت کنند؛ در حقيقت کسب و کارهاي خرد قرباني تضاد منافع ميان دولت ها و بيمه ها در اين کشورها شده اند.

اگرچه رسانه هاي غربي و اپوزيسيون سعي داشته اند روند خدمت‌رساني مسئولان در ايران را در موضوع کرونا ناکارآمد جلوه دهند اما در حقيقت بسته هاي حمايتي که در شرايط سخت تحريم براي اقشار مختلف در نظر گرفته مي شود به نوبه خود در کشورهاي دنيا بي سابقه است.

اين بسته ها هرچند اندک بوده و شايد بخشي از ضرر و زيان ناشي از اين بيماري را نتواند جبران کند اما واقعيت اين است که کشورهاي ديگر در همين ميزان اندک را نيز متقبل نمي شوند؛ در اين کشورها وظيفه جبران اين خسارات بر عهده بيمه هاست و اگر کسب و کاري خود را بيمه نکرده باشد هيچگاه نمي تواند خسارت هاي خود را دريافت کند. هرچند در موضوع کرونا هم بيمه ها تا کنون زير بار تقبل خسارات نرفته اند.

در همين راستا با شيوع بيماري کرونا در ايران در اولين اقدام اعلام شد که حمايت هاي گسترده از سوي نهادهاي مختلف از بنگاه هاي توليدي و کسب و کارهاي خرد صورت مي گيرد به همين منظور ستاد اقتصادي در کشور تشکيل شد.

تسهيلات 750 هزار ميلياردي دولت براي حمايت از کسب و کارها

روحاني در خصوص مصوبات اين ستاد اعلام کرد که ۷۵۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهاي آسيب ديده از شيوع ويروس کرونا تعلق مي گيرد.

در همين راستا عبدالناصر همتي نيز اعلام کرد طبق مصوبه ستاد اقتصادي دولت، اين تسهيلات به واحدهاي آسيب ديده که اشتغال خود را حفظ کرده اند، پرداخت خواهد شد به عبارت ديگر کسب و کارهايي که کارگران خود را تعديل نکرده و يا با اين شرايط به آنها حقوق پرداخت کرده اند مشمول اين بسته حمايتي مي شوند.

از طرف ديگر مديران عامل بانک ها موظف به حمايت از اقشار و کسب و کارها شده اند؛ اين مديران اعلام کرده‌اند که نظام بانکي کشور تمام توان خود را براي پشتيباني از اقشار آسيب ديده از شيوع ويروس کرونا به کار خواهند گرفت.

از مزاياي ديگر اين تسهيلات اين است که اين تسهيلات دو ساله خواهد بود و اقساط آن بعد از چند ماه استراحت از مهر آغاز خواهد شد.

علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز در توضيح اين تسهيلات، در صفحه شخصي توئيتر خود رقم کلي تسهيلات دولت را صد هزار ميليارد تومان اعلام کرده که به غير از هفتاد و پنج هزار ميليارد تومان کسب و کارهاي آسيب ديده شامل مواردي نظير «پايداري بنگاههاي آسيب ديده، تقويت معيشت، کمک به اقشار فاقد درآمد، حمايت از خانوارها و حمايت از کارگران هم ‌مي‌شود.»

 

واريز بسته حمايتي به حساب خانوارهاي متضرر از کرونا

در ادامه حمايت هاي مختلف از اقشارکم درآمد و آسيب ديده، اسفند ماه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه ايران از اختصاص 4 بسته براي اقشار کم درآمد خبر داد. اين بسته‌ها شامل کمک ماهيانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار توماني براي ۳ ميليون نفر از افزاد فاقد درآمد ثابت است.

همچنين از سوي دولت اختصاص وام يک تا دو ميليوني براي 4 ميليون نفر از مشاغل و افراد آسيب ديده مانند کارگران و اصناف در نظر گرفته شده است که البته اين وام ها (۴ درصدي و بدون ضامن) براي ۴ ميليون نفر شاغل آسيب‌ديده همچون کارگران و اصناف است.

اولين مرحله از چهار مرحله کمک بلاعوض دولت اسفند ماه با ارقام متفاوتي بين 200 تا 600 هزار تومان به حساب حدود سه ميليون خانوار فاقد درآمد ثابت واريز شد و قرار است مرحله دوم فروردين ماه به حساب اين افراد واريز شود.

 

تعويق 3 ماهه بازپرداخت وام‌هاي قرض الحسنه

يکي از اقداماتي که براي کمک کردن به تبعات اقتصادي شيوع کرونا صورت گرفت، به تعويق انداختن باز پرداخت اقساط تسهيلات به مدت 3 ماه يعني براي ماه‌هاي اسفند، فروردين و ارديبهشت است. اين اقدام شوراي پول و اعتبار در راستاي کاهش آثار اقتصادي ناشي از شيوع ويروس کرونا در کشور صورت گرفت.

بر اين اساس بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي موظف هستند در صورت درخواست مشتريان مشمول، نسبت به استمهال سه ماهه اقساط پرداختي اقدام کنند. اگرچه اين مصوبه در برخي از بانک ها به خوبي انجام نشد اما بسياري از بانک ها با ارسال پيامک از مشتريان خواستند تا وضعيت خود براي استمهال يا پرداخت را تعيين تکليف کنند.

در ادامه بانک مرکزي هم بانک‌ها و مؤسسات اعتباري که اين اقساط را کسر کرده بودند، مکلف کرد تا اقساط کسر شده را به حساب مشتريان برگرداند.

 

امهال سه ماهه ماليات بر ارزش افزوده و چک هاي برگشتي

يکي از دغدغه هاي مشاغل و کسب و کارها پرداخت هاي مالياتي بود که در همين راستا محمد مسيحي معاون سازمان امور مالياتي از تمديد مهلت تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده زمستان ۱۳۹۸ تا پايان فروردين ماه  براي همه موديان خبر داد در همين راستا زمان سررسيد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده براي برخي گروه هاي اقتصادي تا پايان ارديبهشت هم تمديد شد.

تا کنون از سوي هر يک از بخش‌هاي اقتصادي همچون بخش خصوصي پيشنهادهايي براي حمايت از کسب‌وکارهاي آسيب ديده مطرح شده است که تسهيلات مالياتي، تخفيف مالياتي، معافيت مالياتي و ايجاد تغييراتي در روند اخذ ماليات بر ارزش افزوده از جمله پيشنهادهايي است که در بخش حمايت مالياتي از اين افراد مطرح شده است.

يکي ديگر از اين بسته هاي حمايتي شامل تأخير در برگشت چک هاي بود که در همين راستا، اميدعلي پارسا، رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور گفته بود: طبق تصميمات صورت گرفته سررسيد پرداخت ماليات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸، از ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ به تاريخ ۳۱ ارديبهشت ماه ۱۳۹۹ تغيير يافت.

پارسا افزود: در اين طرح حمايتي مصوب شد که کليه عمليات اجرايي وصول ماليات که در باب چهارم از فصل نهم قانون ماليات‌هاي مستقيم ذکر شده است، تا پايان ارديبشهت ۱۳۹۹ متوقف شود.

 

تعويق پرداخت قبوض حامل‌هاي انرژي شامل آب، برق و گاز به مدت سه ماه

رکود اقتصادي ناشي از کرونا سطح درآمدهاي مردم را تا حد زيادي پايين آورد که تصميماتي براي پرداخت قبوض آب، گاز، برق، مخابرات و ... در نظر گرفته شد که در اولين مرحله رضا اردکانيان، وزير نيرو، با توجه به شرايط کشور به مشترکاني که در پرداخت قبوض خود مشکل دارند، تا پايان ارديبهشت‌ماه 99 مهلت لازم داده مي‌شود.

در همين حال، شرکت توانير با ارسال ابلاغيه‌اي خطاب به مديران عامل شرکت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع نيروي برق سراسر کشور، تاکيد شده است؛ به آن دسته از مشترکان خانگي و يا ساير مصارف آمپري که درخواست استمهال هزينه‌هاي برق مصرفي را دارند، تا پايان ارديبهشت ماه سال 99 مهلت پرداخت داده شود.

حميدرضا جانباز، مديرعامل آبفاي کشور هم در دستوري مجزا اعلام کرده بود که هزينه آب مشترکان تجاري کوچک و متوسط، به‌ويژه کسب‌وکارهاي خرد آسيب‌ديده ناشي از شيوع ويروس کرونا تا ارديبهشت ماه مهلت خواهد داشت.

قبوض تلفن همراه نيز با يک مهلت 40 روزه مواجه شدند که در همين راستا شرکت مخابرات منطقه تهران مهلت پرداخت قبوض تلفن ثابت سيکل ۴ را تمديد کرد.

اگرچه اين اقدامات شايد نتواند همه ضرر و زيان ناشي از بحران کرونا براي کسب و کارهاي خرد و حتي بنگاه هاي توليدي را جبران کند اما در شرايطي که تحريم ضربه هاي محکمي بر پيکره اقتصاد کشور وارد کرده است چنين اقداماتي نشانه محوريت مردم و مستضعفان در جمهوري اسلامي است. در شرايطي که کشورهاي مدعي قدرت طبق دستورات ليبرالي اقتصاد خود را پيش مي برند و مردم را موظف مي‌دانند خودشان ضرر و زيان ناشي از چنين خسارت هايي را جبران کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html