پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230051
خروج ال‌جي و سامسونگ از ايران؛ تهديدي که مي‌توان آن را به فرصت تبديل کرد
تاریخ انتشار : 1398/11/27 16:15:06
نمایش : 1348
خروج برندهاي خارجي از يک سو، نياز بازار به تأمين لوازم خانگي از سوي ديگر باعث رشد صنعت توليد اين محصولات در کشور مي شود که لازمه آن افزايش کيفيت اين محصولات از سوي توليدکنندگان و برطرف کردن نيازها و مشکلات آنها از سوي وزارت صنعت و نهادهاي متولي در کشور است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ ارديبهشت ماه امسال مطالبي مبني بر خروج برخي برندهاي لوازم خانگي کره‌اي از ايران منتشر شد،‌ ال جي و سامسونگ که در ايران مونتاژ مي شدند اعلام کردند که ديگر قادر به ادامه همکاري و توليد در ايران نيستند. اما بلافاصله يکي از مقامات مسئول اين ادعا را تکذيب کرد.

با ادامه يافتن فشارها بر ايران از سوي غربي ها و همچنين قطع همکاري شرکت هاي توليدي با ايران، زمزمه هاي خروج ايران توسط اين شرکت ها هم بالا رفت. در همين راستا مديرکل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نيز اعلام کرده بود که خطوط توليد شرکت‌هاي سامسونگ و ال‌جي (در ايران) هم‌اکنون فعال است و اين دو شرکت براي خروج از ايران برنامه‌اي ندارند.

اين وعده کمتر از 9 ماه عمر داشت و روز گذشته اخباري مبني بر جمع‌آوري تابلوهاي اين دو شرکت از سطح شهر و فروشگاه‌ها منتشر شد.

در اين رابطه حميدرضا غزنوي، سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان لوازم خانگي با بيان اينکه شرکت‌هاي کره‌اي نزديک به دو سال است که به تبعيت از تحريم‌هاي آمريکا شرکت‌هاي ايراني را تحريم کرده‌اند،گفت: در اين مدت شرکت‌هاي کره‌اي مواد اوليه، قطعات و اجازه استفاده از لايسنس برند را به شرکت‌هايي که بر اساس قرارداد با شرکت‌هاي کره‌اي ال‌جي و سامسونگ در بخش لوازم خانگي سرمايه گذاري کرده بودند، ندادند.

اين در حالي بود که در سال هاي گذشته بارها شاهد تبليغات گسترده محصولات اين دو برند در کشور بوديم ولي غزنوي مي گويد که طي دو سال اخير محصولات شرکت‌هاي کره‌اي وارد نشده و توليدکنندگان ايراني که با برند آن‌ها کار مي‌کردند هم توليد نداشتند.

 

گارانتي هايي که همچنان فعاليت مي کنند

اما واقعيت تبليغات دو ساله برندهاي ال جي و سامسونگ در شرايط خروج از ايران چه بوده است که در اين راستا سخنگوي انجمن صنفي توليدکنندگان لوازم خانگي معتقد است که اين شرکت‌ها به اميد اينکه بازار جذاب ايران را از دست ندهند و با توجه به اين که حتي براي نسل بعدي ما فرهنگ‌سازي و برندسازي کرده بودند، به اميدي روزي که تحريم‌ها برداشته شود و دوباره به ايران برگردند، همچنان براي تبليغات هزينه مي‌کردند.

خروج سامسونگ و ال جي نگراني هايي را براي مردم در پي داشته است؛ اول اينکه بعد از گستردگي اين محصولات در کشور و ارائه خدمات از سوي آنها به مشتريان ايراني اکنون تکليف گارانتي هاي طولاني مدت اين دو شرکت که به مشتريان داده اند و به خاطر آن ميليون ها تومان هزينه اضافي دريافت کرده اند چه مي شود.

در همين راستا «سيدعليرضا موسوي‌مجد» رئيس هيات مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري خاطرنشان‌کرد:‌ مشتريان محصولات سامسونگ نگراني نداشته باشند، زيرا خدمت گارانتي را تا ۱۸ ماه پس از تاريخ نصب و خدمات پس از فروش را تا ۱۰ سال پس از خريد دريافت خواهند کرد.

 

کارگران به کار باز مي گردند

در دو سال گذشته و با کاهش توليد اين محصولات در کشور، قيمت آنها يکباره افزايش پيدا کرده و از طرف ديگر کارگران زيادي از خط توليد و مونتاژ اين محصولات در کشور از کار بيکار شده اند اما نکته قابل توجه اين است که موسوي‌ مجد مي گويد که در هفته هاي آينده نخستين محصولات جايگزين سامسونگ با برند سام وارد بازار مي‌شود.

به گفته اين مقام صنفي، اکنون کارهاي مقدماتي انجام و توليدات آزمايشي آغاز شده است و تا پايان سال تلويزيون و مانيتور و از سال ۹۹ لباسشويي و يخچال توليدي اين شرکت به بازار عرضه خواهند شد.

وي بيان‌داشت: زيرساخت‌هاي توليد محصولات جديد همان زيرساخت‌هايي است که در زمان همکاري با اين شرکت کره‌اي به ايران آورده شده بود و اکنون حدود ۳۰ درصد نيرويي که در پي تبعيت کره‌اي‌ها از تحريم‌هاي آمريکايي به ناچار تعديل يا بيکار شده بودند به‌تدريج در حال بازگشت به کار هستند.

 

افزايش گرايش مردم به خريد کالاهاي ايراني

در سال هاي گذشته و با ورود برندهاي خارجي به کشور، شرکت هاي توليد لوازم خانگي ايراني در يک رقابت نا برابر قرار گرفته و به خاطر عدم اقبال مردم به خريد اين محصولات و تبليغات سوء عليه آنها، تقريباً اين شرکت ها تا مرز ورشکستگي پيش رفته بودند.

با اين حساب خروج رقيب هاي خارجي محصولات لوازم خانگي ايراني مي تواند فرصت را براي آنها به وجود آورد که بتوانند بازار نياز مردم را به دست بگيرند که لازمه اين اتفاق افزايش کيفيت محصولات داخلي در کنار ممانعت از ورود لواز خانگي قاچاق به کشور است؛

رئيس هيات مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران گفت: شرکت‌هاي ايراني با همه قدرت در راستاي سياست‌هاي کشور در حرکتند تا خلاهاي بازار لوازم‌خانگي پوشش داده شود.

وي تاکيدکرد:‌ هرچند حرکت کره‌اي‌ها خوب نبود، اما برکت آن براي کشور حرکت در مسير خودکفايي و ارتقاي داخلي‌سازي بود و محصولات ياد شده از طريق منابع تامين خارجي جايگزين با بهترين کيفيت مواد اوليه ساخته مي‌شوند.

در همين راستا بررسي آمارهاي رسمي منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکي از توليد ۸۴۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه يخچال و فريزر از ابتداي امسال تا پايان آذرماه و رشد ۳.۹ درصدي آن در مقايسه با مدت مشابه پارسال است.

سيد مرتصي ميري رئيس اتحاديه صنف توزيع‌کنندگان لوازم‌خانگي ايران در اين خصوص مي گويد: «برپايه اين آمارها، در اين مدت ۴۸۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ماشين لباسشويي توليد شد که رشد ۲۴.۲ درصدي در مقايسه با ۹ ماهه پارسال داشته است.»

همچنين از ابتداي امسال تا پايان آذرماه ۶۳۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه کولر آبي توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۲.۷ درصدي نشان مي دهد و علاوه براين توليد انواع تلويزيون در اين مدت با افت ۸.۸ درصدي همراه شد و به ۵۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسيد.

 

خروج برندهاي خارجي از يک سو، نياز بازار به تأمين لوازم خانگي از سوي ديگر باعث رشد صنعت توليد اين محصولات در کشور مي شود که لازمه آن افزايش کيفيت اين محصولات از سوي توليدکنندگان و برطرف کردن نيازها و مشکلات آنها از سوي وزارت صنعت و نهادهاي متولي در کشور است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html