پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230050
سوءمديريت و رانت‌ها حل شود، مشکلات هم حل خواهد شد/ افزايش تاب آوري و مقاومت اقتصادي کشور در چندماه گذشته
تاریخ انتشار : 1398/11/27 16:05:23
نمایش : 1287
قادري کارشناس مسائل اقتصادي ريشه همه مشکلات اقتصادي را ساختارهاي کهنه، اجراي سياست‌هاي غلط و عدم توجه به شايسته سالاري دانست و گفت: تفکراتي در کشور باعث وابستگي اقتصاد ايران شد و اجازه نداد از خام فروشي نجات يابيم و کشور را به دلارهاي نفتي و واردات محصولات اساسي و کليدي وابسته کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، جعفر قادري، نماينده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا، در پاسخ به اين سوال که مشکل اصلي اقتصاد ايران چيست، با بيان اينکه ريشه همه مشکلات به سه علت بر مي گردد، اظهار کرد: ساختارهاي کهنه و قديمي، اجراي سياست‌هاي غلط و اشتباده مانند سياست‌هاي ارزي، قيمتي و ... اخير دولت و همچنين عدم توجه به شايسته سالاري در تعيين مديريت‌ها، علت اصلي مشکلات فعلي کشور است؛ انتخاب مديران، با تفکر انقلابي و جهادي که واقعا مدير و مدبر باشند و يا اصلاح سياست‌ها، مي‌تواند ما را به سمت موفقيت و حل مشکلات سوق دهد.

وي افزود: امروز دو نگاه در کشور وجود دارد که يکي معتقد است اگر بخواهيم مسائل اقتصادي و داخلي حل شود، ابتدا بايد روابط خارجي خود را حل و تغيير دهيم و با نداشتن ارتباطات خارجي نمي‌توانيم مشکلات را حل کنيم اما نگاه دوم مقابل آن است و اعتقاد دارد اگر اکنون بر روي روابط خارجي متمرکز شويم، هيچ کمکي به ما نخواهد شد و از ظرفيت‌هاي داخلي هم عقب خواهيم افتاد.

غرب فقط به فکر ضذبه زدن به ما است/ سوءمديريت‌ها حل شود، مشکلات هم حل خواهد شد

عضو هيات علمي دانشگاه شيراز ادامه داد: نخست بايد مسائل و مشکلات را در داخل کشور حل کنيم يعني بايد سوء مديريت‌ها، سياست گذاري‌هاي اشتباه و نامناسب و... حذف شود و ما مي‌توانيم با تکيه بر ظرفيت‌هاي داخلي موفق باشيم، زيرا خيلي از حوزه‌هاي داخلي ارتباطي با تحريم و روابط خارجي ندارد مانند سرمايه گذاري در زيرساخت‌ها که در سال بيش از 18 هزار نفر در حوادث جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند؛ خب چرا براي اين مشکل اقدام نمي‌شود.

قادري با بيان اينکه مي‌توانيم نيازهاي اوليه مردم را با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي تامين کنيم، عنوان کرد: اينکه گفته مي‌شود نمي‌توانيم بدون ارتباط با خارج، کشور را اداره کنيم، سخن درستي نيست و اگر سوءمديريت‌ها و مشکلات داخلي حل شود به تبع  آن روابط خارجي هم حل و کشورها مختلف پيش قدم خواهند شد و با ايران ارتباط برقرار مي‌کنند.

اين نماينده سابق مجلس اضافه کرد: مي‌توانيم حداقل نيازهاي خود را از طريق کشورهاي بلوک شرق مانند چين و هند و روسيه مي توانيم تامين کنيم و تا امروز غرب نه‌تنها هيچ کمکي به ما براي حل مشکلات نکرد بلکه در جهت آسيب زدن به ايران و ايراني قدم برداشته است.

 

مدل اقتصاد را بايد اصلاح کنيم/ ديگر نمي‌توان با دلارهاي نفتي مشکلات را حل کرد

وي با تاکيد بر اينکه مدل‌هاي اقتصادي خود را بايد اصلاح کنيم، اظهار کرد: اگر بخواهيم مانند گذشته ادامه دهيم و انتظار داشته باشيم قيمت و ميزان فروش نفت ما بيشتر شود تا با دلارهاي نفتي، مشکلات را حل کنيم قطعا با مشکل مواجه خواهيم شد و ديگر جواب نمي‌دهد و نخواهد داد، اگر بخواهيم ماليات‌ها را افزايش دهيم و از صندوق توسعه ملي برداشت کرده و اسناد خزانه منتشر کنيم نه‌تنها مشکلات حل نخواهد شد بلکه کشور را با مشکل جدي‌تري مواجه خواهد کرد.

قادري استفاده از ظرفيت و پتانسيل‌ها و فعال کردن بخش غيره دولت را در شرايط فعلي راه‌گشا دانست و تاکيد کرد: بايد سرمايه‌هاي داخلي را به کار بگيريم و نبايد اين سرمايه‌ها از کشور خارج شود. بايد با فعال کردن پروژه‌ها و استفاده از ظرفيت مردمي، زمينه را براي جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي ايجاد و ظرفيت‌هاي کشور را بالفعل کنيم. قطعا با اصلاح مدل‌ها، مشکلات داخلي حل و به تبع آن روابط خارجي هم برقرار خواهد شد.

به گفته اين نماينده ادوار مجلس، عملکرد بد دولت در حوزه اقتصادي باعث اميدواري دشمن شده بود؛ تکيه بر حمايت کشورهاي غربي از برجام و عدم توجه به تاب‌آوري و مقاوم سازي اقتصادي و از دست دادن فرصت‌هاي اقتصادي باعث شده تا اقتصاد ما آسيب پذيرتر شود در حالي که راهي جز بازخواني سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و مقاوم کردن اقتصاد ايران نداريم و دولت نبايد به وعده‌ها و حرف‌هاي ظاهر فريب غربي‌ها دلخوش کند و بايد عمق خباثت‌ها و کينه‌توزي غربي‌ها نسبت به ايران را درک کنند.

 

برنامه ندارند، مي‌گويند نمي‌توانيم/ نگاهي که کشور را عقب انداخت/ بازکردن دروازه‌ها راه نجات نيست

اين استاد اقتصاد اضافه کرد: اينکه برخي مي‌گويند کشور را نمي‌توانند بدون روابط خارجي اداره و مشکلات را حل کنند، نشان مي‌دهد دولت هيچ برنامه اقتصادي ندارد و اين نگاه غلط در دولتمردان ما شکل گرفته که فقط با منابع، مواد اوليه و تکنولوژي خارجي مي‌توانيم کشور را اداره کنيم. مگر موفقيت‌ها در حوزه فناوري نانو، هسته‌اي، موشکي، هوافضا و... با کمک خارجي‌ها رخ داده است؛ پس مي‌توان در بقيه بخش‌ها هم موفقيت بود و مشکلات را حل کرد.

وي با بيان اينکه راه نجات، باز کردن دروازه‌هاي کشور بر روي کالاهاي خارجي نيست، تصريح کرد: تفکر اين افراد شبيه همان تفکراتي است که سال‌ها به همين بهانه، مانع توسعه پالايشگاه‌هاي کشور شد و اجازه نداد از خام فروشي به توليد فرآورده برسيم. همين تفکر بود که همچنان کشور را وابسته به دلارهاي نفتي و واردات محصولات اساسي و کليدي، دارو و تجهيزات پزشکي کرده است. وابستگي‌هايي که با هر بحران ارزي ثبات کشور را به هم مي‌ريزد و منابع مالي ارزي و ريالي را از بخش‌هاي توليدي به بخش‌هاي دلالي منتقل سوق مي‌دهد.

نماينده ادوار هشتم و نهم مجلس با تاکيد بر اينکه ريشه مسائل و مشکلات کشور به سوء تدبيرها و سوء مديريت‌ها برمي‌گردد و منشا آن داخلي است؛ در حقيت سياست خارجي تعيين کننده نيست؛ بيان کرد: راه نجات کشور از معضلات، باور کردن توان توليد داخلي، حذف مقررات زائد اداري، جلوگيري از رانت خواري‌ها، جلوگيري از واردات بي‌رويه، تقويت شرکت‌هاي دانش بنيان و فراهم کردن بستر تحقيق و توسعه است.

 

چرا دنبال مذاکره هستند؟/ اثر تحريم‌ها در حال از بين رفتن است

قادري گفت: آمريکا از هر روزنه‌اي که مي‌شناخت، استفاده کرد و هر چه در توان داشت به کار برد، ولي خوشبختانه امروز به جايي رسيديم که اثر فشار‌هاي تحريمي کمتر شده و مسائل و مشکلات ما در حال حل شدن است؛ اگر مقاومت و پايداري خود را ادامه دهيم، حتما نشانه‌هاي شکست تحريم‌هاي که بر خواص روشن شده، بر مردم نيز مشخص خواهد شد و مي‌تواند اميدواري و اعتماد به نفس را در فعالان اقتصادي، جوانان و دولتمردان تقويت کند.

وي افزود: يکي از دلايل پافشاري آمريکا براي مذاکره همين موضوع است که ديگر تحريم‌ها اثر ندارد و نخواهد داشت و اگر با اقتدار برخورد کنيم، مطمئنا عقب‌نشيني خواهند کرد؛ زيرا آنها در يک اتاق شيشه‌اي قرار دارند و منافع‌شان در تيررس جبهه مقاومت و رزمندگان ما قرار دارد و شاهد فرستادن نمايندگان و واسطه‌هايي از سوي آمريکا بوديم. اوضاع به نفع ايران در حال تغيير است و مي‌توانيم تاب آوري و مقاومت اقتصادي کشور را افزايش دهيم به شرطي که بخواهيم؛ خوشبختانه خيلي از دولتمردان ما که تا ديروز چشم اميدشان به غربي‌ها بود، اکنون از غرب نااميد شده‌اند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html