پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229972
آيت‌الله رييسي: از فساد نمي‌توان گذشت/ بايد با مردم شفاف سخن گفت
تاریخ انتشار : 1398/09/17 09:13:19
نمایش : 1554
آيت‌الله رئيسي ضمن تسليت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) و با گراميداشت روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد ضد استکباري، ضد استبدادي و ضد استعماري دانشگاه و دانشجو است و اين نماد نقش دانشجو و دانشگاه را در شناخت نياز‌ها و ايفاي نقش براي رفع نياز‌ها نشان مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آيت‌الله رئيسي ضمن تسليت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س) و با گراميداشت روز دانشجو اظهار کرد: ۱۶ آذر نماد ضد استکباري، ضد استبدادي و ضد استعماري دانشگاه و دانشجو است و اين نماد نقش دانشجو و دانشگاه را در شناخت نياز‌ها و ايفاي نقش براي رفع نياز‌ها نشان مي‌دهد.
 
وي با بيان امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجويان نسبت به خطر نفوذ بيگانگان بوده است، گفت: ۴ ماه بعد از ۲۸ مرداد ماه و حادثه آمدن معاون رئيس جمهور وقت آمريکا و احساس مسئوليت دانشجويان به اين که ايران تحت نفوذ آمريکا قرار مي‌گرفت دانشجويان فرياد برآوردند و در اين راه چند تن به شهادت رسيدند و اين بصيرت و هوشياري را ثبت کردند.
 
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: جريان جنبش دانشجويي و شهداي دانشجو قبل از پيروزي انقلاب اسلامي براي ضديت با استبداد داخلي و استعماري خارجي و در زمان پيروزي انقلاب اسلامي در دفاع از انقلاب و ارزش‌هاي اسلامي گواهي صدقي بر اين مدعا هستند که دانشجويان در دفاع مقدس و در عرصه‌هاي مختلف ايستادگي کردند و نقش جنبش دانشجويي را به عنوان موذنان و کساني که آرمان‌خواه و عدالت‌خواه هستند ايفا کردند و آن‌ها مانند برخي از تلاش‌ها و سخن‌ها به دنبال کسب قدرت و نام و نشان نيستند بلکه دنبال تحقق يافتن آرمان‌هاي بلند هستند که اين امر امر مبارکي است.
 
آيت‌الله رئيسي تاکيد کرد: جريان دانشجويي کشور بايد به عنوان جريان آگاه، بابصيرت، زمان‌شناس، دردآشنا و دغدغه‌مند نسبت به مسائل اجتماعي و سياسي بماند و نقش دانشجويان در اين عرصه بسيار تعيين کننده است.
 
وي با تاکيد بر اينکه مطالبه از مسئولان بايد به عنوان يک نعمت و ثروت تلقي شود گفت: هرگز نبايد از مطالبات دانشجويي به عنوان يک مشکل ياد شود بلکه بيان دغدغه‌ها و مشکلات و لسان مردم بودن يک نعمت و فرصت است.
 
رئيس قوه قضاييه تصريح کرد: عنواني که عزيزان دانشجو به عنوان صداي مستضعفان انتخاب کردند عنوان درستي است. اينکه دانشجويان خود را مسئول بدانند که صداي افرادي را که به هر شکلي ممکن است مشکل داشته باشند را به گوش همه برسانند اين موارد جلوه‌هاي آرمان‌خواهي، عدالت‌خواهي و حق خواهي است و اين مطالبه‌گري و نگاه به اصلاح امور همواره بايد مورد توجه باشد.
 
آيت‌الله رئيسي ادامه داد: بحث از جناح و جريان سياسي خاص نيست، جريان دانشجويي ما بايد جريان دلداده به انقلاب و نظام باشد ، هر ايراد و اشکالي را برنتابد و در اين زمينه احساس مسئوليت کند که اين امر مبارکي است.
 
وي با تبريک مجدد روز دانشجو گفت: البته بنده با دانشجويان دانشگاه بي‌ارتباط نيستم و با اطلاعيه‌هاي عزيزان که در مواقع مختلف صادر مي‌شود و از طرف دفتر نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها براي بنده ارسال مي‌شود، آگاهي مي‌يابم. البته شايد اين اطلاعيه‌ها براي مديران ديگر نيز ارسال شود، بنده اين مواضع، ديدگاه و نظرات و دغدغه‌ها را با دقت مي‌خوانم و از بعضي از دغدغه‌ها که ممکن است در رسانه‌ها مطرح نشود، اما دغدغه جوانان و دانشجويان است خودم را موظف مي‌دانم مطلع شوم چرا که اطلاع ما مسئولان از اين موارد ضرورت دارد.
 
رئيس قوه قضاييه ضمن تشکر از دانشجويان، مديران و اساتيد و دانشجوياني که به دليل محدوديت مکان در جلسه حاضر نيستند، گفت: نکاتي که بيان کرديد برخي به عنوان توصيه به بنده به عنوان مسئول بود لذا در مورد آنچه که جنبه توصيه داشت لازم به مرور در اينجا نيست.
 
آيت‌الله رئيسي ادامه داد: اگرچه همه مسئولان در نظام موظف به اجراي عدالت هستند، اما دستگاه قضايي دستگاه بسيار مهمي براي اجراي عدالت است، ما در مورد آنچه که در زمينه پيشاني نظام و دستگاه قضايي مطرح کرديم چند برنامه در دوره تحولي داديم.
 
وي گفت: اولين نکته در رابطه با تحول در دستگاه قضايي موضوع اجراي عدالت است. عدالت در مباني ديني ما بعد از توحيد گسترده‌ترين مفهوم است، اما در اينجا بحث ما از عدالت بحث ثبوتي نيست بلکه در اينجا بحث ما عدالت اجرايي است که در مورد عدالت و فرج، عدالت و معاد، عدالت قضايي، عدالت اجتماعي و عدالت سياسي بحث‌هاي گسترده‌اي وجود دارد، اما در رابطه با اجراي عدالت اولين گام در اين رابطه قانون عادلانه است مجريان عادل هستند که مي‌توانند شيريني عدالت در کام مردم ايجاد کنند و حتما در اين رابطه اقدام به موقع و زمان‌شناسانه بسيار اهميت دارد.
 
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه عدالت بايد به صورت يک گفتمان غالب و رايج در همه سطوح نظام دربيايد گفت: بايد معلوم شود مهمترين هدف دولت اسلامي در جامعه اجراي عدالت است. براي تفاهم در اجراي عدالت بايد روي اجراي قانون توافق کنيم و بگوييم به هر ميزان به قانون عمل شود به عدالت نيز عمل خواهد شد و به هر ميزان قانون نقض شود عدالت نيز نقض مي‌شود و اجراي قانون همگان محور قرار دهند.
 
آيت‌الله رئيسي تصريح کرد: هيچگونه بي‌قانوني، هيچ دور زدن قانون و تخلف از قانون را هيچ کس در هيچ جايگاهي به خود اجازه ندهد و احساس شود که امروز بي‌قانوني يک امر ناپسند و ضد ارزش است لذا امروز اجراي عدالت يکي از نکات محوري است و در اين رابطه گفتمان غالب در دانشگاه‌ها بايد اجراي عدالت باشد.
 
وي ادامه داد: اگر ببنيد در کرسي هاي آزاد انديشي و اعلام نظرات و ديدگاه‌ها و نظرات با قانون فاصله داريم بايد نسبت به آن پيگيري و گوشزد کرد.
 
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه مسئله شفافيت امر بسيار مهمي است گفت: از مردم بودن و محرمانگي امر مهمي است،‌ در مورد يکسري مسائل امنيتي اين موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نيست اما نسبت به مسائلي که مردم بايد مطلع باشند اين موارد مي‌تواند زمينه اجراي عدالت را فراهم نمايد.
 
رئيس قوه قضاييه گفت: فساد را نبايد در هيچ کجاي جامعه اسلامي قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستري نظام سازگار نيست فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودي است ، جمهوري اسلامي ايران نظامي مبتني بر احکام ديني و عمل به وظايف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه يک امر است فساد امر ديگري است.
 
وي تاکيد کرد: نمي توان از فساد و دست اندازي به حقوق بيت المال، دزدي، ارتشا ، پورسانت و رانت خواري گذشت. تا امروز بايد همه دستگاه ها در کشور با فساد مبارزه کنند بعضي مي گويند دستگاه قضايي فقط بگيرو ببند مي کند بله وظيفه ما برخورد با مفسدين است و برخورد هم خواهيم کرد.
 
اين بخش از سخنان آيت الله رئيسي با تشويق حضار و دانشجويان همراه شد.
 
آيت الله رئيسي اضافه کرد: ساختارهاي فسازا بايد از بين برود بعضي از خصوصي سازي ها به صورت جدي بر فنا دادن اموال مردم و بيت المال است.

منبع:راه دانا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html