پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229958
FATF نتيجه‌اي جز تعهدات جديد براي ايران ندارد/ چه در ليست سياه قرار گيريم و چه در آن نباشيم وضعيت همين است
تاریخ انتشار : 1398/08/21 10:21:52
نمایش : 1543
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت که عضويت ايران در FATF نتيجه‌اي جز تعهدات جديد براي جمهوري اسلامي ايران ندارد و سرنوشت ما را تغيير نمي‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  سيد حسين نقوي حسيني در گفت‌وگويي در توضيح ضرورت تعيين تکليف لوايح الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) و الحاق ايران به کنوانسيون مبارزه با جرائم سازمان يافته فراملي (پالرمو) در مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: پالرمو و CFT به عنوان لوايح چهارگانه مورد نظر FATF در شرايطي مطرح شد که توافق برجام انجام شده و غربي‌ها مي‌خواستند به تعهداتشان عمل کنند. آنها مي‌گفتند عدم پذيرش توصيه‌هاي FATF از سوي ايران مانع انجام تعهداتشان است. اين‌که ما توصيه‌ها را نپذيرفتيم و در بلک‌ليست FATF هستيم نمي‌توانند تعهدات‌شان را عمل کنند.

 
وي ادامه داد: به دنبال اين موضوع اين لوايح چهارگانه به مجلس شوراي اسلامي آمد و دولت استدلال کرد اگر مجلس آنها را تصويب نکند نمي‌توانيم از مزاياي برجام استفاده کنيم. مقررات پولي و مالي اجازه اين کار را نداده و ارتباطات برقرار نمي‌شود. سوئيفت بسته شده و ديگر نمي‌توان از مزاياي برجام استفاده کنند.
 
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در حال حاضر ديگر مزايايي درباره توافق برجام وجود ندارد و تحريم‌هاي ثانويه آمريکا فوق FATF است. فرض کنيد بهمن‌ماه فرا رسيده و ما در ليست سياه FATF قرار گرفته‌ايم آنگاه فکر مي‌کنيد که چه تغييراتي با اکنون پيدا خواهيم کرد؟ هيچ تغييري ايجاد نمي‌شود همين وضعيت فعلي باقي مي‌ماند.
 
نقوي حسيني افزود: برخي موافقان مي‌گويند اگر FATF تصويب نشود نمي‌توانيم با عراق هم معامله کنيم مگر الان امکان معامله وجود دارد؟. ما با چين هم نمي‌توانيم معامله کنيم، چون کل شبکه بانکي دنيا با ما کار نمي‌کنند پس چه در ليست سياه قرار گيريم و چه در آن نباشيم وضعيت همين است. لذا FATF نتيجه‌اي جز تعهدات جديد براي جمهوري اسلامي ايران ندارد و سرنوشت ما را تغيير نمي‌دهد به همين دليل لوايح مربوطه "کان لم يکن" نگه داشته شود که اين به نفع ماست.
 
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: اگر ما پيش‌بيني مي‌کرديم که با تصويب اين لوايح اتفاقاتي در حوزه پولي و مالي مي‌افتد قطعا براي تصويب آن تلاش مي‌کرديم اما الان مي‌دانيم که اتفاقي نمي‌افتد جز آنکه دست و پاي ما را بيشتر مي‌بندد.
 
وي رويه مجمع تشخيص مبني بر سکوت کردن نسبت به لوايح FATF را بهترين کار و به نفع کشور دانست و گفت: ما بايد ببينيم غربي‌ها مي‌خواهند به تعهدات برجامي‌شان عمل کنند يا خير. اين‌که تحريم‌هاي ثانويه آمريکا چه خواهد شد چون الان ما نمي‌توانيم کاري در شبکه‌هاي پولي و مالي دنيا کنيم با وجود آنکه در ليست سياه FATF هم نيستيم چون تحريم ثانويه اروپا وجود دارد پس دليلي ندارد که بخواهيم عضو FATF شده و تغييرات جديد را بپذيريم و تغييري در شرايط‌مان ايجاد نشود.
 
منبع: ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html