پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229955
آنچه بايد در مورد ويدئو لارنگوسکوپي بدانيد/ دستگاهي که براي اولين بار در چهارمحال و بختياري راه اندازي شد
تاریخ انتشار : 1398/08/21 10:14:32
نمایش : 1898
ويدئولارينگوسکوپي يا همان عکس و فيلمبرداري از حنجره براي اولين بار در چهارمحال و بختياري راه اندازي و شروع به فعاليت کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  جهانبين نيوز؛ ويدئو لارنگوسکوپي حنجره سخت (rigid  video laryngoscopy) دقيق ترين نماي بزرگ شده از حنجره را در اختيار قرار مي دهد.

معاينه با تلسکوپ مخصوص داراي منبع نور و دستگاه بزرگنمايي که در يک لوله سخت قرار گرفته اند انجام مي شود.

در اين نوع از لارنگوسکوپي حنجره، لوله از دهان بيمار داخل مي شود (در اين حال بيمار زبان خود را از دهان بيرون مي آورد و به اين دليل قادر به صحبت کردن يا آواز خواندن نيست ولي مي تواند صداهايي مانند «اي ي» را ادا کند. نتايج حاصل ارزش تشخيصي بالايي در بيماريهاي حنجره دارد.

استروبوسکوپي يکي از روشهاي نوين براي مشاهده ( عکس برداري و فيلم برداري ) حرکت تارهاي صوتي است.

سرعت بالاي حرکت تارهاي صوتي در هنگام آواسازي ( حرف زدن ) ، اجازه مشاهده جزئيات رفتارهاي حرکتي را با چشمان غير مسلح به ما نمي دهد.

استروبوسکوپي با تصويربرداري هوشمند خود اين اجازه ( مشاهده رفتار تارهاي صوتي در هنگام آواسازي ) را به متخصصان مربوطه ميدهد.

علاوه بر مشاهده رفتار تارهاي صوتي در هنگام آواسازي فيلم و عکس رنگي از حنجره نيز خروجي استروب است.

اين مدارک به متخصصان گوش حلق و بيني و آسيب شناسان گفتار و زبان کمک مي کند به درک بهتري از بيمارهاي حنجره و اختلالات صدا دست پيدا کنند.

دستگاه ويدئولارينگوسکوپي براي اولين بار در چهارمحال و بختياري راه اندازي شد

معصومه اميرخواني کارشناس ارشد شنوايي سنجي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ويدئولارينگوسکوپي يا همان عکس و فيلمبرداري از حنجره براي اولين بار در چهارمحال و بختياري راه اندازي و شروع به فعاليت کرد.

وي با اشاره به اينکه اين دستگاه قابليت ثبت حنجره را دارد بيان داشت: اين دستگاه مي تواند اختلالات حنجره از جمله سرطان حنجره، انواع کليت ها ، ندول ، پوليپ و تار صوتي  را تشخيص دهد.

اميرخواني ادامه داد: اين دستگاه در تغييرات ناشي از استفاده نادرست از صدا و کليه بيماريهاي حنجره و سيستم صوتي نقش دارد.

وي اذعان داشت: اين دستگاه براي افرادي که به طور تخصصي از صدا استفاده مي کنند نظير خوانندگان، مداحان، صدا پيشگان، معلمان و .... استفاده مي گردد.

امير خواني با اشاره به اينکه اين دستگاه از خرداد ماه سال جاري وارد اين استان شده است بيان داشت: قبل از خرداد بيماران هدف براي عکس برداري از حنجره مجبور بودند به استانهاي همجوار سفر کنند.

وي يادآور شد: اين دستگاه با اعتباري بالغ بر صد ميليون تومان و توسط سپاه پاسداران حضرت قمر بني هاشم(ع) چهارمحال و بختياري خريداري شد و در کلينيک امام رضا(ع) شهرکرد راه اندازي گرديد.

بيماران قابل توجهي روزانه به اين مرکز براي عکس برداري از حنجره مراجعه مي کنند

امير خواني با تاکيد بر اينکه بيماران قابل توجهي روزانه به اين مرکز براي عکس برداري از حنجره مراجعه مي کنند خاطر نشان کرد: روزانه پنج تا ده نفر مراجعه کننده براي عکس برداري از حنجره داريم.

هزينه استفاده از اين دستگاه 90 هزار تومان است

وي اظهار کرد: هزينه و تعرفه استفاده از اين دستگاه به صورت آزاد 180 هزار تومان است اما ما از بيماران تنها 90 هزار تومان دريافت مي کنيم.

امير خواني با اشاره به اينکه بيماران هدف ما از سمت متخصصين ، پزشکان گوش و حلق و بيني، متخصصين ريه به ما ارجاع داده مي شوند بيان داشت: در سطح استان به کليه پزشکان اطلاع رساني کامل شده که بيماراني که مشکل حنجره دارند به درمانگاه امام رضا(ع) ارجاع دهند تا بيمار مجبور نباشد به استانهاي همجوار براي عکسبرداري برود.

وي با اذعان ما بر اينکه ما بعد از عکس و فيلمبرداري از حنجره همان موقع تشخيص داده و مشکل بيمار را اعلام مي کنيم اظهار کرد: تا کنون تشيخص کامل و دقيق صورت گرفته است و توضيحات کامل براي پزشک داده مي شود تا فرد بيمار درمان خود را بتواند شروع کند.

وي تصريح کرد: برخي از قطعات اين دستگاه وارد شده و در خود ايران آن را منتاژ کرده اند.

اميرخواني در پايان يادآور شد: ما همه روزه حتي روزهاي تعطيل نيز نوبت دهي داريم و بيمار مشکلي براي نوبت گرفتن ندارد.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ استروبوسکپي با نشستن بيمار بر روي صندلي و در ارتفاع دلخواه آزمونگر ( متخصصي که مي خواهد استروبوسکوپي را اجرا کند ) آغاز مي شود. استروبوسکپي بدون درد و در حالت هوشياري فرد انجام مي شود. بيمار گردنش را به جلو خم مي کند و دهانش را باز مي کند. با باز کردن دهان و بيرون آوردن زبان بيمار ، آزمونگر اندسکوپ را در جايي که به تواند تصوير واضحي از حنجره داشته باشد قرار مي دهد. همانوطر که گفتيم استروبوسکپي کاملا بدون درد و براحتي انجام ميشود.
 
گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html