پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229948
عامل کاهش فرزندآوري، مشکلات اقتصادي يا خودخواهي خانواده‌ها؟/الگوهاي غلط مانعي براي بچه‌دار شدن
تاریخ انتشار : 1398/08/16 10:01:17
نمایش : 1721
کاهش فرزندآوري در بين زوج‌هاي جوان در سال‌هاي اخير باعث شده که جمعيت ايران روبه پيري برود و اين همان چيزي است که دشمنان کشور به دنبال آن هستند، زيرا کشوري که از مهم‌ترين سرمايه يعني نيروي انساني جوان محروم باشد حرفي براي آينده و پيشرفت نخواهد داشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ خانواده يکي از اصلي‌ترين و مؤثرترين نهادهاي اجتماعي است و اولين هسته‌ زندگي اجتماعي بشر از خانواده آغاز مي‌شود.
 
يکي از عرصه‌هايي که در اين سال‌ها دستخوش تغيير و تحولات بسياري شده، فرزندآوري و روند رشد جمعيت است. با اجراي برنامه کنترل جمعيت و تنظيم خانواده در ايران که از نيمه‌هاي دهه 60 آغاز شد، نرخ جمعيت کشور از 3/9 درصد در سال 65 به 1/24 درصد در 95 کاهش يافت و نرخ باروري از 6/5 فرزند به ازاي هر زن در سال 65 به 1/8 فرزند در سال 95 سقوط کرد و اين کاهش جمعيت مشکلات بسياري را در بين خانواده‌ها و به دنبال آن براي جامعه ايجاد کرد، متاسفانه در سال‌هاي اخير شاهد مشکلاتي در بين خانواده‌ها و همچنين افزايش آمار طلاق به همين دليل هستيم.
 
بسياري از زوج‌هاي جوان مشکلات اقتصادي و نبود امکانات را دليل کاهش فرزندآوري مي‌دانند، اما در اين بين نبايد از تلاش دشمن و تبليغاتي که در اين زمينه صورت مي‌‎گيرد غافل شد.
 
متاسفانه محتواهايي که اخيرا در فضاي مجازي منتشر مي‌شود همه به اين گونه هستند که بچه‌دار شدن را به دور از روشن‌فکري مي‌دانند و بسياري از سلبريتي‌ها با در آغوش گرفتن حيوان‌هاي خانگي خود، نگهداري از گربه يا سگ را جايگزيني مناسب براي بچه مي‌دانند و نسل جوان را به تشويق به بچه‌دار نشدن مي‌کنند.
 
کاهش فرزندآوري در بين زوج‌هاي جوان در سال‌هاي اخير باعث شده که جمعيت ايران روبه پيري برود و اين همان چيزي است که دشمنان کشور به دنبال آن هستند، زيرا کشوري که از مهم‌ترين سرمايه يعني نيروي انساني جوان محروم باشد حرفي براي آينده و پيشرفت نخواهد داشت.

مسکلات مالي مانع بچه‌دار شدنمان است

مريم حسين پور يکي از بانوان چهارمحالي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: دو سال است که ازدواج کرده‌ايم و هنوز صاحب فرزند نشديم.

وي با بيان اينکه شرايط اقتصادي باعث شده تا فعلا بچه‌دار شدنمان را به تاخير بيندازيم افزود: خانه ما اجاره‌اي و بسيار کوچک است، شوهرم هم فعلا شغل درست و ثابتي ندارد و شايد يکي از دلايلي که هنوز تصميمي براي فرزند دار شدن نگرفتيم همين امر باشد.
 
وي افزود: هم خودم و هم شوهرم دوست داريم بچه داشته باشيم اما چون به آينده فرزندمان فکر مي‌کنيم فعلا مجبوريم فرزندي نداشته باشيم.


 
عدم تمايل همسرم براي بچه‌دار شدن، زندگي‌مان را با مشکل مواجه کرده است

حسين عرفاني يکي ديگر از شهروندان چهارمحالي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: خودم و همسرم کارمند هستيم و پنج سال است که ازدواج کرده‌ايم.

وي تصريح کرد: من موافق بچه‌دار شدن هستم اما شرايط کاري همسرم تاکنون اجازه بچه‌دار شدن به ما نداده است.

عرفاني اضافه کرد: در سال‌هاي ابتدايي ازدواجمان همسر تمايلي به بچه‌دار شدن نداشت و الان هم کارش را بهانه مي‌کند و همين موضوع باعث ايجاد اختلاف بين ما شده و تقريبا هر روز با هم بحث و دعوا داريم.
 
نگاه به آينده از مهم‌ترين علل کاهش فرزندزايي و فرزندآوري
 
شهرام مقدس کارشناس جامعه‌شناسي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با بيان اينکه بقاي نسل و تداوم نسل از طريق فرزندآوري امکان‌پذير است، اظهار کرد: در وجود انسان‌ها حب ذاتي وجود دارد و فرزند به نوعي تکرار پدر و مادر است وهرچقدر که ما خودمان را دوست داريم فرزندانمان را نيز دوست خواهيم داشت چون آن‌ها از وجود ما هستند و قرار است نسل ما را تداوم دهند.

وي با اشاره به اينکه اگر تاريخ را بررسي کنيم خواهيم ديد که توليد نيروي انساني و سرمايه اقتصادي خانواده‌ها در گذشته اهميت بالايي داشته بخصوص وقتي جايگاه کار يدي انساني مطرح مي‌شد ادامه داد: در همين فضا اگر به لحاظ سياسي و قدرت خانواده توجه شود، مي‌بينيم که در گذشته تعداد زياد فرزندان نشان اقتدار بوده و جنبه محافظتي و حمايتي براي خانواده داشته است.
 
مقدس کارکرد‌هاي ديگر در اين زمينه را کارکرد عاطفي عنوان و خاطرنشان کرد: اين کارکرد امروز نيز مطرح است اما ممکن است تعلقات متفاوت افراد و ارتباطات محدود خانواده نسبت به خانواده‌هاي سنتي يا ايجاد وابستگي نسبت به چيز‌هاي ديگر باعث کاهش فرزندآوري در بين خانواده‌هاي امروزي شده است.
 
اين جامعه‌شناس يکي از علت‌هاي کاهش فرزندزايي و فرزندآوري را نگاه به آينده دانست و عنوان داشت: هرچقدر انسان‌هاي نسبت به آينده احساس امنيت بيشتري داشته باشند و اميد به آينده در آن‌ها بالا باشد، طبيعتا داشتن فرزند بيشتر براي آن‌ها مي‌تواند به‌عنوان يک موفقيت مطرح شود.
 
وي بيان داشت: نگراني از اينکه آينده شغلي فرزندانم چه مي‌شود محدوديت‌هاي بسياري در فرزندزايي دارد، در همين فضا يکي از بحث‌هاي جدي به تجارب موفق و ناموفق باز مي‌گردد، موفقيت زوج‌ها در فرزندآوري باعث مي‌شود انگيزه تجربه مشابه براي داشتن فرزند را داشته باشند.

الگوهاي غلط موجود در جامعه ازدواج و بچه‌دار شدن را به تاخير مي‌اندازد 

مقدس غرب‌گرايي و خودخواهي را دو فاکتور مهم در کاهش تمايل زوج‌ها براي فرزندآوري عنوان و اضافه کرد: لذت‌گرايي، راحت‌طلبي، توجه به خود به جاي آينده و جامعه و تقابل رويکردهاي فردگرايانه به جاي رويکردهاي جمع‌گرايانه باعث مي‌شود تعداد فرزندان کاهش يابد و در اينجاست که داشتن فرزند مي‌تواند به‌عنوان دردسر، مسئوليت، نگراني و به‌نوعي ممانعت از دستيابي به انگيزه‌ها محسوب شود.
 
اين جامعه‌شناس با اشاره به مشکلات اقتصادي تاکيد کرد: ازدواج با تاخير به دليل نبود شغل مناسب يا سرپناهي براي زندگي محدوديت‌هايي هستند که در انگيزه خانواده‌هاي براي داشتن يک يا دو فرزند يا کلا بچه‌دار نشدن تاثيرگذار باشد.
 
وي ادامه داد: فراهم بودن امکانات نگراني‌هاي ناشي از فرزنددار شدن را کاهش مي‌دهد و در سنين بالاتر افراد به فکر فرزنددار شدن مي‌افتند و باز هم نگراني‌هايي از اختلاف سن بين فرزندان و پدر و مادرها وجود خواهد داشت.

مقدس به الگوهايي که در جامعه وجود دارد اشاره و افزود: برخي از جوانان از افرادي که ازدواج نکرده‌اند يا ازدواج کرده‌اند واقدامي بري بچه‌دار نشدند الگو مي‌گيرند و به اين ترتيب الگوهاي نادرستي به‌عنوان الگوي آرماني مطرح مي‌شود و جامعه را به سمت نگرش‌هايي بعضا نادرست سوق مي‌دهد.
 
اين جامعه‌شناس با اشاره به اينکه متاسفانه اين روزها شاهديم که خانواده‌ها تنها صاحب يک فرزند يا با تاخير بسيار بين دو بارداري صاحب دو فرزند شده‌اند ادامه داد: عوامل دخيل در اين زمينه بسيار است و حتي گاهي ما شاهد آن هستيم که خانواده‌اي همه امکانات را دارد اما باز هم از بچه‌دار شدن خودداري مي‌کند و علت آن عدم مسئوليت‌پذيري و راحت‌طلبي افراد است.


 
مقدس خاطرنشان کرد: بايد انسان‌ها در بحث فرزندآوري به سمت اهداف اجتماعي سوق داده شوند و به فکر اهداف و آينده جامعه باشند، اما اين نکته نيز بايد مدنظر قرار گيرد که جمعيت به‌صورت کنترل‌شده افزايش يابد و مشکلاتي را براي توسعه کشور پيش نياورد.
 
انزوا، جوامع غربي را به سمت جايگزيني حيوان خانگي به جاي بچه کشانده

وي با اشاره به اقدام برخي از شخصيت‌هاي معروف در فضاي مجازي در جهت کاهش فرزندآوري يا جايگزيني حيوان خانگي با فرزند افزود: اين افراد با الگوگيري از غرب اقدام به اين کار مي‌کنند بدون در نظر گرفتن اين نکته که اين نارسايي‌ها در جوامع غربي به واسطه انزوا عارض آن‌ها شده است.
 
اين جامعه‌شناس افزود: فردگرايي در جوامع غربي باعث شده خانواده‌ها دچار فروپاشي و از کارکردها و جنبه‌هاي مثبت خانواده محروم شوند، طبيعتا اين افراد در پاسخ به نيازهاي دروني خود پاسخ‌هاي نصفه نيمه و کوتاه‌مدت را از طريق روابط اينگونه مي‌دهند.
 
مقدس تاکيد کرد: در کشور ايران که ساز و کارها هيچ تشابهي با کشورهاي غربي ندارد و تفاوت بسياري در زمينه‌هاي بسياري با کشورهاي غربي داريم ورود اين نمونه‌ها نگران‌کننده است و معضلات ناشي از کشورهاي غربي براي مردم ايران رنج‌آور خواهد بود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ مشکلات اقتصادي را به تنهايي نمي‌توان علت کاهش تمايل خانواده‌ها به داشتن فرزند دانست زيرا براساس مطالعات انجام شده بسياري از خانواده‌ها با وجود اينگه شرايط لازم براي فرزندآوري را دارند از اقدام در اين زمينه خودداري مي‌کنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html