پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229920
تالاب هاي چهارمحال و بختياري از اواخر مهرماه ميزبان پرندگان مهاجر است
تاریخ انتشار : 1398/07/16 10:01:04
نمایش : 1919
مديرکل حفاظت محيط زيست استان گفت: هم اکنون 24 هزار قطعه پرنده بومي در تالاب هاي استان وجود دارد و اين تالابها از اواخر مهرماه ميزبان پرندگان مهاجر است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شهرام احمدي مدير کل محيط زيست چهارمحال و بختياري  اظهار داشت: در سرشماري فصل مهاجرت پرندگان در سال گذشته، شاهد حضور بيش از 60 گونه پرنده آبزي و کنارآبزي با تعداد 90 هزار قطعه در تالاب‌هاي استان بوديم که از اين تعداد حدود 60 هزار قطعه در تالاب بين المللي چغاخور، 30 هزار قطعه در تالاب گندمان، 3500 قطعه در تالاب علي‌آباد و 2600 قطعه در تالاب سولقان زيست مي‌کردند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه هر ساله با سرد شدن هوا در نيمکره شمالي زمين پرندگان مهاجر به سمت عرض‌هاي جنوبي مهاجرت مي‌کنند اذعان داشت: اين استان هرساله حدوداً از اواخر مهرماه پذيراي پرندگان مهاجر در تالاب‌‌ها است.

احمدي ادامه داد: هم اکنون دسته‌هاي کوچک از کاکائي‌ها، لک‌لک‌ها، حواصيل‌ها، اگرتها و اردک‌ها در حال فرود آمدن در اين تالاب‌ها هستند و از اواسط آبان‌ماه حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌هاي استان به اوج خود مي‌رسد و تا قبل از يخ زدگي آب تالاب‌ها در اين استان حضور دارند. وي عنوان کرد: سال گذشته با توجه به خشکسالي‌هاي سال‌هاي اخير در تالاب‌هاي فلات مرکزي کشور، احياي تالاب گندمان و شرايط مساعد زيستي بيش از 15 گونه همچون پرستوهاي دريايي، چوب‌پا، کفچه نوک، انواع آبچيلک، اکراس سياه و کشيم‌ها در تالاب‌هاي استان براي اولين بار لانه‌گزيني و زادآوري کردند و در تالاب‌هاي استان بيش از 25 هزار جوجه پرنده در فصل زاد‌آوري از گونه‌هاي متفاوت سرشماري شده است.

احمدي در پايان تصريح کرد: طي بازديد صورت گرفته از تالاب‌هاي استان هم اکنون تعداد 15 هزار قطعه پرنده در تالاب بين المللي چغاخور و 9 هزار قطعه پرنده در تالاب گندمان زيست مي‌کنند. از جمله اين پرندگان مي‌توان به سسک خاوري، سسک بيدي، سسک شاليزار، سسک جگن زار، سسک ني‌زار، سنقر گندمزار، گلايول نوک سبز، آبچيلک نوک سربالا و اردک مرمري اشاره کرد.

تالاب گندمان با حدود 1070 هکتار وسعت در فاصله 60 کيلومتري شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. اين تالاب جزء 10 تالاب برتر پرنده نگري ايران و مهمترين زيستگاههاي جانوري کشور براي اسکان دائم پرندگان بومي و تخم گذاري پرندگان مهاجر به شمار مي رود که در دفتر بين المللي تحقيقات پرندگان آبزي (لندن-1352) به ثبت رسيده است.

تالاب بين المللي چغاخور با مساحت دو هزار و 430 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسير جاده شهرکرد به خوزستان، در نزديکي شهر بلداجي شهرستان بروجن و ۶۵ کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري قرار دارد.

منبع:جهانبين نيوز
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html