پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229777
آبي که استعفاي ظريف به آسياب دشمن ريخت/ پاس گل وزير امور خارجه ايران به رسانه‌هاي ضدانقلاب +تصاوير
تاریخ انتشار : 1397/12/08 07:19:35
نمایش : 2751
رسانه‌هاي ضدانقلاب هم مترصد موقعيتي بودند که به تخريب جمهوري اسلامي بپردازند با اين استعفا خوراک رسانه‌اي خود را يافتند و سعي کردند سياست خاص خود را به عنوان علت اين استعفا به مخاطب القا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در شب ميلاد مبارک حضرت زهرا (س) که ديدار رهبر معظم انقلاب و بشار اسد برگزار شد و رسانه‌هاي خارجي از جمله الميادين اين ديدار را جشن پيروزي دو متحد خواندند، به يکباره «محمد جواد ظريف» وزير خارجه کشورمان در پستي که ميلاد صديقه کبري را تبريک گفته بود، متن استعفاي خود را نيز منتشر کرد. گمانه زني‌هاي بسياري در فضاي مجازي بخصوص رسانه‌هاي بين المللي از اين استعفا منتشر شد.

رسانه‌هاي ضدانقلاب هم مترصد موقعيتي بودند که به تخريب جمهوري اسلامي بپردازند با اين استعفا خوراک رسانه‌اي خود را يافتند و با بي اعتنايي به توفيقات منطقه اي محور مقاومت سعي کردند دوگانه مربوط به خود را کليد بزنند.

بي بي سي فارسي: استعفاي ظريف؛ پايان نرمش قهرمانانه؟

رسانه انگليسي بي بي سي فارس در تيتري با عنوان «استعفاي ظريف؛ پايان نرمش قهرمانانه؟» نوشت: محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران از سمتش استعفا کرد. آقاي ظريف خيلي کوتاه در حساب کاربري اش در يکي از شبکه هاي اجتماعي نوشته بخاطر ناتواني اش براي ادامه خدمت پوزش مي‌خواهد. پايگاه اطلاع رساني دولت ايران هنوز به اين خبر واکنشي نشان نداده اما خبرگزاري ايرنا به نقل از معاون سخنگوي وزارت خارجه استعفاي آقاي ظريف را تاييد کرده است.

بي بي سي نظرش اين است که ظريف کارتي در دستش از لحاظ کاربردي و عملي ندارد و نمي تواند سياست هايي که وي معمار آن بوده و در حوزه مذاکره با قدرت هاي بزرگ در حوزه برجام انچام داده را پيش ببرد. برجام با بن بست روبرو شده است که بخشي از آن خروج آمريکا از برجام و بخش ديگر به مخالفت هاي داخلي در اين حوزه مربوط مي باشد.

البته بي بي سي سعي کرده است با گمانه زني هاي مختلف به جاي اشاره و تحقيق درباره حقيقت ماجرا سياست هاي خاص خود را در اين زمينه به مخاطب القا کند.

 دويچه وله فارسي: پيروزي افراطي گري بر ظريف!

دويچه وله يا بنگاه سخن پراکني بين‌المللي آلمان نيز سعي کرد سياست هاي خاص خود را درباره استعفاي ظريف به مخاطب عرضه کند.

بنابراين با مطلبي با عنوان « استعفاي ظريف؛ پيروزي افراطي‌گري» نوشت: پيام استعفاي ظريف بسيار آشکار است: او به اين نتيجه رسيده که تلاش‌هايش ديگر جواب نمي‌دهد و بهتر است کنار برود. اين استعفا نشانه آشکار بن‌بست در سياست‌هاي کلان و راهبردي جمهوري اسلامي است. استعفاي ظريف يک شکست بزرگ براي دولت حسن روحاني در برابر تندروها و شکست "عقلانيت" در برابر "افراطي‌گري" است.

اين رسانه آلماني همچنين با ارتباط دادن خاص اين استعفا به سفر بشار اسد به طور کاملا سياسي و راهبردي نه اختلاف داخلي در دولت ادامه داد: « کسي نمي‌داند يک تصادف بود يا اقدامي حساب‌شده: استعفاي ظريف با سفر از پيش اعلام‌نشده بشار اسد به تهران هم‌زمان بود. در ديدار اسد با حسن روحاني، جواد ظريف حضور نداشت و به جاي او قاسم سليماني در تصاوير خبري ديده مي‌شد.»

العربيه: ظريف دليل استعفايش را بي‌اعتبار شدن در پي عدم حضور در استقبال از الاسد دانست

رسانه سعودي نيز سعي کرد منفعت طلبانه اغراض سياسي خود را درباره استعفاي ظريف به مخاطب عرضه کند و با بيان اينکه « ظريف دليل استعفايش را بي‌اعتبار شدن در پي عدم حضور در استقبال از الاسد دانست»، نوشت: « ظريف در تماسي پيامکي بيان کرد: «بعد از عکس‌هاي ملاقات‌هاي امروز، ديگر جواد ظريف به عنوان وزير امور خارجه در جهان اعتباري ندارد».ظريف به عکس‌هاي ملاقات‌هاي بشار الاسد با رئيس‌جمهوري ايران و سپس ملاقات او با رهبر ايران اشاره دارد. غياب ظريف به عنوان وزير امور خارجه ايران از اين ملاقات‌ها کاملا مشهود بود.»

اين رسانه ضدانقلاب در ادامه نوشت: «در ملاقات اسد با رهبر ايران علي اکبر ولايتي وزير امور خارجه اسبق و قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس بازوي دخالت خارجي سپاه پاسداران ايران حضور داشتند.»

صداي آمريکا: محمدجواد ظريف استعفا کرد؛ پايان «وزير انقلابي» که مي‌گفتند «ميانه‌رو» است

رسانه ضدانقلاب صداي آمريکا وابسته به کاخ سفيد هم با استقبال از استعفاي وزير خارجه ايران نوشت: محمدجواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار متني در صفحه اينستاگرامش استعفا کرد. هرچند او از کلمه استعفا در اين متن استفاده نکرده اما سيد عباس موسوي، معاون سخنگوي وزارت خارجه در گفت و گو با ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت ايران، استعفاي او را تاييد کرد.

محمدجواد ظريف با حضور در پست وزارت خارجه تلاش داشت تا چهره جديدي از دولت حسن روحاني و جمهوري اسلامي به دنيا نشان دهد و در ميان طيف‌هايي از سياست‌مداران غربي به عنوان يک «ميانه‌رو» شناخته مي‌شد. اما مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا در ورشو گفت: «بعضي مي‌گويند که اين آقا ميانه‌رو است ولي وقتي کسي آمريکا و اسرائيل را به انجام قتل متهم کند، ديگر ميانه‌رو نيست. اين‌ها نشانه‌هايي هستند که آقاي ظريف و آقاي روحاني به همان اندازه انقلابي هستند که ديگر رهبران نظام جمهوري اسلامي هستند.»

يورونيوز: ارتباط استعفاي ظريف و FATF

رسانه اتحاديه اروپا با اشاره به توضيحات ظريف براي ديپلمات‌هاي ايراني وزارت خارجه نوشته است: آيا راز استعفاي ظريف در گفتگوي او با روزنامه جمهوري اسلامي نهفته است؟

وزير خارجه ايران درباره برجام به روزنامه جمهوري اسلامي گفته است: «ما اولاً بايد سياست خارجي را از موضوع دعواي حزبي و جناحي خارج کنيم. سم مهلک براي سياست خارجي اين است که سياست خارجي بشود موضوع دعواي حزبي و جناحي. بايد اعتماد به کارگزاران سياست خارجي در سطح ملي وجود داشته باشد. بدون اعتماد به کارگزار سياست خارجي، همه چيز برباد مي‌رود. در شرايط کنوني سوال اين است که آيا اجماعي براي اين قضيه که مذاکره مي‌تواند پشتوانه قابل اعتماد و اطميناني براي صحنه ميداني باشد، وجود دارد يا خير؟»

اروپايي‌ها که پيشتر در دو بيانيه ايران را ملزم به پيوستن بهFATF  براي اجراي تعهدات خود در برجام کردند، سعي کرد در رسانه خود اينگونه القا کنند که دليل استعفاي ظريف نپيوستن ظريف به اين سازمان و شروطي است که اروپا براي ايران قرار داده است.

راديو زمانه: استعفاي ظريف به سفر بشار اسد به تهران مرتبط است

رسانه ضدانقلاب راديو زمانه با استقبال شديد از استعفاي ظريف نوشت: «محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوري اسلامي در مذاکرات هسته‌اي که به توافق نهايي برنامه جامع اقدام مشترک يا برجام انجاميد از سمت خود استعفا کرد. برخي از منابع نوشته‌اند که استعفاي او مربوط به ديدار امروز بشار اسد با رهبر جمهوري اسلامي است.»

اين رسانه ضدانقلاب افزود: « به نظر مي‌رسد که منظور محمدجواد ظريف تصاوير دو جلسه بشار اسد با حسن روحاني باشد که امروز در تمامي خبرگزاري‌هاي داخلي منتشر شد.»

راديو فردا: عمر ديپلماسي ظريف تمام شده است

رسانه ضدانقلاب راديو فردا هم سعي کرد سياستهاي خاص خود را در قالب تحليل از استعفاي ظريف ارائه کند و نوشت: « آخرين تلاش‌‌هاي ظريف براي نجات برجام مربوط به تصويب لوايح مرتبط با FATF و ايجاد کانال مالي با اتحاديه اروپا بود. سير تصويب اين لوايح در داخل کشور با کندي بسيار همراه شد و کانال مالي که اتحاديه اروپا پيشنهاد دادند، از قدرت کافي براي انگيزه‌بخشي و قانع کردن مخالفان برخوردار نبود. تحليل محتواي سخنراني‌هاي چند ماه اخير وزير خارجه ايران درباره برجام به خوبي نشان مي‌داد که زور او براي قانع‌کردن ديگران کمتر از هميشه شده است.»

اين رسانه ضدانقلاب در پايان نوشت: «حتي اگر کنار رفتن ظريف را يک نمايش مظلوم‌نمايانه يا تاکتيک هدفمند براي کاهش فشار مخالفان داخلي او توصيف کنيم،‌ استعفاي او پذيرفته نشود و نتيجه اين ماجرا، گشايش مقطعي در مسير تصويب لوايح مرتبط با FATF يا مذاکرات با اروپا باشد، تصوير کلان چندان تغييري نمي‌کند؛ عمر ديپلماسي او تمام شده است.»

انتهاي پيام/ ح 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html