پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229726
حجم دارايي هاي بلوکه شده ايران در آمريکا بيش از 100 ميليارد دلار است/ جزئيات توافقنامه الجزاير تا امروز فاش نشده است/ پول هاي بلوکه شده ايران در آمريکا بابت خريد اف14 و اف16 در زمان پهلوي بود/ آمريکا
تاریخ انتشار : 1397/10/13 09:16:01
نمایش : 6735
کارشناس مسائل بين الملل با اشاره به بيانه الجزاير گفت: در سال 1359 مذاکراتي تحت عنوان توافقنامه الجزاير انجام شد که اين توافقنامه بر سر موضوع آزادي گروگان هاي آمريکايي بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسن هاني زاده، کارشناس مسائل بين الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رساني راه دانا با اشاره به «بيانيه الجزاير» اظهار داشت: در سال 1359 مذاکراتي تحت عنوان توافقنامه الجزاير انجام شد که اين توافقنامه بر سر موضوع آزادي گروگان هاي آمريکايي بود.

 

وي تصريح کرد: يک هيئتي در زمان دولت بازرگان به رياست بهزاد نبوي به الجزاير رفت و تحت نظارت دستگاه ديپلماسي الجزاير، يک توافقنامه اي براي پايان دادن به موضوع اشغال لانه جاسوسي آمريکا صورت گرفت.

 

کارشناس مسائل بين الملل افزود: از طرفي نيز ديدارهايي بين بازرگان و ابراهيم يزدي با برژنسکي، مشاور امنيت وقت آمريکا در الجزاير صورت گرفت.

 

هاني زاده بيان داشت: توافقنامه الجزاير که در نهايت در اواخر سال 59 به آزادي گروگان هاي آمريکايي منجر شد، هنوز جزئياتش فاش نشده است و در هاله اي از ابهام قرار دارد.

 

وي خاطر نشان کرد: آمريکا در اين توافقنامه به تعهدات خودش عمل نکرد که يکي از اين تعهدات آزادي پول هاي بلوکه شده ايران در آمريکا بود که بابت خريد هواپيماهاي اف 14 و اف 16 در دوران شاه پرداخت شده بود.

 

کارشناس مسائل بين الملل عنوان کرد: در آن زمان مبلغ پرداختي بابت خريد هواپيما بيش از  5ميليارد دلار بوده است که آمريکا اين پول را به ايران پرداخت نکرد و توافقنامه دوم الجزاير را هم نقض کرد.

 

هاني زاده به دارايي هاي نزديکان شاه در آمريکا اشاره کرد و گفت: در اين توافقنامه قرار شد آمريکا سپرده هاي ايران را که بابت خريد تسليحات و همچنين سهامي که ايران در شرکت هاي آمريکايي داشته است را به ايران باز گرداند، اما متاسفانه هيچ يک از اين تعهدات را آمريکا اجرا نکرد و در واقع اين تعهدات اجرايي نشد.

 

وي ابراز داشت: آمريکا درعهد شکني و همچنين ناديده گرفتن توافقات کاملاً تجربه دارد، مخصوصاً در مقابل ايران عهد شکني هاي زيادي داشته است.

 

کارشناس مسائل بين الملل مطرح کرد: در حال حاضر حجم دارايي هاي ايران که در آمريکا بلوکه شده است از 100 ميليارد دلار بيش تر است و دادگاه لاهه هم حکم داده است، اما دولت آمريکا آن را اجرايي نمي کند.

 

هاني زاده در پاسخ به اين سوال که "آيا گزارشي که نمايندگان مجلس در سال 87 در اين خصوص ارائه کردند، جامع و کامل است؟" گفت: متاسفانه هم مجلس و هم دستگاه ديپلماسي خيلي در خصوص توافقات مختلف ايران  و آمريکا شفاف سازي نکرده اند، يعني اين موضوعات هيچ گاه رسانه اي نشده است و چرايي هاي زيادي پيرامون مسائل دو جانبه ايران و آمريکا و توافقاتي که در زمين مانده و آمريکا اجرايي نکرده است، وجود دارد.

 

وي اظهار داشت: رايي که دادگاه لاهه اخيراً صادر شده به کجا رسيده است و پاسخ ايران به عهد شکني آمريکا چه خواهد بود؟ همه اين ها در واقع رسانه اي نشده است و اين چرايي هميشه در ذهن ملت ايران وجود دارد.

 

کارشناس مسائل بين الملل در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه "دولت و مجلس در اين قضيه چه اقداماتي مي توانند بکنند؟" گفت: دولت و دستگاه ديپلماسي بايد يک ضرب العجلي براي اتحاديه اروپا تعيين کنند، مثلاً تا پايان ژانويه سال جاري بايد ايران ضرب العجلي تعيين کند و هم به اتحاديه اروپا و هم به آمريکا اخطار بدهد که اگر به تعهدات خودشان در برجام عمل نکنند، ايران در يک فرآيند زماني معيني فعاليت غني سازي خودش را آغاز خواهد کرد.

 

حسن هاني زاده در ادامه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بايد در صدد يارگيري جديد در منطقه مخصوصاً جنوب شرق آسيا باشد.

 

وي افزود: مجلس در اين خصوص مي تواند با تشکيل جلسه فوق العاده و تشکيل کارگروه جديد نتايج کارشکني اتحاديه اروپا و عهد شکني آمريکا را به ملت ايران اطلاع دهد و تصميم نهايي ايران و رهبري را براي برجام و يا خروج از برجام علني کند.

 

هاني زاده با اشاره به عدم پيگيري اين ماجرا تا امروز گفت: در اين رابطه دستگاه ديپلماسي به مجلس قول هايي داده است که در اين خصوص تلاش هاي خودش را ادامه بدهد.

 

وي در پايان عنوان کرد: اميدواري دستگاه ديپلماسي اين است که اتحاديه اروپا با توجه به شرايط و اختلافاتي که بين اتحاديه اروپا و آمريکا وجود دارد، دستگاه ديپلماسي بتواند از اين شکاف استفاده کند و اتحاديه اروپا را با ايران همراه بسازد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html