پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229693
سناريوهاي کاهش نرخ دلار در بانک مرکزي
تاریخ انتشار : 1397/09/26 08:37:45
نمایش : 1900
طي روزهايي که دلار به کانال ۹ هزار توماني سقوط کرده بود، بسياري از صرافي‌هاي غير بانکي از خريد ارزهاي خرد امتناع کرده و دلالان فرصت نقش‌آفريني يافتند؛ اما دولت دلارها را از دست مردم جمع کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در روزهاي پاياني هفته گذشته، نرخ دلار وارد کانال ۹ هزار توماني شد و همين امر، سناريوهايي را در ميان فعالان اقتصادي و صرافان از نوع برخورد بانک مرکزي با مديريت بازار ارز، مطرح کرد. بر اين اساس برخي بر اين باور بودند که دولت تلاش دارد تا با سياست تزريق و خريد ارز در بازار، کنترل را به دست گيرد و شرايطي را فراهم آورد که روند کاهشي بر بازار ارز از تداوم لازم برخوردار باشد، اما اين حرکت به طور قطع، آهسته و پيوسته طراحي شده است.

در عين حال، برخي از صرافان نيز بر اين باور هستند که دولت تا قبل از ژانويه و فرا رسيدن سال نو ميلادي، تلاش دارد تا نرخ را در يک نقطه متعادل و در کانال ده تا دوازده هزار توماني مديريت نمايد تا بلکه اين روزها که به طور طبيعي فصل تسويه حساب شرکت‌هاي خارجي و نقل و انتقالات مالي ميان ايران و ساير کشورهاي دنيا است، بگذرد و در نهايت پس از آن، سياست اصلي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز پياده سازي شود.

برخي از نمايندگان اين گروه فکري در گفتگو با خبرنگار مهر، بر اين باورند که ظرف هفته‌هاي باقي مانده تا سال نو ميلادي، بانک مرکزي تلاش مي‌کند تا با مديريت تقاضا براي ارز، زمينه‌ساز کنترل بازار شده و اجازه ندهد که نرخ بيش از حد و به رسم هر ساله، افزايش را تجربه کند. اين را البته مي‌توان از روند حرکت نرخ ارز ظرف هفته‌هاي گذشته به خوبي برداشت کرد. البته ايام سال نو ميلادي امسال با سالهاي گذشته چند تفاوت دارد؛ به دليل افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملي و از همه مهمتر گراني بي سابقه نرخ پروازهاي خارجي، به طور طبيعي تقاضا براي سفرهاي خارجي نسبت به سال گذشته کاهش يافته است و همين امر، بخشي از تقاضا براي خريد ارز در ايام پاياني سال ميلادي را کاهش داده است و زمينه را براي مديريت بهتر بانک مرکزي بر تقاضاهاي موجود در اين مقطع سال فراهم کرده است.

اما سناريوي ديگر در اين بازار، اتفاقاتي بود که در روزهاي پاياني هفته گذشته در بازار ارز رخ داد. يکي از صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: ورود نرخ دلار به کانال نه هزار توماني در غياب حضور پررنگ دلالان در بازار، منجر به اين شد که بسياري از دارندگان ارز که به اميد افزايش نرخ، در روزهاي مياني تابستان اقدام به خريد دلار نموده و آن را نگهداري کرده بودند تا نرخ بالا رود و بعد آن را به فروش برسانند، نگران کاهش بيشتر نرخ تا هفت و هشت هزار تومان شدند. 

وي مي‌افزايد: همين موضوع سبب شد تا بسياري از دارندگان سرمايه‌هاي خرد، که تا آن روزها موفق به فروش ارز خود در بازار به قيمت دلخواه نشده بودند، از ترس کاهش بيشتر، وارد بازار شوند و البته با اين افزايش تقاضا براي فروش دلار، صرافي‌هاي غيربانکي نيز از خريد سر باز زدند؛ چراکه به هر حال آنها نيز محدوديت‌هايي در فروش ارزهاي خريداري شده از مشتريان دارند و بايد آن را در سرفصل‌هاي تعيين شده از سوي بانک مرکزي هزينه کنند که اين روزها، تقاضاي بالايي هم ندارند.

به همين دليل بود که هفته گذشته بانک مرکزي تصميم گرفت که بانکها و صرافي‌هاي آنها را به عنوان کانال اصلي خريد ارز از مردم معرفي کند تا با نرخ‌هاي تعيين شده، اقدام به خريد دلارها از دست مردم کرده و البته اجازه مانور دلالان در بازار براي خريد ارزهاي در دست مردم را ندهد. اين گونه بود که نرخ اعلامي بانک مرکزي فاصله جذابي براي فروشندگان نسبت به دلالان داشت و همين امر هم منجر به تشکيل صف‌هاي طولاني فروش ارز از سوي مردم به صرافي‌هاي بانکها شد.

حال اما يک مقام مسئول در نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر از بررسي بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز جهت ورود نرخ دلار به کانال هفت هزار توماني خبر داد و گفت: صحبت در بانک مرکزي از ورود ارز به کانال هفت هزار توماني است که هم نيازهاي توليد را با نرخ مناسب‌تري پاسخ دهد و هم فاصله نرخ ارز در بازار آزاد را با سامانه نيما کاهش دهد؛ اين گونه مي‌توان اميدوار بود که نرخ دلار در بازار مديريت بهتري شده و بساط ارزهاي چندنرخي برچيده شود.

وي افزود: صحبت‌ها در بانک مرکزي، نرخ شناور مديريت شده بر اساس مابه التفاوت تورم داخلي و خارجي است که البته هنوز هم برخي موانع پيش روي آن وجود دارد؛ اما به هر حال گام‌هاي ابتدايي آن در حال برداشته شدن است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html