پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229660
روزگار کم فروغ صنعت در چهارمحال و بختياري:
کارگران برفاب و کابوس بيکاري / تعديل نيرو، سياست يا کياست؟!
تاریخ انتشار : 1397/09/14 09:27:06
نمایش : 1579
کارخانه برفاب در چهارمحال و بختياري از جمله کارخانه هاي بزرگ و معروفي است که متاسفانه به بهانه سياست هاي غلط داخلي همه ساله اقدام به اخراج چندين کارگر مي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  جهانبين نيوز؛ در دولت يازدهم و دوازدهم بيش از نيمي از کارخانه ها تعطيل يا به صورت نيمه تعطيل درآمدند و با حداقل ظرفيت توليد به حيات خود ادامه مي دهند.

ناگفته نماند که برخي از اين کارخانه ها بيش از نيم قرن سابقه فعاليت داشته اند، کارخانه هايي که نام هايشان بر سر زبان ها بود و همه آن ها را مي شناختند.

رئيس جمهوري بارها گفته است که مردم پيش از برجام هر روز با يک تحريم جديد مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام، هر روز يک گشايش در امور حاصل مي شود که اين جاي شکرگزاري دارد!

برخلاف صحبت هاي روحاني ميتوان گفت که بعد از برجام نه تنها گشايشي حاصل نشد، بلکه هر روز شاهد تعطيلي کارخانه ها، واحدهاي توليدي و اخراج کارگران بوده ايم،  به طوري که کارخانه هاي معروف و ريشه دار ايران به صورت تعطيل يا نيمه تعطيل درآمده‌اند.

رهبر معظم انقلاب دو سال متوالي را اقتصاد مقاومتي نام نهادند اما بي توجهي دولت تدبير به توان و توليدات داخلي، که حتي تا ميوه شب عيد را از مصر و ترکيه وارد مي کند و محصول باغدار ايراني در انبارها فاسد مي شود، نه تنها به اين تاکيدات رهبري توجهي نشده است بلکه با ايجاد مناطق آزاد بيشتر، آن ها را به دروازه هاي رسمي قاچاق کالا به کشور تبديل کرده اند تا ريشه توليد داخل زده شود.

کارخانه برفاب از جمله کارخانه هايي است که همه ساله تعدادي از کارگران خود را بدون هيچ دليلي و شايد به بهانه تمام شدن قرارداد هاي سه ماهه اخراج مي کند تا شايد بتواند تسهيلات بيشتري را از دولت بگيرد.

مدير عامل اين کارخانه حتي در پرداخت حقوق به موقع کارگران کوتاهي مي کند و همين امر موجب اعتراض کارگران و خانواده هاي آن ها مي شود و اما جاي مسئولين در اين مسئله کجاست و چگونه مي توانند به داد کارگراني که جزء اين درآمد ، درآمد ديگري ندارند و خرج زن و بچه هاي خود را از اين راه در مي آوردند را در ادامه گزارش آورده ايم.



از اخراج کارگر تا صحنه سازي نبود مواد اوليه در کارخانه برفاب

يکي از کارگران اخراج شده در کارخانه برفاب در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛  اظهار کرد: چرا عملکرد اشتباه مسولين در جهت حمايت از توليد باعث شده يک روال اخاذي در توليد استان برقرار شود .

وي با اشاره به اينکه شرکتها متاسفانه جهت اخذ اعتبارات استاني هزار راه و روش را انتخاب مي کنند و از ابزارهاي گوناگون استفاده ميکنند بيان داشت: در اين ميان از اخراج کارگر گرفته تا صحنه سازي نبود مواد اوليه از راه هايي هستند که کارخانه دار براي تحت تاثير قرار دادن افکار عمومي و تحت فشار قرار دادن مسئولين از آن ها بهره مي گيرد.

اين کارگر اخرا ج شده با تاکيد بر اينکه آقايان مسئول ؟ ! ايا موقع آن نرسيده که از اين خواب بيدار شويد عنوان کرد: متاسفانه با اين شرايط هم اعتبارات استاني به تاراج ميرود و هم روز بروز به تعداد بيکارين استان اضافه ميشود .

وي با اذعان بر اينکه چرا با اينهمه حمايت از لحاظ بيکاري در صف اول هستيم ؟ عنوان کرد: چرا کارگر زحمتکش بايد دنبال حقوقش بدود،چرا بايد طبق معمول جهت جذب اعتبارات يک مسئول سپر انساني بشوند.

وي تاکيد کرد: متاسفانه تمام مردم عادي به اين مطلب واقف شدن اما روال همچنان ادامه دارد .



شرکت برفاب علاوه بر حقوق، از پرداخت سنوات سال گذشته و امسال کارگران هم خوداري مي کند

يکي ديگر از کارگران برفاب در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ با اشاره به اينکه اين شرکت علاوه بر اينکه سه ماه است حقوق به مانداده است اظهار کرد: شرکت برفاب سنوات سال گذشته وامسال راهم نداده است.

وي با اشاره به اينکه مسئولان هيچ اهميتي به اين موضوع نمي دهند تصريح کرد: با وجود شرايط بد اقتصادي شرکت برفاب گاه و بي گاه اقدام به تعطيلي کارگاه کرده و مرخصي اجباري براي کارکنانش رد مي کند.

وي با اذعان بر اينکه امروز روزي است که براي استاندارد، ايزو کارخانه بايد مميزي شود بيان داشت: بدون حضورکارکنان شرکت نمي تواند مميزي شود و زماني که اين مسئله را از مسئولين پيگيري مي کنيم آن ها تنها جوابي که به ما مي دهند اين است که مي گويند شرکت خصوصي است و به ما ربطي ندارد.

اين کارگر در ادامه گفت: بجاي اينکه اين مبالغ دستاويزي شود براي عده اي سودجو ،در طرحهاي اشتغالزا صرف شود که دائمي باشد نه اينکه پس از دادن اعتبار مورد نظر شاهد فوج فوج اخراج به بهانه نبود مواد اوليه و نبود بازارهاي خارجي باشيم .



پيگير علت اخراج کارگران برفاب هستيم

حفيظ‌الله فاضلي مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري در پاسخ به سئوالي ‌مبني‌بر اينکه هر ساله کارخانه برفاب براي شانه خالي کردن از تعهداتي که به کارگران دارد تعدادي را تعديل ‌و از کارگران جديد استفاده مي‌کند، اظهار داشت:‌ امسال کارخانه برفاب مانند سال‌هاي گذشته تعدادي از کارگران خود را اخراج کرده است.

وي با بيان اينکه اداره کار نيز متوجه اين اقدامات کارخانه برفاب شده که در حال پيگيري براي جلوگيري از اقدامات مشابه اين کارخانه هستيم، بيان کرد:‌ متوجه شده‌ايم که اين کارخانه به چه علتي نيروهاي خود را اخراج مي‌کند، بر همين اساس به دنبال راهکار‌يم و ان‌شاءالله اين مسئله نيز حل مي‌شود.

فاضلي با اشاره به افزايش کارگراني که بيمه بيکاري دريافت مي‌کنند، خاطرنشان کرد: سال گذشته بيش از ۲۱۰۰ نفر بيمه بيکاري دريافت مي‌کردند که امسال متأسفانه اين تعداد افزايش يافته است.

وي تصريح کرد: به غير از کارخانه برفاب مابقي کارخانه‌هاي استان اخراج نيروي چنداني نداشته‌اند.
مشکل تامين مواد اوليه نبايد بهانه اخراج کارگران شود.

مشکل تامين مواد اوليه نبايد بهانه اخراج کارگران شود

اقبال عباسي استاندار چهارمحال و بختياري اظهار کرد: بي شک در شرايط فعلي کشور بسياري از کارخانه هاي توليدي با مشکلاتي از قبيل تامين مواد اوليه مواجه هستند اما اين مشکلات نبايد زمينه اي براي تعديل نيروي کار و اخراج کارگران شود.

وي ادامه داد: کارفرمايان تا زماني که مواد اوليه براي کارخانه هاي توليدي آنها تامين شود زمينه اي فراهم کنند تا کارگران از بيمه بيکاري برخوردار شوند و پس از رفع مشکلات واحدهاي خود اين کارگران را به کار بازگردانند.

عباسي تصريح کرد: از کارفرمايان بخش خصوصي تقاضا مي شود تا در شرايط کنوني کشور اقدامي نکنند که به نااميدي قشر کارگر منجر شود و در اين خصوص با دولت همکاري کنند.

استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اولويت دولت رونق توليدات داخلي و حمايت از کالاي ايراني است، افزود: دولت با تمام قدرت درصدد رفع مشکل واحدهاي توليدي است و در اين رابطه بخش خصوصي بايد دولت را در کنار خود ببيند.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ شرکت توليدکننده لوازم‌خانگي برفاب يکي از واحدهاي نمونه توليدکننده در کشور بوده که در چهارمحال و بختياري واقع شده است و عمده محصولات خود را به کشور عراق صادر مي‌کند. مدتي است که اين شرکت در پرداخت به موقع حقوق کارگران کوتاهي مي کند و هر چند ماه يکبار اقدام به اخراج کارگران خود، چه آن‌ها که با سابقه هستند و چه نيروهاي تازه استخدام شده مي‌کند.

درست از آذرماه سال ۹۵ بود که شرکت برفاب چهارمحال و بختياري با اخراج نزديک به ۳۰۰ نفر از کارگران و پرسنل خود شوک بزرگي به کارگران، خانواده‌هاي آن‌ها و استان وارد کرد که اين روند ظاهرا" همه ساله ادامه دارد

با وجود تمام مشکلاتي که در اين گزارش مطرح شد نظارت بيشتر مسئولين را بر شرکت هاي خصوصي مي طلبد و نبايد اجازه داد که با ترفندهاي مختلف کارخانه داران براي کسب منافع بيشتر به کارگراني که قشر ضعيف جامعه هستند فشار وارد کنند.

به اميد آن روز که حمايت و درک قشر ضعيف جامعه وظيفه مسئولان باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html