پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229637
بام ايران پيشتازِ بيکاري در کشور!/وقتي آمارگرايي دغدغه مسئولين چهارمحال و بختياري مي‌شود!
تاریخ انتشار : 1397/08/16 14:12:45
نمایش : 1255
چهارمحال و بختياري طي سال‌هاي متمادي به تناوب جايگاه اول و دومي بيکارترين استان کشور را از آن خود کرده است و همين نرخ بالاي بيکاري زندگي مردم را با دشواري مواجه کرده است، اما به دنبال درخواست استاندار اين استان از رئيس مرکز آمار کشور براي تجديدنظر در رتبه استان روزهاي اخير شاهد تغيير اين جايگاه بوديم که بحث‌ها را دراين‌خصوص را در بين مردم داغ کرده است.
به گزارش جهانبين نيوز، موضوع اشتغال و فراهم آمدن شرايط کاري در جامعه فعلي براي جوانان موضوع حياتي و مهمي است که هميشه در محافل‌ مختلف اعم از دورهمي‌هاي خانوادگي، جلسات سخنراني و... از آن سخن به ميان مي‌آيد.

بدون شک، نياز جوان به شغل، يک نياز ضروري است و همواره در کنار ساير نيازهاي او (نظير ازدواج، تحصيلات و مسکن) مطرح بوده است، مي‌دانيم نيروي انساني به عنوان مهم ترين منبع توليد به حساب مي‌آيد؛ ازاين‌رو بهبود اشتغال، به معناي رونق چرخه توليد و کسب درآمد بيشتر زمينه ارتقاي رفاه و آسايش را در پي دارد.

براساس تعريف دولت و مرکز آمار ايران؛ هر کس که حداقل يک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب مي‌شود، در ۲۰ سال گذشته به‌طور متوسط نرخ بيکاري در ايران ۱۱/۸۶ درصد بوده است.
همان‌طور که در نمودار آمده در دو دهه اخير تنها در يک سال (۱۳۷۵) نرخ بيکاري در کشورمان تک رقمي بوده اما با گذر زمان اين آمار افزايش يافته است.

مهم‌ترين عوارض بيکاري بي‌ارزشي، فقر، سوق يافتن به سمت جرم و جنايت، اعتياد، فرار از کشور به‌طور غيرقانوني و عقب‌ماندگي کشور، است.

يکي ديگر از اثرات بيکاري، محروميت از رفاه و آسايش و امکانات مادي است که سبب مي‌شود شخص بيکار نتواند از امکانات زندگي اجتماعي به نحو احسن استفاده کند و خود و خانواده‌اش را در يک محروميت قرار مي‌دهد؛ اين مساله مي‌تواند طي زمان متمادي آرامش روحي و رواني شخص و خانواده وي را مختل سازد و حتي فرزندان اين‌گونه خانواده‌ها نيز نمي‌توانند از امکانات ساده و ابتدايي زندگي مثل تحصيل استفاده کنند.

چهارمحال و بختياري استاني توسعه‌نيافته در ميان استان‌هاي صنعتي چون اصفهان و خوزستان است که سهم بسيار ناچيزيش از صنعت بر روي زندگي و معيشت مردمان تاثير گذاشته است.

کشاورزي از گذشته شغل اکثر مردم اين استان بوده که خساست آسمان آن را هم از مردم گرفت و به مهاجرت وادارشان کرد، برخي به خاطر يک لقمه نان مجبورند سختي دوري از خانواده را تحمل کرده و به استان‌هاي ديگر بروند.

اين در حالي است که اين استان از آب و هواي چهار فصل برخوردار بوده و به خوبي مي‌تواند در  کشاورزي پيشرفت کند، اما بي‌مهري برخي مسئولان و دولت‌مردان سبب شده نه‌تنها شاهد هيچ‌گونه پيشرفتي نباشيم، بلکه روز به روز کشاورزان از فعاليت در مزارع دل‌سردتر شوند و دست از کار بکشند.

آمارگرايي تنها دغدغه مسئولان چهارمحال و بختياري، در بحث بيکاري

مسئولان تمام هم و غم خود را بايد براي حل اين مشکل بگذارند، اما آنچه از جلسات مختلف برداشت مي‌شود اين است که آمار تنها دغدغه است؛ به‌طوري که در ديدار اخير استاندار چهارمحال و بختياري با رئيس مرکز آمار کشور، خواستار تجديدنظر و  تغيير رتبه اين استان در نرخ بيکاري شد، اما مساله مهم اين است که بيکاري بر زندگي مردم چنبره زده و آن‌ها نه‌تنها به عينه آن را مي‌بينند بلکه با عمق وجودشان نيز درک مي‌کنند.

 طبق آخرين آماري که رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اعلام کرد؛ علي‌رغم افزايش 44 درصدي نرخ مشارکت اقتصادي، نرخ بيکاري به 22/8 درصد افزايش يافته است.

شناسايي بيش از ۶۳ هزار بيکار در استان ۹۰۰ هزار نفري چهارمحال و بختياري

حفيظ‌ الله فاضلي، مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري نيز در مصاحبه‌اي با خبرنگاران استان گفت: بيش از ۶۳ هزار بيکار در اين استان ۹۰۰ هزار نفري شناسايي شده است که ۴۴ درصد اين افراد را فارغ‌التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي‌دهند.

نبود فرهنگ کارآفريني، بي‌توجهي به ظرفيت‌هاي نسبي استان به‌ويژه در بخش گردشگري و کشاورزي، نبود فرهنگ همکاري و تعاون و ناهماهنگي بين رشته‌هاي دانشگاهي و نياز بازار، از مهم‌ترين دلايلي است که بارها از سوي مسئولان اين استان مطرح شده و تاکنون هيچ پيشرفتي در جهت رفع اين مشکل مشاهده نشده است.

سوءمديريت و انتخاب سياسي مديران اقتصادي، مهم‌ترين عامل در افزايش نرخ بيکاري

محمود بخشي‌نژاد، دکتراي علم اقتصاد و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد مهم‌ترين عامل افزايش نرخ بيکاري در اين استان را سوءمديريت دانست و بيان داشت: مديران اقتصادي استان نه براساس شايستگي و تخصص که براساس سياسي‌بازي انتخاب مي‌شوند و همين امر سبب شده تا در سال‌هاي اخير شاهد انتصاب مديران ناتوان و بدون تخصص در مسندهاي اقتصادي استان باشيم.

وي، ناتواني در جذب سرمايه‌گذار را از ديگر علل افزايش نرخ بيکاري در اين استان برشمرد و افزود: در هيچ يک از بخش‌هاي صنعت، کشاورزي، گردشگري و خدمات استان توسعه زيرساخت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي کلان انجام نگرفته و بي‌شک نبود سرمايه‌گذاري، توليد و نياز به نيروي انساني را نيز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

فکر اقتصاديِ کارآمدي، در چهارمحال و بختياري دنبال نمي‌شود

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه اعتقادي به رونق توليد در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه‌اي استان وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود اينکه منابع و اعتبارات محدود است و بايد آن را براي توسعه و رونق توليد به کار گرفت اما بسيار مشاهده شده که اين منابع محدود صرف احداث ساختمان‌هاي اداري شيک شده و اين نشان‌دهنده آنست که فکر اقتصادي کارآمدي در استان دنبال نمي‌شود.

بخشي نژاد، آفت روزمرگي دستگاه‌هاي اجرايي استان را از ديگر علل رشد بيکاري در استان عنوان کرد و گفت: دستگاه‌هاي اجرايي استان بازدهي لازم را ندارند و ضروري است تا مسئولان مربوطه بيش از گذشته بر روند امور اين نهادها نظارت داشته و اوضاع آن را ساماندهي کنند.

وي خاطرنشان کرد: ضمن رفع نقايصي که ذکر شده بايد با نگاهي جامع به ظرفيت و توانمندي‌هاي هر منطقه از استان، در جهت توسعه صنعت، کشاورزي، گردشگري و رونق‌بخش خدمات گام‌هاي اساسي برداشته شود تا بتوان به کاهش نرخ بيکاري در استان اميدوار شد.

رکود صنعت در استان، بر تعداد بيکاران مي‌افزايد

همانطور که در بالا اشاره شد کشاورزي يکي از مشاغل اصلي مردم در چهارمحال و بختياري است ولي به علت بي‌رحمي طبيعت و عدم توجه مسئولان از رونق افتاده، اما در اين بين نمي‌توان از نقشي که صنعت مي‌تواند در کاهش بيکاري و پيشرفت استان داشته باشد غافل شد.

متاسفانه در سال‌هاي اخير شاهد اخراج گسترده کارگران واحدهاي توليدي بوديم که استان را در شوک فرو برد، بسياري از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به علت عدم حمايت، غيرفعال يا نيمه‌فعال هستند و همين موضوع باعث شد تا بسياري از مردم طعم تلخ بيکاري را تجربه کنند.

با وجود تحصيلات دانشگاهي براي گذران زندگي راضي به کارگري هستم

يکي از کارگران بيکار شده، مشکلات اقتصادي، مسکن و... را ثمره بيکاريش عنوان و بيان داشت: از وقتي بيکار شدم زندگيم با مشکلات بسياري مواجهه شده و با وجود اينکه تحصيلات دانشگاهي داشتم اما به کارگري در کارخانه راضي بودم، اما بعد از بيکاري به شغل ميوه‌فروشي مشغولم و شرايط سختي دارم.

مسئله اساسي آماري است که در روزهاي اخير استاندار چهارمحال و بختياري در آستانه يکمين سال انتصاب خود درخصوص کاهش نرخ بيکاري ارائه نمود، اين در حالي است که نرخ بيکاري چهارمحال و بختياري در بهار و تابستان امسال ۲۲.۸ درصد اعلام شده بود، اما مرکز آمار ايران در تازه‌ترين آمارهاي خود اين نرخ را  ۱۳.۹ درصد اعلام کرد.

آمار هرچه باشد مسئله حياتي درگيري مردم با بيکاري و نبود شغل در اين استان بوده که نمي‌گذارد مردم به راحتي گذر عمر کرده و دغدغه‌اي نداشته باشند.

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html