پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229550
ارز دولتي به داروهاي وارداتي مشابه داخلي تعلق نمي گيرد
تاریخ انتشار : 1397/06/01 10:26:25
نمایش : 2061
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با بيان اينکه درج اقلام دارويي در ليست ارز دولتي بر اساس پروتکلي که تعيين‌شده صورت مي‌گيرد، گفت: مصرف داروهاي سرطان توليد داخل هيچ عوارضي ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابوالفضل سروش، در واکنش به انتقاداتي پيرامون قرار نگرفتن داروهاي درمان سرطان و دستگاه‌هاي پرتودرماني در ليست ارز دولتي، گفت: اغلب داروهايي که داريم جزءداروهاي ژنريک هستند، اما بر اساس پروتکلي که تعيين شده است حتيداروهاي خارجي و  تجهيزات مورد نياز درمان سرطان هم قطعا در ليست ارز دولتي قرار دارد.

وي ادامه داد: البته در برخي موارد برغم اينکه براي درمان اين بيماري مشابه داخلي وجود دارد، پزشکان تاکيد مي‌کنند که خارج از چارچوب آن پروتکل تعيين شده، حتما بايد مشابه خارجي آن تهيه شود که در اين صورت نبايد انتظار داشت آن دارو هم با ارز دولتي وارد شود.

سروش خاطرنشان کرد: در مورد تجهيزات راديوتراپي هم اگر همچون داروها داراي دو نوع خارجي و داخلي باشند و چنانچه برخي تجهيزات به هر دليلي توليد داخلي نداشته باشند، اداره کل تجهيزات وزارت بهداشت و درمان مشخص مي‌کند که اگر يک مدل خاصي که مدنظر دارد وارد کشور شود در ليست ارز دولتي قرار بگيرد.

وي يادآورشد: اگر بيمارستاني يا کلينيکي تاکيد کند که دستگاه ديگري را بايد وارد کند، در اين شرايط لزومي هم براي پرداخت ارز دولتي براي آن دستگاه وجود ندارد، بنابراين داروها يا تجهيزات درمان سرطان که مشمول دريافت ارز دولتي قرار نگرفته‌اند، خارج از پروتکل‌هاي تعريف شده هستند.

سروش در مورد اظهارنظرهايي مبني براينکه استفاده از داروهاي داخلي عوارضي را براي بيماران سرطاني به همراه دارد تاکيد کرد: اين امر قابل قبولي نيست، کما اينکه در گذشته در مورد برخي اقلام داروهاي هموفيلي هم گفته شده بود که عوارضي را به همراه دارد، اما بعد از اينکه از آنها خواستيم يک نمونه از آن را ارائه دهند، هيچ گزارشي در اين مورد ارائه نشد، هر چند ممکن است مدت زمان درمان از طريق مصرف اين داروها با هم متفاوت باشد.

وي در مورد اين اظهارنظر که قرار بوده تمام داروهاي وارداتي بدون استثناء در ليست ارز دولتي قرار بگيرد، تصريح کرد: قرار نبود داروهايي که مشابه داخلي دارند يا مکمل‌ها در ليست ارز دولتي قرار بگيرند، ضمن اينکه قرار بود داروهاي بيماري سرطان و ساير بيماري‌هاي خاص در اولويت اين ليست قرار بگيرند، بنابراين وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نوع داروهايي که در اين ليست قرار مي‌گيرند را تعريف کرده‌اند.

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، بيان کرد: سياست کلي مجلس و دولت اين است که در تامين ارز براي کالاهاي اساسي مردم که دارو در راس آنها قرار دارد، هيچ مشکلي ايجاد نشود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html