پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229544
شيطنتي که تجمع طلاب را به حاشيه برد/ روايت ناقص يک عکس
تاریخ انتشار : 1397/05/29 20:57:41
نمایش : 2480
انتشار يک عکس از تجمع طلاب معترض به وضعيت اقتصادي کشور، روايت ناقصي از آنچه در اين مراسم گذشت را منعکس کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مهر؛ تجمع طلاب و اساتيد حوزه علميه قم در مدرسه فيضيه و اعتراض به مشکلات اقتصادي کشور با عنوان «روحانيت همدرد مردم» روز پنجشنبه هفته گذشته با اعلام فراخواني در مدرسه علميه فيضيه قم برگزار شد.

به دليل حساسيت برگزاري اين تجمع از سوي طلاب علاوه بر شبکه‌هاي خبري، خبرنگاران و عکاسان خبرگزاري‌هاي مختلف نيز حضور داشتند و تلاش مي‌کردند تا ابعاد مختلف اين تجمع را مخابره کنند.

پس از تلاوت آياتي از قرآن کريم مجري برنامه که خود از روحانيون بود پشت تريبون آمد و با تشريح اهداف تجمع، براي دقايقي شعارهايي در خصوص اعتراض به وضعيت اقتصادي کشور سر داد و جمعيت نيز با او همراه شد.

بخشي از شعارهاي نوشته بر روي اين پلاکاردها اين‌گونه بود؛ «يه اختلاس کم بشه گروني‌ها حل ميشه»، «مديران فاسد بايد مجازات شوند»، «اين گفته امام است؛ مذاکره حرام است»، «سؤال از مسئولين وظيفه مجلس است»، «گرچه جيبا خاليه روحيه‌ها عاليه»، «من طلبه انقلابي‌ام يعني در برابر فساد و تبعيض سکوت نمي‌کنم»، «شش سال مذاکره جواب نداد»، «مردم گله‌مندند»، «روحانيت متعهد به خون سرمايه‌داران زالوصفت تشنه است»، «جرثومه‌هاي فساد بايد به‌شدت مجازات شوند».

در بين شعارهايي که بر روي اين پلاکاردها نقش بسته بود شعاري نيز به چشم مي‌خورد که منجر به ايجاد حواشي شد.

 يکي از مسئولان برگزاري همان دقايق اوليه‌اي که اين شعار بر روي پلاکارد ديده شد به سمت طلبه‌اي که اين پلاکارد را در دست داشت رفت و آن را پاره کرد و از او خواست تا آن را جمع‌آوري کند.

تذکر فرمانده تيپ امام جعفر صادق(ع) نسبت به برخي شعارها

در همين حين و قبل از آمدن رحيم‌پور ازغدي سخنران اصلي اين تجمع، حجت‌الاسلام حسين طيبي‌فر فرمانده تيپ امام جعفر صادق(ع) پشت تريبون رفت و در همان آغاز کلامش، اعلام کرد يکي از شعارهايي که بر روي پلاکارد نوشته شده با اهداف اين تجمع سنخيتي ندارد که بايد جمع شود تا مورد سوءاستفاده و به حاشيه راندن اصل موضوع نشود.

تمامي اين ماجرا تقريباً ۵ دقيقه‌اي بيشتر طول نکشيد و آن دو يا سه نوشته خاص جمع‌آوري شد.

دراين‌بين يکي از عکاسان مبادرت به عکاسي از اين شعار خاص کرده و رسانه او نيز اين عکس را منتشر کرد.

حال اين سؤال مطرح مي‌شود که آيا آن رسانه به رسالت خود عمل کرده و يا اينکه با انتشار آن عکس خاص؛ سعي داشته است که مسيري متفاوت از سايرين را طي کند و بدون توجه به تذکرات داده‌شده از برائت مسئولان برگزاري تجمع از آن شعار انحرافي، آن را به نحوي سازمان‌دهي شده به افکار عمومي تلقين کند.

برخي از عکاسان خبري حاضر در اين تجمع نظرات متفاوتي در اين خصوص دارند.

احمد ظهرابي عکاس خبرگزاري ايسنا به خبرنگار مهر مي‌گويد که گرفتن اين عکس از سوي عکاس غيرحرفه‌اي نبوده چراکه اين اتفاق رخ داده است اما او بر اين باور است که علاوه بر تذکر فرمانده تيپ امام صادق(ع) مسئولان برگزاري بايد به عکاسان خبري در خصوص عدم انتشار آن نيز هشدار مي‌دادند که چنين نشد و همين امر موجب شد تا عکاس، عکس موردنظر خود را به رسانه‌اش ارسال کند تا بر اساس سياست آن رسانه تصميم‌گيري شود.

وي معتقد است نسبت به روند آرام برگزاري اين تجمع، برافراشتن اين‌گونه پلاکاردها و جمع‌آوري آن مطابق به سابقه تاريخي و رسانه‌اي خبري، حاشيه‌اي محسوب نمي‌شده که نياز به اعلام آن به رسانه متبوع بوده باشد. اما درعين‌حال مي‌گويد موارد متعددي پيش‌آمده که اتفاقي در جريان مراسم خبري و يا ديدارهاي مقامات رخ‌داده که از ما خواسته‌اند که عکس آن رويداد را منتشر نکنيم و ما نيز آن را منتشر نکرده‌ايم.

ظهرابي مي‌گويد: اگر عکاس اين توضيح حواشي را به رسانه‌اش مي‌داد ممکن بود خبرگزاري، اين عکس را بر روي خروجي خود منتشر نکند و يا به‌صورت ويژه براي نهادهاي مسئول ارسال کند.

عکاس ايسنا عنوان مي‌کند: درهرصورت پوشش کامل اين‌گونه مراسم‌ها وظيفه ذاتي هر خبرنگار و عکاس خبري است و انتشار به‌صورت عام يا خاص آن بر عهده رسانه متبوع است و در نهايت مسئول رسانه پاسخگوي انتشار يا عدم انتشار خبر و تصوير در رسانه است.

يکي از نقاط ضعف سرويس عکس خبرگزاري‌ها عدم درج توضيح تصوير است

اميرحسامي نژاد از عکاسان خبري استان قم نيز دراين خصوص معتقد است يکي از نقاط ضعف سرويس عکس خبرگزاري‌ها عدم درج «کپشن» يا همان توضيح تصوير است که در اين مصداق بارز مي‌بينيم چگونه انتشار رسمي يک عکس بدون تفسير و توضيح، روايت ناقصي از رخداد را نشان مي‌دهد.

وي گفت: در اينجا رسالت دبير عکس مشخص مي‌شود که اگر حرفه‌اي بوده باشد بايد از عکاس شرح ماوقع را مي‌پرسيده و عکاس وظيفه‌اش را انجام داده و موظف بوده سوژه را ثبت و ارسال کند.

حسامي‌نژاد بر اين موضوع هم تأکيد دارد که در پوشش تصويري اين‌گونه مراسم‌ها پيچيدگي‌هايي وجود دارد که عکاس خبري بايد با زيرکي اين پيچيدگي‌ها را بشناسد، درک کند و بهترين تصميم را بگيرد.

محمدعلي مريزاد عکاس خبرگزاري تسنيم نيز که در اين مراسم حضور داشت مي‌گويد : متأسفانه در خبرگزاري‌هاي داخلي قابليت کپشن نويسي براي عکس‌ها به‌درستي مورداستفاده قرار نمي‌گيرد درحالي‌که در برخي از رسانه‌هاي خارجي اين مسئله رعايت مي‌شود که همين امر موجب مي‌شود واقعيات آن‌گونه که بوده کامل و به‌درستي انتقال داده نشود.

وي با بيان اينکه عکاس خبري به‌عنوان نماينده رسانه‌اش موظف است هر اتفاق رخ‌داده در مراسمي که در آن حضور دارد را ثبت و منعکس کند، افزود: از طرفي ديگر عکاس موظف است نسبت به حواشي رخ‌داده که انعکاس آن مي‌تواند تبعاتي به دنبال داشته باشد به دبير و مسئول انتشار عکس رسانه‌اش توضيح دهد که اين توضيحات مي‌تواند در تصميم‌گيري آن رسانه نقش‌آفرين باشد.

محسن قائمي دبير عکس خبرگزاري رسا در خصوص اين موضوع نظراتي متفاوت دارد.

او مي‌گويد که کار عکاس در اين مورد اشتباه بوده است و کار دبير عکس آن رسانه نيز اشتباه‌تر.

قائمي معتقد است که رسالت عکاس خبري با عکاس هنري و غيره متفاوت است و آن چيزي که يک عکاس خبري را متمايز مي‌کند هوشياري و درک سياسي در برخورد با موارد اينگونه است.

قائمي مي‌گويد: در اين تجمع که با هدف همدردي روحانيت با آحاد مردم در خصوص مشکلات اقتصادي برگزار شد انتشار يک عکس از کار اشتباه يک فرد که ديگران آن را نفي کردند اينگونه به جامعه القا مي‌کند که از ابتدا تا انتهاي مراسم چنين شعارهايي وجود داشته است و ذهنيت مخاطباني که از اصل ماجرا خبر ندارند را مخدوش مي‌کند؛ اين در حالي بوده که از سوي برگزار کنندگان اين تجمع با اقدام آن فرد برخورد جدي شده و از پشت تريبون هم اعلام شد که اين شعار مورد تأييد نيست.

دبير سرويس عکس رسا مي‌گويد به اعتقاد من يک عکاس متعهد وقتي مي‌بيند يک کار اشتباه در مراسمي که براي حمايت از نظام و مردم برپا شده؛ صورت گرفته و با آن کار خطا برخورد شده است ديگر نبايد آن را منعکس کند اما نمي‌توان از يک عکاس يا رسانه با گرايش‌هاي سياسي خاص انتظاري براي عدم انتشار اين اشتباه انتظاري داشت.

نگارنده که خود هم خبرنگار و هم عکاس خبرگزاري مهر در قم است و در اين مراسم نيز حضور داشته و در طي نزديک به ده سال کار خبري خود بارويدادهاي مختلفي از اين دست روبه رو شده در جمع بندي از اين اتفاق معتقد است «رسالت عکاس خبري نه مرتب کردن صف است و نه بر هم زدن آن».

هدف ما اطلاع‌رساني و پوشش بدون نقص بود

حبيب الله عباسي سردبير خبرگزاري شفقنا نيز در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد اين خبرگزاري، گزارش تصويري جامع و خبر کاملي از برنامه تجمع طلاب داشته است و در خصوص عکس منتشر شده از يک شعار جنجالي در اين مراسم نيز بايد گفت که هدف ما اطلاع‌رساني و پوشش بدون نقص بوده و آن تصوير همانند ساير تصاوير و گزارش‌ها از اين تجمع منتشر شد.

وي معتقد است گرچه اين تصوير و برخي ديگر از دست نوشته‌ها و پلاکاردهاي تجمع تمايزاتي داشت اما اين که تا اين اندازه برجسته و مورد توجه جامعه و سياستمداران قرار گرفته ناشي از فضاي عمومي سياسي اجتماعي است.

تجمع به صورت خودجوش برگزار شده است

فرمانده تيپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع) قم نيز در خصوص حواشي تجمع طلاب در مدرسه فيضيه اظهار داشته است که اين برنامه به صورت کاملاً خودجوش برگزار شده و پس از آن حوزه علميه ورود کرد که وضعيت تجمع را کنترل کند و اتفاقاً در اين خصوص موفق هم بود.

حجت الاسلام طيبي‌فر همچنين بيان داشت: در آن روز سالن پر از جمعيت بود و سخنران جلسه هم نيامده بود؛ لذا با درخواست برخي از دوستان حوزوي بنده براي اينکه شخص ديگري تريبون را در دست نگرفته و جلسه از کنترل خارج نشود، چند دقيقه‌اي به ايراد سخنراني پرداختم تا سخنران اصلي اين تجمع حضور پيدا کند.

وي به موضوع برخي از پلاکاردهاي حاشيه‌ساز در اين تجمع که سايت‌ها و روزنامه‌ها نيز بر روي آنان مانور داده بودند، اشاره کرد و اظهار داشت: در همان چند دقيقه‌اي که بنده براي پر کردن خلأ عدم حضور سخنران اصلي تجمع، سخنراني داشتم، اعلام کردم برخي از اين پلاکاردهاي موجود در شأن جلسه طلاب و روحانيون نيست و با اصرار گفتم که آنها را جمع کنيد و افرادي هم آنها را جمع کردند.

فرمانده تيپ ۸۳ امام جعفر صادق(ع) قم ادامه داد: به نظر مي‌رسد يا فردي نفوذي اين کار را انجام داده و يا شيطنتي در کار بود که از يک پلاکارد خاص که بلافاصله جمع شده براي حاشيه‌سازي تصويربرداري شده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html