پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229537
۴ طرح اصلاح طلبان براي «وحدت»/ انشعاب هايي که به«بن بست» رسيد
تاریخ انتشار : 1397/04/30 09:43:06
نمایش : 2327
اصلاح طلبان در حالي فرمان آماده باش براي انتخابات هاي پيش رو را دريافت کرده اند که با چهار طرح نتوانستند «وحدت» در جبهه اصلاحات را رقم بزنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اصلاح طلبان مشغول تدارک و بازسازي تشکيلاتي براي حضور در انتخابات هاي آينده هستند. چند روز پيش محسن هاشمي رئيس شوراي مرکزي حزب کارگزاران و رئيس شوراي شهر تهران در گفتگويي، آماده باش حضور اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات هاي آينده را اعلام کرد.  با اين وجود، آنطور که پيداست اصلاح طلبان هنوز نتوانسته اند به طرح دلخواه و نهايي خود دست پيدا کنند. انواع پارلمان اصلاحات، مجمع ملي اصلاح طلبان، شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان و اين آخري، هسته سخت، از جمله طرح هايي هستند که اصلاح طلبان براي خود در نظر دارند. در ادامه به هر کدام از اين طرح ها خواهيم پرداخت.

طرح اول؛ «پارلمان اصلاحات»

آذرماه سال گذشته بود که مصطفي کواکبيان در کنگره حزب اسلامي کار، از طرحي سخن گفت که به زعم او مي توانست ايرادات شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان را از ميان بردارد. کواکبيان به عنوان دبيرکل حزب مردم سالاري نام اين طرح را «پارلمان اصلاحات» گذارد.

در حالي کواکبيان و حزب مردم‌سالاري خود را مبدع طرح پارلمان اصلاحات عنوان کردند که برخي ديگر نظير حسين کمالي، اين حزب را از چنين اقدامي برحذر مي داشتند. کمالي با بيان اينکه کواکبيان و حزب مردم سالاري به طرح پارلمان اصلاحات به چشم طرحي ملي نگاه کنند اظهار داشت: خواهشي که از آقاي کواکبيان دارم اين است که اين طرح(پارلمان اصلاحات) را به عنوان طرحي ملي ببينند و به شکلي نشود که گروهي اين طرح را براي خود بدانند و بقيه هم به همين دليل، با آن مخالفت کنند.

بحث ها و اخبار پيرامون اين طرح در رسانه ها مطرح بود تا اينکه بحث استعفاي شهردار اصلاح طلب تهران در رسانه ها جاي خود را باز کرد. استعفاي نجفي در اسفندماه سال ۹۶ آنقدر عجيب و غيرمنتظره بود که همه تشکل هاي اصلاح طلب را به بحث درباره اين استعفا و جانشيني نجفي سوق داد به طوري که طرح پارلمان اصلاحات به محاق ناديدگي کشيده شد. تنها خبري که به طور متناوب از چهره هاي اصلاح طلبي نظير کمالي، کواکبيان يا ديگر اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات شنيده مي شد، اين بود که طرح پارلمان اصلاحات به کميته سياسي شوراي هماهنگي ارجاع داده شده و اين کميته مشغول بحث و بررسي درباره آن است.

اصلاح طلبانِ عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان، نظير موسوي لاري، محمود ميرلوحي، آذر منصوري، عبدالله ناصري،  مرعشي در ابتدا به طور جد مخالف طرح پارلمان اصلاحات بودند. ميرلوحي عضو حزب اتحاد ملت در اين باره گفته بود: شکل‌گيري پارلمان اصلاحات در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان منتفي شده و اين شورا اين پيشنهاد را رد کرده است.

آذر منصوري هم درباره اين طرح گفته بود: با وجود شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و پيگيري‌هايي که در دستور  کار اين شورا براي آسيب شناسي و بهبود عملکرد در انتخابات آينده قرار گرفته، تشکيل نهادهاي ديگر موجب سردرگمي افکار عمومي و تضعيف نهادهايي که نقش موثري در دو انتخابات قبل ايفا کنند خواهد شد.

عبدالله ناصري هم گفته بود: نه در شوراي مشورتي و نه در شوراي عالي سياست‌گذاري فضاي پذيرش پارلمان اصلاحات حاکم نيست.

کدام «پارلمان اصلاحات»؟

علاوه بر اينکه مخالفت هاي زيادي با طرح «پارلمان اصلاحات» صورت گرفت، بعد از مدتي مشخص شد فقط يک طرح مطرح نيست و تشابه اسمي وجود دارد. مثلا مصطفي کواکبيان به نمايندگي از حزب مردم سالاري درباره طرح پارلمان اصلاحات گفته بود: هم‌اکنون ٢٥ حزب داخل شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هستند، ٢٥ حزب اصلاح‌طلب هم خارج از شوراي هماهنگي هستند و در نتيجه اين ٥٠ حزب مي‌توانند هر کدام ٣٠ عضو معرفي کنند و درنتيجه حداقل اعضاي پارلمان اصلاحات يعني ١٥٠٠ نفر تشکيل مي‌شود.

کواکبيان تصريح کرده بود: با اين حال براي دستيابي به نصاب حداکثري پارلمان اصلاحات که همان ۴ هزار عضو باشد، ۲ هزار و ۵۰۰ عضو ديگر هم مي‌توانند توسط احزاب مختلف معرفي شوند که در اين راستا شاخص‌هايي تعيين شده که اگر حزبي اين شاخص‌ها را داشته باشد، مي‌تواند از حداکثر سهم خود استفاده کند.

حسين کمالي به عنوان دبيرکل حزب اسلامي کار درباره پارلمان اصلاحات گفته است: بايد همه مسائل پارلمان اصلاحات بررسي شود. پارلمان توليد مفاهيم مشترک، برنامه و مانيفست است اما احتمال دارد که شخص ديگري، وظايف ديگري براي پارلمان اصلاحات در نظر بگيرد. بايد به تعريف و مفهوم مشترکي براي پارلمان اصلاحات برسيم.

در کنار کواکبيان و کمالي، کرباسچي دبيرکل کارگزاران هم نظر حزب متبوعش درباره طرح پارلمان اصلاحات را اينگونه بيان کرده است: قرار است که پارلمان اصلاحات با مکانيزمي مشخص و با حضور ۲۹۰ نفر از نمايندگان ادوار در آينده‌اي نزديک فعاليت خود را آغاز کند. همچنين قرار است به برخي شخصيت‌هاي اصلاح طلب مانند  رئيس دولت اصلاحات و برخي اقشار از جمله صنعت‌گران و هنرمندان سهميه‌اي جداگانه براي عضويت در اين پارلمان  تعلق بگيرد که مجموع تعداد اعضا را  پس از تاييد نهايي به حدود ۶۰۰ نفر خواهد رساند.

محسن رهامي هم به نمايندگي از انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها درباره طرح تشکل متبوعش گفته است: در صورت اجرايي شدن که بهتر است به آن مجلس سناي اصلاح‌طلبان گفته شود از هر استان مثلاً دو نفر و از تهران‌ هم ۲۰ تا ۳۰ تن از دبيران کل احزاب اصلاح‌طلب را شامل مي‌شود که جمعاً حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر خواهند شد، اين عده دورهم جمع مي‌شوند و مسائل عمده و کلان مربوط به انتخابات و امثال آن را موردبحث و تصميم‌گيري قرار مي‌دهند.

وي تصريح کرد: طرحي تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده‌ايم تا اشخاص توانمند و باسابقه اصلاح‌طلبي بتوانند وارد شوند. در اين صورت ۴۰۰۰ نفر از درون احزاب مي‌توانند حضور فعال داشته باشند. مي‌خواهيم شوراي هماهنگي مجري اين طرح شود. حتي اميدواريم کانديداي رياست جمهوري هم از اين طريق به مردم معرفي شود.

بقيه احزاب و گروه هاي اصلاح طلب هم به طور جسته و گريخته مشغول طرح ريزي هاي خود براي پارلمان اصلاحات هستند که هنوز البته به جمع بندي خاصي در اين زمينه نرسيده اند.

طرح دوم؛ «مجمع ملي اصلاح طلبان»

حزب کارگزاران سازندگي نيز مستقلاً طرحي براي اصلاح طلبان در حال تدوين دارد که محمد عطريانفر عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي آن را «مجمع ملي اصلاح طلبان» عنوان کرد و گفت: به دليل اينکه تشکيلات اصلاح طلبان اعم از «شوراي هماهنگي»، «شوراي عالي سياستگذاري» و حتي برخي مجامع فردي بايد هر چه بيشتر همسو و هماهنگ باشند و در بزنگاه هاي انتخاباتي صداي واحدي از اردوگاه اصلاح طلبان شنيده شود تصميم بر اين است بر اساس فکر جمعي و اجماع بزرگان اصلاحات همه اين مجموعه ها در قالب مجمع ملي اصلاح طلبان يکپارچه شود.

وي با بيان اينکه پيش نويس طرح مجمع ملي اصلاح طلبان تهيه شده است، تصريح کرد: پيش نويسي تهيه شده تا مجمع عالي اصلاح طلبان، چتر فراگيري براي همه افراد و گروه هاي اصلاح طلب باشد.

تفاوت مجمع ملي اصلاح طلبان با پارلمان اصلاحات

عطريانفر در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا مجمع ملي اصلاح طلبان با طرح پارلمان اصلاحات که از سوي «مصطفي کواکبيان» مطرح شد، تفاوت دارد، گفت: طرح مجمع ملي اصلاح طلبان فراتر، جامع تر و عميق تر از آن چيزي است که اشاره مي کنيد.

وي تصريح کرد: ممکن است کواکبيان طرحي را براي خود ارائه داده باشد اما آن چه مهم است، «مسما»ست نه «اسم». مسمايي که محتوا و هويت فراگير مجمع را نشان داده و نمايندگي تمام گروه ها، احزاب و شخصيت هاي منفرد اصلاحات را عهده دار باشد.

طرح سوم؛ شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان 

انتخابات شوراهاي شهر و رياست جمهوري سال ۹۶، آخرين آزمون شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان بود. اين شورا قرار بود صرفا براي انتخابات مجلس دهم در اسفند ماه سال ۹۴ نقش آفريني کند اما عده اي نظير حسين مرعشي، موسوي لاري، محمدرضا عارف مشغول ايجاد مقدمات لازم براي تشکيل مجدد اين شورا براي انتخابات هاي آتي نيز هستند. محمدرضا عارف در آخرين نشست خبري خود که دو هفته قبل برگزار شد، از آغاز به کار مجدد شوراي عالي اصلاح طلبان در آينده اي نزديک سخن گفت و اظهار داشت که بيشتر بحث ها در اين شورا درباره نحوه جذب چهره هاي حقيقي است.

مرتضي مبلغ ديگر عضو شوراي عالي سياستگذاري دو ماه قبل از اظهارات عارف، همين اظهارات را تکرار کرد. وي در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هم اکنون، مشغول گفتگو و رايزني با احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب براي تعيين سازوکار مناسب جهت عضويت چهره‌هاي حقيقي در شوراي عالي اصلاح‌طلبان هستيم.

در حاليکه برخي در درون اصلاحات به دنبال تشکيل مجدد شوراي عالي سياستگذاري هستند اما جبهه مخالفين شوراي عالي اصلاح طلبان بر پايان کار اين شورا تاکيد دارند که در ميان مواضع و انتقادات برخي چهره هاي اصلاح طلب نظير حکيمي پور، محسن رهامي، رسول منتجب نيا و سيدهادي خامنه اي به چشم مي خورند.

روي صحبت منتقدان عملکرد شوراي عالي يک چيز است؛ آن هم اينکه همه کاره شوراي عالي، افراد حقيقي اند و جاي آنچناني براي فعاليت و اثربخشي افراد حقوقي(نمايندگان احزاب) باقي نمانده است. رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي در همين باره گفت: اين شوراي عالي کارآمد نيست و بايد منحل شود برخي از دوستان اين ايراد من را پذيرفتند و ۸۰ الي ۹۰ درصد اصلاح طلبان با من هم صدا هستند.

حکيمي پور درباره شوراي عالي اصلاح طلبان گفت: حزب اراده ملت معتقد است که شوراي عالي اصلاح طلبان فقط براي انتخابات تشکيل شد و الان انتخاباتي در کار نيست و از طرفي هم شوراي عالي اصلاح طلبان علنا جلسه اي ندارد و کاري انجام نمي دهد.

محسن رهامي هم مانند احمد حکيمي پور و رسول منتجب نيا منتقد شوراي عالي سياستگذاري است. وي در اين باره گفته است: عيب شوراي عالي سياستگذاري اين است که حضور اشخاص حقيقي و غيرحقوقي بيشتر از افراد حقوقي است. در واقع شوراي عالي سياستگذاري سعي کرده نقش احزاب را کمرنگ کند، حال آن که ما معتقديم دموکراسي از کانال تحزب محقق مي شود. من، آقاي هادي خامنه اي، آقاي منتجب نيا، آقاي کواکبيان و آقاي حکيمي پور معتقديم احزاب بايد ميدان دار باشند و اشخاص حقيقي نيز به دعوت احزاب در مجموعه حضور پيدا کنند؛  برخي دوستان فکر مي کنند سند کل جريان اصلاحات به نام آنها زده شده است. 

اصلاح طلبان در حالي مشغول بند و بست شوراي سياستگذاري و ايجاد طرحي مناسب براي چگونگي جذب افراد حقيقي هستند که چند هفته قبل تعدادي از فعالان جوان اصلاح طلب در نامه اي خطاب به خاتمي، ضمن نقد آشکار به عملکرد شوراي عالي، از خدشه وارد شدن به اعتبار رئيس دولت اصلاحات براي «جذب آراي مردم» احساس نگراني کردند.

در بخشي از اين نامه چنين آمده است: «عملکرد اين شورا(شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان) و ساختار و ترکيب آن دچار ضعف‌ها و نقايص جدي‌ است که در صورت بي‌توجهي به آنها بيم آن مي‌رود که حتي نام و اعتبار جنابعالي نيز ديگر براي جذب آراي مردم موثر نباشد. بنابراين انتظار مي رفت که در فرصت کافي باقيمانده تا انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، اين نقايص با هدف افزايش فراگيري، کارايي و دموکراتيک‌تر کردن اين نهاد و تقويت رويکرد جبهه‌اي آن مرتفع شود، اما شوربختانه اخباري که شنيده مي‌شود حاکي از حکايت ديگري است.»

طرح چهارم؛ هسته سخت

در کنار شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان، مجمع ملي اصلاح طلبان و انواع طرح هاي پارلمان اصلاحات، طرحي ديگر در ميان اين جريان مطرح شده است. اين طرح که اولين بار از سوي سعيد حجاريان مطرح شد، «هسته سخت» نام گرفت. حجاريان در گفتگويي درباره اين طرح گفت: «جبهه اصلاحات بايد هسته سختي -نه به شکل فردي يعني ممکن است خاتمي در آن باشد يا نباشد- شامل عده‌اي سالم، پاک و قدرتمند باشد، البته مي‌شود انواع هاله‌ها يا حلقه‌هايي را دور آن کشيد، حتي برسد به اعتدال‌گرايان و راست‌ها(اشاره به اصولگرايان) ما مي‌خواهيم کار جبهه‌اي بکنيم؛ اگر هسته کار جبهه‌اي سخت نباشد، جبهه "وا" مي‌رود.»

بحث هاي زيادي پيرامون پيشنهاد حجاريان درگرفت. يکي از اين بحث ها از سوي روزنامه اعتماد مطرح شد. اين روزنامه در مطلبي درباره اين طرح با تاکيد بر اينکه بايد به جاي استفاده از اصطلاح هسته سخت، از هسته عقلانيت سخن بگوييم نوشت: «حضور افرادي چون ناطق نوري با اينکه به جناح اصلاحات منتسب نيست در اين هسته مي‌تواند راهگشا باشد.»

علي شکوري راد دبيرکل حزب اتحاد ملت هم در اظهاراتي درباره طرح حجاريان گفت: «حرف آقاي حجاريان اين است که «فرد» بايد در «نهاد» ادغام شود تا آن نهاد که پايايي بيشتري مي‌تواند داشته باشد، تقويت شود؛ اين طرح واجد مساله نويي است. نوبودن آن در اين است که نمي‌گويد کنش اصلاح‌طلبي بايد منحصر به هسته سخت اصلاح‌طلبي شود بلکه مي‌گويد بايد هسته سخت اصلاح‌طلبي‌ وجود داشته باشد تا بستر هويت اصلاح‌طلبي و مرکز ثقل آن باشد.» اظهارات شکوري راد به وضوح نشان مي دهد که اصلاح طلبان در پي حذف يا مستحيل ساختن رياست فردي خاتمي در رياست شورايي و جمعي هستند.

اما از سوي ديگر صداي اعتراض به اين طرح هم بلند مي شود و محمدرضا تاجيک از نظريه پردازان اصلاح طلب نگاه خوشي به هسته سخت حجاريان ندارد. وي در گفتگويي با انتقاد به اين طرح با بيان اينکه هسته مزبور بايد به جاي «سخت»، «نرم» باشد گفت: منظورم از هسته نرم اين است که بايد از پوسته مرکزي ژنرال‌هاي اصلاح‌طلبي عبور و براي ورود يک نسيم، فکر جديد، نخبگان جديد فضايي باز کنيم؛ اجازه دهيم در آن هسته چرخش نخبگان صورت بگيرد و فکر و گفتمان تازه به وجود آيد.

وي در همين باره افزود: نه معتقدم که بايد اصلاح‌طلبي را از انحصار عده‌اي خاص بيرون کشيد. هم به لحاظ گفتماني و هم به لحاظ راهبري بايد واقعا اجازه داد که اين بدنه شاداب، فراخ و گسترده اصلاح‌طلبي در تدبير جريان اصلاح‌طلبي، در راهبري جريان اصلاحات و در بازتوليد اصلاحات حضور فعال داشته باشند.

هسته سخت در حالي امروز از سوي حجاريان مطرح شده که پس از انتخابات رياست جمهوري ۹۲ هم اين طرح به شکل ديگري به اطلاع چهره هاي شناخته شده اصلاح طلب رسيد که اين چهره ها به طور صريح و عيان با اين طرح که رياست جبهه اصلاحات از فرد به جمع و شورا سوق داده شود، مخالفت کردند.

يکي از چهره هاي عضو شوراي مشورتي خاتمي در گفتگويي با مهر، ضمن طرح اين موضوع اظهار داشت: پس از انتخابات سال ۹۲ عده اي طرحي را پيش کشيدند تا رئيس جبهه اصلاحات از فرد به جمع تغيير کند که مورد مخالفت اطرافيان خاتمي نظير عبدالله نوري و محمد موسوي خوئيني ها قرار گرفت.   

همانطور که مشاهده شد، اصلاح طلبان تاکنون نتوانسته اند طرح جامعي که مورد وفاق همه گروه ها و شخصيت هاي سياسي درون جبهه اصلاحات باشد ارائه کنند و حتي طرح هاي ارائه شده نيز باعث شده است که لايه هايي از اختلافات آنها نيز به فضاي رسانه ها کشيده شود. بنابراين علي رغم اينکه طرح مذکور سعي داشت جبهه اصلاحات را همگن و در مسير «وحدت» هدايت کند، به «بن بست» رسيده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html