پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229520
ممکن است سوال ازرئيس‌جمهور رامطرح کنيم/چنداستيضاح دردست بررسي است
تاریخ انتشار : 1397/04/21 10:26:36
نمایش : 1941
رئيس فراکسيون اميد مجلس گفت: ممکن است روزي بخواهيم از رئيس‌جمهور سوال کنيم اما طرح استيضاح و عدم کفايت رئيس‌جمهور به هيچ وجه، در دستور کار فراکسيون اميد نبوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا عارف رييس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي امروز در نشست خبري با اشاره به طرح «هسته سخت اصلاحات» اظهار داشت: مسلما به استناد قانون اساسي، کشور بايد به سمت تحزب برود و راهي جز اين نداريم، خوشبختانه مجموعا اين مساله جا افتاده است.

وي افزود: برخي جريانات که مقطعي هستند، در انتخابات راي مي گيرند اما پاسخگو نيستند، برخي جبهه ها هم که تشکيل مي شوند، چنين هستند، زيرا شرايط براي تشکيل احزاب فراگير وجود ندارد، فعلا موضع جبهه اي را به رسميت مي شناسيم اما جبهه ها بايد پاسخگو باشند.

عارف گفت: پس از بررسي فعاليت ها، به طور طبيعي به شوراي عالي سياستگذاري رسيديم که در دو دوره موفق بوده و البته هر بار، با آسيب شناسي سعي کرديم مشکلات را برطرف کنيم اما نهاد بالادستي اين شورا بايد چه باشد؟

رئيس فراکسيون اميد خاطرنشان کرد: ما مرجعي بالادستي در کنار مديريت اجرايي لازم داريم که پارلمان اصلاحات در همين زمينه مطرح شده است. آنچه آقاي حجاريان گفته، اين است که چنين ثباتي بايد حفظ شود و هسته اي باثبات تشکيل شود که اين پروسه را پيگيري کند، البته در هيچ محفلي، ايده آقاي حجاريان تا الان مطرح نشده است.

وي با اشاره به اظهارنظر خبرنگار روزنامه ايران که ذوالنور نماينده مجلس و نهاد مجلس را به دروغ پردازي متهم کرد، گفت: استفاده از اين عبارات که مجلس را مرکز دروغ پردازي عليه کشور مي‌دانيد را قبول ندارم. اين عبارات را بايد کنار بگذاريم.

عارف تاکيد کرد: بايد بپذيريم که نمايندگان مجلس به استناد قانون اساسي، حق دارند در همه امور اظهار نظر کنند. متاسفانه آستانه تحمل ما پايين آمده است. نماينده‌اي به جاي اينکه صحبت برادرش را نقد کند، مي‌گويد اينها سربازان ترامپ هستند. آيا اين اخلاق است؟

رئيس فراکسيون اميد اضافه کرد: شما در روزنامه‌اي هستيد که بايد دولت را نمايندگي کنيد. نبايد به چنين مسائلي بپردازيد. اگر هرکدام از نمايندگان صحبتي کردند، ما پاسخ مي‌دهيم.

وي گفت: فراکسيون اميد فعال است. رويکرد ما آرامش و تاثيرگذاري و به نتيجه رسيدن است. يک راه اين است که از تريبون‌ها براي شما تيتر درست کنيم و فردايش به قهرمان تبديل شويم اما رويکرد ديگر، تاثيرگذاري است.

عارف درباره برخي شائبه ها مبني بر حمايت فراکسيون اميد از طرح عدم کفايت رييس جمهور گفت: موضع ما نسبت به دولت آنقدر واضح و شفاف است که اصلا نيازي به بيانيه و موضع گيري نمي‌بينيم. موضع ما نسبت به دولت، حمايت همراه با نقد مشفقانه است.

رئيس فراکسيون اميد تاکيد کرد: استيضاح و حتي سوال از رئيس‌جمهور حق مجلس است و بسيار هم خوب است اما هنوز سوال در دستور کار فراکسيون ها قرار نگرفته است. ممکن است که روزي بخواهيم از رئيس‌جمهور سوال کنيم اما طرح استيضاح و عدم کفايت رئيس‌جمهور به هيچ وجه، در دستور کار ما نبوده است.

وي تاکيد کرد: نماينده‌اي که مطلبي در اين باره گفت، با فراکسيون اميد در ارتباط است اما اگر عضو فعال فراکسيون هم باشد، موضع گيري‌هايش فردي است و با موضع‌گيري سازماني متفاوت خواهد بود.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگي(ارگان مطبوعاتي حزب کارگزاران) که گفت، نظر شما درباره ورود بوروکرات‌هاي محافظه کار به جريان اصلاحات که اتفاقا برخي شما را هم جزو همين محافظه کاران مي‌دانند، چيست اظهار داشت: متاسفانه سردمدار اين صحبت‌ها روزنامه شماست، جاي ديگر هيچ خبري نيست. ايجاد اختلاف در جريان اصلاحات، هيچ بهره‌اي براي هيچ کسي ندارد. هيچ اصلاح‌طلبي از پشت کوه پايين نيامده است. رفتار و کردار حداقل نسل اولي‌ها، قبل و بعد از انقلاب، کاملا مشخص است.

رئيس فراکسيون اميد با اشاره به نامه انتقادآميز ۱۰۰ نفر از جوانان اصلاح طلب به خاتمي(نقد به شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان) گفت: ما از جواناني که آن نامه را نوشتند، تشکر مي‌کنيم. در بررسي عملکرد شوراي عالي اصلاح طلبان، سازوکاري داشتيم. ما معصوم نيستيم اما بايد در قالب پروسه اصلاحي جلو برويم. بنابراين نامه ۱۰۰ نفر بسيار خوب بود. البته ديگراني هم هستند که نظرشان کاملا متفاوت از اين ۱۰۰ نفر است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه کداميک از وزارتخانه ها نيازمند تغيير است گفت: آنچه قطعي است، ما تحريک جدي تري در بخش اقتصادي دولت نياز داريم. در اين مسير، نامه اي را ۲۰۰ نفر از نمايندگان مجلس براي ترميم تيم اقتصادي دولت، امضا کردند.

عارف گفت: نظر فراکسيون اميد اين است که روحاني خودش براي افزايش کارايي تيم اقتصادي اقداماتي را انجام دهد. اگر به هر دليلي ايشان صلاح نديد، مجلس وظيفه خود را انجام خواهد داد. الان چند استيضاح در دست بررسي قرار گرفته است.

رئيس فراکسيون اميد در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه گفته مي شود عارف، حضرتي و عليجاني روي انتصابات شهرداري تهران تاثيرگذار هستند گفت: درباره آقاي حضرتي حرفي نمي‌زنم چون به هر حال ايشان هم حزبي شهردار است اما درباره آقاي عليجاني، به جد اين مساله را تکذيب مي‌کنم.

عارف درباره برخي اظهارات که مي‌گويند عبدالله نوري جايگزين عارف در شوراي عالي خواهد شد گفت: دموکرات ترين سازوکار را شوراي عالي دارد.

وي افزود: رئيس شوراي عالي توسط خود اعضا انتخاب مي‌شود. در دوره اول هم من گفتم اگر جمع بخواهد من رئيس مي‌شوم. اينکه از بيرون بگويند رئيس چه کسي باشد، اينطور نيست. پس از رسيدن به اجماع پيرامون اعضاي حقوقي شوراي عالي، فعاليت هاي دوره سوم شورا آغاز خواهد شد.

رئيس فراکسيون اميد با اشاره به موضع اصلاح طلبان نسبت به دولت گفت: اگر ما از دولت حمايت مي کنيم، حمايت براي پاسخگويي مطالبات و برنامه هاست. دولت، مورد حمايت اصلاح طلبان است و ما سهيم هستيم؛ ما مانند اصولگرايان نيستيم که وابستگي‌هاي آقاي احمدي نژاد را انکار کنيم. نقد و پيگيري جدي داريم تا کارايي دولت افزايش پيدا کند.

عارف درباره برخي خبرها مبني بر تاسيس حزب از سوي وي گفت: پس از انتخابات سال ۹۲ از سوي دوستان اين مطالبه مطرح شد و کارگروهي‌هايي هم براي اين منظور تشکيل شد و موافقان و مخالفان تاسيس حزب نظراتشان را در اين باره ارائه کردند.

عارف افزود: در نهايت با توجه به اينکه بسياري از دوستان معتقد بودند اگر حزبي از سوي من تشکيل شود، به تضعيف احزاب ديگر مي‌انجامد، بنابراين از سوي بنياد اميد ايرانيان و شخص من تاکنون اقدام عملي براي تشکيل حزب صورت نگرفته است.

رئيس فراکسيون اميد درباره عدم ورود فراکسيون اميد به مسائل و مشکلات اقتصادي عليرغم تشکيل کميته‌اي براي رفع حصر در روزهاي ابتدايي مجلس دهم اظهار کرد: علت تشکيل کميته رفع حصر در همان ماه هاي اول مجلس دهم مطالبه مردمي از فراکسيون اميد بود. اولويت اصلي ما مسائل اقتصادي است و در همين راستا کميته اقتصادي با حضور حدود ۹ نفر از نمايندگان و برخي کارشناسان اقتصادي تشکيل شد.

وي تصريح کرد: در اين کميته درباره برون رفت از شرايط اقتصادي کشور بحث و تبادل نظر مي‌شود. علاوه بر اين، کميته ديگري در بنياد اميد ايرانيان براي رسيدن به راه حل‌هاي اقتصادي تشکيل شده است.

عارف با اشاره به طرح پارلمان اصلاحات گفت: نتيجه بر اين شد که شوراي عالي اصلاح طلبان به شورايي بالادستي نياز دارد که دربرگيرنده همه طيف هاي اصلاح‌طلبي در کل کشور باشد. شوراي عالي اصلاح‌طلبان چنين جامعيتي را ندارد.

رئيس فراکسيون اميد تصريح کرد: اسم اين شورا پارلمان اصلاحات است؛ البته ما فعلا به اسم کاري نداريم. مساله اصلي چگونگي شکل گيري اين شوراست؛ اينکه با چه سازوکاري يک پارلمان ۲۰۰، ۵۰۰ يا ۱۰۰۰ نفره شکل بگيرد که دربرگيرنده نظرات همه اصلاح‌طلبان باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html