پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229517
باج دهي رياض به نظاميان سعودي خسته از جنگ يمن
تاریخ انتشار : 1397/04/21 10:21:39
نمایش : 2490
باج دهي عربستان به نظاميان خسته از جنگ يمن بار ديگر نشان داد که رياض به شکست خود در يمن اذعان کرده و براي ادامه دادن اين جنگ بي نتيجه تقلا مي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دستور تازه سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در خصوص نظاميان سعودي مستقر در يمن بار ديگر نشان داد که رياض به شدت به دنبال روحيه بخشيدن به متجاوزيني است که در چارچوب ائتلاف عربستان شرکت دارند. 

پادشاه عربستان با صدور دستوري اعلام کرد که نظاميان سعودي مستقر در يمن از مجازاتهاي نظامي و غير نظامي صادره عليه آنها مستثني مي شوند. بر اساس اين دستور، تمامي نظاميان سعودي شرکت کننده در تجاوز به يمن در صورتي که مجازاتهاي نظامي و غير نظامي در حق آنها صادر شده باشد عفو مي شوند.

اين دستور پادشاه عربستان در شرايطي صادر مي شود که نه تنها حمله نظامي ائتلاف اين کشور عليه يکي از فقيرترين کشورهاي جهان از سال ۲۰۱۵ تا کنون هيچ نتيجه اي جز قتل عام زنان، مردان و کودکان يمني به دنبال نداشته بلکه عمليات اخير عربستان عليه استان الحديده براي به دست گرفتن کنترل بندر اين استان که يک بندر استراتژيک و تنها راه دستيابي به کمک هاي بشر دوستانه به يمن محسوب ميشود به بدين لحظه اهداف خود را محقق نکرده است.

البته عربستان و امارات براي اجراي عمليات خود عليه استان الحديده و بندر آن بايد يک بهانه و پوشش قابل قبول در نزد افکار عمومي خلق مي کردند که در نهايت اعلام شد که رياض و ابوظبي براي ممانعت از قاچاق سلاح به نيروهاي يمني از سوي ايران! اين عمليات را انجام مي دهد. بر اساس گزارش هاي منتشر شده تا کنون حدود سه ميليون يمني از شهر و ديار خود آواره شده و بيش از ۱۴ هزار نفر نيز به شهادت رسيده‌اند که بالغ بر شش هزار نفر از آنان را زنان و کودکان تشکيل مي‌دهند. از ابتداي جنگ تا کنون بيش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند که حدود هشت هزار نفر از آنان زنان و کودکان هستند.

بايد به اين نکته اشاره کنيم که تنها عربستان نيست که براي نگه داشتن نظاميان خود در جنگ فرسايشي و بي نتيجه يمن تقلا مي کند بلکه اخيرا فرماندهي کل نيروهاي مسلح امارات از افزايش خدمت اجباري در اين کشور به مدت چهار ماه ديگر خبر داده است تا بدين ترتيب تبعات جنگ يمن بر متجاوزان به خوبي نمايان شود.

ناکامي و شکست ائتلاف عربستان در يمن به حدي آشکار و بي پرده بوده که حتي خبرگزاري انگليسي «رويترز» که همواره عليه نيروهاي مقاومت يمن گزارش منتشر مي کند در تازه ترين گزارش خود به بررسي عمليات ائتلاف سعودي براي تصرف بندر الحديده در يمن پرداخته و نوشت که با گذشت چندين هفته از آغاز عمليات، رياض هنوز نتوانسته دستاوردي در آن داشته باشد. 

رويترز با بيان اينکه نظاميان ائتلاف سعودي بدون اينکه بتوانند فشارها را به انصارالله افزايش دهند، الحديده را ترک کردند، نوشت: «رياض و ابوظبي در اين ماجراجويي پيشرفت کمي داشتند، کساني که وعده داده بودند هدفشان، قطع خط اصلي تدارکات حوثي‌ها و مجبور کردن آنها به آمدن پاي ميز مذاکره بود».

شايد بتوان گفت يکي از مهم ترين اخبار ميداني اخير يمن حالت آماده باش بيمارستانهاي المخا و عدن بود که به دنبال آمار بالاي کشته هاي ائتلاف سعودي اعلام شد. تنها طي ۲ روز ۲۴۷ جسد از کشته هاي عناصر ائتلاف متجاز سعودي به بيمارستانهاي المخا و عدن تحويل داده شد و اين حجم بالاي تلفات دشمن باعث شده که اين بيمارستانها در حالت فوق العاده بسر ببرند.

دستور پادشاهي عربستان دقيقا يک روز بعد از انتشار اين خبر صادر شد و علت آن رعب و وحشتي است که نظاميان سعودي از قدرت و توانمندي نظامي نيروهاي مقاومت يمن به دل راه داده و چه بسا براي بازگشت به کشور و خروج از گرداب بي پايان يمن درخواست کرده اند.

روزي نيست که اخبار مربوط به حملات موشکي و توپخانه اي نيروهاي يمني عليه مواضع نظاميان سعودي چه در داخل يمن و چه در جبهه هاي داخل خاک عربستان مانند نجران، جيزان و عسير منتشر نشود. تک تيراندازهاي يمني نيز در کمين نظاميان متجاوز هر روز از ميان آنها تلفات مي گيرند.

بر اساس گزارش هاي منتشر شده در ماه ژوئن تنها يگان تک تيرانداز نيروهاي يمني موفق شدند نزديک به ۶۰۰ تن از عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز را به هلاکت رسانده و تجهيزات نظامي آنها در کنار انبارهاي سلاحشان را منهدم کنند. در جريان ماه گذشته دست کم ۱۰ عمليات گسترده تک تيراندازي عليه نظاميان سعودي به وقوع پيوسته و دست کم ۱۴ تن از مزدوران سوداني کشته شده اند.

البته نبايد از اين نکته غافل بود که ائتلاف متجاوز سعودي مانع فعاليت و اطلاع رساني دقيق اخبار جنگ توسط خبرنگاران شده و اصلا اجازه ورود به مناطق درگير توسط آنها را نمي دهد تا گزارش ها و اطلاعات مربوط به روند جنگ و تعداد کشته هاي جبهه متجاوزان مشخص نشود و فقط به اين مسأله اکتفا نکرده و با استفاده از بازوهاي رسانه اي خود مانند اسکاي نيوز عربي، العربية والعربية الحدث با انتشار اخبار دروغ و گزارش ها و تحليل هاي نادرست از روند جنگ و پيروز نشان دادن ائتلاف متجاوز تلاش دارد تا حقايق را در عرصه ميداني نبرد وارونه جلوه دهد.

عربستان تجاوز نظامي خود را که يکي از خونبارترين جنگ ها در تاريخ کشورهاي عربي محسوب مي شود تحت عنوان ۳ عمليات « طوفان قاطعيت، بازگرداندن اميد و عمليات قطعيت» آغاز کرد. رصد اخبار مربوط به جنگ يمن نشان مي دهد که سران عربستان و آمريکا در يک توافق محرمانه به اين نتيجه رسيده اند که بهتر است رياض نقش کم رنگ تري در جنگ يمن ايفا کرده و در واقع امارات را به عنوان فرمانده اصلي ائتلاف نشان دهند؛ دامي که بلند پروازي هاي ابوظبي باعث شده تا سران اين کشور در آن گرفتار شوند. تحرکات نيروهاي مقاومت يمن نيز با ضعيف شدن جبهه هاي متجاوزان و تحليل رفتن توان آنها نشان مي دهد که نيروهاي يمني در حال حاضر از لاک دفاعي خود خارج شده و بيشتر به سمت حملات هجومي حرکت کرده اند.

در نهايت مي توان گفت که عربستان و امارات با در پيش گرفتن چنين سياستهايي، براي طولاني تر کردن جنگ يمن و حفظ آبرو و جايگاه خود در منطقه و جهان مي کوشند در حاليکه در يک بن بست سياسي گرفتار شده و راه پس و پيش براي پايان دادن به جنگي که هيچ نتيجه اي دست کم براي آنها تا به اين لحظه نداشته و نخواهد داشت ندارند.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html