پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229505
اما و اگرهاي نشست برجامي وين/ آيا اروپا تصميم به استقلال مي گيرد؟
تاریخ انتشار : 1397/04/16 10:04:30
نمایش : 2069
بيانيه پاياني نشست وين حاوي پيشنهادات کليشه اي و بدون هرگونه ضمانت اجرايي بود اما آيا اروپا مي تواند تصميم سخت خود را براي استقلال سياسي از ايالات متحده آمريکا بگيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشست ۱+۴ با حضور جمهوري اسلامي ايران با موضوع بررسي شرايط جديد توافق برجام پس از خروج غيرقانوني آمريکا از آن، امروز جمعه در هتل کوبورگ وين برگزار شد.

در اين نشست که به رياست فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به عنوان يکي از طرف هاي توافق برجام تشکيل شد، علاوه بر محمدجواد ظريف، وزراي خارجه روسيه، چين، فرانسه، آلمان و انگليس نيز حضور داشتند. اساس برگزاري اين نشست، دستيابي به راه حل هاي روشن براي تداوم همکاري ميان جمهوري اسلامي ايران و ديگر اضلاع برجام بود و مطابق برنامه قبلي قرار بود در پايان آن بسته پيشنهادي اروپا به ايران تحويل داده شود.

خانم فدريکا موگريني اما در بيانيه اي ۱۰ ماده اي که در همين رابطه تنظيم شده بود به مواردي اشاره کرد که مطابق آن اروپا متعهد به حفظ برجام شده است.

در اين باره اما نکات مهم و قابل تاملي وجود دارد:

اول؛ اگر بخواهيم مبناي کار را موارد ذکر شده در اين بيانيه به ويژه آنچه در بند هشتم آن آمده است بدانيم، منطقا هيچ تضمين روشن و عملياتي که در آينده و در صورت کوتاهي اروپا بتوان از نظر حقوق بين الملل به آن اتکاء کرد وجود ندارد.

دوم؛ اعضاي اروپايي برجام طي دو ماه گذشته و پس از خروج ايالات متحده آمريکا از اين توافقنامه بين المللي، بارها و بارها در اظهار نظرهاي مختلف از ناتواني خود براي الزام شرکت ها و موسسات تجاري، پولي ـ بانکي و بيمه اي براي تداوم همکاري با ايران سخن گفته اند، لذا قرار گرفتن جملات کليشه اي اين بيانيه در کنار آن اظهارنظرها، فضاي متناقضي را تصوير مي کند که به روشني بيانگر ناتواني اروپا در عمل به گفته هاي خود است.

سوم؛ سران کشورهاي اروپايي عضو برجام در اظهارات پيشين خود بارها به مواردي چون نفوذ منطقه اي ايران از يک سو و برنامه موشکي کشورمان از سوي ديگر اشاره و بابت آن ابراز نگراني کرده اند. حتي اجبار ايران به امضا و تصويب کنوانسيون بين المللي «FATF» با همين پيش فرض صورت گرفته بود. حال سوال اينجاست که واقعا کدام يک از بندهاي اين بيانيه حاوي اين تضمين خواهد بود که اروپا در آينده به بهانه هايي اين چنيني، تعهدات خود را به حالت تعليق درنياورد.

بر اين اساس و بر پايه آنچه طي ۴۸ ساعت گذشته از زبان رييس جمهور و وزير خارجه کشورمان مبني بر مأيوس کننده بودن پيشنهادات اروپا براي تداوم برجام بيان شد، به نظر مي رسد که اروپا به هر دليلي از جمله ترس از مقابله با آمريکا، همچنان حاضر نيست به صورت تمام قد و در قامت يک بازيگر مستقل بين المللي ظاهر شود.

بنابراين بديهي است که جمهوري اسلامي ايران از پذيرش اين پيشنهادات کليشه اي و بدون هرگونه ضمانت اجراي حقوقي و روشن سر باز زده و منافع ملي خود را قرباني ترديد و دوگانگي سران اروپا نکند مگر آنکه اروپا تصميم سخت خود را براي استقلال سياسي از ايالات متحده آمريکا گرفته و بدون تاثيرپذيري از مثلث عبري ـ عربي ـ آمريکايي نقش تاريخي خود را ايفا کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html