پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229486
نيروهاي ژنرال با سرعت پيش مي‌روند/تروريستها فقط مي‌گريزند
تاریخ انتشار : 1397/04/10 10:03:26
نمایش : 2162
نبرد جنوب سوريه با پيشروي نيروهاي ارتش اين کشور و فروپاشي گروههاي مسلح و فرار آنها پس از برجاي گذاشتن ادوات و تسليحاتشان دنبال مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ارتش سوريه طي ساعات اخير ضربات مهلکي به گروههاي مسلح مورد حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي وارد کرده است و مناطق مختلفي از جمله ديرداما، البستان، سياح شرقي، الشومريه، برغوشه، المدوره، العلالي، اللجاه و بصر الحرير را در حومه شرقي درعا از گروههاي مسلح آزاد کرده است. ارتش سوريه بر تله سکر مسلط شده و خطوط امداد رساني تروريستها را ميان روستاهاي ام ولد و جبيب قطع کرده و بر گردان ۴۹ پدافند هوايي و مرکز تيپ ۵۲ مسلط شده است. ارتش سوريه در جريان اين پيشروي ها موفق شد وارد شهرک هاي ابطع و داعل در حومه استان درعا شود. ارتش سوريه وارد شهرک هاي الکرک الشرقي و الغاريات الغربيه و الشرقيه در حومه شرقي درعا پس از انجام مصالحه با گروههاي مسلح شد.

ارتش سوريه به عمليات نظامي خود در حومه شرقي درعا ادامه داد و بر شهرک هاي الغاريه الغربيه و الکرک الشرقي، المسيفره، الجيزه، روستاي السهوه در حومه شرقي درعا پس از عقب نشيني گروههاي مسلح از اين شهرک ها و تحويل سلاح خود به ارتش سوريه مسلط شد.

اين درحالي است که حملات هوايي به مواضع گروههاي مسلح در منطقه نصيب در مرز با اردن ادامه دارد.

ارتش سوريه بر تل يطل در جاده مواصلاتي ميان شرق و غرب درعا و تل الزميطيه در غرب شهر درعا و مشرف به جاده مواصلاتي ميان حومه شرقي درعا و شمالي شرقي مسلط شد و خطوط امداد رساني ميان گروههاي مسلح قطع شد و شرق درعا از غرب آن قطع شد.

همزمان با جنگ، تلاش هاي آشتي و مصالحه سبب شد که ارتش سوريه به شهرک هاي ام ولد، تل الشيخ حسين، تپه هاي خليف، الغاريات الغربي و الشرقيه در حومه شرقي درعا وارد شود.

از سوي ديگر گروههاي مسلح در شهرک هاي طيبه، صيدا، ام المياذن در حومه شرقي و جنوب شرقي درعا موافقت خود را با تحويل سلاح به ارتش و ورود به روند آشتي اعلام کرده اند و ساکنان در مناطقي که در آن مصالحه صورت گرفته است در حمايت از ارتش سوريه و بشار اسد شعار سر دادند. تاکنون ارتش سوريه بيش از ۶۰ روستا و شهرک را در حومه شرقي و جنوبي از طريق عمليات نظامي که از چند روز قبل شروع کرده، آزاد کرده است.

شهرک بصر الحرير يکي از مراکز مهم و اصلي تروريستهاي جبهه النصره در حومه شرقي درعا محسوب مي شود. ارتش سوريه با اين پيروزي خطوط امداد رساني تروريستها را حومه شمال شرقي به جنوب شرقي درعا قطع کرد.

حملات برق آساي ارتش سوريه به گروههاي مسلح و تروريستي سبب شده است که تانک و تسليحات زيادي به دست ارتش سوريه بيافتد و علاوه بر غنايم زياد ارتش سوريه، گروههاي مسلح و تروريستي از مقابل ارتش سوريه مي گريزند.

بر اساس آخرين گزارش ها، تروريستهاي جبهه النصره در برابر ارتش سوريه از هم فروپاشيده اند. عمليات زميني با پوشش هوايي تروريستهاي جبهه النصره را دچار فروپاشي کرده است. عمليات در محور الحراک-الکرک-المسيفره ادامه دارد و جاده ازرع-السويداء پس از ۷ سال بازگشايي شده استجاده ازرع-السويداء پس از ۷ سال بازگشايي شده است.

بشار اسد رئيس جمهور سوريه اخير در گفتگويي که با يک رسانه روسي انجام داد؛ گروههاي مسلح در جنوب غرب سوريه شامل درعا، قنيطره و حوران را ميان دو گزينه مصالحه مشابه آنچه در غوطه شرقي دمشق رخ داد يا درگيري نظامي قرار داد و اعلام کرد که راهکار سومي در کار نيست.

به نظر مي رسد که با عمليات ارتش سوريه در جنوب سوريه تکليف اين مناطق با راهکار نظامي سريع رقم بخورد به ويژه که تروريستهاي معمولا تا زماني که تحت فشار قرار نگيرند به مصالحه تن نمي دهند.

انتخاب سهيل الحسن ژنرالي که ملقب به ببر است براي فرماندهي نيروهاي عمليات کننده در جنوب سوريه نشان دهنده اين است که دمشق قصد دارد خيلي سريع اوضاع نظامي را در جبهه جنوب به نفع خود رقم بزند به ويژه که ژنرال معروف سوري در هر نبردي شرکت کرده، شکست نخورده است. وي ژنرالي است که هنگامي که نبرد گره مي‌خورد با تصميمات و شجاعت تمام سرنوشت نبرد را به سود ارتش سوريه رقم مي زند.

اين در شرايطي است که تاريخ مصرف منطقه کاهش تنش در جولاي ۲۰۱۷ تمام شده است و اينکه بحث از منطقه کاهش تنش در اين منطقه مي شود قابل اعتنا نيست و از سويي جبهه النصره و گروه موسوم به خالد بن وليد وابسته به داعش در زمره گروههاي مسلح مشمول همين منطقه کاهش تنش هم نمي شود و در فهرست تروريسم هستند.

نکته قابل توجه ديگر شانه خالي کردن آمريکا از گروههاي مسلح است که به اعتراف فرماندهان گروههاي مسلح، واشنگتن با صراحت کامل به آنها گفته است که در هر عمليات ارتش سوريه دخالت نظامي به نفع آنها نخواهد شنکته قابل توجه ديگر شانه خالي کردن آمريکا از گروههاي مسلح است که به اعتراف فرماندهان گروههاي مسلح، واشنگتن با صراحت کامل به آنها گفته است که در هر عمليات ارتش سوريه دخالت نظامي به نفع آنها نخواهد شد. اين موضع گيري آمريکا يادآور حرفهاي جان کري وزير خارجه اسبق آمريکا به فعال سوري در لندن در حدود دو سال قبل است که گفت« آيا مي خواهيد که ما به خاطر شما با روسها وارد جنگ شويم؟».

هدف ارتش سوريه از نگاه کارشناسان امور نظامي سيطره بر جاده بين الملي ميان دمشق با مرزهاي اردن و گذرگاه بين المللي نصيب در اسرع وقت است. اين کارشناسان پيروزي سريع در اين جبهه را بعيد نمي دانند به ويژه با توجه به شانه خالي کردن آمريکا از حمايت گروههاي مسلح و تمايل اردن براي بازگشت حاکميت گذرگاهها به دمشق و مهيا شدن شرايط براي بازگشت يک ميليون و نيم آواره سوري که در اردن هستند به سوريه. به ويژه که اين آوارگان به باري سنگين بر دوش امان از نظر امنيتي و سياسي تبديل شده اند و بازگشايي گذرگاه ميان دو کشور حدود ۴۰۰ ميليون دلار در سال نصيب اردن مي کند.

درباره واکنش رژيم صهيونيستي به اين عمليات نيز بايد گفت که قواعد درگيري فرق کرده است و زمان آنچه برتري نظامي اسرائيل خوانده مي شد، تمام شده است و زورگويي هاي تل آويو در واکنش انتقام جويانه سريع نيز کاهش يافته است يا حداقل حقايق ميداني اين گونه است.

حدود ۱۲ هزار نفر از افراد مسلح در جنوب سوريه با راهکاري که روسيه در برابر آنها براي حرکت به سوي ادلب گذاشته بود، مخالفت کردند. سئوالي که ذهن تحليلگران را به خود مشغول کرده، اين است که آيا هنگامي که گروههاي مسلح با آتش سنگين هوايي، توپخانه اي و زميني ارتش سوريه روبرو شوند به جنگ ادامه مي دهند يا اتوبوس ها براي انتقال آنها آماده است.

به نظر مي رسد که بايد نقش گروههاي مسلح معارضان سوري را در آستانه تمام شدن اگر نگوييم تمام شده تلقي کرد. آمريکا و همپيمانان منطقه اي پس از بهره برداري لازم از اين گروهها ديگر نيازي به آنها ندارند.

ابعاد راهبردي نبرد جنوب سوريه

عمليات نظامي ارتش سوريه در جنوب سوريه داراي ابعاد راهبردي براي سوريه و متحدانش است و مهمترين ابعاد راهبردي آن عبارت است؛

-دولت آمريکا طي هفته هاي گذشته کوشيد که با شيوه هاي دروغين و مانور داردن نه تنها به دنبال وقت کشي براي جلوگيري از شروع عمليات نظامي باشد بلکه مهمتر از آن به دنبال امتيازي گيري از سوريه و متحدانش بود اما راه به جايي نبرد.

-دمشق با هماهنگي متحدان خود اعلام کردند که طرحهاي خصمانه اي که دستاوردهاي نظامي راهبردي ارتش سوريه با حمايت محور مقاومت و روسيه در طي ساليان گذشته آنها را با شکست روبرو کرده است؛ آمريکا و متحدانش و در راس آنها رژيم صهيونيستي از طريق مذاکرات امان نمي توانند آن اجرايي کنند و همه حمايت هاي گسترده مالي و تسليحاتي از گروههاي تروريستي در جنوب سوريه و ديگر مناطق بي فايده است.

-تصميم دمشق براي عمليات نظامي در جنوب سوريه در شرايط پيچيده اوضاع در واقع تاکيد بر حرفهاي بشار اسد است که همه مناطق تحت کنترل دولت سوريه درخواهد آمد تصميم دمشق براي عمليات نظامي در جنوب سوريه در شرايط پيچيده اوضاع در واقع تاکيد بر حرفهاي بشار اسد است که همه مناطق تحت کنترل دولت سوريه درخواهد آمدو اين تصميمي برگشت ناپذير است.

اما سئوالي که برخي ناظران امور سوريه مطرح مي کنند اين است که چرا آمريکا به اين نتيجه رسيد که بايد ازحمايت گروهاي مسلح در سوريه دست بردارد. از نگاه اين ناظران؛ دولت آمريکا طي ساليان گذشته متوجه شد که  دمشق و محور مقاومت در کنار روسيه قصد ندارد از آزادسازي همه مناطقي که تحت سيطره گروههاي تروريستي است به هر اندازه که ائتلاف تحت رهبري آمريکا با باج گيري، فشار و دخالت نظامي به دنبال خدشه وارد کردن در تصميم دمشق باشد، ذره اي عقب نشيني کند.

نکته ديگر اينکه  موازنه نظامي در سوريه به گونه اي است که ارتش سوريه و متحداش در راستاي شکست تروريسم و خارج کردن اراضي تحت اشغال تروريستها از دست اين گروهها با جديت گام بر مي دارند و به تحرکات واشنگتن و متحدانش توجهي ندارند.

ارتش سوريه عزم جدي بربازگردانيدن جنوب به آغوش اين کشور دارد و در اين راه از تحرکات رژيم صهيونيستي براي بالا بردن روحيه تروريستها پس از تلفات سنگين آنها در برابر ارتش سوريه نيز نمي تواند راه به جايي ببرد. ارتش سوريه با سرعت در حال پيشروي است و تروريستها فقط مي گريزند و ادوات نظامي خود را پشت سر خود برجاي مي گذارند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html