پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229484
جنجال انتشار اسامي دريافت‌کنندگان ارز دولتي/ دو وزير رو در روي هم
تاریخ انتشار : 1397/04/10 09:55:46
نمایش : 1690
پس از دستور رئيس‌جمهور به وزارتخانه‌ها براي انتشار اسامي دريافت‌کنندگان ارز دولتي، اکنون وزير صنعت، همتايش در وزارت ارتباطات را خطاکار مي‌داند و مي‌گويد نبايد اين فهرست منتشر مي‌شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هفته گذشته بود که محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اسامي دريافت‌کنندگان ارز دولتي براي واردات گوشي تلفن همراه، موجي از همراهي با دولت در راستاي مبارزه با فساد و رانت را به راه انداخت. اين حرکت که مورد توجه و تقدير فعالان اقتصادي و بخش‌خصوصي قرار گرفت، مطالبه‌اي عمومي را از دولت به راه انداخت که در يک حرکت همراه و حمايتي از اين اقدام، دولتمردان در هر وزارتخانه‌اي، اسامي دريافت‌کنندگان ارز دولتي را اعلام نمايند.

اين موضوع، واکنش رئيس جمهور را هم در پي داشت و او هفته گذشته، به تمامي وزارتخانه‌هاي دولتي دستور داد تا اسامي دريافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ توماني را براي آگاهي عموم مردم، منتشر نمايند. بعد از آن بود که بسياري از وزارتخانه‌ها به خصوص معاونان وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که ظرف چند ساعت، اسامي مذکور را منتشر خواهند کرد. هر چه باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي سيستم ثبت سفارش کشور، نقش عمده‌اي در واردات و معرفي متقاضيان دلار ۴۲۰۰ توماني به بانک مرکزي براي دريافت ارز را ايفا کرده است.

چند روزي از دستور رئيس جمهور مبني بر انتشار اسامي دريافت کنندگان ارز دولتي مي‌گذرد و خبري از انتشار اين فهرست نيست. در حاليکه امروز محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري خود، ديدگاهي ديگر را در اين راستا عنوان کرد؛ اظهارنظري که بسياري از رسانه‌ها آن را به مخالفت وي با دستور رئيس جمهور مبني بر انتشار اين اسامي، تعبير کردند.

شريعتمداري در نشست خبري خود ابتدا انتقادات تندي را عليه وزير جوان کابينه که براي اولين بار خط شکني کرده و اسامي دريافت کنندگان ارز دولتي را منتشر کرده است، مطرح نمود و در عين حال اعلام کرد: بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، اسامي افرادي که ارز ۴۲۰۰ توماني را به آنها داده شده است را در اختيار دارد، بنابراين ما به عنوان وزارت صنعت نمي توانيم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنيم، چراکه اينطور به جنگ بخش خصوصي رفته ايم، اين در حالي است که ليست اعلامي از سوي وزير ارتباطات، اسامي افرادي بود که تخصيص ارز داشتند و تامين ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمي خواهيم به جنگ اقتصاد کشور برويم و اقتصاد را به هم بريزيم، بنابراين با استفاده از نيروي عقل خدادادي، تصميماتي خواهيم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با اعلام اسامي افرادي که ارز ۴۲۰۰ توماني گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نداريم و اتفاقا موافق با دريافت اين اسامي از سوي نهادهاي نظارتي هستيم، اما نکته اينجا است که هر يک از انواع ارز، هزينه مبادله متفاوتي دارد و قيمت تمام شده آن را نيز بايد بر اين مبنا محاسبه کرد.

البته بعد از انتشار اخباري که در همان جلسه به گوش وزير صنعت رسيد، او مجدد اعلام کرد که مخالفتي با انتشار اين فهرست ندارد.

اين گفته شريعتمداري در حالي است که دقايقي قبل، آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توئيتي اعلام کرد: با ايمان قلبي که بر پايه «عقل خدادادي» است مي گويم: فساد، موريانه و عامل بي‌ثباتي اقتصاد کشور است. بخش خصوصي پاکدست از انتشار ليست ارزبگيران حمايت کرده و خواهد کرد. بايد به جنگ اقتصاد رانتي رفت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html