پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229480
بعيد است توتال بتواند براي حضور در ايران از آمريکا معافيت بگيرد
تاریخ انتشار : 1397/04/09 09:14:42
نمایش : 1569
وزير نفت گفت: اگر در کار وزارت نفت تاخير نينداخته بودند و ۵ قرارداد ديگر همانند توتال منعقد شده بود، ديگر آمريکا نمي‌توانست نفت ايران را تحريم کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خانه ملت، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت درباره تضامين اخذ شده در قرارداد ايران و توتال، گفت: ساختار قراردادهاي IPC اينگونه بوده که اگر اجراي قرارداد براي شرکت طرف مقابل ايران غيرممکن شده و اين موضوع را اعلام کند، مي تواند از قراداد خارج شود؛ اما پولي به آن پرداخت نمي شود تا زماني که فعاليت پروژه تمام شود.

وزير نفت با بيان اينکه در  قرارداد ايران و توتال پيش بيني شده که نفر دوم يعني شرکت چيني جايگزين توتال شود، افزود: در حال حاضر توتال هنوز از قرارداد خارج نشده است و ۲۵ روز از مهلت ۶۰ روزه اين شرکت تمام شده و ۳۵ روز ديگر زمان دارد.

بعيد است توتال بتواند براي حضور در ايران از آمريکا معافيت بگيرد

وي ادامه داد: بعيد است که توتال بتواند براي حضور در ايران از آمريکا معافيت بگيرد؛ اما اگر شرکت دوم يعني شرکت چيني نيز تمايلي به ادامه فعاليت نداشته باشد، شرکت سوم کار را ادامه مي دهد.

زنگنه با بيان اينکه برخي خيلي روي اين موضوع حساسيت نشان مي دهند که ايران در قرارداد با توتال ضرر کرده است، يادآور شد: در اين قرارداد ضرر نکرده ايم، فرض مي شود که ايران سرمايه داشته و پول هايش روي دستش مانده و مي خواسته کار اين پروژه را انجام دهد، پس اگر توتال و چيني ها از قرارداد خارج شدند اين سرمايه ها به شرکت پتروپارس داده شود تا اين پروژه را به اتمام برساند.

شرکت توتال تاکنون  ۶۰ ميليون دلار در اين پروژه خرج کرده است

 وي با اشاره به اينکه شرکت توتال تاکنون  ۶۰ ميليون دلار در اين پروژه خرج کرده است، افزود: مجلس و دولت قبول کرده اند که براي توسعه صنعت نفت به فرآيند جذب سرمايه گذار خارجي و تکنولوژي توجه شود که در اين موضوع هيچ اختلافي بين مجلس و دولت نبود و هيئت نظارت بر منابع هيدروکربوري که مقامات عالي سه قوه در آن حضور دارند، انعقاد اين قرارداد را به مصلحت کشور دانستند.

چرا آمريکا نتوانست نفت و گاز روسيه را تحريم کند؟

وزير نفت با بيان اينکه اگر در کار وزارت نفت تاخير نينداخته بودند و ۵ قرارداد ديگر همانند توتال منعقد شده بود ديگر وضعيت کشور مثل امروز نبود، تصريح کرد: اگر صادرات نفت کشور ۴ ميليون بشکه در روز بود ديگر آمريکا نمي توانست نفت ايران را تحريم کند، چراکه خروج نفت ايران بسيار برايش زيان بار بود، همانگونه که نتوانست روسيه را تحريم نفت و گاز  کند چون مقدار توليد نفت و گاز روسيه به مقداري بود که بازار تحمل خروج روسيه را نداشت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html