پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229460
دولت بازار ارز ثانويه را به رسميت شناخت
تاریخ انتشار : 1397/04/04 10:19:06
نمایش : 2135
رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به بررسي موضوع بازار ثانويه در ستاد اقتصادي دولت با حضور رئيس جمهور، گفت: اين بازار در حال تعيين تکليف است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي در حاشيه جلسه کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي گفت: حجم صادرات کشور و ارزآوري که وجود دارد به راحتي مي تواند ارز مورد نياز براي واردات را تامين کند.

وي ادامه داد: بر اساس پيش بيني ها، آمريکا تلاش مي کند علاوه بر خروج از برجام التهاباتي را ايجاد کند. براي مصون سازي بازار، بانک مرکزي ساز و کار ارزي را اجرا کرد و سامانه نيما نيز اجرايي شد.

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: يکي از موضوعاتي که در ستاد اقتصادي دولت با حضور رئيس جمهور مورد بررسي قرار گرفت، بازار ثانويه است که مي تواند با استفاده از ارزهاي صادراتي خود تامين شود. اين موضوع در حال تعيين تکليف است.

وي در تشريح چهار گروه واردات کالا گفت: دسته اول کالاهاي حياتي و اساسي مثل دارو هستند که ارز حاصل از فروش نفت از طريق بانک مرکزي به اين دسته از کالاها اختصاص مي يابد. اين ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان شروع و الان به ۴۲۵۰ تومان رسيده است.

سيف گفت: دسته دوم کالاهاي ضروري هستند که ۸۰ درصد از ارز شرکت هاي غيرنفتي (مانند پالايشگاه ها و پتروشيمي ها) توسط سامانه نيما به واردات اين کالاها اختصاص مي يابد.

رئيس کل بانک مرکزي  ادامه داد: مسئله اي که مطرح است اين است که برخي کالاهايي که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد مي شود با نرخ بالاتري به فروش مي رسند. قرار است بانک مرکزي ليست کالاهايي که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد مي شوند را اعلام کند که هر کسي کالايي را خريداري مي کند که قيمت آن منطقي نيست، اعلام کند.

وي اظهارداشت: دسته سوم کالاهايي هستند که ارز واردات آن از ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي با نرخ توافقي تامين مي شود. دسته چهارم نيز کالاهاي ممنوع الورود هستند.

سيف در پايان ابرازاميدواري کرد: با اين اقدامات آرامش در فضاي اقتصادي کشور ايجاد شود.

خبرگزاري مهر صبح امروز در خبري با عنوان «جزئيات جلسه تيم اقتصادي با روحاني/معامله توافقي ارز آزاد شد» از موافقت رييس جمهور با رسميت يافتن بازار ثانويه ارز خبر داده و نوشته بود: در جلسه اي که ديروز( يکشنبه) با حضور تيم اقتصادي دولت با رئيس جمهور برگزار شده است، حسن روحاني بالاخره خريد و فروش توافقي ميان صادر کنندگان و واردکنندگان را در صرافي ها پذيرفت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html