پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229452
بسته پيشنهادي اروپايي‌ها تا ۱۰ روز آينده روي ميز مذاکره خواهد بود
تاریخ انتشار : 1397/04/03 10:52:01
نمایش : 1541
معاون وزير امور خارجه گفت: مذاکرات فشرده‌اي با اروپايي‌ها در حال انجام است روند کار نه اميدوارکننده و نه نااميد کننده است.
به گارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صدا و سيما، سيد عباس عراقچي در نهمين جشنواره تجليل و تکريم از کار آفرينان و مديران اشتغالزاي کشور گفت :مذاکرات فشرده‌اي با اروپايي‌ها براي تدوين بسته پيشنهادي راه حل حفظ برجام در جريان است و اميدواريم اين بسته حداکثر طي ده روز اينده به ايران ارائه شود.

وي گفت: آنچه که الان با اروپايي‌ها در حال انجام است نه نااميد کننده است ونه مي‌توان به ان اميدوار بود بلکه پيشنهاداتي وجود دارد شايد به يک چارچوبي براي ادامه برجام برسيم شايد هم نرسيم.

معاون وزير امور خارجه افزود: به صراحت به طرف‌هاي باقيمانده در برجام اعلام شده که جمهوري اسلامي ايران هنوز تصميمي در خصوص ماندن يا خروج از برجام نگرفته است و تصميم ما ماندن ايران در برجام منوط به اراده طرف‌ها و تصميم ان‌ها براي تامين خواسته‌هاي ما است و نشانه‌هاي خوبي از تلاش کشورهاي اروپايي و سران روسيه و چين و ديگر سران اين کشورها براي حفظ برجام مشاهده مي‌شود.

وي تاکيد کرد: هنوز مشخص نيست که آيا اروپايي‌ها قادر به گسستن بندهايي که امريکا بر اقتصاد ان‌ها بسته است هست يا خير؟ و ما منتظر ارائه بسته پيشنهادي ان‌ها هستيم.
عراقچي برجام را به بيماري در شرايط مراقبت‌هاي ويژه تشبيه کرد و افزود: اين به اين معني نيست که برجام از بين رفته است بلکه نيازمند مراقبت‌هاي ويژه است تا زماني که مراقبت‌هاي ويژه مورد نياز برجام انجام نشود برجام از حالت مراقبت‌هاي ويژه خارج نخواهد شد.  

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران مدامي که به خواست خود نرسد برجام ادامه نخواهد يافت چرا که ادامه برجام با ماندگاري تحريم‌ها قابل جمع نيست نمي‌توان هم پايه هسته‌اي برجام حفظ شود وهم فشارتحريم‌ها حفظ شود و ما منتظر راهکار عملي اروپاي‌ها هستيم که اميدواريم تا اخر ماه ميلادي جاري اين بسته پيشنهادي ارائه شود.

معاون وزير امور خارجه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران براي هر سناريويي اماده هستيم رئيس جمهور دستورات لازم را داده اند، اما بدون شک شرايط ما حتي در صورت نبود برجام هم از گذشت بهتر است و ارتباطات برقرار شده و گشايش‌هاي ايجاد شده مي‌تواند کمک کند بدون شک حيات جمهوري اسلامي ايران به برجام وابسته نيست و با عزت به مسير خود ادامه خواهيم داد.

وي تاکيد کرد: اگر در نهايت بخواهد تحريم‌هاي امريکا بازگردد و اروپايي‌ها نتواند جبران کند جمهوري اسلامي ايران براساس منافع ملي کشور تصميم گيري خواهد کرد چه در حفظ برجام باشد و چه در خروج از برجام و اين تصميمي است که هنوز گرفته نشده است بزودي اتخاذ شده است.

معاون وزير امور خارجه گفت: ما در شرايط پيش رو چه برجام با حضور اروپايي‌ها ادامه يابد و چه بدون حضور ان‌ها برجامي نداشته باشيم به حيات خود ادامه خواهيم داد و بايد به دنبال راه‌هايي باشيم که ان‌ها را از ادامه سياست فشار و تحريم پشيمان بکنيم.

وي با بيان اينکه وضعيت اقتصادي خود را بايد براساس امکانات دروني خود منطبق کنيم و اين کار هم انجام خواهد شد گفت: يکي از ايده‌هايي که وجود دارد کار با شرکت‌هاي کوچک و متوسط است، اروپايي‌ها براي کار با ايران روي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط متمرکز شده اند چراکه شرکت‌هاي بزرگ جهاني به دليل سهامداراني که در اروپا دارند به ناچار از تحريم‌هاي امريکا تبعيت مي‌کنند، اما اين در مورد بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نيست.

عراقچي گفت: ميزان اشتغالزايي که در اين قبيل بنگاه‌ها وجود دارد قابل مقايسه با بنگاه‌هاي بزرگ نيست در اروپايي ۷۰ درصد اشتغال در اين بنگاه‌هاي کوچک و متوسط انجام مي‌شود بنگاه‌هايي که هيچ ارتباطي با امريکا هم ندارند و نگران تحريم‌هاي امريکا هم مي‌توانند نباشد.

وي افزود: اقتصاد کشور بايد به اين سمت هدايت شود چه با برجام و چه بدون برجام يکي از نکات کليدي ما در اقتصاد کارآفريني از طريق بنگاه‌هاي کوچک و متوسط است اين چيزي است که اروپايي‌ها هم روي ان کار مي‌کنند.

وي با اشاره به شرايط برجام بعد از خروج امريکا از اين توافقنامه گفت: برجام به دليل خروج امريکا از ان در شرايط غير عادي است و از تعادل خارج شده است و تمامي اعضاي باقيمانده در اين توافقنامه بايد براي ادامه مسير ان تلاش کنند.

عراقچي گفت: برجام بر دو پايه شکننده هسته‌اي و لغو تحريم‌ها استوار است و ادامه حيات ان مستلزم حفظ هر دو پايه ان است و در شرايط کنوني با خروج آمريکايي‌ها از برجام تعادل ان برهم خورده است.

وي افزود: اروپايي‌ها از ايران خواسته اند تا ايران در برجام باقي بماند و اين در صورتي است که ان‌ها قادر به تامين منافع مورد انتظار ايران از برجام باشند.
معاون وزير امور خارجه با اشاره به موضع رئيس جمهور در قبال خروج امريکا از برجام گفت:: رئيس جمهور در پاسخ به رئيس جمهور امريکا در قبال خروج از برجام مهلتي چند هفته‌اي تعيين کرد تا اروپايي‌هاي منافع ايران را از برجام حفظ کنند در غير اينصورت تصميم گيري خواهيم کرد.

وي خاطرنشان کرد: پيام‌هاي خوبي از سوي ديگر طرف‌هاي برجام در خصوص تلاش‌هايي که براي حفظ برجام در حال انجام است دريافت شده است، اما به هرحال بايد خواست ايران در خصوص فروش نفت، انتقال درآمد حاصل ان، ارتباطات بانکي، حمل و نقل، و کشتي‌ها و هواپيماها در راه حل پيشنهادي اروپايي‌ها تامين شود.

عراقچي بررسي علت خروج امريکا از برجام را نکته‌اي کليدي در تصميم گيري‌هاي اتي کشور در قبال برجام دانست و گفت:: در هر توافق و قراردادي کسي خارج مي‌شود که توافق به زيان او است و مغبون واقع شده است کسي که به خواست‌هاي خود نمي‌رسد از توافق خارج مي‌شود.

وي افزود: برخلاف انچه که تاکنون از سوي خيلي از دوستان مطرح شده است، واقعيت دستاوردهاي ايران از برجام به گونه‌اي بود که امريکا احساس کرده مغبون شده است و ضرر کرده است و تعبير ترامپ که مي‌گويد برجام بدترين، شرم آورترين توافقنامه امريکا است نکته کليدي است نکته‌اي که کمتر رسانه‌اي به ان توجه کرد در حالي که اگر يک مقام دست چندم ديگر مي‌گفت: برجام به سود امريکا بوده است تيتر نخست برخي از رسانه‌ها مي‌شد.

معاون وزير امور خارجه با تعجب ترامپ از ماندن وزير امور خارجه در اتاق و امضاي توافقنامه را نشاني ديگر از دستاوردهاي کشور در قبال برجام دانست و افزود: هر چه به جلو پيش مي‌رويم روشن مي‌شود که برجام چه دستاوردهايي براي ايران داشته و چه انتظاراتي براي امريکا و غرب براوده نکرده است و بسياري از ويژگي‌ها و ايراداتي که در قبال برجام گفته مي‌شد به تدريج روشن مي‌شود.

وي افزود: يکي از نکاتي که بسيار گفته مي‌شد اين بودکه برجام با برنامه موشکي ما قرين شده و اگر ما ازمايش موشکي انجام دهيم برجام نقض خواهد شد و اگر ما برنامه موشکي خود را ادامه دهيم تحريم‌ها بازخواهد گشت و اين ايراد در همان هفته‌اي نخست بعد از توافقنامه برجام مشخص شد که درست نيست ايران تست موشکي خود را انجام داد و تحريم‌ها بازنگشت موشک عماد تست شد بعد مانورهاي موشکي بعدي امريکايي‌ها به شوراي امنيت مراجعه کردند، اما نتوانستند نقض برجام را از ان بگيرند.

عراقچي گفت: يکي از ماهرانه‌ترين کارهايي که در مذاکرات برجام انجام شد جدا کردند قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام بود اينکه نقض قطعنامه نقض برجام نيست، اين در حالي است که در طول سال‌هاي تحريم برنام هسته‌اي و موشکي ايران را در قالب قطعنامه ۱۹۲۱ به هم گره زده بودند و برجام اين دو موضوع را از هم جدا کرد و لذا برنامه موشکي ما به مسير خود ادامه داده بدون اينکه کسي بتواند مدعي شود نقض برجام اتفاق افتاده است.

وي خاطرنشان کرد: بعد گفته شد که نفت ايران فروش نمي‌رود، نفت ايران به سرعت به شرايط پيش از تحريم‌ها بازگشت و از ۸۰۰ هزار بشکه به بيش از ۲.۸ ميليون بشکه رسيده است سپس گفتند پول نفت برنمي گردد بعد همه ديدند که پول مي‌ايند بعد گفتند هيچ شرکتي حاضر به سرمايه گذاري در ايران نيست و هيچ گشايشي حاصل نشده است و اين جمله تقريبا هيچ دکتر سيف را برخي از دوستان هنوز هم تکرار مي‌کنند در حالي که ايشان اين جمله را سه ماه بعد از اجرايي شدند برجام در فرودين سال ۹۵ اين جمله را در نيويورک و براي مخاطب امريکايي جلسه گفتند بيش از دو سال از اين سخنان مي‌گذرد و اتفاقات بسياري افتاده است، اما هنوز به ان سخنان اقاي سيف استناد مي‌کنند.

عراقچي خاطرنشان کرد: بعد از مدتي گفته شد کسي نيامده اتفاقي نيافتاده الان بعد از برجام مدام شرکت‌ها در حال خروج از ايران هستند را ليست اعلام مي‌کنند، پس اين شرکت‌ها کي امدند که حالا در حال خروج هستند.

وي افزود: گشايش‌هايي در پي توافقنامه برجام حاصل شده است و الان دستگاه‌هاي که به ما مراجعه مي‌کنندو نگران از اينده هستند نشان از گشايش‌هايي است که ايجاد شده است، مديرعامل ايران اير مي‌تواند گواه اين گشايش‌ها باشند. گشايش‌هاي برجام براي جمهوري اسلامي ايران بايد به ان توجه شود.

وي با بيان اينکه دستيابي به دستاوردهاي برجام در حالي حاصل شده است که هيچ يک از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران عوض نشد گفت: اين دستاوردهاي در حالي حادث شده است که مقابله ايران با نظام سلطه، سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي ايران در منطقه، محور مقاومت، مقابله با رژيم صهيونيستي همه سرجايش هست.

وي افزود: بنابراين به تعبير امريکا و ترامپ ايران از تحريم خارج شده است نفت مي‌فروشد پول دريافت مي‌کند سيستم بانکي از بن بست خارج شده است بانک‌هاي ايراني در اروپا يک بانک "اي او اچ "ما چقدر کار کرده شعب بانک‌هاي ايران در اروپا بگويند در دوسال گذشت چقدر گردش کار داشته اند تنها بانک "اي او اچ " بالاي ۱۰۰ ميليارد يوردر اين مدت گردش کار داشته است.

عراقچي گفت: سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي ايران حفظ شده است موشکهاهمچنان تست مي‌شود و سياست‌هاي دشمنان خود در منطقه را در سوريه يمن و لبنان به هم مي‌زند به گونه‌اي که رقباي ايران احساس شکست مي‌کنند و براثر ان چه سياست‌هاي خصمانه‌اي در پيش گرفته اند و همه پول‌هاي خود را هم منتقل کرد است که اماراهاي ان احتمالا در اينده اعلام خواهد شد.

وي گفت: اين شرايط امريکا را به جايي رساند که ماندن برجام به نفع ان‌ها نبود وبايد تحريم‌ها را بازگردانند، اين ايران قدرتمند در منطقه را بايد به وسيله تحريم کنترل کنند، تحريم تنها سلاح امريکا يي‌ها است امريکا مي‌خواست تحريم هايش برگرداند و برجام مانع بود و لذا بايد از سر را برداشته مي‌شد تا بتواند با سياست تحريم و فشار خود برگردد.

معاون وزير امور خارجه افزود: تجب مي‌کنم برخي دوستان صحبت مي‌کنند، چون امريکا سياست تحريم و فشار دارد برجام را مي‌خواهد يعني برجام براساس تحريم طراحي شده بود بحثي که با هيچ منطقي همخواني ندارد و همين دوستان تا اخرين لحظه معتقد بودند که امريکا به هيچ وجه از برجام خارج نخواهد شد، چون برجام کاملا به نفع امريکا است حالا مشخص شده که برجام به نفع کي بود و چه کسي ضرر کرد بايد اين‌ها را بفهميم و بدانيم کجا هستم و براي ادامه را تصميم درست بگيريم.

وي افزود: اگر خود ما هم کمک کنيم به بازگشت تحريم‌ها در زمين امريکا بازي کرده ايم اگر ما هم سياست‌هايي اتخاذ کنيم که تحريم‌ها وفشارهاي امريکا بيشتر شود همان کاري را کرده ايم که ان‌ها خواسته اند، اگر قبول داريم که سياست امريکا عليه ايران سياست فشار و تحريم است و اگر قبول داريم که سياست برخورد نظامي نمي‌تواند صورت بگيرد و توانمندي‌هاي ايران در حدي هست که ان‌ها حتي فکر حمله نظامي را نمي‌کند و اگر اين ادعا نيست، بايد بدانيم که مسير حرکت دشمن در تحريم‌هاي اقتصادي است وبرجام ابزاري براي مقابله با تحريم‌هاي امريکا و غرب بود و اگر به مسيري برويم که اين تحريم‌ها برگردد يا مظائف شود در مسير امريکا قدم زده ايم.

وي افزود: بايد مراقب باشيم در تله دشمنان نيافتيم و امريکا حتما مي‌خواهد ما در مسير هيا پر پيچ و خم درا هدايت کند تا با وزنه‌هايي که براقتصاد ايران مي‌زند ما را زمين گير کند ما کاملا مراقب هستيم که در اين تله گرفتار نشويم و جمهوري اسلامي ايران به مسير خود با عزت و کمترين فشار ادامه دهد.

عراقچي گفت: برخي اوقات صحبت‌هايي که ما مي‌کنيم و تحليل‌هايي که برخي رسانه‌اي مي‌کنند اب به اسياب تحريم‌هاي امريکا مي‌ريزدتا پيش از خروج امريکا از برجام تحليل‌ها براين متمرکز بود که تحريم‌ها که سرجايش هست هيچ کسي نيامده است تا فضايي ايجاد شود که همه تصور کنند تحريم‌ها هنوز پابرجاست و کساني که قصد ورود به ايران را دارند ترديد کنند حالا هم که امريکا از برجام خارج شده است فضارا برعکس مي‌سازند مدام ليستي از شرکت‌هايي منتشر مي‌کنند که در حال خروج از ايران هستند تا اگر کسي هم خارج نشده به سرعت از کشور خارج شود.

وي خاطرنشان کرد: گاهي اوقات ما به فضاي مورد علاقه دشمن کمک مي‌کنيم که تحريم‌ها شدت بگيرد من درک نمي‌کنم چرا برخي از بازگشت تحريم‌ها لذت مي‌برند حالا برخي که کاسب تحريم هستند برخي هم کاسب سياسي هستند در حالي که اين دقيقا خواست امريکايي هاست چراکه ابزارهاي نظامي و سياسي تاثيري ندارد و فقط ابزار تحريم براي ان‌ها کاربرد دارد.

معاون وزير امور خارجه اقدام امريکا در خروج از برجام را به بازي خوب تيم ملي در مقابل پرتغال تشبه کرد و گفت: اگر در بازي بعدي تيم ملي با پرتغال بازيکنان ما بازي خوبي داشته باشند و تيم پرتغال را در فشار قرار دهند و گل هم بزنند و در نيمه دوم پرتغال از ادامه بازي صرفنظر کند ايا اين ضعف تيم ما است اين دقيقا همانند برجام است ما به گونه‌اي مذاکره کرديم که در دو سال ونيم گذشته امريکايي‌ها از هيچ يک از مواد برجام نتوانست در محاکم بر ضد ايران استفاده کند و در نهايت تصميم گرفت بازي را برهم بزند و اين نقطه قوت ما است.

وي گفت: همانگونه که در زمينه موشکي و نيروهاي مسلح ما دشمن را از هر گونه تهاجم نظامي پيشيمان کردند و در بحث هسته‌اي به نقطه رسيدن که نقطه اوج اين صنعت است و مردم ما در زمان تحريم‌ها با مقاومت خود دشمن را وادار به حضور پاي ميز مذاکره کردند به همين ترتيب هم بايد به توانمندي تيم ديپلماسي کشور افتخار کنيم بدانيم که ما مي‌توانيم امريکا را منزوي کنيم و مي‌توانيم بين امريکا و متحدانش شکاف ايجاد کنيم و مي‌توانيم امريکا را به جايي برسانيم که در بازي احساس زيان کند و بازي را به هم بزند.

وي در پايان گفت: مقام معظم رهبري بارها گفته اند که بايد به توانمندي‌هاي داخلي خود رجوع کنيم همانگونه که اتکاي به توان دانشمندان هسته‌اي، توان نظامي کشور و مقاومت مردم در قبال تحريم‌ها تکيه بر توان داخلي تيم ديپلماسي کشور هم بخشي از توان داخلي است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html