پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229450
مطمئنم با تدابير رهبري با سرافرازي از چالش‌ها عبور خواهيم کرد
تاریخ انتشار : 1397/03/31 10:23:08
نمایش : 2008
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار نمايندگان با مقام معظم رهبري گزارشي از عملکرد مجلس دهم در بخش‌هاي مختلف تقنيني و نظارتي ارايه کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خانه ملت، علي لاريجاني امروز (چهارشنبه ۳۰ خرداد) در ديدار نمايندگان و جمعي از کارکنان مجلس شوراي اسلامي با مقام معظم رهبري به تشريح گزارشي از عملکرد مجلس دهم در بخش هاي مختلف تقنيني و نظارتي مجلس پرداخت.

مشروح سخنان رئيس مجلس در ادامه مي آيد:

بسم الله الرحمن الرحيم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَي سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُحَمَّدٍ (ص)

سلام عليکم و رحمه الله و برکاته

خداي را شاکريم که توفيق زيارت حضرت مستطابعالي حاصل گرديد.

امروز علاوه بر نمايندگان محترم مجلس، مديران و کارکنان گرامي مجلس، مرکز پژوهش هاي مجلس، کتابخانه و مرکز اسناد و موزه مجلس، ديوان محاسبات و دادسرا و محکمه ديوان از استان هاي سراسر کشور و يگان حفاظت مجلس، خبرگزاري خانه ملت و بازنشستگان مجلس که سال ها انتظار ديدار حضرتعالي را از نزديک داشتند، توفيق شرفيابي يافتند و از اين جهت سپاسگزاريم.

با اجازه از محضر مبارک حضرتعالي گزارش اجمالي از تلاش هاي همکاران گرامي مجلس تقديم مي گردد:

۱- در سال ۹۵ و ۹۶، مجلس حدود ۲۰۰ جلسه علني داشت که بخشي از آن ها به امور نظارتي مربوط بود و بخشي به حوزه تقنين ارتباط يافت. در حوزه تقنين ۱۰۹ قانون به تصويب رسيد، ۳۵ طرح، ۷۴ لايحه و ۷۷ طرح و لايحه رد يا مسترد گرديد.

علاوه بر اينکه در بسياري از جلسات سوالات نمايندگان محترم از وزرا و يا نتايج تحقيق و تفحص يا قرائت گزارش نظارتي کميسيون ها مطرح گرديد. ۲۶ جلسه مجلس به موضوعات مهمي نظير بررسي وضعيت صندوق هاي بازنشستگي، مشکل آب در کشور، مسئله سازي هاي ديماه سال گذشته، مسائل هسته اي، مسائل منطقه اي، وضعيت بانک ها، وضعيت اشتغال در کشور و بررسي‌هاي انجام شده در اولويت هاي اقتصادي و نظاير آن اختصاص يافت.

از ميان قوانين مصوب به عناوين برخي اشاره مي گردد:

- قانون اساسنامه سازمان انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق

- قانون احکام دائمي برنامه هاي توسعه کشور

- قانون برنامه ششم توسعه

- قانون حفاظت و احيا و مديريت تالاب هاي کشور

- قانون هواي پاک

- قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد

- قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري که با عنايت ويژه حضرتعالي به نتيجه رسيد

- قانون پيشگيري و مقابله با تقلب در تهيه آثار علمي

- قانون اساسنامه شرکت ملي پست

- قانون تاسيس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غيردولتي

- قانون اصلاح موادي از قانون سياست هاي اصل ۴۴

- قانون بودجه سال ۹۶ و ۹۷

- قانون اساسنامه سازمان فرهنگي و هنري فارسي زبانان

- قانون مجازات استفاده کنندگان غيرمجاز از آب و برق

- قانون تعيين تکليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي

- قانون تشکيل هيات هاي انضباطي رسيدگي به شکايات و تخلفات نيروهاي مسلح

- قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجويانه تروريستي آمريکا

- قانون ممنوعيت به کارگيري بازنشستگان

- قانون نظام جامع آموزش و تربيت فني و حرفه اي و مهارتي

- قانون حمايت از هنرمندان، استادان و فعالان صنايع دستي

- قانون الحاق موادي به قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاء نظام مالي کشور

- قانون حمايت از حقوق معلولان

- قانون مبارزه با قاچاق از کميسيون به صحن مجلس ارائه شده و در حال بررسي آن هستيم

- قانون صندوق هاي مکانيزه فروش، قانون ارزش افزوده، قانون تجارت و قانون سازمان مبارزه با فساد اقتصادي که قوانين مهمي هستند در کميسيون ها مورد بررسي قرار گرفته و به زودي در مجلس مطرح مي گردد.

۲- در زمينه تنقيح قوانين که حضرتعالي در ملاقات هاي قبلي تذکر فرموديد، در معاونت قوانين پيگيري و قانون تنقيح قوانين مالياتي کشور در مجلس تصويب و سه طرح تنقيحي در زمينه قوانين محيط زيست، تجارت و صنعت و معدن و انتخابات نيز تدوين و در کميسيون ها در حال بررسي است تا در مجلس به تصويب برسد.

۳- در بعد نظارتي، معاونت نظارت ۵ هزار مورد حکم و تکليف در اجراي قوانين را احصاء نموده و به کميسيون ها ارسال تا پيگيري لازم جهت اجراي به موقع آن ها توسط دستگاه هاي اجرايي انجام شود.

در زمينه آئين نامه هاي قوانين ۱۶۱ مورد آئين نامه بايد در دولت تصويب مي شد که ۲۳ مورد آن انجام گرفت و ۱۳۸ مورد باقي مانده که در ۱۲۴ مورد، مهلت قانون سپري شده و ۵۴ مورد از آئين نامه ها مربوط به قانون برنامه ششم است که کميسيون هاي تخصصي پيگيري لازم مي نمايند تا در دولت سريع تر به تصويب برسد.

- در زمينه تحقيق و تفحص ۱۰۵ مورد طرح و ۱۴ فقره در مجلس تصويب و ۳ مورد به نتيجه رسيده و در مجلس قرائت گرديد؛ تحقيق و تفحص از عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان، بررسي عملکرد سازمان تامين اجتماعي، بررسي نحوه برخورد با کارگران معدن آق دره تکاب.

- از طريق ساز و کار ماده ۲۳۶ آئين نامه که مربوط به تخلفات يا استنکاف از اجراي قانون است مواردي توسط کميسيون ها به مجلس ارائه و قرائت گرديد که جهت پيگيري به قوه قضائيه ارسال شد نظير مشکلات موسسه کاسپين، تخلفات منطقه آزاد ماکو، اجراي ناقص قانون تسهيل ازدواج جوانان، نحوه اجراي غلط اصل ۴۴، تخلفات مربوط به حوادث پيش آمده در حوزه وزارت راه، مسکن و شهرسازي.

- کميسيون هاي تخصصي ۱۳۱۰ جلسه نظارتي با حضور مسئولان داشته اند که منجر به ارائه ۱۹ گزارش به هيات رئيسه گرديد و ۱۵ گزارش در مجلس قرائت شد. در کل گزارش هاي نظارتي کميسيون ها نسبت به گذشته ۵۷ درصد افزايش يافته است.     

- کميسيون اصل ۹۰ در زمينه عملکرد بانک ها و معوقات بانکي، وضعيت قاچاق کالا و ارز، حقوق هاي غيرمتعارف و بررسي پروژه هاي نيمه تمام عمراني، گزارش هاي مهم تدوين و در مجلس قرائت گرديد و به قوه قضائيه و مراجع ذيربط ارسال شد.

- هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين ۱۱۳۹ عنوان از مصوبات را بررسي نموده که در ۵۶ مورد منجر به رأي قطعي مغايرت و ابطال مصوبه گرديد.

- ديوان محاسبات طبق زمانبندي، تفريغ بودجه سال ۹۴ و ۹۵ را ارائه نمود و در کميسيون ها و مجلس مورد بررسي قرار گرفت علاوه بر اين ديوان ۵۰۳۰ گزارش حسابرسي از درآمدها و منابع و اعتبارات مصرف شده در سطح ملي و استاني ارائه نموده که برخي منجر به رسيدگي در دادسرا شده و براي ۷۴۷ فقره رأي صادر شده است.

- در ديوان با رويکرد پيشگيري از تخلفات ۲۰ کتاب آموزشي براي مديران تدوين و ۴۰۰ دوره آموزشي براي مديران و ذي حسابان داير نموده است که اثر مثبتي در جلوگيري از تخلفات داشته است.

۴- رويکرد مجلس دهم و مرکز پژوهش ها، تمرکز روي اولويت هاي کشور از بعد اقتصادي است. اولويت ها احصاء گرديده و به صورت کتابي منتشر و در جهت قانونگذاري و نظارت مورد بهره برداري قرار گرفته و مي گيرد.

در زمينه وضعيت کلان اقتصادي کشور، شاخص ها و تحليل اقتصادي براي سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سه کتاب تدوين و در اختيار نمايندگان محترم قرار گرفت که همگان از تحليل مشترکي برخوردار گرديم.

بررسي مسائل و مشکلات آب در کشور، ساماندهي وضع روستاها براساس توليد محور بودن روستا و حمايت از اشتغال پايدار، مشکلات صندوق هاي بازنشستگي، تامين اجتماعي و نيروهاي مسلح و کارکنان رسمي کشور مورد بررسي قرار گرفت و در بودجه سال ۹۷ براي حل مشکلات صندوق ها احکام روشني تصويب شد که بايد دولت اجرا نمايد.

مشکلات بدهي دولت، شرکت ها، بانک ها، مورد بررسي قرار گرفت و در بودجه سال ۹۷ در حد ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تدبير شد.

براي حل مشکلات بانک ها در مرکز پژوهش ها بررسي دقيقي به عمل آمد و در مجلس نيز مطرح و اميدواريم با ساز و کاري که حضرتعالي در تشکيل شوراي هماهنگي اقتصادي قوا تدبير فرموديد به زودي مورد بررسي قرار گيرد و به اجرا درآيد چون حل اين مشکلات احتياج به هماهنگي سه قوه دارد.

- مشکل تورم طرح هاي عمراني نيمه تمام در چند سال اخير مورد توجه مجلس بوده و در بودجه سالانه بدان پرداخته شد اما متاسفانه در دولت کمتر اهتمام به اين موضوع وجود داشت. در بودجه سال ۹۷ ساز و کاري جديد تدبير شد و با توجه به شرايط فعلي کشور و آسيب هايي که از جهت رشد نقدينگي به ساختار اقتصادي دولت وارد شده، در مواردي هماهنگي اقتصادي قوا، نيز در حال بررسي جهت حل و فصل سريع تر آن هستيم.

- عدم ارتباط توليد با پژوهش هاي دانشگاهي که دغدغه حضرتعالي بوده و بارها تاکيد فرموديد در مرکز پژوهش ها بررسي و در طرحي که اخيرا در جهت حمايت از کالاهاي ايراني در کميسيون ويژه آماده گرديد به نتيجه خوبي منجر و به زودي در مجلس جهت تصويب مطرح مي شود.

- در زمينه سرمايه گذاري بهينه در معادن، بررسي مناسبي در مرکز پژوهش ها انجام و در قانون برنامه ششم شوراهاي استاني معادن جهت تسريع در بهره برداري تدبير شد.

- در مورد اصلاح نظام بودجه ريزي در ديوان محاسبات و مرکز پژوهش ها بررسي کافي صورت پذيرفت و طرح آن در کميسيون بودجه مورد بررسي است. يکي از مسائلي که مستمرا در مرکز پژوهش ها و کميسيون امنيت ملي مجلس مورد توجه است، بررسي اقدامات خصمانه آمريکا و مقابله با تحريم ها است و حساسيت نمايندگان محترم نسبت به اين امر بسيار جدي است و در بيانيه هاي مجلس شوراي اسلامي چنين اهتمامي در مقابله با اقدامات استکباري آمريکا و رژيم صهيونيستي و اذناب آن ها در منطقه به روشني ديده مي شود و همچنين اهتمام نمايندگان در بين المجالس و بين المجالس اسلامي و کميته فلسطين در جهت دفاع از ملت مظلوم فلسطين با نهايت قوت هويداست.

مجلس شوراي اسلامي بر اين باور است که راهنمايي ها و هدايت هاي حضرتعالي در صيانت از حقوق ملت و مقابله با اقدامات خرابکانه آمريکا در سطح بين المللي و منطقه اي از صلابت و اتقان قابل توجه برخوردار و مايه رستگاري ملي است و مجلس شوراي اسلامي در شرايط حساس امروز ايران مطمئن است که با تدابير هوشمندانه جنابعالي، ملت با سرافرازي از اين چالش ها عبور خواهد کرد و اعلام مي کنيم مجلس شوراي اسلامي با تمام توان پشتيبان و حامي منويات جنابعالي در مقابله با دسيسه هاي بيگانگان بوده و براساس تاکيدات حضرتعالي در جهت امنيت و سعادت ملت ايران مخصوصا در ابعاد اقتصادي با قواي ديگر همکاري صميمانه خواهد داشت.

لازم مي دانم در محضر جنابعالي از تلاش هاي صادقانه نمايندگان محترم و همکاران گرامي در معاونت هاي مختلف قوانين، نظارت و اجرايي، کتابخانه مجلس، مرکز پژوهش ها، ديوان محاسبات و يگان حفاظت سپاسگزاري نمايم.

از تصديع اوقات شريف عذرخواهم و آماده ايم از رهنمودهاي جنابعالي فيض ببريم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html