پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229449
زد و بندهاي پشت پرده اعراب و اسرائيل
تاریخ انتشار : 1397/03/31 10:20:55
نمایش : 2645
نشستهاي اخير مقامات صهيونيستي و آمريکايي با پادشاه اردن بعد از برگزاري نشست مکه و وعده کمک هاي مالي به امان بيانگر وجود زد و بندهاي پشت پرده ميان اين کشورها عليه مسأله فلسطين است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بررسي تحولات اخير اردن از اعتراضات مردمي در اين کشور عليه افزايش قيمتها گرفته تا ديدار مقامات صهيونيستي و آمريکايي با پادشاه اردن بيانگر مسائل پشت پرده اي است که از زد و بندهاي اين مسئولان بر سر مسأله فلسطين و توطئه شوم آمريکا عليه قدس حکايت دارد.

ماجرا از آنجا شروع شد که مردم اردن طي هفته هاي گذشته عليه افزايش قيمتها و مالياتها به خيابانها ريختند و درگيريهاي خشونت باري ميان معترضان و نيروهاي امنيتي اين کشور به وقوع پيوست. عبدالله دوم پادشاه اردن که کشورش بخش زيادي از اقتصاد خود را مديون کمک هاي خارجي است طي نامه اي محرمانه به سران کشورهاي عربي حوزه خليج فارس هشدار داد که اين اعتراضات ممکن است به کشورها مذکور کشيده شود. کشورهاي عربي نيز که کمک هاي خود را به اردن به دليل اختلافات سياسي با اين کشور بر سر سوريه، ايران، مسأله فلسطين و معامله قرن متوقف کرده بودند با برگزاري يک نشست فوري بنا به درخواست شخص پادشاه عربستان توافق کردند که يک بسته کمک مالي به ارزش ۲.۵ ميليارد دلار به اردن اعطا کنند.

بعد از آن بود که رفت و آمد مقامات صهيونيست و آمريکايي به اردن و ديدار با پادشاه اين کشور آغاز شد. بنيامين نتانياهو در يک سفر نادر و کاملا محرمانه به اردن با پادشاه اين کشور ديدار کرده و اين سفر همزمان با سفر يک هيئت بلندپايه آمريکايي به منطقه صورت گرفت. برخي رسانه‌هاي صهيونيستي نيز اين ديدار ناگهاني و سفر هيئت آمريکايي به منطقه را با يکديگر مرتبط دانستند. شبکه ۱۰ تلويزيون رژيم صهيونيستي اعلام کرد که «يوسي کوهين» رئيس سرويس جاسوسي اين رژيم (موساد) در ديدار بين نتانياهو و ملک عبدالله که در امان برگزار شد، شرکت داشت. کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آن بود که «جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفيد و داماد ترامپ و «جيسون گرينبلات» فرستاده ويژه آمريکا با پادشاه اردن در امان ديدار کرده و در خصوص مسأله فلسطين رايزني کردند. رسانه ها پيشتر اعلام کرده بودند که داماد ترامپ براي رايزني پيرامون معامله قرن به برخي از کشورهاي خاورميانه سفر خواهد کرد. مسأله قابل تأمل در اين نشست ها اين بود که آنچه که به رسانه ها درز پيدا کرد تنها اظهار نظرها تکراري در خصوص ضرورت تحقق صلح در منطقه و حل و فصل مسأله فلسطين بوده و بعد از هيچ کدام از آنها کنفرانس خبري برگزار نشد. قرار است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نيز در رأس هيأتي امروز به اردن سفر کند.

بسياري از تحليل گران معتقدند که آنچه که در اين نشستها مطرح شده بررسي مواضع اردن در قبال معامله قرن از يک سو و نگراني هاي امان در قبال نبرد قريب الوقوع ارتش سوريه در محور جنوبي اين کشور و در مجاورت بان اردن عليه گروه هاي تروريستي مستقر در درعا بوده است. نيروهاي ارتش سوريه اقدامات خود را براي استقرار در جبهه جنوبي اين کشور و ارسال تجهيزات نظامي به شمال غرب السويداء و پايگاه خلخله و الصنمين آغاز کرده اند. تجهيزات ارتش سوريه به مثلث درعا-القنيطره و ريف دمشق رسيده و پيش بيني ميشود اين منطقه محور سوم ميدان نبرد ميان ۲ طرف باشد به طوريکه در اين منطقه تنش حاکم بوده و گروه هاي مسلح از تشکيل اتاق هاي عمليات عليه ارتش سوريه خبر داده اند. پيش بيني مي شود که ارتش عمليات خود را در اين منطقه طي روزهاي آتي آغاز کند.

به نظر مي رسد که محور اصلي اين نشستها هماهنگي مواضع اردن و رژيم صهيونيستي در قبال توطئه آمريکا عليه ملت فلسطين موسوم به معامله قرن باشد چرا که اين طرح در شرايط کنوني وارد مرحله بسيار حساسي شده که احتمالا انعطاف و عقب نشيني اردن را در قبال بندهاي آن بعد از فشارهاي وارده به امان از سوي کشورهاي عربي و آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال داشته باشد. تظاهرات مردمي اخير در اردن که بعضا شعارهايي عليه شخص پادشاه اين کشور و ضرورت برکناري وي از قدرت نيز در ميان آن به گوش مي رسيد تبديل به برگ برنده و اهرم فشاري در دست کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و مشخصا عربستان در کنار آمريکا و صهيونيستها شده تا در صورت پافشاري امان بر مواضع خود در قبال فلسطين بار ديگر روي ميز گذاشته شود. بي شک پادشاه اردن که در رسانه ها از حمايت کشورش از مسأله فلسطين و به ويژه قدس و تشکيل کشور مستقل فلسطين دم مي زند در پشت پرده زد و بندها و معاملاتي با طرفهاي اسرائيلي و آمريکايي به نفع منافع کشورش داشته چرا که حمايت از مسأله فلسطين و عدم پذيرش معامله قرن هزينه اي دارد که ممکن است به قيمت برکناري وي از قدرت برايش تمام شود. دوستي امروز نتانياهو و پادشاه اردن در سايه عقبه روابط متشنج دو دولت طي دوره گذشته از کشته شدن ۲ شهروند اردني به دست نگهبان سفارت رژيم صهيونيستي در امان و قهرمان ناميدن وي توسط نتانياهو تا مخالفت امان با به رسميت شناختن قدس شرقي به عنوان مرکز اين رژيم و پذيرش معامله قرن تعجب برانگيز است و اين روابط گرم امروز معني جز موافقت ضمني امان با اين معامله و درواقع جاي دادن آوارگان فلسطيني در اردن به عنوان يک کشور جايگزين ندارد.

بعد از اين نشستها و حدس و گمان ها در خصوص احتمال تغيير مواضع اردن در قبال مسأله فلسطين بود که رهبران فلسطيني تاکيد کردند که قاطعانه با معامله قرن مخالف هستند و به هيچ وجه آن را نمي پذيرند. به نظر مي رسد برگزاري اين نشستها دقيقا چند روز بعد از نشست مکه و اعطاي بسته کمک هاي مالي به اردن بيانگر آن است که عربستان شروطي را پيش روي اردن براي دريافت اين کمک هاي مالي قرار داده تا بدين ترتيب دايره تسلط رژيم صهيونيستي بر تصميمات سياسي اردن گسترده تر شده و توافق نامه هاي بيشتر ميان امان و تل آويو امضا شود. نکته قابل توجه آن است که بعد از نشست مکه چند رسانه سعودي در اقدام غير حرفه خبر فراخواندن سفير اردن از تهران را بعد از سه سال باز نشر داده گويي که اين اتفاق به تازگي رخ داده است. بررسي مجموع اين تحولات نشان مي دهد که در نشست مکه به طرف اردني ابلاغ شده است که اگر خواهان دريافت کمک هاي مالي براي حل بحران به وجود آمده در اين کشور به دست عربستان و رژيم صهيونيستي است بايد امتيازاتي در پشت پرده به تل آويو و رياض در قبال مسأله فلسطين و ايران بدهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html