پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229447
دليل قطع يارانه شما سفر به خارج از کشور بوده است
تاریخ انتشار : 1397/03/31 09:48:46
نمایش : 1201
يارانه تعداد زيادي از افرادي که براي کار در سال چندين بار به کويت تردد دارد، قطع شده است، حال آنکه علت سفر خارجي اين فرد تمکن مالي نيست، بلکه بالعکس به دليل مشکلات مالي است که سفر به خارج از کشور داشته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، گرچه قطع يارانه پر درآمدها کار درست و قابل دفاعي است اما يکي از انتقادها عدم اطلاع رساني دقيق به کساني که يارانه آنها قطع مي شود و همچنين خطا در سيستم ارزيابي و شناسايي پردرآمد هاست.
 
بر اساس اين گزارش طبق سياست هاي دولت در هدفمندي يارانه ها، بعد از واريز هر ماه يارانه به حساب سرپرستان خانوار يارانه عده اي قطع مي شود که از قبل بي خبر هستند.
 
اين در حالي است که دولت اعلام کرده بود شناسايي دهک‌هاي پر درآمد جامعه کار بسيار دشواري است و به همين دليل بيان شد افراد با درآمد ساليانه 35 ميليون تومان جز دهک‌هاي پر درآمد به حساب مي‌آيند و از چرخه يارانه حذف خواهند شد.
 
در آغاز مکانيزم حذف يارانه بر اساس سفرهاي خارجي بيشتر به شايعه و طنز به نظر مي‌رسيد؛ ولي يکي از راهکارهاي حذف يارانه افراد پردرآمد تبديل شد و افرادي که از کشور به قصد سفرهاي خارجي به خارج سفر کرده بودند، يارانه آنها حذف شد.
 
به احتمال زياد منطق مسئولان يارانه نقدي کشور براي اين تصميم اين بوده کساني که به خارج از کشور سفر داشته‌اند، از لحاظ تمکن مالي در سطح قابل قبولي هستند که نيازي به يارانه نداشته باشند؛ اما نکته اينجاست که برخي افراد به خاطر مشکلات کاري، بيماري و... به سفرهاي خارجي رفته‌اند. در واقع براي خروج از کشور مشقت‌هاي فراواني نيز متحمل شده‌اند.

در سال گذشته، زمزمه‌هايي مبني بر حذف ايرانيان خارج از کشور به گوش مي‌رسيد که منطق قابل قبولي پشت آن بود. در واقع کساني که خارج از ايران زندگي مي‌کنند و فشار هزينه‌اي داخل کشور را متحمل نمي‌شوند، لزومي بر گرفتن يارانه توسط اين گروه از افراد نبود، ولي اينکه صرفا افراد به دليل اينکه به خارج از کشور سفر کرده‌اند يارانه آن‌ها قطع شود، به هيچ وجه توجيه شدني نيست.
 
يارانه تعداد زيادي از افرادي که براي کار در سال چندين بار به کويت تردد دارد، قطع شده است، حال آنکه علت سفر خارجي اين فرد تمکن مالي نيست، بلکه بالعکس به دليل مشکلات مالي است که سفر به خارج از کشور داشته است.


                        
 
علت عمده‌اي که باعث موج مهاجرت مردم شهرستان فارسان به کشورهاي عربي شده است فقر و محروميت نسبي مردم به دليل شرايط طبيعي نامساعد است همچنين به جهت اوضاع اقتصادي و اجتماعي ناعادلانه‌اي که در گذشته بر زندگي آن‌ها حاکم بوده است، همواره مهاجرت را به‌عنوان راه فراري در قبال سختي‌هاي زندگي برگزيده‌اند.
 
تفاوت فاحش در نرخ برابري ريال در قبال ارزهاي خارجي در بازار آزاد نيز در دوره پس از انقلاب، انگيزه‌اي شد تا کارگران ايراني به کشورهاي خارجي و ازجمله کشورهاي عربي مهاجرت نمايند. زيرا در اين کشورها به‌طورمعمول دستمزد کارگران بالاست. به‌هرحال مزدها به ارز پرداخت مي‌شود که انتقال آزاد ارز پس‌انداز شده در کوتاه‌مدت به ايران مي‌تواند براي هرکس در حکم سرمايه قابل‌توجهي باشد و آينده خانواده را ازنظر اقتصادي تأمين کند.
 
کشورهاي عربي خليج‌فارس وضعيت بهتري در بحث حقوق کارگران دارند
 
کويت به نسبت ديگر کشورهاي عربي خليج‌فارس وضعيت بهتري در بحث حقوق کارگران دارد و اين نيز به علت وجود مجلس در اين کشور هرچند ناقص و داراي سطح پاييني از اختيارت است.
 
از تعداد 2.9 ميليون جمعيت کويت بالغ‌بر 2 ميليون  نفر را کارگران خارجي تشکيل مي‌دهد که 700 هزار تن را کارگران منازل دربرمي گيرند.
 
همچنين 98 درصد کارگران بخش خصوصي را خارجي ها تشکيل مي‌دهند ازاين‌رو دولت کويت تصميم گرفته تا به روش‌هاي مختلف اين تعداد مهاجر کارگر را بکاهد.
 
تنها ملاک قطع يارانه اين افراد سفر خارجي بوده است
 
ولي در يک اتفاق عجيب در سال 94 بدون اطلاع يارانه بسياري از افراد ضعيف و کارگر در شهرستان‌هاي اردل،‌ فارسان و کوهرنگ قطع‌ شده، افرادي که به نان شب خود محتاج‌اند و توان پرداخت هزينه‌هاي مربوط به آب خوردن را ندارند. و تنها ملاک قطع يارانه اين افراد سفر خارجي بوده است. نزديک به يک هزار نفر از اين افراد الآن يارانه‌شان قطع‌شده است.
 
اميدواريم با توجه به قولي که مسئولين مربوطه در سال 94 به نماينده سابق مردم اردل، فارسان،کيار و کوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي دکتر حميدرضا عزيزي فارساني داده بودند مجدداً يارانه اين افراد پرداخت شود.
 
ضمن اين‌که از دولت تقاضا داريم نسبت به تغيير اين رويه و ايجاد ساز و کاري بهتر براي شناسايي افرادي که بايد يارانه‌شان قطع شود اقدام کنند تا ديگر شاهد اين اتفاقات نباشيم. شايد شخصي به دليل بيماري يا مواردي ديگر سفر خارجي داشته باشد اين دليل موجهي براي قطع يارانه افراد نيست و لازم است از طرق ديگر از وضعيت مالي افراد تحقيق شود تا موجب ضايع شدن حق کسي نشويم.
 
 
 مهاجرت جوانان اين شهرستان به استان هاي صاحب شغل و درآمد زياد
 
در سال‌هاي اخير با توجه به افزايش درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و کمبود ظرفيت‌هاي شغلي، گرايش بسياري از جوانان در مهاجرت و رفتن به استان‌هاي صاحب شغل و درآمد زياد شده به‌طوري‌که تقريباً در هر کوچه يا خيابان مي‌توان به‌صورت يک‌درميان خانواده‌هايي را ديد که جوانانشان براي پيدا کردن شغلي مناسب و درآمدي کافي به استان‌هاي صاحب صنعت مهاجرت کرده‌اند.
 
معمولاً جوانان مجرد مهاجرت مي‌کنند و آن‌هايي هم که به همراه همسر مي‌روند سعي دارند که شغلي، هرچند با درآمد پايين براي همسر خود جور کنند تا توان اداره زندگي را داشته باشند،اما به چه قيمتي و با چه وضعيتي؟
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html