پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229425
بي اعتمادي گروه‌هاي سياسي عراق عامل بروز مشکلات انتخاباتي است
تاریخ انتشار : 1397/03/24 08:44:50
نمایش : 2235
شيخ «حميد معله الساعدي» معتقد است ۴ عامل موجب بروز مشکلاتي در عرصه انتخاباتي عراق و نياز به بازشماري دستي آراء شده است و برخي در اين زمينه کارشکني کردند تا انتخابات شبهه ناک شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انتخابات پارلماني عراق در حالي به پايان رسيد که ائتلاف «سائرون» به رياست «مقتدي صدر» با کسب ۵۴ کرسي به پيروزي رسيد و ائتلاف «الفتح» به رياست «هادي العامري» با ۴۷ کرسي و ائتلاف «النصر» به رياست «حيدر العبادي» نخست‌وزير با ۴۲ کرسي به ترتيب در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

نتايج آراي اعلامي مورد اعتراض برخي گروهها قرار داشت و مقرر شد برخي صندوقها مورد شمارش دستي قرار گيرند. اما اين صندوقها به صورت عمدي آتش زده شد و بر پيچيدگي ها افزوده شد.

در خصوص اين انتخابات خبرنگار مهر با شيخ «حميد معله الساعدي» رئيس کنگره سراسري جريان حکمت ملي عراق به رياست سيد «عمار حکيم» گفتگو کرده است که از نظر مي گذرد.

*طي هفته هاي اخير شاهد برگزاري انتخابات پارلماني در عراق بوديم اما مشکلاتي در اين زمينه به وجود آمده است که تعدادي از جريان ها و مقامات عراقي خواهان بازشماري دستي آراء شده اند. روز يکشنبه نيز يک مرکز حفظ آراء مردمي در بغداد به آتش کشيده شد. علت اين حوادث و مشکلات چيست؟

انتخابات پارلماني عراق که طي هفته هاي اخير برگزار شد، انتخاباتي سرنوشت ساز بود. زيرا در مقطع و پيچ تاريخي مهمي انجام شد اما متاسفانه به دليل اقدامات برخي گروه ها، شاهد بروز مشکلات و ايراداتي در جريان انتخابات شديم؛ همين موضوع نيز موجب شده که تصميم گيري هاي جديدي براي بازشماري آراء به صورت دستي به جاي شمارش الکترونيکي آراء اتخاذ گردد.

درباره عوامل بروز اين حوادث و مشکلات نيز بايد بگويم که در وهله نخست، با بحران فقدان اعتماد ميان گروه هاي سياسي مواجه هستيم و در مرحله بعدي نيز کميسارياي مستقل انتخابات به اندازه کافي براي اين انتخابات تخصص نداشت و در حد حرفه اي نبود.

علت سوم نيز اين است که شمارندگان آراء در آمادگي لازم براي جلوگيري از بروز اين مشکلات و يا ارائه نتايج به صورت صحيح و دقيق را نداشتند. از جمله ديگر عوامل نيز طبيعتا مي توان به دخالت ها در اين موضوع اشاره کرد.

بنابراين اعلام سريع نتايج و آغاز مذاکرات، موجب زمينه سازي براي مداخله تمام مقامات از نهاد قانون گذاري و اجرايي و قضايي در موضوع و پيچيده تر شدن شرايط شد.

*برگزاري صحيح و خوب اين انتخابات مي توانست همانند پيروزي بر داعش، يک دستاورد و پيروزي سياسي نيز براي عراق رقم بزند. به نظر شما مشکلات پيش آمده چه تاثيرات منفي بر جايگاه سياسي عراق در منطقه مي گذارد؟

بلاشک همه ما مي دانيم که عراق پيروزي بزرگي بر داعش و همچنين در حفظ وحدت خود از طريق باطل کردن همه پرسي اقليم کردستان کسب کرد. همه ما اميدوار بوديم که انتخابات پارلماني نيز يک پيروزي سياسي و اجتماعي براي دستيابي به عراقي امن و پيشرفته باشد اما اين آرزو محقق نشد و برخي در اين زمينه کارشکني کردند تا انتخابات شبهه ناک شد و نه تنها انتظار ما محقق نشد بلکه عرصه سياسي و انتخاباتي بدتر گشت.

*با توجه به شرايط کنوني در بحث انتخابات، آيا مرجعيت عاليقدر عراق ممکن است براي حل و فصل مشکلات انتخاباتي ورود کنند؟

مرجعيت ديني از گذشته و تاکنون هميشه ضامن امنيت واقعي و حقيقي براي ملت عراق بوده و هستند و بارها عرصه سياسي عراق را از بحران ها نجات داده اند.

اما به نظر مي رسد مرجعيت در اين نوبت خود را از موضوع و پيامدهاي آن دور نگه داشته اند و معتقدم که مرجعيت حداقل در برهه کنوني دخالت نخواهد کرد و منتظر اقدامات گروه هاي سياسي مي مانند تا در صورتي که شرايط به وضع خطرناکي برسد، احتمال دارد از مرجعيت ديني در اين زمينه کمک گرفته شود.

*جريان حکمت ملي عراق چه رايزني هايي براي تشکيل دولت قوي براي آينده عراق مي کند و اولويت هاي دولت بعدي عراق چه بايد باشد؟

باتوجه با عدم مشخص بودن نتيجه انتخابات و لزوم تعيين تکليف آراء اتخاذ شده از سوي دادگاه عالي، فعلا روند مذاکرات براي ائتلاف ها کُند پيش مي رود و مشخص شدن وضعيت نتايج، به تسريع اين روند کمک مي کند.

برنامه جريان حکمت ملي مبتني بر اکثريت سياسي ملي است و بايد به عرصه اي ورود کنيم که در آن دولت و معارضان قرار دارند. از يک سو دولتي قوي متشکل از تمام گروه ها و از سوي ديگر نيز معارضاني قوي با حضور تمام گروه ها که نشانگر دموکراسي در کشور است.

در حوزه روابط سياسي نيز ما پيشتر به ايجاد توافقي منطقه اي و بين المللي دعوت کرده ايم و خواستار برگزاري کنفرانسي منطقه اي با حضور کشورهاي پيراموني و همجوار عراق شده ايم تا توافقي براي ايجاد امنيت در خاورميانه حاصل شود.

در حوزه اقتصادي نيز اولويت اول ما مبارزه با فساد، کاهش بيکاري، ايجاد توسعه داخلي، اقتصاد آزاد، کاهش تسلط دولت و زمينه سازي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي است. همچنين به برنامه آموزش و امنيت کشور نيز بايد توجه گردد. اين از خدمات اصلي و مهم است که مردم عراق به آن نياز دارند.


مهر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html